Noile evoluţii şi familiile de componente scalabile aduc tot mai multe posibilităţi de utilizare sistemului de frânare de bază. 
În combinaţie cu cunoştinţele din domeniul tehnologiei anvelopelor, aceste noutăţi ne aduc, aici la Continental, cu un pas mai aproape de obiectivul nostru: evitarea accidentelor sau reducerea consecinţelor acestora.  De acest lucru ne ocupăm la secţiunea „Siguranţă”.

Frankfurt am Main, 13 septembrie 2011. Sistemele performante de frânare sunt baza unei siguranţe active în timpul deplasării – însă în ciuda avansului tehnologic enorm din domeniul dezvoltării din ultimii 20 de ani, în special prin sistemele ABS şi ESC, este încă mult loc pentru inovaţii în ceea ce priveşte frânarea: începând de la sistemul de acţionare a frânării, modularea presiunii de frânare, frânele de pe roată şi până la o gamă extinsă de funcţionalităţi ale sistemelor de frânare electronice şi conexiunea dintre acestea şi datele provenind de la sistemele de senzori de mediu, există încă multe provocări pentru inginerii din domeniu.   Este nevoie de o anumită competenţă în lucrul cu sistemele atunci când vorbim despre „viitorul tehnologiei de frânare” – iar Continental beneficiază din plin de această competenţă, fiind unul dintre liderii mondiali printre furnizorii de componente auto, ce oferă o gamă variată de produse din diferite segmente, aduse împreună ca un tot unitar.

„Sistemele de frânare moderne, ca adevăraţi piloni de susţinere ai interacţiunii perfecte dintre elementele de siguranţă active şi pasive, au o importanţă crucială pentru a ne putea apropia încetul cu încetul de viziunea noastră privind şofatul fără riscuri de accidente.” a declarat Dr. Ralf Cramer, membru al consiliului de administraţie al Continental AG şi lider al diviziei Chassis & Safety.

Domenii de funcţionalitate scalabile, după necesităţi: De la sistemul de bază la Premium Compact
Un sistem de frânare Continental din categoria de bază „Base” cuprinde în ziua de azi ABS, sistemul de reglare a patinării tracţiunii, controlul electronic al stabilităţii (ESC) şi frâna de parcare electronică. Cu această echipare sunt asigurate elementele cele mai importante pentru a controla dinamica unui autovehicul, în condiţii de confort satisfăcătoare. Un sistem adaptabil de control al vitezei (Adaptive Cruise Control, ACC), aparţinând de categoria de sisteme „High” (nivel ridicat) poate aduce un plus de confort şi siguranţă, protejând şoferul de consecinţele neatenţiei, de exemplu în cazul mersului obositor în coloană.

La categoria „Premium“, sistemul de frână câştigă calităţi adiţionale: în plus pe lângă sistemul simplu de frânare cu putere auxiliară, începând cu acest nivel se adaugă şi posibilitatea frânării externe, menite să reducă energia de mişcare a automobilului foarte rapid în situaţii de pericol – şi reducând totodată şi gravitatea eventualului accident.  Astfel, sistemul inteligent de frânare utilizează timpul rămas în caz de pericol într-un mod optim, pentru a lua măsuri de protecţie – chiar şi în cazul în care şoferul ar reacţiona prea puţin, sau chiar deloc.  Sistemul de asistenţă pentru frâna de urgenţă EBA (Emergency Brake Assist), de exemplu, detectează coliziunile iminente, alertează şoferul, pregătind simultan sistemul de frână şi disponibilizând puterea necesară pentru frânare, pentru eventualitatea situaţiei de urgenţă.  Creşterea priorităţii informaţiilor obţinute cu ajutorul sistemelor de senzori de mediu, şi redarea acestora în mod corect şoferului sunt esenţiale pentru evitarea accidentelor.  Cele mai importante informaţii privind situaţia actuală a vehiculului trebuie să constituie impulsul decisiv care să determine deciziile luate de şofer. Prin înţelegerea completă a interfeţei om-maşină, Continental reuşeşte să aibă în vedere toate aspectele managementului informaţiilor şi să le insereze într-un concept global armonizat.  Dacă luăm exemplul protecţiei pentru pietoni este şi mai clar cât de strâns intercalate sunt siguranţa activă şi cea pasivă: în cazul în care în ciuda manevrei de frânare are totuşi loc coliziunea cu un pieton, atunci senzorii sistemului de protecţie a pietonilor (Pedestrian Protection System, PPS pSAT) detectează suprafaţa de contact şi activează măsuri de protecţie ale vehiculului, cum ar fi ridicarea capotei.  Şi după producerea unui accident, managementul informaţiei joacă un rol important. Prin programul eCall de la Continental, o unitate telematică protejată de accidente transmite automat un apel de urgenţă după ce are loc un şoc, solicitând ajutor pentru pasageri.

Cu ce vor mai contribui sistemele de frânare în viitor
Pentru vehiculele hibride, la gama de funcţionalităţi a categoriei de scalare „Hybrid“, se adaugă un sistem “Blending” (Cuplare) unitar dintre sistemul de frânare prin frecare şi sistemul de frânare prin intermediul generatorului, până la o decelerare de 0,2 g – aşadar la nivel de 80% faţă de procesele normale de frânare.   Această funcţionalitate face ca şoferul să simtă pedala de frânare întotdeauna la fel, atât atunci când numai generatorul frânează, cât şi când sistemul hidraulic este activ. 

În ciuda funcţionalităţilor diferite, pentru sistemul de frână este general valabil faptul că greutatea înseamnă emisii de CO2. De aceea chiar şi cel mai performant sistem de frânare trebuie să fie uşor şi compact. Astfel, noua generaţie de amplificatoare ale puterii de frânare de la Continental nu numai că este construită cu carcase integrale din aluminiu, cu o grosime redusă a pereţilor, ci şi conţine unităţi deosebit de scurte.  Chiar începând de la generaţiile anterioare se putea alege la livrare între carcasa de oţel şi cea de aluminiu. Prin pompa de vid electrică (EVP), Continental vă oferă, în plus, şi o soluţie compactă şi eficientă pentru vehiculele în care motorul nu mai poate furniza presiunea negativă suficientă pentru crearea puterii auxiliare în amplificatorul puterii de frânare în toate cazurile practice, dar şi pentru automobile la care motorul cu ardere internă este oprit parţial, respectiv nu mai există deloc, ca în cazul vehiculelor electrice.

În ceea ce priveşte frânarea pe roată, Continental răspunde la cerinţele din domeniu printr-o frână FS deosebit de uşoară, cu etrier cu piston cu mişcare în sens contrar.  În comparaţie cu frânele cu etrier-contraetier, construcţia FS are două mari avantaje: Este mai uşoară şi reacţionează deosebit de rapid datorită spaţiului mai mic dintre frână şi garnitură, ce poate fi asigurat datorită formei acestei construcţii, ceea ce garantează un plus de siguranţă.  Continental a reuşit în plus să echipeze acest tip de frână cu aşa-numitele garnituri de frână extinse, ceea ce ajută la optimizarea acusticii frânării.

La noua generaţie de frâne MK C1, funcţionalităţile sistemului de acţionare a frânei, ale amplificatorului puterii de frânare şi ale sistemului de reglare (ABS, ESC) sunt integrate într-un modul de frânare compact şi economic din punct de vedere al greutăţii. Acest lucru este posibil deoarece sistemul lucrează doar pe principii electro-hidraulice, nemaidepinzând de densitatea relativ redusă a energiei provenite din tehnica vidului.  Mai mult, cerinţele tot mai mari privind dinamica presiunii, exercitate de noile sisteme de asistenţă pentru şofer în scopul evitării accidentelor şi de protecţia pentru pasageri sunt îndeplinite semnificativ mai bine de către noul MK C1, în comparaţie cu sistemele convenţionale.

În cadrul testelor, s-a demonstrat că distanţa până la oprire obţinută cu MK C1, prin frânarea de urgenţă declanşată electronic, a fost mult mai mică. Astfel, scade posibilitatea rănirilor grave în cazul unui accident. Dinamica presiunii de nivel înalt creează condiţii optime şi pentru celelalte sisteme de siguranţă în timpul deplasării: Astfel, o distanţă de frânare redusă creează o fereastră de timp mai mare, în care sistemele active şi pasive de siguranţă pot acţiona coordonat şi într-un timp optimizat.

Deoarece în viitor tot mai multe autovehicule vor beneficia de sisteme de senzori de mediu, situaţiile de pericol şi accidentele iminente vor putea fi detectate tot mai rapid. Unul dintre factorii de influenţă principali pentru o astfel de analiză a pericolelor este întotdeauna sistemul de frânare.  Un sistem Hydraulic-by-wire (hidraulic prin fir) ca MK C1 creează condiţiile ideale pentru a beneficia într-un mod durabil şi calculat de toate contribuţiile imaginabile pe care sistemul de frână le poate oferi siguranţei în şofat.  Prin principiul „Power on Demand“ (putere la cerere) al sistemului de acţionare a frânei, este redus necesarul de energie al unităţii de frânare prin utilizarea unei pompe liniare fără pulsaţii, iar producerea de zgomot este limitată cu mult faţă de soluţiile convenţionale pe bază de pompe cu mai multe pistoane tip ESC, unde pompele de vid electrice se foloseau adesea.  Şi şoferii autovehiculelor electrice se vor bucura de lipsa “marşului zgomotos” al motoarelor cu injecţie cu ajutorul unei unităţi de frânare discrete – mai ales dacă aceasta este şi mai dinamică. Din 2015, acest nivel de scalare va fi disponibil sub numele de sistem de frână „Premium Compact”.

În cele din urmă, totuşi, toate aceste opţiuni suplimentare pornesc tot de la sistemul de bază de frânare, care trebuie aşadar să garanteze o calitate fără compromisuri, robusteţe şi durabilitate.  

Energia de frânare la nivelul străzii
Anvelopele joacă un rol cheie pentru o frânare sigură, deoarece ele transferă energia de frânare la nivelul străzii.  Continental ocupă un loc special printre furnizori, deoarece beneficiază de competenţele necesare şi pentru acest contact direct cu strada.   Noile tehnologii dezvoltate, cum ar fi Conti Sport Contact 5, sunt optimizate pentru a îndeplini cerinţele de siguranţă asociate unei frânări performante. Astfel, această anvelopă de mare performanţă transferă energia de frânare la nivelul carosabilului la fel de bine şi în cazul unui străzi umede, beneficiind în plus de caracteristici perfecţionate de direcţionare către laterale, permiţând o mai bună aderenţă la frânarea în curbă. Numeroase reuşite la teste independente dovedesc aceste calităţi speciale în ceea ce priveşte frânarea.

Sursa: Continental Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii