În urmă cu 125 de ani, la 15 noiembrie 1886, Robert Bosch
a înfiinţat la Stuttgart „Atelierul de mecanică fină şi inginerie electrică”,
punând astfel temelia firmei care a devenit unul dintre principalii producători
mondiali de sisteme de injecţie pentru motoare diesel şi cu aprindere prin
scânteie şi de sisteme de siguranţă pentru autovehicule, cum sunt sistemul de
antiblocare la frânare (ABS) şi programul electronic de stabilitate ESP®. Încă
de la început, Bosch a jucat un rol decisiv în transformarea autovehiculului în
mijlocul de transport de masă al secolului XX.
Fabricarea în 1897 a unui dispozitiv de aprindere de joasă tensiune, cu magnetou, pentru motoarele autovehiculelor, a reprezentat începutul unui lung şir de inovaţii Bosch. A urmat în 1902 sistemul de aprindere cu magnetou de înaltă tensiune. Acesta a fost o reuşită comercială esenţială pentru ascensiunea companiei către poziţia de furnizor major de tehnologie auto. Anul 1913 a adus lansarea sistemului de iluminare Bosch pentru autovehicule, cu propria sa sursă de alimentare, formată din generator şi baterie. Au urmat alte inovaţii: demaroare, claxoane, ştergătoare de parbriz, frâne, etc. Aceste produse Bosch au făcut ca autovehiculele din acea perioadă să fie mai bine adaptate utilizării cotidiene şi au adus o mare contribuţie la sporirea confortului şi siguranţei. Între 1910 şi 1925, numărul de autovehicule produse în Germania a crescut de la 14.000 la peste 70.000 de unităţi pe an. Odată cu creşterea numărului de motorizări s-au diversificat şi metodele de reparare.
Fabricarea în 1897 a unui dispozitiv de aprindere de joasă tensiune, cu magnetou, pentru motoarele autovehiculelor, a reprezentat începutul unui lung şir de inovaţii Bosch. A urmat în 1902 sistemul de aprindere cu magnetou de înaltă tensiune. Acesta a fost o reuşită comercială esenţială pentru ascensiunea companiei către poziţia de furnizor major de tehnologie auto. Anul 1913 a adus lansarea sistemului de iluminare Bosch pentru autovehicule, cu propria sa sursă de alimentare, formată din generator şi baterie. Au urmat alte inovaţii: demaroare, claxoane, ştergătoare de parbriz, frâne, etc. Aceste produse Bosch au făcut ca autovehiculele din acea perioadă să fie mai bine adaptate utilizării cotidiene şi au adus o mare contribuţie la sporirea confortului şi siguranţei. Între 1910 şi 1925, numărul de autovehicule produse în Germania a crescut de la 14.000 la peste 70.000 de unităţi pe an. Odată cu creşterea numărului de motorizări s-au diversificat şi metodele de reparare.
Bosch a recunoscut încă de la începutul anilor ‘20 necesitatea de a crea o
reţea de service-uri auto pentru montarea produselor sale şi repararea
autovehiculelor. Bazele pentru crearea unei astfel de reţele au fost puse la 1
ianuarie 1921. Astfel, atelierul de service auto din Hamburg Max Eisenmann
& Co. a devenit primul ''atelier oficial de montare şi reparaţii al Robert
Bosch A.G.”. Aşa a început era Bosch Service.
În ultima jumătate a secolului XX, semiconductoarele au devenit
componente-cheie ale noilor sisteme electronice, prezente peste tot, de la
sistemele de gestionare a motorului la cele de asistare a şoferului. Fără
inovatoarea tehnologie Bosch, senzorul lambda (1976), care permitea reglarea
gazelor de eşapament prin utilizarea unui convertizor catalitic, nu ar fi putut
apărea, la fel ca şi sistemul de antiblocare la frânare ABS (1978) sau
programul electronic de stabilitate ESP® (1995). De la introducerea acestora,
ABS şi ESP® au contribuit în mod semnificativ la creşterea siguranţei rutiere
şi la reducerea numărului de accidente grave.
Exploatarea oportunităţilor viitoare
Compania continuă să se concentreze pe aceste tehnologii de viitor. Alte noi
sisteme create de Bosch ajută la reducerea consumului de carburant şi a
emisiilor poluante ale autovehiculelor propulsate de motoare cu ardere internă.
În acelaşi timp, compania avansează în direcţia electrificării sistemului de
propulsie al autovehiculelor. Sistemul complet hibrid paralel dezvoltat de
companie, care permite autovehiculului să funcţioneze doar cu energie
electrică, a intrat deja în producţia de serie pentru VW şi Porsche, iar în
acest moment sunt în faza de dezvoltare sisteme de propulsie exclusiv
electrice.
Repere cronologice din istoria auto Bosch:
1887 Dispozitivul de aprindere cu magnetou pentru motoare staţionare
1897 Dispozitivul de aprindere cu magnetou de joasă tensiune pentru motoare de autovehicule
1902 Dispozitivul de aprindere cu magnetou de înaltă tensiune, având bujie cu scânteie
1909 Gresor Bosch (pompă de ungere pentru motoare)
1913 Sistemul Bosch pentru iluminare auto
1927 Pompă de injecţie Diesel pentru autovehicule comerciale
1932 Primul aparat de radio pentru autovehicule produs în serie în Europa
1936 Pompa de injecţie Diesel pentru automobile
1937 Pompa de injecţie de benzină pentru motoare de aeronave
1951 Sistemul de injecţie directă de benzină pentru autovehicule cu motor în 2 timpi
1954 Sistemul de injecţie directă de benzină pentru motoare în 4 timpi
1960 Pompa de injecţie motorină cu distribuitor, VM
1967 Sistemul electric de injecţie de benzină (D-Jetronic)
1975 Pompa de injecţie motorină cu distribuitor, VE
1976 Sondă Lambda (de oxigen) pentru convertoare catalitice cu trei căi
1978 Sistemul de antiblocare la frânare, ABS
1979 Sistemul electronic de gestionare a motorului (Motronic)
1980 Unitatea electronică de comandă a airbagului
1983 Sistemul electronic de comandă pentru cutii automate de viteză
1986 Sistemul electronic de comandă diesel EDC
1986 Sistemul de control al tracţiunii TCS
1989 Sistemul de navigaţie pentru autovehicule TravelPilot IDS
1991 Sistemul Motronic cu reţea CAN
1995 ESP® - Programul electronic de control al stabilităţii
Sistemul de navigaţie prin satelit Travelpilot cu instrucţiuni verbale
1995 Senzorul microelectromecanic (MEMS)
1997 Sistemul de injecţie de motorină common-rail
2000 Sistemul de injecţie directă de benzină DI-Motronic
2002 Sistemul de management electronic al acumulatorului (EBM)
2003 Sistemul de injecţie diesel common-rail cu injectoare piezoelectrice
2004 Denoxtronic - sistemul de tratare a gazelor de eşapament pentru autovehicule diesel comerciale
2005 Sistemul pentru vederea pe timp de noapte pentru autovehicule
2006 Sistemul de injecţie directă de benzină cu injectoare piezoelectrice
2007 Sistemul Start-stop
2008 Sistemul semi-autonom de asistenţă la parcare
2009 Asistentul pentru vederea pe timp de noapte cu capacitate de detectare a pietonilor
2010 Sistem de propulsie paralel complet hibrid pentru autovehicule
Sistem de frânare de urgenţă pe bază de senzori radar şi cameră video
Sursa: Bosch Romania
Cu o asa vechime in domeniu nu ma mira ca sunt cei mai tari .
RăspundețiȘtergere