Toamna
și-a intrat deja în drepturi depline și precipitațiile abundente au început să își
facă și ele simțită prezența. Aversele imprevizibile creează depuneri generoase
de apă pe carosabil care pot amenința siguranța șoferilor atunci când există
pericolul pierderii controlului autovehiculului angajat în acvaplanare. Riscul
acvaplanării este cel mai ridicat în viraje, unde apa are tendința de a se
acumula, și în denivelările create de trafic în carosabil, care rețin apa. În
aceste cazuri poate fi vorba de câțiva centimetri buni de apă care despart
anvelopa de asfalt. Cu toate acestea, poți fi în siguranță la volan și pe vreme
ploioasă, atâta timp cât respecți câteva reguli de bază.
Pe
ploaie, două aspecte sunt de o importanță extraordinară: viteza de rulare și starea
anvelopelor. În condițiile în care apa acumulată din precipitații
inundă carosabilul, iar anvelopele tale sunt destul de uzate, trebuie să reduci
viteza.
„Aversele și
anvelopele uzate nu sunt deloc o combinație fericită. De altfel, dacă viteza ta
de rulare este prea mare, mașina va acvaplana chiar dacă anvelopele sunt bune. Pe
ploaie torențială este indicat să reduci viteza cu până la 15-20 km/h, pentru a
permite benzilor de rulare ale anvelopelor să elimine toată apa acumulată între
acestea și asfalt”, explică Matti
Morri, Technical Customer Service Manager la Nokian Tyres.
Pericolul acvaplanării există și atunci când anvelopele
sunt în stare bună, însă anvelopele uzate fac acvaplanarea aproape de neevitat.
Într-un test realizat de publicația finlandeză dedicată anvelopelor, Tekniikan
Maailma, o anvelopă de vară de înaltă calitate aflată în stare bună de
funcționarea început să acvaplaneze pe drum drept, pe o peliculă de apă de 6 mm
acumulată pe asfalt, la viteza de 80km/h. Spre deosebire de o anvelopă de vară
uzată, care a început să acvaplaneze la 70 km/h și de o anvelopă de iarnă fără
ținte care a obținut rezultate și mai îngrijorătoare.
Cerințele
dificile la care anvelopele trebuie să răspundă toamna
De regulă, conducătorii auto uzează la maxim anvelopele
de vară în sezonul de toamnă și achiziționează un set nou de abia în primăvara
anului următor, deși avantajele unui set de anvelope în stare bună sunt cele
mai utile toamna.
„Cu cât anvelopa
este mai nouă, cu atât aceasta funcționează mai bine în orice tip de condiții
meteorologice. În mod corespunzător, cu cât aceasta este mai uzată și adâncimea
benzii de rulare mai scăzută, cu atât există un risc mai mare de acvaplanare.
Aceasta deoarece volumul total al canelurilor anvelopei este prea mic pentru a
mai strânge apa acumulată între aceasta și carosabil,” adaugă Morri.
Adâncimea benzii de rulare a unei anvelope de vară noi
este de opt milimetri. Legislația permite rularea cu anvelope a căror adâncime
a benzii de rulare măsoară minim 1,6 milimetri, însă în realitate aceste
anvelope nu mai sunt sigure. Anvelopele trebuie înlocuite atunci când adâncimea
benzii lor de rulare se apropie de 4 milimetri. La o bandă de rulare mai mică
de această valoare proprietățile anti-acvaplanare se modifică radical. Presiunea
anvelopelor are, de asemenea, un impact major asupra comportamentului
autovehiculului pe vreme ploioasă. Verificarea regulată a presiunii din
anvelope are avantajele sale, deoarece presiunea extrem de scăzută crește
riscul acvaplanării și afectează proprietățile de rulare ale anvelopei.
Anticiparea
este esențială
Fenomenul de acvaplanare apare atunci când se formează un
strat de apă între anvelopă și carosabil. Acesta este perceput ca o derapare pe
apă, când autovehiculul nu mai răspunde la comenzile viratorii din volan și
pierde tracțiunea, putându-se astfel crea situații imprevizibile.
Conducătorii auto trebuie să fie prevăzători și să anticipeze situațiile periculoase, evitând torenții de apă care se formează pe marginea carosabilului.
„Nu
înțeleg de ce foarte mulți șoferi merg pe timp ploios prin denivelările formate
de trafic în carosabil, deoarece în aceste porțiuni se formează șuvoaie de apă
și prezintă cel mai mare risc de acvaplanare. Rularea pe aceste porțiuni de
șosea uzează de asemenea anvelopele, deoarece aici asfaltul este mai rugos.
Acesta este un motiv în plus pentru care aceste denivelări trebuie evitate”, punctează Morri.
În cazul în care acvaplanarea apare în ciuda tuturor
precauțiilor luate, păstrarea calmului și reacțiile corecte sunt extrem de
importante: apăsarea ambreiajului, eliberarea pedalei de accelerație și
păstrarea volanului în poziție stabilă; rotirea volanului nu are nici un efect,
deoarece un autovehicul care acvaplanează nu va răspunde la această comandă.
Sfaturi pentru siguranța la volan pe timp de ploaie:
- Redu viteza
de rulare.
- Evită
denivelările pline cu apă din carosabil, unde riscul de acvaplanare este
cel mai ridicat.
- Utilizează
anvelope aflate în stare bună, cu o adâncime a benzii de rulare de cel
puțin 4 mm.
- Verifică
presiunea din anvelope.
- Dacă apare acvaplanarea
rămâi calm, apasă ambreiajul și păstrează volanul într-o poziție stabilă.
Cum
să reacționezi în caz de acvaplanare
- Rămâi calm!
- Apasă pedala
de ambreiaj și ridică piciorul de pe pedala de accelerație pentru a reduce
viteza.
- Nu roti de
volan stânga-dreapta; în schimb, îndreaptă volanul în direcția de deplasare
și păstrează-l în această poziție până la recăpătarea aderenței.
- Nu frâna sau accelera în timpul acvaplanării, deoarece astfel se va reduce aderența și mai mult.
Sursa: Olivia Baltatescu,
Account Executive MCCANN PR
0 comentarii