Emanuel – Mani – Gyenes și Marcel Butuza alături de cei trei membri ai
echipei de asistență au ajuns pe 15 ianuarie la Lima punctul de finiș al Dakar
2012. După 8.300 de km și două săptămâni în care au trecut prin Pampas, au
traversat munții Anzi și Atacama, cel mai arid deșert din lume, Mani Gyenes a terminat raliul
pe locul 17 în clasamentul general, iar Marcel Butuza a adus echipei cel de-al
treilea podium la clasa Maraton. Pilotul brașovean a încheiat raliul pe doi la clasa unde
nu este permisă schimbarea motorului și ocupă locul 44 în clasamentul general.
Aventura Dakar 2012 a debutat oficial pe 1 ianuarie în
Mar del Plata (Argentina) și a continuat timp de două săptămâni făcându-i pe
concurenți să-și depășească limitele în peisaje care mai ales în Atacama pe mulți i-au făcut
să se gândească la Africa. Au fost 8.300 de km la categoria moto, peste
jumătate dintre aceștia fiind reprezentați de probele speciale, au fost zile în care
riderii erau nevoiți să se trezească la 4.30 dimineaţă și să
concureze la ora amiezii la temperaturi ce depășeau 45 de grade Celsius. Noul echipament de
concurs, respectiv motocicletele KTM 450 RR, a reprezentat o noutate absolută
pentru întreaga echipă, iar Marcel Butuza și-a asumat riscul de a concura la clasa
Maraton în pofida necunoscutelor pe care le avea în față. În ziua
de odihnă de la Copiapo, la jumătatea raliului, Marcel era liderul categoriei și întreaga
echipă spera că motocicleta va rezista până la final. O schimbare a motorului
ar fi dus la descalificarea din clasa Maraton și la pierderea unor poziții
importante în clasamentul general. În cele din urmă, chiar dacă ultimele zile
din raliu au fost mai grele decât se așteptau majoritatea concurenților și au fost
nevoiți să treacă și peste o etapă maraton (nu a fost permisă
intervenția echipei de asistență), ambii rideri Vectra Racing Team au ajuns
la Lima. Pe podiumul din capitala statului Peru, Mani Gyenes a urcat din
postura de ocupant al locului 17 la general. Acesta este cel mai bun rezultat
al unui pilot român în clasamentul general al Dakar-ului, iar pilotul sătmărean
a dovedit că locul lui este în primii 20 de piloți din acest raliu. Practic, Mani s-a clasat
în top 20 atât în 2011 când a ocupat locul 18, cât și în acest
an. De altfel, clasarea de la ediția precedentă a fost cea care l-a trimis
automat pe lista piloților de Elită ai Amaury Sport Organisation, organizatorul
Dakar-ului. De-a lungul întregului raliu, Marcel Butuza s-a luptat pentru
câștigarea
clasei Maraton cu Daniel Willemsen (Honda), olandezul care în 2011 a obținut cel
de-al 9-lea titlu mondial la motocros cu ataș. În ziua de odihnă, Marcel avea un avans de
peste 20 de minute în fața sa, însă aflarea la prima ediție a
Dakar-ului cu noua motocicletă nu i-a permis pilotului brașovean să forțeze, având
în vedere că motorul trebuia menajat pentru a ajunge la finiș. Locul
doi obținut de Marcel Butuza i-a adus echipei Vectra Racing cel
de-al treilea podium la clasa Maraton. Frans Verhoeven în 2009 a câștigat
această clasă pe o motocicletă Vectra, iar în 2011, Mani Gyenes și-a trecut
în palmares victoria. Ambele victorii au fost obținute cu modelul KTM 690 Rally.
Marcel Butuza (Locul 2 Maraton, 44 la general): ”A fost
un raliu greu în care mi-am asumat un risc destul de mare când am decis să
concurez la clasa Maraton cu o motocicletă pe care nu am mai mers până la acest
Dakar. Mă bucur că în aceste condiții am reușit să îmi îmbunătățesc
performanța de anul trecut când am terminat pe 6 la Maraton. Le mulțumesc
colegilor din echipa de asistență pentru că fără susținerea lui Liviu, Romeo și Rolf nu
puteam ajunge în Lima.”
Mani Gyenes (Locul 17 la general): ”Mă bucur că am ajuns
la Lima. Nu credeam că organizatorii ne-au pregătit zile atât de grele în Peru,
însă anul acesta am traversat Atacama de la sud la nord și a fost cu
adevărat impresionant. A fost un raliu dificil pentru toți din echipă
având în vedere că am concurat cu noile motoare de 450 cmc. Liviu, Romeo și Rolf -
membri echipei de asistență - ne-au ajutat foarte mult în acest Dakar datorită lor
am reușit să ajungem la finiş.”
Cea de-a 4-a ediție a raliului Dakar găzduită de America de
Sud a fost câștigată la cateogoria moto de francezul Cyril Despres.
Pilotul KTM fiind cunoscut fanilor din România datorită celor trei victorii de
la Red Bull Romaniacs – cel mai dificil raliu hard enduro ce se desfășoară anual
la Sibiu. Membrii echipei Vectra Racing vor reveni în România
miercuri 18 ianuarie ora 19:15, urmând să ajungă pe Aeroportul Otopeni cu o
aeronavă Air France de pe ruta Paris – București.
Sursa: Media Relations Vectra Racing Team
0 comentarii