Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, alături de Autoritatea
Rutieră Română (ARR) și Regia Autonomă ”Registrul Auto Român” (RAR)
informează că începând cu data de 1 noiembrie 2011 intră în vigoare prevederile
OG 5/2011 privind obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă,
lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe
drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Reamintim că noua legislație a fost
publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 80, în data de 31 ianuarie
a.c., asigurându-se astfel o perioadă de timp de 9 luni pentru ca cei vizați de noua
legislație să intre în conformitate. Având în vedere unele
prezentări distorsionate din media în legătură cu prevederile noii legislații în
materie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii face următoarele precizări:
1. Scopul primordial al noii legislații este creșterea
gradului de siguranță pe drumurile publice pe timp de iarnă și reducerea
numărului de victime omenești ca urmare a echipării necorespunzătoare a
autovehiculelor pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
MTI consideră că noua lege va salva vieți și va reduce costurile administrației pentru
deblocarea drumurilor publice pe timp de iarnă. Creșterea
siguranței este facilitată prin noua legislație având în
vedere că anvelopele de iarnă schimbă în bine comportamentul unui vehicul în
sezonul rece, micşorează spaţiul de frânare, menţin autovehiculul pe
traiectoria dorită. În același timp, lanţurile sunt contraindicate pe gheaţă, iar
utilizarea lor dăunează anvelopelor şi deteriorează îmbrăcămintea asfaltică a
drumului.
2. Conform art. IV din Ordonanţă OG nr.5/2011, prevederile cu privire la obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate atunci când circulă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei intră în vigoare de la 1 noiembrie 2011, iar legiuitorul nu a prevăzut în mod expres un interval de timp în care autovehiculele trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă ci doar în cazurile mai sus menţionate (drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei). În concluzie, dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanţuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp ci de condiţiile meteo, și anume drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
3.Un conducător auto trebuie să achiziţioneze anvelope
omologate, în concordanţă cu cele înscrise de către RAR în cartea de identitate
a vehiculului şi care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S). Nu se
recomandă anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care
înălţimea profilului lor este mai mică de 4 mm.
4. Apreciem că verificarea anvelopelor de către
inspectorii ARR/RAR poate dura cel mult 15 minute, fără a se verifica integral
starea tehnică a autovehiculului.
5. Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca
şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific
anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului
92/23/CE privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi
montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei
Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru
Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.
6. În cazul autovehiculelor cu masa totalã maximã
autorizatã mai mică de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv
conducătorul auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se
aplică conducătorului auto de către reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG
nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600 - 1400 lei şi se face venit
integral la bugetele locale.
7. În cazul autovehiculelor de transport marfã cu o masã
totalã maximã autorizatã mai mare de 3,5 tone şi a autovehiculelor de transport
persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducãtorului
auto, sancţiunea pentru nerespectarea prevederilor legale se aplică după caz
operatorilor de transport/întreprinderilor sau conducătorilor auto de către inspectorii
de trafic ai ARR sau reprezentanţii Poliţiei Rutiere conform OUG nr.109/2005,
valoarea amenzii fiind de 2500 – 4000 lei şi se face venit integral la Bugetul
de stat sau bugetele locale, după caz. Dacă fapta constatată are ca efect şi
blocarea unui sector de drum, sancţiunea contravenţională este de 5000 - 8000
lei plus costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum
afectat.
8. Statele europene care stabilesc obligativitatea
„generală” de utilizare a anvelopelor de iarna în anumite perioade
calendaristice şi în funcţie de condiţiile meteorologice sunt Finlanda,
Estonia, Letonia, Lituania, Bosnia-Herţegovina, Slovenia. Două state au reguli
chiar mai stricte, în sensul că utilizarea nu este condiţionată de condiţiile
meteorologice: Suedia şi Norvegia. Obligaţia priveşte doar proprii
cetăţeni/rezidenţi. Statele europene care stabilesc obligativitatea
„parţială” de utilizare a anvelopelor de iarnă, în sensul că acestea trebuie să
fie folosite atunci când condiţiile de drum o impun (drumuri acoperite cu
gheaţă/zăpadă/mâzgă/brumă/polei), indiferent de perioada calendaristică, sunt
Germania, Austria, Slovacia, Cehia, Italia, Norvegia, Ungaria, Franţa, Spania.
Statele europene care doar „recomandă” utilizarea anvelopelor de iarnă sunt Polonia,
Portugalia, Belgia, Olanda, Bulgaria, Luxembourg, Marea Britanie, Irlanda,
Danemarca, Grecia. În mare parte din aceste state este obligatorie utilizarea
de lanţuri, acolo unde există marcaje rutiere în acest sens (Polonia,
Portugalia, Bulgaria).
Sursa: Ministerul Transporturilor din Romania
0 comentarii