Pe data de 27 septembrie
2011, publicatia The Diplomat - Bucharest a organizat prima editie a mesei
rotunde "Automotive Aftersales Power Breakfast", impreuna cu partenerii
EximBank, New Kopel Group si Signal Iduna, dedicata prezentarii situatiei
actuale a pietei auto de servicii aftersales din Romania. Discutiile din cadrul
evenimentului au abordat tematicile actuale ale industriei auto din Romania
precum: tendinte in segmentul de service-uri auto - service multibrand versus
service de dealer, parteneriatul intre importatorii si dealerii auto si
companiile independente ce ofera servicii aftersales, aspecte legislative de
dezvoltare a sectorului auto din Romania.
“In piata auto aftersales nu piesele contrafacute sunt
problema - acestea reprezinta un procent foarte mic, problema reala o
reprezinta segmentul caroseriei, unde nu ni se permite sa vindem piese
aftermarket Dacia si Renault in Romania, asa cum se intampla si in Franta cu
Renault si Cehia cu Skoda - acest protectionism ajutat de legislatie este un
dezavantaj pentru consumatorul final. Daca eu nu am voie sa vand, Renault va
putea intotdeauna sa puna un cost de 130 de euro pe o aripa, deoarece nu exista
concurenta,” a explicat Marius Constantinoiu, Presedinte Augsburg International
in cadrul evenimentului The DIPLOMAT. A doua problema o reprezinta asiguratorii
care s-au amestecat si pun presiune pe pretul de manopera la service-uri,
astfel incat e posibil sa nu mai vedem investitii in service-urile libere,
deoarece serviceurile au ajuns sa castige extrem de putin la manopera.
Asiguratorul nu are voie sa se implice in comertul cu piese, la fel ca si
service-urile de reprezentanta - service-ul independent ar trebui sa poata
alege cu ce piese lucreaza, si nu ar trebui sa decida asiguratorul ce piese sa
foloseasca si cat sa coste manopera,” a adaugat Constantinoiu.
“Asigurarile sunt implicate in procesul de alegere si
comert al pieselor, si acest lucru nu este in regula, deoarece aceste companii
nu sunt specilizate si nu au experti tehnici pentru acest lucru,” a explicat
Haralambie Stanciu, Presedinte al Asociatiei Distribuitorilor de Piese Auto din
Romania ADPAR.
“Mai mult decat atat, companiile de asigurari prin modul
in care este calculat dosarul de despagubire, ofera clientilor o compensare in
bani in avans, eludand astfel legea, in opinia mea. Trebuie sa fim sinceri,
este un venit ce trebuie taxat, ca orice venit. Sunt multe cazurile in care
serviciile after-sales nu detin declaratiile fiscale. Astfel, nu este o
competitie loiala. Prefer sa am alaturi competitori din industria de piese auto
si aftersales care isi platesc taxele si sunt autorizati de catre Registrul
Auto Roman,” a adaugat Dan Ene, Director Divizie Service Radacini. “Sunt
service-uri care declara ca inlocuiesc o aripa dar in realitate nu o fac, de
aceea societatea de asigurari furnizeaza piesa, pentru a se asigura ca acest
lucru se intampla. Cifrele noastre au scazut cu mai mult de 40% din cauza
societatilor de asigurare,” a declarat Ene.
“La service-urile Mercedes-Benz, clientul are libertatea
de a-si alege piesa, insa nu oricine isi permite sa plateasca o suma de 10.000
de euro, si apoi sa astepte banii de la asigurari, asa ca omul prefera de
obicei sa isi comande piesele direct de unde ii spune asiguratorul,” a explicat
in cadrul dezbaterii Cristian Rudau, Spare Parts Sales Coordinator al
Mercedes-Benz.
In ultimii ani, asiguratorii plateau mari sume de bani
service-urilor, dar astazi nu mai sunt dispusi sa o faca. “Efectul este legat
de trendul economic actual. Este o problema a pretului pe plan local, de
exemplu o revizie facuta in Germania poate fi si de doua ori mai ieftina decat
in Romania,” a precizat Mihai T. Baltac, CEO, Hofmann Autotech Romania.
“Cand vine vorba de service-uri, proprietarii de masini
se orienteaza mai mult catre cunostinte, merg pe incredere, pe recomandari.
Ceea ce se intampla acum este o ajustare a preturilor produselor aftermarket si
o crestere a competitivitatii dealerilor independenti de produse aftersales,” a
concluzionat Dudy Perry, CEO New Kopel Group.
Sursa: The Diplomat Bucharest
0 comentarii