Asociația Distribuitorilor de
Piese Auto (ADPAR) vă atrage atenția asupra încălcării Legii Concurenței și aplicării practicilor
ilegale şi neconcurențiale ale Companiilor de Asigurări din România. Ca reprezentanți ai distribuitorilor de
piese, vă cerem să interveniți în stoparea rapidă a acestor activități si să sancționați sever pe cei vinovați de comiterea ilegalităților descrise în acest
document.
Aceste practici
afectează direct piața pieselor de schimb din România, reducând drastic
activitatea economică a companiilor distribuitoare şi a service-urilor
auto. Astfel, in perioada ultimilor ani, o parte din companiile de
asigurari din domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru
prejudicii produse prin accidente de vehicule, profitand de pozitia detinuta pe
piata ca titulari ai fondurilor necesare pentru despagubirile acordate
asiguratilor, au valorificat, din punctul nostru de vedere, in mod
ilegal, in interesul lor obligatia pe care o au in ceea ce priveste plata
despagubirilor catre asigurati.
In acest sens, desi
prevederile Legii nr. 136/1995 si normele de aplicare stabilesc imperativ ca
despagubirile se platesc de catre asigurator persoanelor fizice sau juridice
pagubite ori unitatilor reparatoare, companiile de asigurari au nesocotit
dispozitiile legale, stabilind alte reguli si practici de plata a
despagubirilor catre asigurati, contrar prevederilor legale, care au afectat
piata nationala a pieselor auto prin împiedicarea, restrângerea sau
denaturarea concurenţei.
Aceste practici au
demarat cu selectia unitatilor reparatoare si distribuitorilor de piese auto
care au acceptat colaborarea cu asiguratorii dupa regulile si conditiile
impuse de acestia din urma, impiedicand astfel accesul pe piata a
concurentilor de profil.
In ceea ce priveste
situatia unitatilor reparatoare independente, chiar si agreate, acestea sunt
impiedicate de asiguratori de a mai cumpara in scop de revanzare piese de
schimb pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele
asigurate, activitatea acestor unitati fiind limitata la serviciile de
reparatii si manipulare piese de schimb.
Achizitionarea pieselor
de schimb este:
(i) efectuata de catre
asiguratori (ca intermediari), sens in care emit, fara drept, comenzi in numele
asiguratilor numai catre anumiti distribuitori agreati;
(ii) controlata de
asiguratori prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de
date; iar acestia achita contravaloarea pieselor de schimb direct
distribuitorului agreat, eludandu-se astfel prevederile art. 55 din Legea
nr. 136/1995 si art. 64 alin. (1) din Normele privind asigurarea obligatorie,
care stabilesc ca platile sa se efectueze catre asigurat ori unitatea
reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al
asiguratorilor sau o depasirea a obiectului de activitate al acestora, care
este strict limitat de lege.
Mai mult, in aceasta
procedura comerciala de achizitie a pieselor de schimb pentru repararea
daunelor, stabilita de asiguratori, acestia au impus chiar distribuitorilor
agreati plata unor taxe/comisioane/bonusuri pe volumul achizitiilor
achitate de asiguratori, reduceri masive de pret, plata unor servicii (pentru
intretinerea platformelor informatice), etc., ajungandu-se sa se pretinda
comisioane chiar si pentru termenul de plata al pieselor de schimb livrate de
distribuitori, cu toate ca despagubirea, conform art.36 alin. (1) din Norme, se
plateste in maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document
necesar pentru cuantificarea daunei, toate acestea demonstrand caracterul
profund comercial al operatiunilor/activitatilor de
cumparare/intermediere de marfuri cu obtinerea de venituri, realizate de
asiguratori, incalcand astfel in mod flagrant dispozitiile legale (art. 12
alin. (4) din Legea nr. 32/2000), care interzic societatilor de asigurari
desfasurarea altor activitati decat cea de asigurare.
Este evident ca aceste
practici vadit ilegale si anticoncurentiale ale companiilor de asigurari s-au
diversificat si amplificat pe fondul lipsei de reactie si control din partea
autoritatilor competente, acestea avand drept consecinta:
(i) eliminarea
unitatilor reparatoare independente de pe piata pieselor auto,
(ii) impiedicarea
accesului pe piata a tuturor distribuitorilor de piese auto,
(iii) controlul
preturilor si a orei de manopera pieselor de schimb prin modul de lucru al
platformelor informatice,
(iv) conditionarea
incheierii contractelor de plata unor comisioane/bonusuri sau prestatii
care nu au legatura cu obiectul acestora, cu efecte negative directe asupra drepturilor
si intereselor legitime ale asiguratilor,
(v) impiedicarea
pagubitului de a-si alege unitatea reparatoare dorita motiv pentru care
solicitam urgent declansarea investigatiilor si verificarilor, stoparea si
sanctionarea acestor practici, astfel incat sa se asigure un climat
concurential normal pe piata pieselor de schimb auto, in caz contrar am
putea asista la preluarea in intregime a comertului cu piese auto de catre
companiile de asigurari iar activitatea distribuitorilor si unitatilor
reparatoare se va rezuma la servicii de manipulare a pieselor de schimb.
Sursa: ADPAR Romania
0 comentarii