O privire rapidă la cele mai importante
momente ale poveştii de succes pe care BMW Seria 3 a scris-o în sporturile cu
motor.
München. De-a lungul celor cinci generaţii de la lansarea
sa, BMW Seria 3 s-a bucurat de o carieră extrem de impresionantă. Acest lucru
este valabil cu privire la succesul pe piaţa auto, dar în special referitor la
cariera în motorsport. De-a lungul ultimilor 35 de ani, modelele din Seria 3,
caracterizate de dimensiuni compacte, motoare dinamice şi suspensii sportive,
au contribuit considerabil la performanţele dinamice şi reputaţia excelentă pe
care marca le-a dovedit şi pe circuite. Cu asemenea atribute, modelele din gama
mediană BMW sunt alegerea ideală pentru o utilizare de succes în motorsport.
Prin revenirea în DTM - o competiţie de top din motorsport -, care se va
petrece în 2012, BMW intenţionează repetarea succesului anterior cu modelul BMW
M3 DTM, aflat în prezent în faza de dezvoltare.
Un start impresionant: BMW 320i pentru BMW
Junior Team.
Prima generaţie a modelului BMW Seria 3 Sedan se lansase
pe piaţă de numai doi ani în momentul în care a creat senzaţie şi pe circuite.
Obiectivul a fost transformarea noii game în "nava-amiral" a mărcii
în ceea ce priveşte sportivitatea prin implicarea cu succes în sporturile cu
motor. BMW Motorsport GmbH, divizie înfiinţată în 1972, a dezvoltat BMW Seria 3
într-o maşină de curse destinate turismelor, în deplină conformitate cu Grupa
5, care avea un regulament tehnic extrem de sofisticat. Maşina a fost
propulsată de un motor de curse care-şi dovedise potenţialul - propulsorul cu
patru cilindri, cu patru supape per cilindru şi capacitatea de 2,0 litri,
dominase competiţiile de Formula 2 de-a lungul mai multor ani şi dezvolta deja
300 CP în momentul în care a echipat maşina de curse BMW 3. Preparate astfel
încât să ofere o ţinută de drum cât mai bună - lucru reuşit printr-o
construcţie uşoară, rigiditate torsională şi eleroane foarte mari în faţă şi în
spate -, cele trei maşini vopsite exclusiv pentru BMW Junior Team, care era
alcătuită din tinerii talentaţi Manfred Winkelhock, Marc Surer şi Eddie
Cheever, au fost principala temă de discuţie cu ocazia primei curse ce a avut
loc pe circuitul de la Zolder, ce găzduia Grand Prix-ul Belgiei, la 13 martie
1977. Dar unul din cei trei juniori BMW, elveţianul Marc Surer, a depăşit
concurenţa consacrată şi a câştigat cursa respectivă, ceea ce a însemnat un
start perfect. Pe circuit, BMW Seria 3 a reuşit un start excepţional.
În primul său sezon şi în anii următori, drumul spre
victorie în categoria respectivă s-a intersectat întotdeauna cu maşinile de
curse BMW Seria 3. Modelul a fost implicat în nenumărate campionate naţionale
şi, de cele mai multe ori, campionul de la finalul stagiunii era un pilot BMW.
În timp, piloţi de top precum Hans-Joachim Stuck sau Ronnie Peterson şi-au
demonstrat talentul extraordinar la volanul acestei maşini de curse. Modelele
Seria 3 omologate pentru Grupa 5 au fost implicate cu succes şi în Campionatul
Mondial al Constructorilor.
În 1978, campionatul de automobilism din Germania a fost
câştigat de o versiune turbo aliniată de echipa Schnitzer din Freilassing.
Întâmplător, maşina care dispunea de această tehnologie a fost una a echipei
BMW oficiale, cu motor de 1,4 litri - putere maximă de 410 CP -, şi îi încuraja
pe susţinătorii ideii de a realiza performanţe şi mai mari: motorul de la acel
BMW Seria 3 a fost, ca să spunem aşa, predecesorul propulsorului care, în 1983,
l-a transformat pe brazilianul Nelson Piquet în primul "campion mondial
turbo" din istoria Formulei 1, sud-americanul pilotând un monopost Brabham
BMW. Spectaculosul capitol al modelelor omologate conform regulamentului Grupei
5 s-a încheiat în 1982, dar următorul capitol din istoria BMW Seria 3 în motorsport
era deja început.
BMW M3: cel mai de succes turism din lume.
Alături de versiunile cabriolet, touring, compact, diesel
şi cu tracţiune integrală şi cu extinderea simultană a celei de-a doua
generaţii BMW Seria 3 - eveniment petrecut în 1982 -, o altă variantă specială
a atras atenţia publicului şi a celor din lumea curselor - BMW M3. Atunci, în
1987, nimeni nu ar fi putut anticipa că, într-o bună zi, acel Seria 3 va deveni
cel mai de succes turism din lume. Conceptul a fost de a crea o maşină de bază
care să cuprindă tot ce este necesar pentru a dezvolta un model de curse, cu
potenţial de succes, în conformitate cu regulamentul Grupei A. Şi regulamentul
în vigoare la acea vreme, prevedea producerea unui volum de 5.000 de exemplare
pe parcursul unui an. Încă o dată, principala problemă era motorul. A fost
momentul în care BMW Motorsport GmbH a apelat la o soluţie pe care o mai
utilizase în trecut. Disponibil era un motor mare, cu şase cilindri dispuşi în
linie, echipat cu tehnologia cu patru supape per cilindru, care era folosit la
BMW M1 şi BMW M 635 CSi. Pe scurt, acesta a fost "redus" cu doi
cilindri. Rezultatul final a fost un motor cu patru cilindri, cu capacitatea de
2,3 litri, a cărui putere iniţială de 200 CP a propulsat modelul de serie BMW M3
în categoria maşinilor sport. În 1987, după o perioadă interimară cu BMW 323i,
din care nu au lipsit succesele, versiunea competiţională BMW M3, care dezvolta
300 CP, s-a aliniat pe grila de start pentru prima dată şi a câştigat tot ce se
putea câştiga în cursele destinate turismelor.
Între 1987 şi 1992, puţine au fost week-endurile de cursă
în care sediul central de la München nu a primit o informare despre o victorie
reuşită de BMW M3 sau un campionat de pe mapamond în care a triumfat
respectivul model. Indiferent că era vorba de Australia, Finlanda, Franţa,
Olanda sau Germania, piloţii M3 au câştigat trofee pretutindeni, printre
acestea numărându-se şi o victorie într-o etapă a Campionatului Mondial de
raliuri. Numai în DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) - o competiţie
extrem de disputată -, M3 a obţinut 40 de victorii şi peste 150 de clasări pe
podium.
O menţiune specială trebuie acordată titlurilor din
Campionatul Mondial şi din cel European, precum şi victoriilor meritate în
cursele de 24 de ore de la Nürburgring, pe varianta Nordschleife, şi de la
Spa-Francorchamps (Belgia). Pe scurt, duelurile oferite de piloţi precum
Roberto Ravaglia, Johnny Cecotto, Steve Soper, Emanuele Pirro sau Joachim
Winkelhock (pentru a numi doar câţiva dintre ei) sunt momente clasice în
motorsport - şi includ unele dintre cele mai importante momente sportive ale
Seriei 3.
Succese obţinute cu motoare cu patru şi cu
şase cilindri, dar şi cu versiuni diesel.
Cariera sportivă a celei de-a treia generaţii Seria 3 a fost
caracterizată de implicarea în campionate din diferite ţări, unele dintre
acestea fiind guvernate de regulamente tehnice diferite. De exemplu, între 1993
şi 1998, pe grila de start s-au aflat automobile care prezentau motorizări şi
modificări diferite. Maşinile de curse puteau fi versiuni BMW Coupé sau Sedan,
cu caroseria extrem de apropiată de cea de serie şi motor cu patru cilindri
(patru supape per cilindru, capacitate de 2,0 litri) ce dezvolta aproximativ
300 CP, dar şi varianta cu modificări multiple de la BMW M3. Maşinile BMW Seria
3 au luat prim-planul concurenţei indiferent unde au participat. Victoriile în
Germania - în STW (Super Tourenwagen) Cup -, Anglia sau Italia, erau evenimente
obişnuite, aşa cum erau şi succesele din Asia, Australia şi America de Sud.
Însă toate acestea au fost depăşite de un rezultat în competiţia care o vreme a
fost apanajul BMW - cursele de anduranţă. La finalul cursei de 24 de ore de la
Nürburgring din 1998, un model BMW 320d, cu motor turbo diesel de 200 CP, a reuşit
performanţa deosebită de a încheia competiţia pe primul loc în clasamentul
general.
Goana după victorii în Campionatul European
şi cel Mondial rezervat turismelor.
Şi în cazul celei de-a patra generaţii BMW Seria 3,
versiunea sedan cu patru uşi a reprezentat încă o dată baza pentru varianta de
curse concepută pentru a participa în competiţiile pentru turisme şi în cele de
anduranţă. Pe lângă numeroasele campionate naţionale, Campionatul European de
turisme (ETCC) şi ulterior Campionatul Mondial (WTCC) au fost principalul punct
de atracţie pentru BMW. Din 1999, BMW Motorsport GmbH a dezvoltat BMW 320i,
propulsat de un motor cu şase cilindri dispuşi în linie, patru supape per
cilindru, care iniţial furniza aproximativ 200 CP (ulterior peste 250
cai-putere) - o maşină de curse care a devenit o garanţie a succesului.
Modelele de curse Seria 3 au furnizat departamentului sport de la München cele
mai bune clasări la piloţi şi la constructori. 2005 a însemnat un punct de
atracţie al acelor ani, sezon în care BMW a câştigat, cu BMW 320i,
nou-înfiinţatul Campionat Mondial pentru turisme, triumf completat de Andy
Priaulx, al doilea campion mondial de turisme din istoria motorsportului, după
Roberto Ravaglia, un alt pilot BMW. A doua "armă" bazată pe a patra
generaţie BMW Seria 3 a fost BMW M3 GTR. Datorită acestei maşini de curse
foarte valoroasă, BMW a înregistrat un succes deosebit în întrecerile de
anduranţă (inclusiv două duble, în 2004 şi 2005, în cursa de 24de ore de la
Nürburgring), precum şi în American Le Mans Series.
Viitorul a început deja.
Ca şi în trecut, cea mai recentă generaţie BMW Seria 3 -
cea de-a cincea - a pus accentul pe versiunile sedan şi BMW M3. Din nou,
programul a cuprins principalele campionate de turisme şi cursele de anduranţă.
Acum, BMW 320si dispunea de un motor cu patru cilindri, iar pentru cursele de
24 de ore, naţionale şi internaţionale, BMW a venit cu ceva cu adevărat
impresionant: realizările sportive pentru maşinile de curse ale acestei
generaţii au inclus victorii în cursa de 24 de ore cu un model foarte puternic
şi fiabil, BMW M3 GT2.
Momentul culminant: victoria în clasamentul general al
clasicei din regiunea Eifel, ediţia 2010, la care au luat parte peste 200 de
concurenţi. Alte puncte de atracţie: titlurile mondiale din 2006 şi 2007, locul
al doilea la Nürburgring în 2011, locul al treilea în cursa de 24 de ore de la
Le Mans şi titluri în ALMS (echipe şi constructori în 2010, piloţi şi echipe în
2011).
Şi viitorul modelului BMW Seria 3 în motorsportul de
elită se află abia la început: din 2012, BMW va reveni în campionatul german de
turisme (Deutsche Tourenwagen Masters - DTM) cu trei echipe şi BMW M3 DTM. La
mijlocul lunii iulie, BMW M3 DTM Concept Car a fost prezentat la München în
faţa presei. Datele tehnice: monococă realizată din CFRP (plastic ranforsat cu
fibră de carbon) cu structură rollbar, motor V8 atmosferic, de 4,0 litri, ce
dezvoltă o putere maximă limitată la 480 CP cu ajutorul unui restrictor.
Acceleraţia 0-100 km/h în circa trei secunde, viteză maximă de aproximativ 300
km/h. Primii piloţi oficiali au fost deja desemnaţi: multiplul campion mondial
de turisme Andy Priaulx (Marea Britanie) şi tânărul Augusto Farfus (BR).
BMW Group
BMW Group este unul dintre cei mai de succes producători
de automobile şi motociclete din lume prin mărcile BMW, MINI, Husqvarna
Motorcycles şi Rolls-Royce. Ca şi companie de nivel global, BMW Group activează
în 25 de locaţii de producţie din 14 ţări şi are o reţea mondială de vânzări
care este prezentă în peste 140 de ţări.
În cursul anului fiscal 2010, BMW Group a vândut, la
nivel mondial, 1,46 milioane de automobile şi peste 110.000 motociclete.
Profitul brut pentru 2010 a fost de 4,8 miliarde euro, în timp ce veniturile au
urcat la 60,5 miliarde euro. La 31 decembrie 2010, BMW Group dispunea de o
forţă de muncă de aproximativ 95.500 de angajaţi.
Succesul BMW Group a fost construit din totdeauna pe
gândirea pe termen lung şi pe acţiunea responsabilă. De aceea, compania a pus
bazele unei dezvoltări durabile la nivel ecologic şi social prin lanţul de
valori, responsabilitatea vastă a produselor şi un angajament clar faţă de
conservarea resurselor ca parte integrantă a strategiei sale. Ca rezultat al
eforturilor sale, BMW Group s-a clasat, de fiecare dată în ultimii şapte ani,
în postura de lider al industriei în Dow Jones Sustainability Indexes.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii