Noile evoluţii şi familiile
de componente scalabile aduc tot mai multe posibilităţi de utilizare sistemului
de frânare de bază.
În combinaţie cu
cunoştinţele din domeniul tehnologiei anvelopelor, aceste noutăţi ne aduc, aici
la Continental, cu un pas mai aproape de obiectivul nostru: evitarea
accidentelor sau reducerea consecinţelor acestora. De acest lucru ne
ocupăm la secţiunea „Siguranţă”.
Frankfurt am Main, 13 septembrie 2011. Sistemele performante
de frânare sunt baza unei siguranţe active în timpul deplasării – însă în ciuda
avansului tehnologic enorm din domeniul dezvoltării din ultimii 20 de ani, în
special prin sistemele ABS şi ESC, este încă mult loc pentru inovaţii în ceea
ce priveşte frânarea: începând de la sistemul de acţionare a frânării, modularea
presiunii de frânare, frânele de pe roată şi până la o gamă extinsă de
funcţionalităţi ale sistemelor de frânare electronice şi conexiunea dintre
acestea şi datele provenind de la sistemele de senzori de mediu, există încă
multe provocări pentru inginerii din domeniu. Este nevoie de o
anumită competenţă în lucrul cu sistemele atunci când vorbim despre „viitorul
tehnologiei de frânare” – iar Continental beneficiază din plin de această
competenţă, fiind unul dintre liderii mondiali printre furnizorii de componente
auto, ce oferă o gamă variată de produse din diferite segmente, aduse împreună
ca un tot unitar.
„Sistemele de frânare moderne, ca adevăraţi piloni de susţinere ai
interacţiunii perfecte dintre elementele de siguranţă active şi pasive, au o
importanţă crucială pentru a ne putea apropia încetul cu încetul de viziunea
noastră privind şofatul fără riscuri de accidente.” a declarat Dr. Ralf Cramer,
membru al consiliului de administraţie al Continental AG şi lider al diviziei
Chassis & Safety.
Domenii de funcţionalitate
scalabile, după necesităţi: De la sistemul de bază la Premium Compact
Un sistem de frânare Continental din categoria de bază „Base”
cuprinde în ziua de azi ABS, sistemul de reglare a patinării tracţiunii,
controlul electronic al stabilităţii (ESC) şi frâna de parcare electronică. Cu
această echipare sunt asigurate elementele cele mai importante pentru a
controla dinamica unui autovehicul, în condiţii de confort satisfăcătoare. Un
sistem adaptabil de control al vitezei (Adaptive Cruise Control, ACC),
aparţinând de categoria de sisteme „High” (nivel ridicat) poate aduce un plus
de confort şi siguranţă, protejând şoferul de consecinţele neatenţiei, de exemplu
în cazul mersului obositor în coloană.
La categoria „Premium“, sistemul de frână câştigă calităţi
adiţionale: în plus pe lângă sistemul simplu de frânare cu putere auxiliară,
începând cu acest nivel se adaugă şi posibilitatea frânării externe, menite să
reducă energia de mişcare a automobilului foarte rapid în situaţii de pericol –
şi reducând totodată şi gravitatea eventualului accident. Astfel,
sistemul inteligent de frânare utilizează timpul rămas în caz de pericol
într-un mod optim, pentru a lua măsuri de protecţie – chiar şi în cazul în care
şoferul ar reacţiona prea puţin, sau chiar deloc. Sistemul de
asistenţă pentru frâna de urgenţă EBA (Emergency Brake Assist), de exemplu,
detectează coliziunile iminente, alertează şoferul, pregătind simultan sistemul
de frână şi disponibilizând puterea necesară pentru frânare, pentru
eventualitatea situaţiei de urgenţă. Creşterea priorităţii
informaţiilor obţinute cu ajutorul sistemelor de senzori de mediu, şi redarea
acestora în mod corect şoferului sunt esenţiale pentru evitarea
accidentelor. Cele mai importante informaţii privind situaţia
actuală a vehiculului trebuie să constituie impulsul decisiv care să determine
deciziile luate de şofer. Prin înţelegerea completă a interfeţei om-maşină,
Continental reuşeşte să aibă în vedere toate aspectele managementului
informaţiilor şi să le insereze într-un concept global armonizat. Dacă
luăm exemplul protecţiei pentru pietoni este şi mai clar cât de strâns
intercalate sunt siguranţa activă şi cea pasivă: în cazul în care în ciuda
manevrei de frânare are totuşi loc coliziunea cu un pieton, atunci senzorii
sistemului de protecţie a pietonilor (Pedestrian Protection System, PPS pSAT)
detectează suprafaţa de contact şi activează măsuri de protecţie ale
vehiculului, cum ar fi ridicarea capotei. Şi după producerea unui
accident, managementul informaţiei joacă un rol important. Prin programul
eCall de la Continental, o unitate telematică protejată de accidente transmite
automat un apel de urgenţă după ce are loc un şoc, solicitând ajutor pentru
pasageri.
Cu ce vor mai contribui
sistemele de frânare în viitor
Pentru vehiculele hibride, la gama de funcţionalităţi a categoriei
de scalare „Hybrid“, se adaugă un sistem “Blending” (Cuplare) unitar dintre
sistemul de frânare prin frecare şi sistemul de frânare prin intermediul
generatorului, până la o decelerare de 0,2 g – aşadar la nivel de 80% faţă de
procesele normale de frânare. Această funcţionalitate face ca
şoferul să simtă pedala de frânare întotdeauna la fel, atât atunci când numai
generatorul frânează, cât şi când sistemul hidraulic este activ.
În ciuda funcţionalităţilor diferite, pentru sistemul de frână
este general valabil faptul că greutatea înseamnă emisii de CO2. De aceea chiar
şi cel mai performant sistem de frânare trebuie să fie uşor şi compact. Astfel,
noua generaţie de amplificatoare ale puterii de frânare de la Continental nu
numai că este construită cu carcase integrale din aluminiu, cu o grosime redusă
a pereţilor, ci şi conţine unităţi deosebit de scurte. Chiar
începând de la generaţiile anterioare se putea alege la livrare între carcasa
de oţel şi cea de aluminiu. Prin pompa de vid electrică (EVP), Continental vă
oferă, în plus, şi o soluţie compactă şi eficientă pentru vehiculele în care
motorul nu mai poate furniza presiunea negativă suficientă pentru crearea
puterii auxiliare în amplificatorul puterii de frânare în toate cazurile
practice, dar şi pentru automobile la care motorul cu ardere internă este oprit
parţial, respectiv nu mai există deloc, ca în cazul vehiculelor electrice.
În ceea ce priveşte frânarea pe roată, Continental răspunde la
cerinţele din domeniu printr-o frână FS deosebit de uşoară, cu etrier cu piston
cu mişcare în sens contrar. În comparaţie cu frânele cu
etrier-contraetier, construcţia FS are două mari avantaje: Este mai uşoară şi
reacţionează deosebit de rapid datorită spaţiului mai mic dintre frână şi
garnitură, ce poate fi asigurat datorită formei acestei construcţii, ceea ce
garantează un plus de siguranţă. Continental a reuşit în plus să
echipeze acest tip de frână cu aşa-numitele garnituri de frână extinse, ceea ce
ajută la optimizarea acusticii frânării.
La noua generaţie de frâne MK C1, funcţionalităţile sistemului de
acţionare a frânei, ale amplificatorului puterii de frânare şi ale sistemului
de reglare (ABS, ESC) sunt integrate într-un modul de frânare compact şi
economic din punct de vedere al greutăţii. Acest lucru este posibil deoarece
sistemul lucrează doar pe principii electro-hidraulice, nemaidepinzând de
densitatea relativ redusă a energiei provenite din tehnica vidului. Mai
mult, cerinţele tot mai mari privind dinamica presiunii, exercitate de noile
sisteme de asistenţă pentru şofer în scopul evitării accidentelor şi de
protecţia pentru pasageri sunt îndeplinite semnificativ mai bine de către noul
MK C1, în comparaţie cu sistemele convenţionale.
În cadrul testelor, s-a demonstrat că distanţa până la oprire
obţinută cu MK C1, prin frânarea de urgenţă declanşată electronic, a fost mult
mai mică. Astfel, scade posibilitatea rănirilor grave în cazul unui accident.
Dinamica presiunii de nivel înalt creează condiţii optime şi pentru celelalte
sisteme de siguranţă în timpul deplasării: Astfel, o distanţă de frânare redusă
creează o fereastră de timp mai mare, în care sistemele active şi pasive de
siguranţă pot acţiona coordonat şi într-un timp optimizat.
Deoarece în viitor tot mai multe autovehicule vor beneficia de
sisteme de senzori de mediu, situaţiile de pericol şi accidentele iminente vor
putea fi detectate tot mai rapid. Unul dintre factorii de influenţă principali
pentru o astfel de analiză a pericolelor este întotdeauna sistemul de
frânare. Un sistem Hydraulic-by-wire (hidraulic prin fir) ca MK C1
creează condiţiile ideale pentru a beneficia într-un mod durabil şi calculat de
toate contribuţiile imaginabile pe care sistemul de frână le poate oferi
siguranţei în şofat. Prin principiul „Power on Demand“ (putere la
cerere) al sistemului de acţionare a frânei, este redus necesarul de energie al
unităţii de frânare prin utilizarea unei pompe liniare fără pulsaţii, iar
producerea de zgomot este limitată cu mult faţă de soluţiile convenţionale pe
bază de pompe cu mai multe pistoane tip ESC, unde pompele de vid electrice se
foloseau adesea. Şi şoferii autovehiculelor electrice se vor bucura
de lipsa “marşului zgomotos” al motoarelor cu injecţie cu ajutorul unei unităţi
de frânare discrete – mai ales dacă aceasta este şi mai dinamică. Din
2015, acest nivel de scalare va fi disponibil sub numele de sistem de frână
„Premium Compact”.
În cele din urmă, totuşi, toate aceste opţiuni suplimentare
pornesc tot de la sistemul de bază de frânare, care trebuie aşadar să garanteze
o calitate fără compromisuri, robusteţe şi durabilitate.
Energia de frânare la
nivelul străzii
Anvelopele joacă un rol cheie pentru o frânare sigură, deoarece
ele transferă energia de frânare la nivelul străzii. Continental
ocupă un loc special printre furnizori, deoarece beneficiază de competenţele
necesare şi pentru acest contact direct cu strada. Noile
tehnologii dezvoltate, cum ar fi Conti Sport Contact 5, sunt optimizate pentru a
îndeplini cerinţele de siguranţă asociate unei frânări performante. Astfel,
această anvelopă de mare performanţă transferă energia de frânare la nivelul
carosabilului la fel de bine şi în cazul unui străzi umede, beneficiind în plus
de caracteristici perfecţionate de direcţionare către laterale, permiţând o mai
bună aderenţă la frânarea în curbă. Numeroase reuşite la teste independente
dovedesc aceste calităţi speciale în ceea ce priveşte frânarea.
Sursa: Continental Romania
0 comentarii