Prin lansarea modelului BMW ActiveHybrid 5, BMW vine cu noi
soluţii inteligente pentru îmbunătăţirea sistemului hibrid, motorul cu ardere
internă funcţionând împreună cu unul electric pentru a îmbunătăţi eficienţa,
dar şi plăcerea condusului atât de emblematică pentru marcă. Noul model va
debuta şi în România în prima parte a anului 2012.
BMW ActiveHybrid 5 reuneşte - în premieră - un motor cu şase
cilindri dispuşi în linie, cu tehnologia BMW TwinPower Turbo, un sistem de
transmisie electrică şi o cutie de viteze automată cu opt trepte. Cea mai nouă
generaţie a tehnologiei BMW ActiveHybrid introduce în această combinaţie şi o
gestiune inteligentă a energiei, controlată cu mare precizie şi extrem de
eficientă. Mulţumită acestora, modelul BMW ActiveHybrid 5 beneficiază de un
echilibru excepţional între performanţe şi consumul de combustibil pentru acest
segment.
Datele tehnice care caracterizează BMW ActiveHybrid 5 sunt:
puterea totală generată este de 250 kW/340 CP; automobilul poate fi condus în
regim pur electric până la o viteză de 60 km/h; BMW ActiveHybrid 5 realizează
sprintul (0-100 km/h) în 5,9 secunde; consumul mediu de combustibil se situează
între 6,4 şi 7,0 litri per 100 kilometri; emisiile CO2 sunt de numai 149-163
grame per kilometru (date în conformitate cu ciclul de testare EU, pot varia în
funcţie de formatul pneurilor utilizate).
Motorul aflat în echiparea modelului BMW ActiveHybrid 5 -
propulsor cu şase cilindri dispuşi în linie, cu tehnologie BMW TwinPower Turbo,
care dezvoltă 225 kW/306 hp - este acelaşi care se află în echiparea modelului
BMW 535i şi care este apreciat pentru puterea de tracţiune şi eficienţă.
Motorul electric, care dezvoltă 40 kW/55 CP, este alimentat cu energia
provenită de la un acumulator litiu-ion foarte performant, integrat în
portbagaj.
Combinaţia armonioasă a puterii celor două sisteme este
transferată către puntea spate prin intermediul unei cutii de viteze automate
cu opt trepte. Pe lângă construcţia hibrid, care permite o călătorie în mediul
urban în regim integral electric şi fără nici un fel de emisii, BMW
ActiveHybrid 5 deţine cele mai sportive performanţe din segmentul său de piaţă,
dar şi o reducere semnificativă a consumului comparativ cu BMW 535i.
Pentru a exploata la maximum potenţialul tehnologiei BMW
ActiveHybrid, gestiunea inteligentă a energiei din transmisia modelului BMW
ActiveHybrid 5 utilizează o serie de funcţii inovatoare care au rolul de a
asigura eficienţa sistemului. Acumulatorul litiu-ion este încărcat în momentul
în care automobilul coboară sau frânează, motorul electric jucând rolul unui
generator care furnizează energie bateriei de înaltă tensiune. În reprizele de
accelerare motorul electric preia funcţia de „boost". În această situaţie
asistă motorul pe benzină printr-un plus de putere şi cuplu, ceea ce face ca
experienţa condusului sportiv să fie dusă aproape de limită. La acestea se
adaugă faptul că atunci când automobilul rulează liber (coasting) cu viteze de
până la 160 km/h în modul ECO PRO, motorul cu ardere internă poate fi decuplat
complet şi oprit. Acest mod de funcţionare combină condusul confortabil cu
utilizarea optimă a energiei cinetice deja generată. Pentru a evita perioadele
în care motorul funcţionează la ralanti - la intersecţii sau în ambuteiaje -,
BMW ActiveHybrid 5 este echipat cu o funcţie start-stop deosebit de eficientă.
Suplimentar, electronica de propulsie de la BMW ActiveHybrid 5
este conectată la sistemul de navigaţie Professional, aflat în dotarea standard.
Acesta permite analizarea în avans a situaţiilor de condus şi activarea
componentelor transmisiei pentru a furniza eficienţa maximă.
BMW ActiveHybrid 5 adaugă la designul sportiv şi elegant al BMW
Seria 5 Sedan elementele distinctive ale modelelor BMW ActiveHybrid. Inscripţia
"ActiveHybrid 5" de pe montanţii C, grila radiatorului cu bare
galvanizate şi ţevile de eşapament cromate mat diferenţiază exteriorul de cel
al altor modele din gamă. Disponibile opţionale, jantele Streamline de 18 ţoli,
din aliaj uşor, dovedesc o eficienţă aerodinamică excepţională. BMW
ActiveHybrid 5 este singurul model din gama BMW Seria 5 care este disponibil în
culoarea Bluewater metalizat şi se distinge vizual de toate celelalte variante
Seria 5 prin benzile inscripţionate "ActiveHybrid 5" din pragurile
uşilor, prin placa de aluminiu, cu aceeaşi inscripţie, din consola centrală,
prin masca specifică a motorului şi prin inscripţia "ActiveHybrid Power
Unit" vizibilă pe carcasa specială a acumulatorului din portbagaj.
Selecţia de culori, tapiţerii şi elemente de echipare pentru
interior reflectă diferenţa faţă de celelalte variante BMW Seria 5 Sedan.
Alături de o serie de dotări standard, al căror scop este sporirea confortului,
regăsim atât sistemul de navigaţie Professional, cât şi un sistem de
climatizare cu patru zone.
Motorul cu şase cilindri
dispuşi în linie în premieră folosit pe BMW ActiveHybrid.
Este pentru prima dată când un motor cu şase cilindri dispuşi în
linie este integrat într-un sistem BMW ActiveHybrid. Propulsorul pe benzină de
3,0 litri dezvoltă 225 kW/306 CP şi atinge un cuplu maxim de 400 Nm. Tehnologia
BMW TwinPower Turbo a motorului cu şase cilindri, agregat care a fost distins
de două ori consecutiv cu "International Engine of the Year Award",
cuprinde un turbocompresor twin-scroll, injecţie directă High Precision şi
gestiune variabilă a supapelor VALVETRONIC.
Propulsorul electric sincron de la BMW ActiveHybrid 5 este
integrat în carcasa transmisiei automate cu opt viteze, economisindu-se astfel
spaţiu. Conexiunea dintre motorul electric şi cutia de viteze este controlată
printr-un ambreiaj, iar temperatura de operare a motorului electric este
reglată de sistemul de răcire al propulsorului cu ardere internă. Sistemul de
transmisie electrică dezvoltă 40 kW/55 CP şi oferă un cuplu de 210 Newton
metri, disponibil chiar de la pornire. Motorul este alimentat cu energie de un
acumulator litiu-ion performant, şi el dezvoltat special pentru BMW
ActiveHybrid 5. Bateria de înaltă tensiune este dispusă într-o carcasă foarte
rezistentă şi este poziţionată între pasajele roţilor, în portbagaj, pentru
protecţie maximă. Acumulatorul este compus din 96 de celule, are propriul său
sistem de răcire şi oferă o energie utilizabilă de 675 Wh. Integrarea
acumulatorului Li-Ion în portbagaj a redus capacitatea de încărcare a modelului
BMW ActiveHybrid 5 la 375 litri, cu 145 litri mai puţin faţă de un model BMW
Seria 5 Sedan propulsat exclusiv printr-un motor cu ardere internă.
BMW ActiveHybrid 5 dispune de o sursă convenţională de curent,
acumulator de 14 V, dar şi de o sursă de înaltă tensiune, care operează la o
tensiune de 317 V. Acestea sunt interconectate printr-un transformator de
tensiune, care asigură utilizarea la maximum a energiei electrice pentru
sporirea dinamicii şi a confortului în orice fază de operare. Asemeni
propulsorului electric, compresorul aerului condiţionat poate fi alimentat cu
energie de la acumulatorul litiu-ion, prin intermediul sursei de înaltă
tensiune. Se asigură astfel funcţionarea aerului condiţionat chiar şi atunci
când motorul cu ardere internă este oprit - de exemplu, când automobilul
staţionează sau operează doar în modul electric. În plus, acest mod de
funcţionare poate fi utilizat pentru a răci interiorul încă dinainte de
pornirea motorului.
Propulsorul electric
La viteze de până la 60 km/h, BMW ActiveHybrid 5 poate opera în
modul pur electric pentru emisii zero în trafic urban. Acumulatorul litiu-ion
poate stoca suficientă energiei pentru a oferi o autonomie electrică de până la
patru kilometri la o viteză medie de 35 km/h.
Motorul cu ardere internă este pornit doar atunci când
conducătorul doreşte mai multă putere: este activat automat. Motorul electric
oferă o funcţie "boost" pentru a suplimenta motorul cu ardere internă
în momentul accelerării. Puterea combinată maximă este de 250 kW/340 CP, cu un
cuplu maxim de 450 Newton metri. Prin utilizarea celor două motoare, BMW
ActiveHybrid 5 realizează sprintul de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde.
Funcţie Auto Start-Stop
specifică pentru hibrid şi modul coasting.
Datorită funcţiei Hybrid Auto Start-Stop special concepută, nu se
face niciun compromis în privinţa confortului chiar şi atunci când automobilul
este oprit în trafic pentru perioade mai lungi. După ce motorul cu ardere
internă este oprit, aerul condiţionat este alimentat automat de la acumulatorul
litiu-ion. Când conducătorul eliberează frâna, automobilul reporneşte fie în
regim exclusiv electric, fie în regim mixt utilizând ambele propulsoare, în
funcţie de nivelul de încărcare a acumulatorului şi de cât de multă putere
doreşte cel de la volan.
O altă inovaţie introdusă la BMW ActiveHybrid 5 sporeşte
suplimentar eficienţa prin oprirea motorului cu combustie nu doar când
automobilul staţionează sau circulă prin oraş, ci şi la utilizarea frânei de
motor sau rularea liberă (coasting) de până la 160 km/h. În acest condiţii,
motorul pe benzină este oprit şi deconectat de la transmisie. Din acel moment,
BMW ActiveHybrid 5 continuă să se deplaseze fără a face zgomot, fără emisii şi
fără efect de frânare din partea motorului. Posibilele îmbunătăţiri ale
eficienţei sunt accentuate de pneurile cu rezistenţă redusă la ruliu. În acest
mod de funcţionare, asemenea celui pur electric pentru condus în trafic urban,
toate funcţiile de siguranţă şi confort rămân complet operaţionale (inclusiv
asistarea frânei şi direcţiei).
Gestiune inteligentă a
energiei cu analiză anticipativă a situaţiilor de condus.
Electronica avansată coordonează operarea motorului cu ardere
internă şi a propulsorului electric în funcţie de situaţia de condus. Pentru o
gestiune şi mai eficientă a energiei la modelul BMW ActiveHybrid 5, această
funcţionalitate a fost extinsă pentru a include analiza anticipativă a
situaţiilor din trafic. Pentru a susţine aceasta, electronica de putere se
coordonează cu sistemul de navigaţie Professional - echipare standard -, ceea
ce înseamnă că datele pot fi accesate şi analizate pentru a indica, încă din
faza incipientă, o schimbare viitoare a condiţiilor exterioare sau a cerinţelor
conducătorului. Pe baza acestor analize, automobilul poate fi pregătit în avans
astfel încât toate sistemele de transmisie şi electronica de bord să fie
gestionate corespunzător pentru a utiliza energia disponibilă într-o manieră
cât mai eficientă.
Factorii care pot duce la o schimbare a strategiei de operare a
transmisie pot fi topografia traseului şi limitele de viteză. De exemplu, dacă
sistemul ştie că urmează un tronson în urcare, BMW ActiveHybrid 5 poate utiliza
întreaga energiei electrică a acumulatorului de înaltă tensiune în furnizarea
puterii suplimentare de propulsie, din moment ce bateria va fi reîncărcată fără
consum suplimentar în timpul coborârii ce va urma. Pe pasajele lungi în
coborâre, motorul electric poate reîncărca bateria de înaltă tensiune, fără a
afecta consumul de combustibil sau viteza. Strategia de operare poate fi
gestionată astfel încât să asigure că bateria de înaltă tensiune este cât se
poate de încărcată când se apropie finalul călătoriei, pentru a creşte
autonomia în regim electric pe "ultima sută de metri".
Modul de funcţionare al componentelor transmisiei este prezentat
pe afişajele intuitive, amplasate pe panoul de instrumente şi în Control
Display de la BMW ActiveHybrid 5. Pe lângă afişarea fluxului de energie,
acestea includ, alături de turometru, şi informaţia cu privire la efectul
"boost" furnizat de motorul electric în timpul accelerării. Afişajul
din interfaţa iDrive oferă o varietate de informaţii - de exemplu, nivelul
actual de încărcare a acumulatorului litiu-ion sau repartizarea puterii între
motorul cu ardere internă şi cel electric de-a lungul unei călătorii.
Cele mai înalte standarde
de dinamică, siguranţă şi confort.
Specificaţiile şasiului de la BMW ActiveHybrid 5 includ punte faţă
cu suspensie cu dublu braţ şi punte spate integrală, servodirecţie
electromecanică ce include funcţia Servotronic de asistare a puterii în funcţie
de viteză, sistem de frânare foarte performant şi jante de 17 ţoli, din aliaj.
Dynamic Damper Control (amortizoare controlate electronic) este disponibil
opţional. Sistemul Dynamic Stability Control (DSC / controlul dinamic al
stabilităţii) include şi funcţii precum Dynamic Traction Control (DTC / controlul
dinamic al tracţiunii), Anti-lock Braking System (ABS), Cornering Brake Control
(CBC / controlul frânării în viraje), Dynamic Brake Control (DBC / controlul
dinamic al frânelor), Brake Assist, Fading Compensation (compensarea
supraîncălzirii frânelor), funcţia Dry Braking şi Start-Off Assistant.
Dotările de siguranţă specifice unui hibrid, care protejează
acumulatorul litiu-ion şi electronica de putere, sunt integrate în conceptul
vast de siguranţă pasivă şi activă integrată. În cazul unei coliziuni,
componentele structurale foarte rezistente şi zonele extinse de deformare
contribuie la menţinerea forţelor de impact departe de celula pasagerilor şi de
componentele transmisie hibrid. Alte sisteme de securitate aflate în echiparea
standard a modelului BMW ActiveHybrid 5 sunt airbagurile frontale şi laterale,
airbagurile cortină pentru cap la ambele rânduri de scaune, centurile de
siguranţă cu trei puncte de prindere pentru toate locurile, limitatoare de
forţă şi pretensionare la centurile din faţă, precum şi sistem ISOFIX de fixare
a scaunelor de copii la locurile din spate.
Şi la BMW ActiveHybrid 5, comutatorul Driving Experience Control -
dotare standard - oferă nu numai modurile Sport+, Sport şi Comfort (precum şi
Comfort+ dacă maşina este echipată cu sistemul opţional Dynamic Damper
Control), ci şi modul ECO PRO. Acesta din urmă susţine un stil de condus
deosebit de relaxat şi de economic şi utilizează mai des modul pur electric. Ca
alternativă la cutia de viteze automată din echiparea standard, opţional este
disponibilă şi o transmisie automată sport, care permite schimbări mai rapide
ale treptelor.
Disponibile opţional pentru BMW ActiveHybrid 5, sistemele BMW
ConnectedDrive includ cameră pentru mers înapoi, Surround View (sistem cu 3
camere video pentru o perspectivă panoramică la parcare), Faruri adaptive,
Asistent fază lungă (operarea automată a fazei lungi), Sistem de asistenţă la
parcare (parcare laterală automată), Sistem de avertizare la schimbarea benzii
de rulare, Sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare, BMW Night Vision
cu recunoaşterea pietonilor şi BMW Head-Up Display. Tehnologiile inovatoare
permit integrarea în automobil a telefonului Apple iPhone, a altor terminale
smartphone şi a playerelor muzicale, dar şi utilizarea funcţiilor de internet
BMW Live şi Apps.
Pentru a spori confortul şi caracterul individual, echipamentele
standard, ca sistemul de climatizare cu patru zone şi sistemul de navigaţie
Professional, pot fi completate cu opţiuni precum Scaunele confort, Scaunelor faţă
ventilate, Acces confort (fără cheie), Acţionare automată a hayonului, funcţia
Soft Close pentru portiere, trapă operată electric şi sisteme audio high-end şi
sistem de entertainment pentru locurile din spate.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii