Jumătate dintre ei cred în aptitudini personale, comparate la nivel internaţional.
Absolvenţii sunt de părere că este necesară punerea în practică a unor noi perspective referitoare la problemele de diversitate.

Bucureşti, România/Hanovra, Germania, 5 octombrie 2011. Studenţii români au înţeles mai bine acum decât în trecut ce înseamnă să trăiască şi să muncească într-o societate globalizată: sunt mult mai orientaţi către pieţele internaţionale, faţă de situaţia din 2009. Europa de Vest în general („cu certitudine/foarte probabi”: 77,7 la sută), Elveţia („cu certitudine/foarte probabi”: 63,6 la sută) şi Statele Unite ale Americii („cu certitudine/foarte probabi”: 65,5 la sută) s-au clasat pe cele mai înalte poziţii. Procentul studenţilor care s-ar putea imagina muncind în America de Sud s-a dublat („cu certitudine/foarte probabi”: 2009: 15,3 la sută 2011: 31,9 la sută) iar numărul celor care ar putea opta pentru China chiar s-a triplat („cu certitudine/foarte probabi”: 2009: 7,5 la sută, 2011: 22,6 la sută).

Acestea sunt câteva dintre concluziile celui de-al patrulea „Sondaj de opinie Continental” în rândul studenţilor din România, printre viitori ingineri, cercetători şi economişti, dat publicităţii de către furnizorul internaţional pentru industria automotive, miercuri la Bucureşti. Pentru acest proiect, compania a colaborat cu TNS/Infratest, chestionând aproximativ 1.000 de studenţi români. Întrebările s-au referit la opţiunile în ceea ce priveşte cariera, (viitorul) loc de muncă, precum şi probleme legate de viaţa universitară. Anul acesta, sondajul s-a axat pe probleme de diversitate, mai exact vârstă, origine şi gen, în contextul scăderii pregătirii profesionale şi a tendinţelor demografice.

„Fiind o companie globală din industria automotive Continental este deosebit de interesată să observe tendinţele referitoare la pregătire şi educaţie la nivel mondial. Importanţa ştiinţelor inginereşti continuă să crească în toată lumea, iar Continental, ca furnizor de top pentru industria auto, are nevoie de tinere elite în domeniul tehnic, care sunt hotărâte să muncească pentru o perioadă de timp în afara graniţelor, pentru a-şi împărtăşi cunoştinţele cu colegi din lumea întreagă”, a explicat Heinz-Gerhard Wente, membru al Comitetului Director în cadrul Continental.

Atunci când li se propune „locul de muncă la care au visat”, în cadrul „companiei preferate” în Europa de Vest, la momentul finalizării studiile, 39,6 la sută dintre studeţi declară că ar accepta „cu certitudine” sau „destul de probabil”. Dacă ar avea ocazia să obţină o slujbă bine plătită în Europa de Vest aproape jumătate dintre ei (44,9 la sută) au răspuns că ar alege acel loc de muncă „cu certitudine” sau „destul de probabil”, în schimbul situaţiei de a nu avea un loc de muncă în România.

„Studenţii şi absolvenţii au o percepţie mai clară, mai matură asupra pieţei muncii în contextul globalizării fiind mai bine orientaţi, mai atraşi de munca în mediul privat  şi de zone geografic mai îndepărtate precum China sau America de Sud”, a subliniat Aurora Liiceanu,  phiholog renumit şi invitat de onoare în cadrul conferinţei. „ Acest lucru înseamnă atât o adaptare mai pragmatică şi flexibilă, cât şi o viziune mai lucidă a prezentului”.

În acelaşi timp, respondenţii au o viziune mai critică asupra perspectivelor de carieră, decât în 2009. În vreme ce 29,0 la sută au fost „foarte încrezători” şi 41,6 la sută „destul de încrezători” în 2009, rezultatele acestei evaluări arată mai puţin optimism: doar 17,5 la sută s-au declarat „foarte încrezători” şi 49,6 la sută „destul de încrezători”. Totuşi, în afară de Germania („foarte/destul de încrezător”: femei: 53,7 la sută, bărbaţi: 71,1 la sută), respondenţii de sex masculin („foarte/destul de încrezător”: 68,7 la sută) consideră că perspectivele lor sunt doar puţin mai bune decât cele ale colegelor („foarte/destul de încrezător”: 65,2 la sută). Prin comparaţie, la nivel internaţional, aproape jumătate dintre studenţi (46,8 la sută) au clasat competitivitatea personală în găsirea unei slujbe atractive în industrie ca fiind „(foarte) bună”. În acest sens, sunt la fel de optimişti precum corespondenţii lor din Germania (53,3 la sută). În vreme ce în 2009 ”posibilitatea de promovare în cadrul unui departament / unităţi” constituia cariera pentru majoritatea absolvenţilor (46,7 la sută, în 2011: 35,5 la sută), astăzi pentru majoritatea studenţilor (55,2 la sută) cariera înseamnă „promovare în funcţii cu diferite responsabilităţi corporatiste”. (2009: 41,8 la sută).

Majoritatea studenţilor (57,5 la sută) consideră că promovarea cooperării între echipe caracterizată de diversitate poate fi privită drept motor al inovaţiei pentru afacere, deoarece sprijină diferite idei şi oferă multiple perspective. Per total, în România, compatibilitatea dintre carieră şi familie, în comparaţie cu alte ţări industrializate, este clasificată cu o conotaţie negativă. 43,0 la sută dintre studenţi sunt de părere că aceasta este mai slabă în România decât în alte ţări iar 23,4 la sută consideră ca este chiar mult mai scăzută. Doar 14,5 la sută au o părere pozitivă referitor la compatibilitatea dintre carieră şi familie, raportată în special la calificarea angajatelor, rezultatele sunt similare: doar 10,8 la sută au clasat-o ca fiind pozitivă. Compatibilitatea dintre carieră şi familie, raportându-ne în special la grija pentru membrii bolnavi sau în vârstă ai familiei, care stau acasă, este clasată chiar mai slab. 80,3% sunt de părere că aceasta este moderată (35,9 la sută) sau mai scăzută (44,4 la sută) în România, decât în alte ţări industrializate. Doar 7,3 la sută consideră că aceasta este mai bună.

„Prin intermediul rezultatelor acestui sondaj, studenţii trimit un mesaj clar autorităţilor statului şi mediului de afaceri: abordează schimbările de diversitate, găsesc şi oferă soluţii, îşi deschid noi perspective”, consideră Wente. „În anii anteriori, Continental a mai răspuns la această chestiune. Dorim să creştem atenţia tinerelor absolvente asupra perspectivelor de carieră în cadrul unui furnizor de top din industria auto şi să le îmbunătăţim sustenabil posibilităţile profesionale prin intermediul instruirilor specializate”.

În vreme ce rolul industriei este privit ca fiind unul pozitiv referitor la înfruntarea activă a provocărilor diversităţii, în ceea ce priveşte specialiştii internaţionali (58,4 la sută) consideră contribuţia industriei referitor la specializarea (ulterioară a) angajaţilor este mai degrabă declarată (35,5 la sută da, 38,4 la sută nu). În ceea ce priveşte promovarea compatibilităţii dintre carieră şi familie, 42,9 la sută oferă un răspuns negativ. O evaluare mai critică este oferită pentru chestiunea calificării (ulterioare a) angajaţilor seniori, care este clasată negativ de către aproximativ jumătate dintre respondenţi (49,2 la sută).

Studenţii germani au evaluat la începutul acestui an atât industria, cât şi activitatea statului. Studenţii români sunt la fel de critici atunci când vine vorba de rolul statului.

Aproximativ un sfert dintre studenţi sunt de părere că statul se confruntă activ cu provocarea diversităţii în termeni de specializări internaţionale (25,5 la sută specializarea (ulterioară a) angajaţilor),  (18,9 la sută promovarea compatibilităţii dintre carieră şi familie), (17,3 la sută şi instruirea angajaţilor seniori 12,7 la sută).

Motoarele unei compatibilităţi mai bune oferite de către state şi de către industrie sunt „beneficiile financiare” şi „bonusurile”. Atunci când sunt întrebaţi care beneficii din partea industriei ar putea întări compatibilitatea dintre familie şi carieră, 48,9 la sută sunt de părere că acestea sunt beneficiile financiare şi bonusurile. Alte sugestii sunt vacanţele prelungite (16,0 la sută), flexibilitatea (15,8 la sută), un program de lucru normal (11,6 la sută) şi un loc de muncă sigur (4,9 la sută). Referitor la stat, primele răspunsuri prezintă aşteptări pentru salarii mai mari şi bonusuri (34,0 la sută), mai multe vacanţe (13,8 la sută), un program flexibil (8,8 la sută), locuri de muncă mai sigure (8,5 la sută) şi reducerea taxelor (8,1 la sută).

„În privinţa angajatorilor - fie statul, fie cei din mediul de afaceri - respondenţii dau dovadă de abilităţi de analiză mai profundă şi nuanţată a aşteptărilor lor. Ei stabilesc similarităţi şi diferenţe la nivelul acestor aşteptări comparând modul în care satisfacţia faţă de locul de muncă contribuie la satisfacţia faţă de viaţă”, a comentat doamna Liiceanu.

Pe lângă creşterea compatibilităţii dintre familie şi carieră, aproape două treimi (60,6 la sută dintre respondenţi consideră că „specializarea continuă” oferă României o şansă pentru a deveni mai competitivă la nivel internaţional şi permite celor specializaţi să muncească până la 65 de ani. Aceasta reflectă tendinţele studenţilor germani. 43,5 la sută sunt de părere că industria poate îmbunătăţi abilitatea muncitorilor cu aptitudini, pe care angajatorii le caută cu interes, să continue munca până la 65 de ani (sau mai mult) prin oferirea de bani mai mulţi şi beneficii financiare, 8,9 la sută consideră că poate fi îmbunătăţită prin oferirea unor condiţii de muncă mai bune. Asigurarea cursurilor de instruire profesională este esenţială pentru 8,7 la sută şi un program flexibil pentru 6,3% dintre studenţi. Referitor la posibilile îmbunătăţiri, care ar putea veni din partea statului, următoarele trei aspecte financiare sunt mai des utilizate: bani/salarii/bonusuri (30,2 la sută), pensii mai mari (12,6 la sută) şi reducerea taxelor (6,6 la sută). Alte sugestii sunt reducerea orelor de lucru (5,0 la sută) condiţii mai bune de muncă (4,8 la sută) şi o asigurare de sănătate mai mare (4,7 la sută).

Sursa: Continental Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii