Uleiul de motor este compus din două ingrediente esenţiale:
- ulei de bază
- aditivi
Uleiul de bază îi permite motorului să realizeze funcţiile vitale. Lubrifierea diferitelor parţi ale motorului le protejeaza împotriva uzurii si deteriorărilor cauzate de fricţiune.
Aditivii înbunatăţesc protecţia motorului prin încetinirea deteriorării uleiului, în condiţii de temperatură ridicată.
Un ulei de motor trebuie:
- să permită pornirea rapidă,
- să lubrifieze componentele motorului şi să prevină uzura,
- să reducă frecarea,
- să protejeze de coroziune,
- să pastreze curate componentele motorului,
- să asigure economia de combustibil.
- să lubrifieze componentele motorului şi să prevină uzura,
- să reducă frecarea,
- să protejeze de coroziune,
- să pastreze curate componentele motorului,
- să asigure economia de combustibil.
Există 3 mari clasificări in industria auto, realizate de 3 institute diferite:
- Society of Automotive Engineers (SAE)
- American Petroleum Institute (API)
- European Automobile Manufacturers Association (ACEA)
1. Gradul de vâscozitate SAE este un sistem bazat pe măsurarea vâscozitaţii, de forma xWy, unde:
- numărul cu W desemneaza proprietaţile uleiului la temperaturi scăzute,
- celălalt numar caracterizeaza proprietaţile uleiului la temperaturi ridicate.
2. Sistemul API are două categorii generale: seria S şi seria C
- Clasificările de tip S (SA - SM) vizează proprietaţile uleiurilor pentru motoarele pe benzină. Acestea cresc în ordine alfabetică aşa cum creste nivelul de performanţă al lubrifianţilor:
SA - Pentru motoare foarte vechi, fără cerinţe de performanţă.
SB - Pentru motoare foarte vechi de asemenea.
SB - Pentru motoare foarte vechi de asemenea.
SD - Pentru motoare fabricate pâna în anul 1971.
SE - Pentru motoare fabricate pâna în anul 1979.
SF - Pentru motoare pe benzină fabricate după 1980, până în anul 1989.
SG - Pentru motoare fabricate după 1980, până în anul 1993 inclusiv.
SH - Pentru motoare fabricate până în anul 1996 inclusiv.
SJ - Pentru toate motoarele folosite în prezent. A fost introdusă în clasificările API după 1996.
SL - Cea mai înaltă clasă de performanţă pentru motoarele pe benzină dupa clasificarea API. A fost introdusa începând cu iulie 2001. Standard încă în vigoare.
SM - Cea mai înaltă clasă de performanţă pentru motoarele pe benzină dupa clasificarea API. A fost introdusă începând cu noiembrie 2004.
- Clasificările de tip serie C (CA - CJ-4) sunt pentru motoarele diesel:
CA - CC - Pentru motoare diesel până in 1965.
CD - Valabil din 1965, lubrifiant pentru motoare diesel de sarcina mare, supraalimentate.
CE - Lubrifiant pentru motoare diesel de mică şi mare viteză, cu sarcină ridicată, supraalimentate.
CF - A fost introdus în 1994.
CF-2 - Introdusă în 1994. Pentru motoare cu sarcină mare, in doi timpi.
CF-4 - Introdusă in 1990 . Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteză, aspirate natural sau supraalimentate.
CG-4 - Introdusă in 1995. Pentru motoare diesel în patru timpi, cu sarcină mare, care folosesc combustibil sub 0,5% sulf.
CH-4 - Introdusă la 1 decembrie 1998. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteză, care îndeplinesc standardele de emisii din 1998.
CI-4 - Introdusă in 2002. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteză, care vor îndeplini în 2004 standardele de emisie implementate în 2002.
CJ-4 - În Septembrie 2006, API a început certificarea uleiurilor şi pentru standardul CJ-4. Acesta se adresează motoarelor în 4 timpi Diesel, echipate cu sisteme de control al emisiei cu filtre de particule şi alte sisteme moderne.
CD - Valabil din 1965, lubrifiant pentru motoare diesel de sarcina mare, supraalimentate.
CE - Lubrifiant pentru motoare diesel de mică şi mare viteză, cu sarcină ridicată, supraalimentate.
CF - A fost introdus în 1994.
CF-2 - Introdusă în 1994. Pentru motoare cu sarcină mare, in doi timpi.
CF-4 - Introdusă in 1990 . Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteză, aspirate natural sau supraalimentate.
CG-4 - Introdusă in 1995. Pentru motoare diesel în patru timpi, cu sarcină mare, care folosesc combustibil sub 0,5% sulf.
CH-4 - Introdusă la 1 decembrie 1998. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteză, care îndeplinesc standardele de emisii din 1998.
CI-4 - Introdusă in 2002. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteză, care vor îndeplini în 2004 standardele de emisie implementate în 2002.
CJ-4 - În Septembrie 2006, API a început certificarea uleiurilor şi pentru standardul CJ-4. Acesta se adresează motoarelor în 4 timpi Diesel, echipate cu sisteme de control al emisiei cu filtre de particule şi alte sisteme moderne.
3. Specificaţiile ACEA:
A1/B1 Ulei de motor recomandat pentru autoturisme sau vehicule comerciale uşoare cu un nivel de performanţă suficient încât să permită utilizarea vâscozităţilor scăzute.
A3/B3 Ulei de motor cu stabilitate la oxidare, index de vâscozitate ridicat recomandat pentru autoturisme şi vehicule comerciale uşoare benzină sau diesel cu un nivel de performanţă avansat. Asigură un interval de schimb extins acolo unde este specificat de producător.
A3/B4 Se adaugă la A3/B3 utilizarea în motoare diesel cu injecţie directă.
A5/B5 Ulei de motor cu stabilitate la oxidare şi indice de vâscozitate ridicat capabil de intervale extinse de schimb pentru autoturisme şi vehicule comerciale uşoare benzină şi diesel cu vâscozitate scăzută.
C1 Ulei de motor cu conţinut redus de sulf, fosfor şi cenusă sulfat, recomandate pentru echipamente ce conţin catalizator în trei trepte şi filtru de particule. Asigură consum scăzut de combustibil. Are cel mai scazut nivel de sulf (tehnologie înaltă a pachetului de aditivi).
C2 Ulei de motor cu conţinut redus de sulf, fosfor şi cenuşă sulfat, recomandate pentru echipamente ce conţin catalizator în trei trepte şi filtru de particule. Asigură consum scăzut de combustibil. Are conţinut moderat de sulf (pachet special de aditivi).
C3 Ulei de motor cu conţinut redus de sulf, fosfor şi cenuşă sulfat, recomandate pentru echipamente ce conţin catalizator în trei trepte şi filtru de particule (pachet special de aditivi).
C4 Ulei de motor cu conţinut redus de sulf, fosfor şi cenuşă sulfat, recomandate pentru echipamente ce conţin catalizator în trei trepte şi filtru de particule. Are cel mai scăzut nivel de sulf (tehnologie înalta a pachetului de aditivi).
Hmm... cu articolul asta mi-ati adus aminte ca trebuie sa imi schimb uleiul :)
RăspundețiȘtergereEu habar n-am ce ulei am....Mi l-au pus cei de la Toyota dar nu mi-a spus nimeni de care este...Data viitoare o sa fiu mai atenta si o sa intreb.
RăspundețiȘtergereCitind articolul mi-am dat seama ca habar n-am ce marca de ulei am!Informatii foarte utile,merci!
RăspundețiȘtergere