Asociația Distribuitorilor de Piese Auto (ADPAR) vă atrage atenția asupra încălcării Legii Concurenței și aplicării practicilor ilegale şi neconcurențiale ale Companiilor de Asigurări din România. Ca reprezentanți ai distribuitorilor de piese, vă cerem să interveniți în stoparea rapidă a acestor activități si să sancționați sever pe cei vinovați de comiterea ilegalităților descrise în acest document.

Aceste practici afectează direct piața pieselor de schimb din România, reducând drastic activitatea economică a companiilor distribuitoare şi a service-urilor auto. Astfel, in perioada ultimilor ani, o parte din companiile de asigurari din domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, profitand de pozitia detinuta pe piata ca titulari ai fondurilor necesare pentru despagubirile acordate asiguratilor, au valorificat, din punctul nostru de vedere, in  mod ilegal, in interesul lor obligatia pe care o au in ceea ce priveste plata despagubirilor catre asigurati.

In acest sens, desi prevederile Legii nr. 136/1995 si normele de aplicare stabilesc imperativ ca despagubirile se platesc de catre asigurator persoanelor fizice sau juridice pagubite ori unitatilor  reparatoare, companiile de asigurari au nesocotit  dispozitiile legale, stabilind alte reguli si practici de plata a despagubirilor catre asigurati, contrar prevederilor legale, care au afectat piata nationala a pieselor auto prin  împiedicarea, restrângerea sau denaturarea concurenţei.

Aceste practici au demarat cu selectia unitatilor reparatoare si distribuitorilor de piese auto care au acceptat colaborarea cu asiguratorii dupa regulile si conditiile  impuse de acestia din urma, impiedicand astfel accesul pe piata a concurentilor de profil.

In ceea ce priveste situatia unitatilor reparatoare independente, chiar si agreate, acestea sunt impiedicate de asiguratori de a mai cumpara in scop de revanzare piese de schimb pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele asigurate, activitatea acestor unitati fiind limitata la serviciile de reparatii si manipulare piese de schimb.

Achizitionarea pieselor de schimb este:

(i) efectuata de catre asiguratori (ca intermediari), sens in care emit, fara drept, comenzi in numele asiguratilor numai catre anumiti distribuitori agreati;
(ii) controlata de asiguratori prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date; iar acestia achita contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat, eludandu-se astfel  prevederile art. 55 din Legea nr. 136/1995 si art. 64 alin. (1) din Normele privind asigurarea obligatorie, care stabilesc ca platile sa se efectueze catre asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al asiguratorilor sau o depasirea a obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege.

Mai mult, in aceasta procedura comerciala de achizitie a pieselor de schimb pentru repararea daunelor, stabilita de asiguratori, acestia au impus chiar distribuitorilor  agreati plata unor taxe/comisioane/bonusuri pe volumul achizitiilor achitate de asiguratori, reduceri masive de pret, plata unor servicii (pentru intretinerea platformelor informatice), etc., ajungandu-se sa se pretinda comisioane chiar si pentru termenul de plata al pieselor de schimb livrate de distribuitori, cu toate ca despagubirea, conform art.36 alin. (1) din Norme, se plateste in maximum 10 zile de la data depunerii ultimului  document necesar pentru cuantificarea daunei, toate acestea demonstrand caracterul profund comercial al operatiunilor/activitatilor  de cumparare/intermediere de marfuri cu obtinerea de venituri, realizate de asiguratori, incalcand astfel in mod flagrant dispozitiile legale (art. 12 alin. (4) din Legea nr. 32/2000), care interzic societatilor de asigurari desfasurarea  altor activitati decat cea de asigurare.

Este evident ca aceste practici vadit ilegale si anticoncurentiale ale companiilor de asigurari s-au diversificat si amplificat pe fondul lipsei de reactie si control din partea autoritatilor competente,  acestea avand drept consecinta:

(i) eliminarea unitatilor reparatoare independente de pe piata pieselor auto,
(ii) impiedicarea  accesului pe piata a tuturor distribuitorilor de piese auto,
(iii) controlul preturilor si a orei de manopera pieselor de schimb prin modul de lucru al platformelor     informatice,
(iv) conditionarea incheierii contractelor de plata unor comisioane/bonusuri sau prestatii   care nu au legatura cu obiectul acestora, cu efecte negative directe asupra drepturilor si intereselor legitime ale asiguratilor,
(v) impiedicarea pagubitului de a-si alege unitatea reparatoare dorita motiv pentru care solicitam urgent declansarea investigatiilor si verificarilor, stoparea si sanctionarea acestor practici, astfel incat sa se  asigure un climat concurential normal pe piata pieselor de schimb auto, in caz contrar  am putea asista la preluarea in intregime a comertului cu piese auto de catre companiile de asigurari iar activitatea distribuitorilor si unitatilor reparatoare  se va rezuma la servicii de manipulare a pieselor de schimb.

Sursa: ADPAR Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii