Adam Opel |
Chiar de la fondarea sa, Opel a fost sinonim
cu mobilitatea accesibilă.
Rol de lider în piaţa de e-mobilitate.
Rüsselsheim. La miezul nopţii de anul nou, angajaţii Opel
nu vor ridica paharele doar în cinstea noului an, ci şi pentru începutul
aniversării a 150 de ani. În 1862, fondatorul companiei, Adam Opel, şi-ar fi
putut închipui cu greu că într-o zi compania sa va deveni unul dintre cei mai
mari producători auto din Europa.
În anul 1862, Adam Opel a folosit atelierul de
lăcătuşărie al tatălui său din Rüsselsheim, Germania, pentru a produce maşini
de cusut. Afacerea porneşte. În curând se vând biciclete, iar în 1886, prima
bicicletă, modelul “Velociped” are lansarea de piaţă. Biclcetele de la
Rüsselsheim devin rapid foarte populare. Până la mijlocul anilor 20, Opel
devenise cel mai mare producător de biclete din lume. Între timp, motocicletele
fuseseră adăugate pe lista de produse. Istoria automobilistică a Opel începe în
1899, compania fiind al doilea cel mai vechi producător auto german, după
Daimler-Benz.
În toamna anului 1902, Opel prezintă modelul “Lutzmann
Motorcar Patent” cu un motor de 10/12 cp. Maşinile se bucură repede de creştere
în popularitate: până în 1906, deja mai mult de 1.000 de astfel de vehicule au
ieşit de pe linia de producţie. Până în 1914, Opel îşi depăşise toţi
competitorii devenind cel mai mare producător auto din Germania. Marca îşi
construieşte numele ca producător de modele accesibile ce devin succese de
vânzări, precum “Doktorwagen” (1909) sau “Puppchen” (1914). Aceste modele se
află la baza etosului companiei de a livra autovehicule de calitate, de
încredere şi accesibile unor segmente largi de clienţi.
Anii 1920 încorporează spiritul ce reprezintă şi azi
Opel. Aceasta este perioada vehiculelor “Laubfrosch” (ro. Broscuţa de copac) şi
“Rakete” (ro. racheta). Micul 4/12 cp este cunoscut după porecla “Laubfrosch”
sau “Broscuţa de copac” datorită culorii verde deschis. În 1924, Opel este
primul producător auto german ce foloseşte o linie automata de asamblare. În
plus, compania începe teste spectaculoase cu vehicule rachetă, ce ţin prima
pagină a ziarelor. De exemplu, în 1928, modelul rachetă al Opel depăşeşte
recordul de viteză pe uscat pe pista de curse Berlin Avus. Fritz von Opel
atinge o viteză de 238 km/h, de neimaginat în acele vremuri. Un an mai târziu,
Opel vizează cerul: al său Opel-Sander RAK1 decolează dintr-o mare piaţă din
Frankfurt, devenind primul zbor public cu racheta cu pilot, deşi a fost unul
scurt.
1929 înseamnă începutul vreurilor grele pentru industria
auto. Milioane de oameni îşi pierd slujbele în criza economică mondială.
Economia globală se prăbuşeşte ca un castel de cărţi de joc la “sfârşitul
nebunilor ani 20”. Totuşi, Opel reacţionează rapid şi găseşte un partener
puternic în gigantul american General Motors. Producătorul din Rüsselsheim îşi
permite consolidarea poziţiei în piaţă şi în 1935 este capabil să ridice
producţia anuală peste valoarea de 100.000 de vehicule. Printre produse se află
şi noul camion “Blitz” produs la fabrica Brandenburg. La acel moment,
producătorul din Rüsselsheim lansează o inovaţie tehnică: Olympia este primul
vehicul German produs cu o caroserie autoportantă făcută doar din oţel. Un an
mai târziu, compania pune fundaţia pentru o poveste de succes de 75 de ani în
clasa compactă, poveste ajunsă până în zilele noastre. Începând de la
primul Kadett, există o tradiţie până la familia Astra actuală. Până în 1936,
Opel este cel mai mare producător auto din Europa, cu o producţie anuală de
peste 120.000 vehicule.
După ce producţia civilă a fost suspendată în război,
Opel îşi reia activitatea în perioada reconstrucţiei Germaniei. Miracolul economic
german este asociat cu multe denumiri ale modelelor Opel, precum Olympia,
Olympia Rekord, Rekord P1 şi Kapitän, în timp ce multe gospodării sunt echipate
cu frigiderele Opel numite “Frigidaire”. În 1962, an ce coincide cu aniversarea
a 100 de ani de la înfiinţarea Opel, a doua fabrică a mărcii este deschisă la
Bochum, unde se produce noul Kadett. În anii 60 se nasc numeroase noi modele ce
consolidează reputaţia sportivă şi emoţională a Opel, inclusiv legendarele şi
iconicele Commodore, Manta şi GT. Opel are de asemenea o prezenţă puternică în
segmentul superior cu prestigioasele modele KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat),
înlocuite ulterior de Senator şi Monza.
În 1971, modelul Opel cu numărul 10 milioane iese de pe
linia de asamblare. În acelaşi an, Georg von Opel ce conduce un Opel GT
depăşeşte recordul de viteză pentru propulsia cu baterie prin atingerea a 188
km/h. Aceasta este dovada că Opel a avut subiectul electro mobilităţii pe
agenda sa cu decade înainte ca alticineva să se fi gândit la el. În zilele
noastre, Opel este un pionier în acest domeniu: modelul Ampera cu 111 kW (150
cp) ce este dotat cu sistemul revoluţionar de extindere a autonomiei este
primul autovehicul electric din lume care nu este limitat de autonomia
bateriei.
În 1972, Opel este cel mai de succes producător auto al
Germaniei. O nouă gamă de modele se naşte la Rüsselsheim şi se centreză pe
siguranţă, consum şi ecologie. A cincea generaţie Kadett, pentru prima oară cu
tracţiune faţă, are un coeficient aerodinamic de CD 0.39, făcându-l unul
dintre cele mai aerodinamice modele compacte. Aceste cifre record sunt
continuate de Omega A (CD 0.28) şi de Calibra (CD 0.26). În anii
1980, subiectul controlului emisiilor devine focusul principal. Opel este
printre pionieri. Marca de la Rüsselsheim este prima companie germană care
oferă o flotă completă cu convertor catalitic. Din 1989, toate modelele sale
sunt dotate cu această tehnologie.
În 1991, sistemul de siguranţă Opel debutează pe Astra.
Include protecţie la impact lateral, suport în scaune şi centuri tensinate.
Marca demonstrează din nou că stabileşte trenduri prin noul Frontera. Vehiculul
destinat timpului liber este unul dintre precursorii mişcării SUV şi se impune
rapid ca lider în segment. În 1992, Opel deschide porţile fabricii Eisenach –
la acel moment cea mai modernă fabrică din lume. Apoi Opel lansează mai multe
modele: în 1997 Opel devine primul producător european ce introduce un motor
economic cu trei cilindri pe modelul Corsa. În 1999, Zafira îşi face debutul.
Compania din Rüsselsheim pune fundaţia segmentului monovolumelor compacte ce va
exploda ulterior şi revoluţionează flexibilitatea pentru automobilele de
familie. În acelaşi an, Opel sărbătoreşte un jubliu de produs: 50 de milioane
de maşini Opel produse.
Cu lansarea Insignia în 2008, Opel începe repoziţionarea
mărcii. Noile modele încep o nouă filozofie de brand: de a combina măiestria
sculpturala cu precizia germană. Ideea este continuată cu cele mai recente
modele, Zafira Tourer şi Astra GTC.
Opel şi brandul-soră Vauxhall din Marea Britanie vând
acum maşini în peste 40 de ţări. Compania are o forţă de muncă în jur de 40.500
la fabrici şi centre de inginerie în şase naţiuni europene. Doar în anul 2010,
Opel/Vauxhall a vândut mai mult de 1,1 miloane autovehicule şi vehicule
comerciale uşoare, ajungând la o cotă de piaţă de 6,2 % în Europa. Cu lansarea
modelului electric Ampera, brandul tradiţional porneşte un nou segment în
industria auto europeană şi subliniază rolul de trendsetter pentru soluţii
progresive de mobilitate.
Sursa: Opel Romania
0 comentarii