Pe data de 29 iunie 2011, publicatia The Diplomat - Bucharest a organizat prima editie a mesei rotunde "Automotive Leaders Power Breakfast", dedicata prezentarii oportunitatilor de investitii in sectorul productiei de componente auto din Romania. 

Discutiile din cadrul evenimentului au abordat tematicile actuale ale industriei auto din Romania precum: strategia nationala de export, surse de finantare, potential investitional, tendinte si reglementari la nivel international.

Industria auto autohtona a avut in 2010 o cifra de afaceri de 10 miliarde euro, echivalentul a 8% din Produsul Intern Brut (PIB), a anuntat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM). In cadrul dezbaterii, Stroe a mai spus ca industria are un potential imens de dezvoltare, iar investitorii straini ar trebui sa se uite cu incredere spre Romania. “Toti care se refera la industria auto au in vedere doua fabrici - Automobile Dacia de la Pitesti si Ford de la Craiova. Este gresit pentru ca cifra de afaceri rezultata din industria componentelor auto este de 2 ori mai mare fata de cea rezultata din produsele auto finite. Acest lucru arata clar ca industria componentelor auto are un potential urias, dar care este inca neexploatata”, a explicat Stroe.

Factorii de atractivitate a investitiilor in aceasta industrie sunt, potrivit presedintelui ACAROM, exercitiul de success al uzinelor Dacia si Ford, costul redus al fortei de munca din Romania, adoptarea noului Cod al Muncii, plasamentul geo-economic al Romaniei si ajutoarele de stat. “In privinta costului cu forta de munca, estimez ca in Romania nu va fi depasit niciodata nivelul de 30% din costul fortei de munca al tarilor din vestul Europei. De exemplu, in februatie 2010 o ora de lucru costa 3,6 euro brut, in timp ce in Germania, costul pe o ora al fortei de munca era de 39 de euro”, explica Stroe.

 Constantin Stroe a confirmat si faptul ca Renault va deschide un centru de productie in orasul marocan Tanger, de pe poarta caruia vor iesi si modele Dacia. “De ce nu s-a facut aceasta fabrica in Romania? Pentru ca nu exista in lume uzina care sa produca 700.000 de unitati pe an. Vom produce modele Dacia in Maroc, insa vor fi folosite componente romanesti”, a explicat Stroe, in cadrul dezbaterii Automotive Leaders Power Breakfast.
Finantarea sectorului: credite si ajutoare de stat
La capitolul ajutoare de stat, Guvernul Romaniei asigura finantarile pentru investitii de tip greenfield de aproximativ 1.5 miliarde de euro. Schema este asemanatoare cu accesarea fondurilor europene, insa nu exista riscul ca banii sa se epuizeze. “Am putut observa un real interes din partea companiilor care opereaza in industria auto, de ansamble si subansamble auto pentru acest gen de finantare”, spune Iulian Sorescu, Financial Advisor la compania Noerr. “Avem in derulare, in prezent, peste 1,000 de proiecte finantate in zona de IMM-uri, fonduri care au fost deja consumate. Pe de alta parte, exista un buget total de un miliard de Euro acordat pentru companiile care au peste 50 de angajati si care acopera finantari de minim 5 miloane de Euro. Pana acum, din acest buget s-a consumat aproximativ 20 % cu astfel de finantari”. Potrivit consultantului, companiile pot obtine finantare si in circa 6 luni de la depunerea proiectului.
Producatorii pot obtine finantare si prin creditele bancare, fie de la o banca comerciala, fie de la institutia de stat Eximbank care la finele anului 2011 a modificat procedurile de acordare a garantiilor de stat de pana la 1,5 milioane de euro. “In privinta finantarilor catre companii, ratele la dobanzi in lei sunt in mod semnificativ mai mici decat ale bancilor comerciale dar in privinta finantarilor in valutele altor tari nu ne putem compara cu bancile comerciale. Avem in acest moment dobanzi putin peste 5 % pentru finantarile in RON”, a declarat Paul Ichim, vice-presedintele Eximbank.
 Industria auto, parghia exporturilor
“Cu o pondere de 12,4% din totalul exporturilor romanesti, industria auto ocupa locul al doilea ca volum dupa echipamente electrice, electronice si telecomunicatii”, explica Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR). “Din punct de vedere al dinamicii, sectorul auto ocupa tot locul al doilea, cu o crestere de 65,1% in 2010 fata de 2008, pe primul loc fiind industria farmaceutica cu o crestere de 267,8% in 2010 fata de 2008”.

Mai mult, aceasta evolutie a pozitionat Romania pe primul loc in Europa ca volum de export. “Din cele 27 de tari ale Uniunii Europene, doar sapte state au depasit volumul din 2008. Romania este pe primul loc cu o crestere de 10,7%, in timp ce Marea Britanie se pozitioneaza pe locul al saptelea cu o crestere de 0,5%. Celelalte tari nu au reusit inca sa atinga in 2010 nivelul exporturilor din 2008”, spune Ionescu.

Evenimentul a fost organizat cu suportul partenerilor Noerr, Vivani, Signal Iduna, Sixt New Kopel, Happy Tours si British Romanian Chamber of Commerce.
Despre The Diplomat Bucharest
The Diplomat - Bucharest este singura aparitie de business lunara in limba engleza, prezenta pe piata din Romania de sapte ani, un titlu international cu editii in peste 10 tari. Revista este distribuita nominal top managementului din companiile multinationale, investitorilor straini, organizatiilor guvernamentale si comunitatii diplomatice. Publicatia este specializata in analize de sector si evenimente interactive la nivel decizional pe diferite domenii de activitate: infrastructura, real-estate, managementul deseurilor, leasing operational, medicina privata, energie conventionala si energie regenerabila, agribusiness etc.
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii