Un produs Bosch de succes a sărbătorit luna trecută
atingerea unei cifre importante de producţie: furnizorul auto a fabricat
unitatea electronică de comandă a motorului cu numărul 250 de milioane în uzina
sa din Salzgitter. În motoarele diesel şi cu aprindere prin scânteie moderne,
această unitate furnizează controlul electronic care asigură injectarea la
momentul oportun a cantităţii exacte de carburant necesare în cilindru. Compania
Bosch a lansat prima generaţie a acestui sistem de gestionare a motorului în
anul 1979, acesta fiind utilizat în cadrul modelului BMW 732i cu şase cilindri.
Cunoscut sub denumirea de Motronic, sistemul încă reprezintă baza tehnologică
pentru toate generaţiile de unităţi de comandă a motorului Bosch, prezente şi
viitoare. Sistemul Motronic a permis pentru prima dată controlul precis al
injecţiei de carburant. În cazul motoarelor cu aprindere prin scânteie,
procesul de injecţie era combinat cu cel de aprindere, în cadrul unui sistem
electronic. Utilizate şi testate de milioane de ori, sistemele de gestionare a
motorului ME(D)17, pentru motoarele cu aprindere prin scânteie şi EDC17
(gestionare electronică diesel), pentru motoarele diesel, au un rol decisiv în
realizarea unor motoare nu numai fiabile, dar şi economice şi ecologice. În
anul 2011, compania Bosch intenţionează să producă aproximativ 25 de milioane
de unităţi de gestionare a motorului în întreaga lume.
Creşterea gradului de integrare a unor
funcţii suplimentare
Începând cu anul 2005, unităţile ME(D)17 şi EDC17 au o platformă hardware
comună. Software-ul celor două sisteme de gestionare a motorului poate fi
modificat pentru a satisface cerinţele individuale ale fiecărui client, precum
şi pe cele ale diferitelor segmente de piaţă. În cazul sistemului diesel
common-rail, unitatea EDC17 ajustează în mod precis momentul de începere a
injecţiei, cantitatea de carburant injectată, presiunea de injecţie, timpul de
injecţie şi amestecul aer carburant, în funcţie de cerinţe. În cazul
funcţionării motorului cu amestec stratificat, unitatea de comandă ME(D)17 este
folosită împreună cu sistemul de injecţie directă de benzină pentru a
îmbunătăţi amestecul aer – carburant, reducând astfel consumul de carburant şi
emisiile de CO2 cu până la 15 procente. În combinaţie cu procesul de
supraalimentare cu ajutorul unui turbocompresor, sistemul permite reducerea
dimensiunilor motoarelor, dar şi a consumului de carburant şi a emisiilor
poluante, fără a diminua performanţa acestora.
Datorită chipset-ului puternic cu un procesor pe 32 de biţi, în sistemul de
gestionare a motorului pot fi integrate multe funcţii. Acestea includ controlul
presiunii de supraalimentare pentru turbocompresoare, sincronizarea variabilă a
arborelui cu came, sistemele de tratare a gazelor de evacuare, controlul
vitezei prin intermediul unui controler, imobilizarea electronică şi diagnoza
la bord. În acelaşi timp, sistemele de siguranţă cum ar fi controlul tracţiunii
şi programul electronic de stabilitate ESP®, pot să intervină în procesul de
gestionare a motorului pentru a spori siguranţa activă. De asemenea, Motronic
poate fi adaptat pentru carburanţi alternativi. În cazul utilizării în cadrul
unui sistem de alimentare cu două tipuri de carburant, Motronic gestionează
folosirea alternativă a gazului natural comprimat şi a benzinei, în motorul cu
aprindere prin scânteie. Sistemul opţional FlexFuel permite funcţionarea
motoarelor cu un amestec de benzină-etanol într-o proporţie variabilă – de la utilizarea
exclusivă a benzinei, la funcţionarea numai pe bază de etanol pur.
Platforma unităţii de comandă este
adaptată la cerinţele viitorului
„Atât în prezent, cât şi în viitor, unităţile de comandă a motorului Bosch sunt proiectate pentru a reduce şi mai mult emisiile motoarelor diesel şi cu aprindere prin scânteie” declară dr. Markus Heyn, membru al echipei de management executiv al diviziei Diesel Systems, responsabil pentru autoturisme. Iar dr. Rolf Bulander, preşedintele diviziei Gasoline Systems, a declarat: „De asemenea, folosim această platformă a unităţii de comandă a motorului adaptată la cerinţele viitorului pentru a integra noi funcţii pentru autovehicule hibride actuale şi viitoare.”
În prezent, compania Bosch produce unităţi de comandă a motorului în zece locaţii din întreaga lume, incluzând uzina principală din Salzgitter (Germania), Hatvan (Brazilia), Juarez (Mexic) şi Souzhou (China).
„Atât în prezent, cât şi în viitor, unităţile de comandă a motorului Bosch sunt proiectate pentru a reduce şi mai mult emisiile motoarelor diesel şi cu aprindere prin scânteie” declară dr. Markus Heyn, membru al echipei de management executiv al diviziei Diesel Systems, responsabil pentru autoturisme. Iar dr. Rolf Bulander, preşedintele diviziei Gasoline Systems, a declarat: „De asemenea, folosim această platformă a unităţii de comandă a motorului adaptată la cerinţele viitorului pentru a integra noi funcţii pentru autovehicule hibride actuale şi viitoare.”
În prezent, compania Bosch produce unităţi de comandă a motorului în zece locaţii din întreaga lume, incluzând uzina principală din Salzgitter (Germania), Hatvan (Brazilia), Juarez (Mexic) şi Souzhou (China).
Sursa: Bosch Romania
0 comentarii