Un astfel de sistem este integrat şi pe BMW i3
Concept prezentat la Salonul Auto de la Fankfurt.
Pe autostrada A9 de la
München la Nürnberg traficul este unul aglomerat. Dar, în ciuda stresului creat
de situaţie, conducătorul rămâne calm şi relaxat în spatele volanului. De ce?
Pentru că automobilul este complet automatizat, de exemplu frânează,
accelerează şi depăşeşte alte maşini pe cont propriu, în timp ce monitorizează
condiţiile existente în trafic şi se adaptează la ele.
Cum funcţionează? Dr. Nico
Kämpchen, director de proiect pentru condusul integral automatizat în cadrul
departamentului de cercetare şi dezvoltare al BMW Group, a parcurs aproape
5.000 de kilometri în teste alături de echipa sa. În dorinţa de a oferi
automobile care să fie confortabile şi sigure, echipate în viitor cu cele mai
moderne sisteme de asistenţă, inginerii de cercetare şi dezvoltare de la BMW
Group au lucrat de-a lungul ultimilor ani la dezvoltarea unor copiloţi
electronici care să furnizeze condus automat în anumite situaţii - de exemplu,
BMW TrackTrainer testat pe circuit, sau tempomat adaptiv cu frânare până la
oprire. Pentru a înţelege mai bine potenţialul pe care îl oferă aceste sisteme,
precum şi limitele lor, cercetătorii sunt pregătiţi să treacă la etapa
următoare: dezvoltarea unor sisteme avansate de asistare a conducătorului pe
autostradă.
Pentru a înţelege ce înseamnă
acest lucru, cercetătorii au echipat un model BMW 5 Sedan cu programe inteligente,
precum şi cu sisteme complexe de senzori. Funcţia avansată de asistare condus
automat pe autostradă poate fi activată prin apăsarea unui buton. Din acel
moment, sistemul aflat în faza de prototip poate controla automat accelerarea
şi frânarea şi poate depăşi în deplină siguranţă maşinile mai lente. În faza
incipientă a proiectului, una dintre provocările cele mai importante a implicat
reacţia faţă de vehiculele (automobile, motociclete sau camioane) care intră pe
autostradă sau care ies de pe aceasta - chiar şi această problemă putea fi
rezolvată printr-o abordare corectă. Sistemul-prototip a reacţionat bine la
aceste situaţii, permiţând vehiculelor să intre în trafic şi chiar a schimbat
banda pentru a oferi spaţiu suficient astfel încât cei care intrau pe
autostradă să o facă într-o manieră sigură. Aceste manevre au fost posibile la
viteze de până la 130 km/h, dar în conformitate cu actualele norme privind
limita de viteză sau alte situaţii, precum zonele în care depăşirea este
interzisă.
"Aceasta este o situaţie
şi o experienţă cu totul nouă pentru conducătorul auto - este un sentiment
ciudat să cedezi complet controlul automobilului unui sistem autonom. Dar, după
câteva minute în care experimentează un stil de condus cursiv, independent şi
sigur, conducătorii şi pasagerii încep să se relaxeze şi să aibă încredere în
sistemul independent", a spus Nico Kämpchen, director de proiect pentru
condusul integral automatizat în cadrul departamentului de cercetare şi
dezvoltare al BMW Group. "Fără îndoială, conducătorul rămâne responsabil
de situaţie în orice moment şi trebuie să păstreze sub observaţie traficul şi
mediul înconjurător."
Pentru a exista certitudinea
că maşina automatizată destinată cercetării funcţionează cursiv şi agil în
traficul real, automobilul trebuie să beneficieze de strategiile necesare
reacţionării corespunzătoare în situaţiile cu care se confruntă zi de zi. Baza
acestor strategii este compusă din două părţi: prima, identificarea poziţiei
maşinii pe banda sa; a doua, automobilul trebuie să fie capabil să recunoască
în mod clar toate vehiculele şi obiectele din vecinătatea imediată. Acest lucru
se realizează prin contopirea, chiar dacă redundantă, a diferitelor tehnologii
de senzori precum LIDAR, RADAR, ultrasunete şi camere video care monitorizează
mediul înconjurător al automobilului. Redundanţa oferă garanţia că situaţiile
sunt evaluate cu exactitate, în fiecare direcţie utilizându-se cel puţin două
metode diferite de măsurare. În acest scop, dezvoltatorii de la departamentul
de cercetare şi dezvoltare al BMW Group pot fi siguri că o potenţială
slăbiciune a unei metode este contrabalansată de punctele forte ale celeilalte
metode.
Prin accesarea hărţilor
digitale, a camerei şi a datelor de localizare de la un GPS foarte precis,
prototipul automatizat îşi poate determina locul pe banda de rulare şi primeşte
şi informaţiile exacte cu privire la traseul pe care îl urmează, inclusiv
numărul de benzi de pe diferite secţiuni ale autostrăzii. Această informaţie
este completată de datele recepţionate de la camera integrată în sistemul de
avertizare la părăsirea sensului. Obiectele din faţa maşinii sunt detectate de
senzorii radar ai tempomatului adaptiv cu funcţie Stop&Go şi de un scaner
laser. Acelaşi lucru este valabil şi pentru obiectele aflate în lateralul şi în
spatele automobilului.
Precursori şi fundament - BMW TrackTrainer şi
Emergency Stop Assistant.
Tehnologia revoluţionară
necesară pentru sistemele de asistare a condusului automatizat a fost
dezvoltată de inginerii de la BMW Research and Technology în cadrul a două
proiecte de pionierat care au adus în prim-plan BMW TrackTrainer şi Emergency
Stop Assistant (asistare la frânarea de urgenţă). BMW TrackTrainer susţine
condusul autonom pe circuitele de competiţii. Datorită preciziei oferite de
localizare se poate utiliza un stil de condus sigur şi totodată dinamic. În
prezent, TrackTrainer este folosit în cadrul sesiunilor de pregătire a
piloţilor BMW pentru prezentarea trasei ideale - conducătorii o experimentează
din spatele volanului, nu de pe locul din dreapta. Prin intermediul datelor
extrase dintr-o hartă digitală, dar şi de la sistemul video şi GPS, TrackTrainer
poate ghida automobilul în mod autonom, de-a lungul trasei ideale a unui
circuit, totul în scop de antrenament. Sistemul se află deja la cea de-a doua
generaţie, dispunând de o localizare optimizată şi precisă a poziţiei,
realizată prin reunirea senzorilor redundanţi. Comparaţia permanentă a datelor
de la sistemul video şi de la GPS cu hărţile digitale şi datele interne ale
maşinii a reprezentat soluţia utilizată pentru ghidarea automată a
automobilului de-a lungul legendarei bucle Nordschleife de la Nürburgring,
eveniment petrecut la 21 octombrie 2009. Apoi, la 25 mai 2011, BMW TrackTrainer
a efectuat aceeaşi operaţiune şi pe Laguna Seca Raceway din California,
demonstrând astfel că pilotajul automatizat poate fi rapid şi dinamic.
"Principala diferenţă dintre
sesiunile pe circuite şi testele de pe autostradă este că nu am fost singuri
când am condus pe drumurile publice. Acesta este motivul pentru care suntem
interesaţi să descoperim dezvoltările de la proiectul Emergency Stop Assistant
pentru a oferi siguranţa în acţiunea pe care o întreprindem", a explicat
Nico Kämpchen.
Prototipul de asistare a
frânării de urgenţă realizat de BMW este un nou punct de reper în dezvoltarea
funcţiilor automatizate pentru condusul asistat. Sistemul este parte a
Iniţiativei SmartSenior a Ministerului Federal al Educaţiei şi Cercetării din
Germania, care a fost lansată în mai 2009. Sistemul încorporează tehnologii
inovatoare pentru controlul şi identificarea locaţiei unui automobil şi
analizarea mediului înconjurător pentru o siguranţă sporită. Dacă un conducător
îşi pierde cunoştinţa - de exemplu, din cauza unor urgenţe medicale -,
asistarea opririi de urgenţă poate detecta situaţia, poate prelua automat
controlul automobilului şi îl poate opri în siguranţă. Sistemul activează
luminile de avarie, monitorizează traficul cu atenţie şi ghidează maşina spre
partea dreaptă a drumului. Apoi se efectuează un apel de urgenţă prin care
autorităţile sunt informate de situaţie, inclusiv echipele medicale de urgenţă
astfel încât să se obţină o reacţie rapidă şi eficientă. Toate acestea se
bazează pe funcţia Advanced Emergency Call (apel de maximă urgenţă) de la BMW
ConnectedDrive, care este deja disponibil ca dotare pentru automobilele de
serie. Proiectul serveşte ca bază pentru funcţia de scanare a mediului care
este utilizată la condusul automatizat pe autostradă.
Scenarii de viitor automatizat - Parking
Assistant şi Traffic Jam Assistant de la BMW ConnectedDrive pentru BMW i3
Concept.
Cercetarea în domeniul
maşinilor automatizate echipate cu sisteme avansate de asistare a
conducătorului va continua pentru ca în viitor să se dezvolte funcţii
inovatoare de asistenţă. Exemple sunt Parking Assistant (asistarea la parcare)
şi Traffic Jam Assistant (asistarea în ambuteiaje) de la BMW i3 Concept. Din
moment ce BMW i3 Concept este conceput în special ca un automobil destinat
mediului urban, prototipul este echipat cu funcţii care uşurează parcarea, iar
condusul în trafic aglomerat este mai puţin stresant.
Sistemul de asistare
parchează automat automobilul fără nici o intervenţie din partea
conducătorului. Maşina accelerează şi frânează singură şi schimbă treptele de
viteze între marşarier şi treapta de mers înainte atunci când sunt necesare
manevre dificile de parcare. Traffic Jam Assistant (asistarea în ambuteiaje)
ajută conducătorul în situaţii de trafic monoton şi sectoare aglomerate,
preluând conducerea astfel încât maşina să "ruleze cursiv", iar cel
de la volan să se relaxeze. Sistemul menţine o distanţă de siguranţă între vehicule
(automobile, motociclete, camioane) şi gestionează automat viteza şi direcţia,
putând opri maşina dacă este necesar. Atâta timp cât conducătorul menţine o
mână pe volan, sistemul poate oferi asistenţă în păstrarea automobilului pe
banda sa la viteze de până la 40 km/h.
Condusul automatizat pe
autostrăzi furnizează informaţii şi experienţe importante care sunt esenţiale
în dezvoltarea tehnologiilor ce asistă menţinerea maşinii în siguranţă pe
şosea, iar aceste informaţii vor influenţa viitoarele strategii pentru
asistarea avansată a conducătorului.
"Care este următoarea
provocare? Vrem «să învăţăm» prototipul cum să se descurce atunci când
întâlneşte şantiere pe autostradă şi intersecţii cu alte artere majore.
Şantierele sunt o mare provocare pentru că iau cele mai ciudate şi mai
interesante forme, ceea ce face dificilă detectarea, localizarea şi
determinarea vehiculului exact." Nico Kämpchen şi echipa lui au mult de
lucru şi sunt încrezători că vor găsi soluţiile potrivite şi pentru aceste
provocări.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii