După introducerea
farurilor echipate integral cu LED începând cu noul BMW Seria 6 Coupe, luminile
laser reprezintă următorul pas firesc în dezvoltarea tehnologiei farurilor
pentru automobile.
În calitate de cel mai
de succes producător premium la nivel mondial, BMW Group acordă o importanţă
maximă tehnologiei avansate în toate domeniile producţiei de maşini. Inovaţiile
exclusive şi evoluţiile tehnologice au asigurat mărcii BMW o poziţie de lider
în ceea ce priveşte inovaţia. În domeniul luminilor exterioare pentru
automobile, BMW se remarcă cu inovaţii în ceea ce priveşte, de exemplu,
farurile adaptive echipate integral cu LED pentru BMW Seria 6 Coupe şi cu
noi dezvoltări precum "Anti-dazzle High-Beam Assistant" (asistare a
fazei lungi) sau "Dynamic Light Spot". Termenul "Dynamic Light
Spot" se referă la un sistem de marcaj luminos care iluminează pietonii
automat pentru a-i aduce astfel în atenţia conducătorului.
După tehnologia cu
LED, luminile laser reprezintă următorul pas firesc în dezvoltarea farurilor
pentru automobile. Inginerii BMW lucrează în prezent la introducerea în anii
următori a luminilor cu laser ca viitoare tehnologie de pionierat pentru
producţia de serie. Luminile cu laser vor putea facilita funcţii de iluminare
complet noi, care să asigure o siguranţă mai mare şi un confort sporit, dar -
în acelaşi timp - să contribuie semnificativ la economisirea energiei şi a
combustibilului prin gradul ridicat de eficienţă.
Prin definiţie,
iluminarea cu laser este diferită în mod radical de lumina solară, dar şi de
diferite tipuri de surse de lumină artificială utilizate des în prezent. Pentru
început, iluminarea cu laser este monocromatică, ceea ce înseamnă că fluxurile
luminoase au aceeaşi lungime de undă. Este ceea ce se numeşte sursă de lumină
"coerentă" - cu alte cuvinte, fluxurile au o defazare constantă. În
consecinţă, iluminarea cu laser poate produce un fascicul aproape paralel cu o
intensitate de 1.000 de ori mai mare decât a LED-urilor convenţionale. La
farurile automobilelor, aceste caracteristici pot fi utilizate pentru a
implementa funcţii complet noi. De asemenea, eficienţa de nivel ridicat a
iluminării cu laser înseamnă că această tehnologie consumă mai puţin de
jumătate din energia farurilor cu LED. Rezultatul: farurile cu laser
economisesc combustibil.
Atunci când aceste
surse de lumină sunt utilizate la automobile, intensitatea luminii cu laser
poate fi proiectată pentru a nu reprezenta un risc pentru oameni, animale
domestice sau sălbatice. Printre altele, acest lucru este posibil pentru că
lumina nu este emisă direct, ci întâi este transformată într-o formă care este
adecvată pentru utilizare în trafic pe şosea.
Lumina rezultată este
extrem de luminoasă şi albă. De asemenea, este foarte plăcută privirii şi are
un consum redus de energie.
În prezent, diodele
laser sunt deja în uz în sectorul de consum.
Sigură în totalitate,
tehnologia de iluminare laser are o gamă largă de aplicaţii, în industria
aeronautică, militară sau foto-video, chiar dacă - în multe cazuri - faptul că
în spate este folosită o astfel de tehnologie nu este scos în evidenţă. La
automobile există oportunitatea de a sublinia avantajele iluminării LED atât
prin calitatea produsului, dar şi prin design. Un alt avantaj al tehnologiei de
iluminare cu LASER - unul pe care inginerii BMW intenţionează să-l folosească
la maximum - este eficienţa intrinsecă de nivel ridicat. Acolo unde luminile
LED generează numai 100 lumeni (unitatea de măsură a fluxului luminos) per
watt, iluminarea cu LASER generează aproximativ 170 lumeni. Cu statistici ca
aceasta, nu este deloc surprinzător că BMW intenţionează să folosească
avantajele iluminării cu LASER pentru a spori eficienţa totală a automobilului.
Prezentarea, în premieră, a acestei noi tehnologii va avea loc pe un prototip
din noul sub-brand BMW i, BMW i8 Concept. BMW i se evidenţiază ca un concept
premium care este puternic orientat spre dezvoltare durabilă, eficienţă şi
inovaţie.
O altă particularitate
a tehnologiei LASER, cu implicaţii importante, este dimensiunea diodelor
individuale. Cu o lungime de numai 10 microni, diodele LASER sunt de 100 de ori
mai compacte chiar şi decât celulele de formă pătrată utilizate la luminile LED
convenţionale, a căror latură măsoară un milimetru. Atunci când sursele de
lumină sunt integrate într-un automobil se deschide astfel o serie de noi
posibilităţi. Inginerii BMW nu intenţionează să reducă în mod radical
dimensiunile farurilor, chiar dacă acest lucru ar fi posibil, cel puţin la
nivel teoretic. Pentru început obiectivul este de a păstra suprafaţa farurilor
la dimensiunile convenţionale pentru a păstra acelaşi limbaj de design BMW, cu
forma tipică a corpurilor de iluminat duble. Avantajele dimensiunilor mai mici
ar putea fi utilizate pentru a reduce adâncimea farurilor, deschizând astfel
noi posibilităţi pentru poziţionarea corpurilor de iluminat şi pentru designul
caroseriei.
Iluminarea cu LASER:
eficienţă şi siguranţă la nivel ridicat.
Siguranţa este un alt
motiv important în dezvoltarea iluminării cu LASER pentru utilizare la
automobile. În dezvoltarea de noi tehnologii BMW, siguranţa pentru toţi
utilizatorii drumurilor şi fiabilitatea în utilizare cotidiană au importanţă
maximă. O caracteristică pentru o iluminare sigură: înainte ca lumina din
micuţele diode LASER să fie emisă pe şosea, fasciculul LASER, care are iniţial
lumină albastră, este transformat, prin intermediul unui material de fosfor
fluorescent - dispus în interiorul farului -, într-o lumină albă foarte
luminoasă şi plăcută privirii. În consecinţă, în viitor va fi posibil să
utilizăm lumina LASER pentru a implementa toate funcţiile de iluminare
specifice BMW precum farurile adaptive, sistemul de proiectare
"Dynamic Light Spot" şi "Anti-Dazzle High-Beam Assist". Va
fi posibilă şi utilizarea iluminării LASER BMW pentru implementarea unor funcţii
complet noi, cu un consum minim de energie.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii