Sursa foto: Ferodo
Pierderea eficientei la franare are multe aspecte.
Soferii se pot confrunta cu pierderea eficientei la franare in mai multe moduri: supraincalzirea, pierderea treptata a eficientei franarii prin incalzire si degradarea placutelor de frana sunt doar cateva exemple. Pierderea presiunii la fierbere reprezinta unul dintre cele mai de temut si mai periculoase cazuri. Acest articol explica problema si ofera cateva modalitati de a o preveni.

Ce este lichidul de frana?
Pentru a intelege pierderea presiunii la fierbere este necesar sa intelegem functia lichidului de frana. Lichidul de frana-un amestec de substante chimice organice sintetice-transmite presiune hidraulica de la pedala de frana catre mecanismul de franare de langa roti, prin intermediul conductelor hidraulice. Pentru a face posbil acest lucru, lichidul de frana trebuie sa fie imcompresibil. Din cauza rolului critic  pe care il joaca lichidul de frana din punct de vedere al sigurantei, este foarte important sa se urmareasca calitatea si specificatiile lichidului.

Ce legatura are lichidul de frana cu pierderea presiunii la fierbere?
Franarea genereaza o caldura considerabila. Pentru a rezista la aceste temperaturi mari fara sa fiarba, lichidul de frana este proiectat sa aiba un punct de fierbere ridicat. Insa, lichidul de frana este, de asemenea, higroscopic, ceea ce inseamna ca absoarbe apa. In orice sistem de franare hidraulic, lichidul de frana absoarbe treptat umezeala din aer prin intermediul furtunelor de frana flexibile sau al aerisirii rezervorului. Aceasta umezeala reduce punctul de fierbere al lichidului de frana.

Odata ce aceasta absorbtie a umezelii atinge un anumit nivel-in conditii de franare prelungita si puternica, in special pe vreme calda sau cand vehicului este foarte incarcat-caldura generata poate face ca lichidul de frana sa inceapa sa fiarba, creand bule de gaz. Deoarece gazul este cu mult mai compresibil decat lichidul, soferul nu mai mai simti deloc presiune la pedala de frana, acest lucru ducand la pierderea completa a puterii de franare. Aceasta este cunoscuta drept pierderea presiunii la fierbere.

Cum se evita pierderea presiunii la fierbere.
1. Alegeti lichidul de frana corespunzator.
Lichidul de frana pe care il alegeti pentru alimentarea sistemului hidraulic este extrem de important. Producatorii de vehicule recomanda intotdeauna un anumit tip de lichid, iar aceasta recomandare trebuie respectata intodeauna. Desigura, calitatea lichidului de frana este cea mai importanta.

Un lichid adecvat ar trebui:
-sa fie incompresibil pentru a asigura o reactie constanta a pedalei in timpul franarii
-sa aiba un punct e fierbere ridicat
-sa isi mentina nivelul de performanta in timpul absorbtiei umezelii
-sa aiba o vascozitate care sa se mentina intre anumiti parametri bine definiti
-sa aiba nivelul corect de onctuozitate
-sa previna coroziunea
-sa aiba o umflare controlata a cauciucului pentru a preveni contractarea

In plus, este esential sa se verifice punctele de fierbere uscat si umed ale lichidului de frana pentru a se asigura respectarea specificatiilor minime legale. Lichidele de frana Ferodo depasesc cerintele legale la intreaga gama.

Lichide Ferodo         Punct de fierbere uscat*           Punct de fierbere umed**
                                    Cerinta legala     FERODO         Cerinta legala     FERODO

DOT 4 sintetic                 230                    249                        155                    158
DOT 5.1 sintetic              260                    269                        180                    183
ESP DOT 4 sintetic         260                    270                        165                    170
LHM Mineral                   240                    250                            Nu este cazul
(sistem hidraulic Citroen)                                             (lichid de frana non-higroscopic)

* Punctul de fierbere uscat se masoara cand lichidul este nou.
** Punctul de fierbere umed se masoara dupa ce lichidul a fost supus unui anumit nivel de umezeala pentru a anume perioada de timp.

2. Testati lichidul de frana:
Testati lichidul de frana cu regularitate pentru a determina punctul de fierbere real.

3. Schimbati lichidul de frana:
Schimbati lichidul de frana cand punctul de fierbere este prea scazut.
  
Sursa: Ferodo Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii