Dupa o absenta de trei ani, Raliul Monte Carlo revine in
Campionatul Mondial de Raliuri si deschide sezonul 2012. De cinci ori
castigatoare in Principat, cu Sébastien Loeb si Daniel Elena, echipa Citroën
Total asteapta cu nerabdare sa ia din nou startul in cel mai celebru raliu din
lume. Anul acesta, componenta echipei Citroën Total s-a schimbat, alaturi de
Sébastien Loeb si Daniel Elena aflandu-se Mikko Hirvonen si Jarmo Lehtinen. La
doar doua luni dupa ultima etapa a sezonului 2011, Campionatul Mondial de
Raliuri incepe, in aceasta saptamana, cu Raliul Monte Carlo. Startul se va da
miercuri, 18 ianuarie, din Valence, iar sosirea este programata duminica, la
Monaco, pe 22 ianuarie. In cele cinci zile de competitie, pilotii vor trece
prin regiunile Ardèche, Haute-Loire, Vercors sid Alpes-Maritimes. Numele celor
18 probe speciale, cu o lungime totala de 430 kilometri, pot fi considerate
adevarate monumente in lumea raliurilor: Le Moulinon, Burzet,
Saint-Bonnet-le-Froid, Saint-Jean-en-Royans si, desigur, celebra Col du Turini.
O adevarata provocare pentru piloti, o bataie de cap
pentru ingineri si o incantare pentru spectatori, Monte Carlo este un raliu
clasic din toate punctele de vedere. De cinci ori castigatori aici, Sébastien
Loeb si Daniel Elena au fost incantati ca unul dintre raliurile lor favorite
este din nou in calendarul mondial. „Sunt trei ani de cand nu am mai concurat
aici”, spune Sébastien Loeb. „Nu-mi pun la indoiala abilitatile de a-mi intra
in ritm, tinand cont ca nu am prea facut pauza de anul trecut, dar acest raliu
este atat de specific incat nu poti fi sigur de nimic.”
Un element crucial, aici la Monte Carlo, este
managementul pneurilor. „Cu cinci tipuri diferite de pneuri – trei
slick-uri, unul de zapada si unul cu cuie – avem o multitudine de optiuni
disponibile. Chiar daca nu vom intalni conditii adevarate de iarna, faptul ca
avem de ales intre trei tipuri de slick-uri de compozitii diferite poate duce
la diferente uriase”, a mai spus Sébastien Loeb.
Mikko Hirvonen si Jarmo Lehtinen isi vor face debutul
pentru Citroën in DS3-ul WRC cu numarul 2. Finlandezii si-au facut deja un
obicei din a incepe sezonul foarte bine. Castigatori in Suedia, in etapa de
deschidere a sezoanelor 2010 si 2011, cei doi au castigat, tot in 2010, si
Raliul Monte Carlo la volanul unei masini Super 2000. „Chiar daca imi place
foarte mult sa concurez in Suedia, cred ca este mai bine ca sezonul sa inceapa
aici”, a spus noul pilot al echipei Citroën Total. „Trebuie sa recunosc ca imi
este putin teama de Monte Carlo. Sa iei startul, cu slick-uri, pe o proba unde
poti sa dai de gheata nu e ceea ce-mi doresc cel mai mult, dar acest lucru face
ca raliul de aici sa fie atat de special. Obiectivul meu pentru aceasta
saptamana este sa supravietuiesc, cu alte cuvinte sa ajung la sosire fara
niciun incident si sa adun cat mai multe puncte in campionat.”
„Obiectivele noastre pentru acest sezonul sunt simple,
dar si dificile in acelasi timp: sa ne pastram ambele titluri mondiale. Raliul
Monte Carlo este locul perfect pentru startul unui nou sezon in WRC si sunt
mandru ca acum sunt la conducerea echipei campioane mondiale”, a spus Yves
Matton, cel care a preluat conducerea echipei Citroën Racing la inceputul lunii
ianuarie.
„Cu zece victorii, din 13 raliuri, modelul Citroën DS3
WRC a stabilit deja un standard, iar cu Sébastien si Mikko avem doi piloti,
complementari ca stil, care pot castiga curse in orice conditii. Sunt foarte
increzator ca vom avea un inceput de an bun!”
Doua intrebari pentru... Yves Matton,
directorul Citroën Racing
Ai fost numit recent, pe 5 ianuarie,
directorul echipei Citroën Racing. Cum ti s-au parut primele zile de munca la
sediul echipei din Versailles-Satory?
„Mi-a facut placere sa revin intr-o companie unde am
petrecut deja cinci ani. In plus, toate activitatile mele anterioare au facut
sa raman in contact permanent cu Citroën Racing. Cu doua saptamani inaintea
Raliului Monte Carlo, prioritatea mea a fost sa ma intalnesc cu membriii
echipei pentru a ma pune la curent cu tot ce se intampla. Este o stabilitate
atat de mare aici la Citroën Racing incat majoritatea persoanelor imi erau deja
familiare! Sunt acum la conducerea unei structuri foarte bine organizate, o
echipa care este sinonima cu victoria si, cu siguranta, voi beneficia si eu de
aceasta experienta.”
Care sunt obiectivele tale acum?
„Citroën Racing a castigat titlurile la constructori si
piloti in ultimele patru sezoane. Obiectivul este sa continuam in acelasi fel
si avem toate mijloacele necesare: modelul DS3 WRC, cele doua echipaje si o
echipa tehnica foarte buna. Acesta ar fi cel mai usor lucru. In plus, trebuie
sa lucrez si la perioada de dupa Sébastien Loeb. Chiar daca nu am fost
implicat, sosirea lui Thierry Neuville in echipa ne va ajuta sa pregatim un
pilot tanar pentru viitor. Prin tot ceea ce facem la Citroën Racing trebuie sa
crestem imaginea marcii la nivel international. Acesta a fost si motivul pentru
care l-am inclus in echipa pe Nasser Al-Attiyah, care va concura pe un DS3 WRC incepand
cu Raliul Suediei, si care ne va ajuta sa crestem interesul pentru marca
Citroën in Orientul Mijlociu.”
Doua intrebari pentru... Xavier
Mestelan-Pinon, directorul tehnic Citroën Racing
Care sunt principalele noutati de ordin
tehnic legate de modelul Citroën DS3 WRC acum la inceputul sezonului?
„Asa cum am mai spus-o si pana acum, filozofia noastra
aici la Citroën Racing este sa verificam si sa imbunatatim lucrurile in
permanenta. Masina noastra se afla intr-un proces continuu de dezvoltare, chiar
daca uneori schimbarile sunt minore. Pentru acest sezon avem trei schimbari
care merita mentionate: o imbunatatire importanta a motorului, un ambreiaj nou
si un circuit electric modificat. Am colaborat si cu cei de la Michelin la
gasirea unor setari optime ale masinii, in special pentru noile pneuri de
asfalt care ofera o protectie mai mare impotriva penelor. In plus, venirea lui
Mikko Hirvonen ne-a ajutat sa imbunatatim si manevrabilitatea modelului DS3 WRC
profitand de experienta sa adunata pana acum.”
Raliul Monte Carlo, prima etapa a sezonului,
are reputatia unui raliu dur. Care sunt principalele provocari?
„Da, asa este. A trebuit sa adunam toate informatiile
noastre din arhive acum ca raliul face parte din nou din calendarul mondial. De
fapt, aceasta a fost si prima provocare: sa adunam toate informatiile din trect
despre acest raliu pentru a ne pregati cat mai bine din punct de vedere tehnic.
La aceasta se mai adauga conditiile meteo foarte schimbatoare care fac alegerea
pneurilor extrem de dificila.
In functie de alegerea pneurilor pot aparea modificari
majore in comportamentul masinilor si, in functie de suprafata, diferentele pot
fi uriase. Oricum, in ceea ce priveste acest sezon, vrem sa le oferim pilotilor
nostri o masina cu care sa se simta cat mai confortabil. In cazul lui Sébastien
problema este rezolvata, dar acum vom incerca sa ne adaptam si nevoilor lui
Mikko si Jarmo.”
Doua intrebari pentru... Sebastien Loeb
Ai fost foarte dezamagit atunci cand Monte
Carlo nu a mai facut parte din calendarul competitional. Cu siguranta acum
trebuie sa fii foarte incantat, nu-i asa?
„Dupa parerea mea, Raliul Monte Carlo trebuie sa fie in
WRC. Este cel mai celebru raliu din lume si nu poti sa ai un campionat mondial
fara el. De asemenea, este un raliu unde am obtinut intotdeauna rezultate bune.
Imi place sa pilotez pe drumurile de acolo, iar atmosfera de pe margina
probelor este fantastica. Sa nu uitam ca este si raliul de casa pentru Daniel.
Sunt sigur ca prefera sa fie in dreapta mea intr-un DS3 WRC decat la volanul
unui DS3 R3 asa cum a fost cazul anul trecut!”
Vei incepe sezonul cu doi colegi noi de
echipa. Cum a evoluat relatia ta cu Mikko Hirvonen pana acum?
„Pana acum l-am cunoscut pe Mikko doar ca rival si este
placut sa stiu ca suntem de aceeasi parte acum. Lucrurile decurg normal intre
noi si cred ca fiecare il respecta pe celalalt. Trebuie sa ne schimbam putin
modul de lucru si sa comunicam in engleza, dar cred ca este totusi un aspect
pozitiv. Avem aceleasi dorinte in ceea ce priveste masina, dar aceasta a fost
situatia si cu fostul meu coleg de echipa. Mikko are multa experienta si vine
dintr-o echipa care i-a pus la dispozitie o masina rapida. Sunt sigur ca are
idei noi care ne vor ajuta sa progresam.”
Doua intrebari pentru... Mikko Hirvonen
Cum au mers lucrurile pentru tine de cand ai
venit la echipa Citroën Racing?
„Mi-a placut ca toata lumea m-a primit cu caldura. Am
gasit o echipa de oameni pasionati de ceea ce fac. Am fost impresionat in
special de metodele riguroase de lucru si de atentia pentru cele mai mici
detalii. Chiar daca in echipa se vorbeste predominat franceza, nu au fost
probleme de comunicare pana acum si deja ma simt ca acasa. Am petrecut deja
foarte mult timp cu echipa tehnica si cred ca totul va functiona perfect anul
acesta.”
Echipa are reputatia ca este construita in
jurul lui Loeb, care este vazut ca pilotul numarul 1. Te deranjeaza acest
lucru?
„Nu. Pentru mine oportunitatea de a lucra cu Sébastien
este un plus major pentru cariera mea. Nu este vorba de numarul 1 sau numarul
2. Toti incepem sezonul cu 0 puncte, iar regulamentul din 2012 face ca
lucrurile sa fie mai corecte pentru toti cei implicati. Pana la un punct este
normal ca echipa sa astepte mai multe de la Sébastien. El este in echipa de
zece ani si a castigat 8 titluri de campion mondial. Acest lucru face ca
presiunea sa nu fie atat de mare pentru mine si sa am suficient timp la
dispozitie pentru a ma acomoda cu noua masina. In orice caz eu intotdeauna
incerc sa abordez toate situatiile intr-o nota pozitiva pentru ca acesta este
cel mai bun mod de a progresa.”
SCHIMBARI DE REGULAMENT IN SEZONUL 2012
- Ordinea de start pe asfalt: conform cu ordinea din
clasamentul general pentru prima zi, iar apoi in functie de clasarea in ziua
anterioara.
- Ordinea de start in Suedia si pe macadam: pilotul cu
cel mai bun timp in shakedown-ul de calificare isi alege primul pozitia la
start in prima zi si asa mai departe. In urmatoarele zile pilotii P1 si P2 vor
lua startul in ordinea inversa clasarii in ziua anterioara.
- Procedura de calificare: de la 8 la 10 dimineata
fiecare echipaj poate parcurge traseul de doua ori fara a fi cronometrat. De la
10:30 am fiecare echipaj mai are dreptul la o singura trecere cronometrata in
ordinea clasamentului general. La shakedown regulamentul referitor la service
este acelasi ca in timpul raliului (opt mecanici cu banderola pentru cele doua
masini). La finalul acestei sesiuni masinile vor merge in parcul inchis.
- Rally 2: aceasta este noua denumire a regulei
SupeRally. Organizatorul unei etape este liber sa includa sau nu aceasta regula
in regulament. Pentru Monte Carlo regula Rally 2 nu se aplica.
- Motoare: Este permisa folosirea a trei motoare pe
parcusul unui sezon.
RALIUL MONTE CARLO 2012 - PROGRAM
Miercuri, 18 ianuarie 2012
8.00am: Start - Valence
9.03am: PS1 - Le Moulinon – Antraigues 1 (36.87km)
10.21am: PS2 - Burzet – St Martial 1 (30.48km)
12.46pm: parc de service A – Valence (30 min)
2.21pm: PS3 - Le Moulinon – Antraigues 2 (36.87km)
3.39pm: PS4 - Burzet – St Martial 2 (30.48km)
5.52pm: parc de service B – Valence (45 min)
Joi, 19 ianuarie 2012
7.55am: parc de service C – Valence (15 min)
9.33am: PS5 - Labatie d’Andaure – Lalouvesc 1 (19km)
10.14am: PS6 - St Bonnet le Froid - St Julien Molhesabate
- St Bonnet le Froid 1 (25.22km)
11.37am: PS7 - Lamastre – Gilhoc – Alboussière 1
(21.66km)
12.57pm: parc de service D – Valence (30 min)
2.50pm: PS8 - Labatie d’Andaure – Lalouvesc 2 (19km)
3.31pm: PS9 - St Bonnet le Froid - St Julien Molhesabate
- St Bonnet le Froid 2 (25.22km)
4.54pm: PS10 - Lamastre – Gilhoc – Alboussière 2
(21.66km)
6.02pm: parc de service E – Valence (45 min)
Vineri, 20 ianuarie 2012
8.44am: parc de service F – Valence (15 min)
10.02am: PS11 - St Jean en Royans-Font d’Urle (23.28km)
10.43am: PS12 - Cimetière de Vassieux – Col de Gaudissart
(24.13km)
3.11pm: PS13 - Montauban sur Ouvèze-Eygalayes (29.89km)
7.56pm: parc de service – Monaco
Sambata, 21 ianuarie 2012
1.15pm: parc de service H – Monaco (45 min)
3.11pm: PS14 – Moulinet - Col du Turini - La
Bollene-Vesubie 1 (23.41km)
3.54pm: PS15 – Lantosque - Luceram 1 (18.81km)
5.53pm: parc de service I – Monaco (30 min)
7.34pm: PS16 – Moulinet - Col du Turini - La
Bollene-Vesubie 2 (23.41km)
8.17pm: PS17 – Lantosque - Luceram 2 (18.81km)
9.32pm: parc de service J – Monaco (45 min)
Duminica, 22 ianuarie 2012
9.05am: parc de service K – Monaco (15 min)
10.11am: PS18 - Sainte Agnes - Col de la Madone (5.16km)
11.04am: parc de service L – Monaco (10 min)
11.17am: Sosire – Monaco
Sursa: Citroen Romania
0 comentarii