Marca Mini şi-a câştigat celebritatea în anii ‘60, cu
trei victorii spectaculoase în prestigiosul Raliu Monte Carlo. Acum MINI se
impune în cea mai dificilă cursă de anduranţă din lume – Raliul Dakar. Stéphane
Peterhansel şi X-raid Team au câştigat ediţia 2012 a Raliului Dakar cu modelul
MINI ALL4 Racing. Pilotul francez are în palmares 10 victorii, dintre care 6 cu
motocicletă şi 4 cu un automobil.Stéphane Peterhansel cunoaşte Raliul Dakar. El
ştie că învingătorul nu este declarat până când ultima etapă nu se încheie.
Traseul este prea plin de capcane şi competitorii sunt prea buni pentru a putea
sărbători în avans. Acesta este motivul pentru care Stéphane nu a acceptat
niciun fel de felicitări în avans la bivuacul dinaintea ultimei zile a
competiţiei - chiar dacă deţinea un avans de aproape 43 de minute în faţa
coechipierului Joan "Nani" Roma, aflat pe locul al doilea în
clasamentul general tot cu un MINI ALL4 Racing.
Nu era prea încrezător nici cu privire la faptul că
următorul contracandidat la victoria finală, Giniel de Villiers, era la peste o
oră şi 15 minute în spatele lui. "Simt de parcă m-aş afla în continuare în
cursă", a spus Stéphane. "Mai este o probă specială de 30 kilometri
şi am putea avea o problemă tehnică. Încă îmi ţin răsuflarea. Voi respira
normal în momentul în care voi urca pe podium."
Fără îndoială, cele 24 de ore fără oxigen au dat
rezultate pentru Stéphane. După ultimii 29 de kilometri competitivi ai Raliul
Dakar 2012, de la Pisco la Lima, a devenit oficial: câştigătorul este Stéphane
Peterhansel. Stéphane nu şi-a asumat niciun fel de riscuri în cea de-a 14-a şi
ultimă etapă. Faptul că a terminat speciala (câştigată de Robby Gordon) pe
locul al zecelea nu a mai contat, datorită avansului confortabil pe care îl
deţinea în clasamentul general şi cu care a pornit în ziua finală. La sfârşit,
cronometrul a arătat un timp total de 38h44:56. Atât a durat parcurgerea celor
aproape 4.000 de kilometri de sectoare cronometrate, de la Mar del Plata
(Argentina) în capitala statului Peru, Lima.
De asemenea, a fost cea de-a zecea victorie reuşită de
Stéphane în clasamentul general al Raliului Dakar. Ultima dată când s-a impus a
fost în 2007. Niciun alt pilot nu a obţinut mai multe triumfuri decât Stéphane
în ierarhia generală a competiţiei. "Când ştiu cât de dificil este să
câştigi Dakar, este incredibil că eu am reuşit să obţin zece succese. A trecut
mult timp de la ultima izbândă, am aşteptat cinci ani pentru a mă impune din
nou", a spus câştigătorul. "Faptul că am obţinut victoria şi pe
continentul sud-american este o mare uşurare, este printre cele mai bune
victorii ale mele. Câştigarea raliului pentru Team X-raid face lucrurile şi mai
speciale, din moment ce Sven Quandt a aşteptat acest succes de mai mulţi ani.
Nu ştiu ce ar trebui să fac pentru a reuşit altă victorie. Depăşirea acestui
record va fi o misiune dificilă - pentru ceilalţi!"
Echipa X-raid a reuşit spargerea unei noi bariere ca
urmare a succesului obţinut de Stéphane. A fost cel dintâi succes în Dakar
pentru echipa X-raid, aflată la cea de-a zecea participare. Aşa că au fost
numeroase motive de sărbătoare. "Să câştigi cel mai dur raliu din lume
este ceva cu totul special. Este victoria pe care ne-o dorim de foarte multă
vreme. Felicitării lui Stéphane pentru cel de-al zecelea succes al lui în
Dakar. Încă o dată, el a demonstrat ce pilot remarcabil poate fi. Desigur, nu
putem să nu-l felicităm şi pe navigatorul său, Jean-Paul Cottret", a
declarat directorul echipei, Sven Quandt.
Quandt a înscris cinci MINI ALL4 Racing în această ediţie
a Raliului Dakar. Faptul că toate cele cinci maşini au ajuns la sosire
demonstrează fiabilitatea deosebită a modelului MINI ALL4 Racing, precum şi
calitatea echipei X-raid. Quandt: "Vreau să le mulţumesc tuturor piloţilor
şi navigatorilor, dar şi întregii echipe X-raid pentru efortul extraordinar pe
care l-au făcut. Ei au făcut ca prima victorie în Dakar din istoria echipei
X-raid să devină realitate".
Per total, rezultatul este unul cu adevărat impresionant.
Toţi piloţii MINI ALL4 Racing s-au clasat în Top 10. Joan "Nani" Roma
a încheiat al doilea, iar Leonid Noviţki a fost al patrulea, în timp ce Ricardo
Leal dos Santos şi Krzysztof Holowczyc au ocupat locurile al optulea, respectiv
al zecelea în clasamentul general. De-a lungul întregii competiţii, unul din
modelele MINI ale echipei X-raid s-a aflat în vârful ierarhiei generale.
Clasamentul final al Raliului Dakar 2012
1. Stéphane Peterhansel - Jean-Paul Cottret
Franţa - Franţa / MINI ALL4 Racing 38h54:46
2. Joan "Nani" Roma - Michel Périn
Spania - Franţa / MINI ALL 4 Racing +41:56
3. Giniel de Villiers - Dirk von Zitzewitz
Africa de Sud - Germania / Toyota Pickup Hilux +1h13:25
4. Leonid Noviţki - Andreas Schulz Rusia -
Germania / MINI ALL 4 Racing +2h11:54
5. Robby Gordon - Johnny Campbell SUA - SUA
/ Hummer H3 +2h16:53
...
8. Ricardo Leal dos Santos - Paulo Fiuza
Portugalia - Portugalia / MINI ALL4 Racing +5h03:18
...
10. Krzysztof Holowczyc - Jean-Marc Fortin
Polonia - Belgia / MINI ALL4 Racing +6h59:38
Echipa X-raid a câştigat opt etape astfel: Leonid Noviţki
- 1 (1), Joan "Nani" Roma - 3 (3, 8, 10), Stéphane Peterhansel - 3
(4, 12, 13), Krzysztof Holowczyc - 1 (5). Etapa a şasea a fost anulată.
În arşiţa cockpitului
Echipajele celor 161 de maşini care au luat startul în
ediţia 2012 a Raliului Dakar, când caravana a pornit - la 1 ianuarie - din Mar
del Plata spre linia de sosire din Lima, au avut de înfruntat o mare provocare.
După mai bine de 8.300 kilometri şi 15 zile mai târziu, mai mult de jumătate
din echipaje au fost obligate să abandoneze. Încă o dată, cel mai dur raliu din
lume şi-a tras partea leului.
În momentul în care au ajuns la sosire, fiecare pilot al
principalelor cinci echipaje a petrecut aproape 40 de ore în spatele volanului
- au căutat cel mai bun traseu pe parcursul celor 14 probe speciale, s-au ferit
de problemele de natură tehnică, au ţinut adversarii la respect şi au
înregistrat cel mai bun timp. 40 de ore de stres la cote maxime. Dar ei au fost
cei norocoşi. Piloţii din partea a doua a clasamentului s-au aflat în cockpit
pentru mai bine de 80 de ore.
Echipa din spatele echipei
În noiembrie, echipa X-raid a trimis, cu vaporul, peste
50 de tone de materiale, destinaţia fiind America de Sud. Această logistică a
inclus cele cinci MINI ALL4 Racing şi pneuri de rezervă - în total 500 de
bucăţi -, precum şi nenumărate piese de rezervă necesare din cauza gradului de
uzură pe care materialele îl suportă în cel mai dificil raliu din lume.
Zece camioane de asistenţă au fost în acţiune pentru
echipa X-raid de-a lungul Raliului Dakar. Acestea s-au alăturat caravanei
Dakarului, care s-a mutat de la o etapă la alta pentru ca echipa să-şi poată
ridica un nou bivuac aproape în fiecare zi. Camioanele nu conţin numai piesele
de rezervă, ci şi birouri, ateliere şi bucătării care au rolul de a face echipa
să se simtă ca acasă.
Acesta este un factor important: condusul modelelor MINI
ALL4 Racing nu este singura operaţiune care necesită o cooperare maximă -
echipa de asistenţă este şi ea ocupată de dimineaţă până seara. Pe timpul
nopţii, maşinile sunt pregătite pentru startul din dimineaţa următoare. Şi toţi
cei care muncesc din greu trebuie să fie pregătiţi la cote maxime. Din acest motiv,
echipa X-raid a luat în containere mai bine de 11.000 de meniuri. Şi pentru că
în Dakar nu există nici curăţători stradali, nici colecţionari de deşeuri,
echipa a pus în bagaj şi 500 de saci imenşi pentru gunoiul menajer.
Raliul extremelor
Raliul Dakar este unul al extremelor. Nu doar oamenii şi
maşinile îşi ating limita supremă - atât peisajul întâlnit de-a lungul celor
peste 8.000 de kilometri, cât şi traseul sunt fenomenale şi contrastează de la
o zi la alta.
Prima zi a competiţiei a purtat sportivii de-a lungul
fantasticelor plaje de pe coasta Oceanului Atlantic, cu punctul terminus la
Santa Rosa de la Pampa. Ziua următoare, traseul a devenit mai prăfuit, iar
terenul a fost unul mai accidentat, după care piloţii au avut de traversat anumite
secţiuni cu apă şi mocirlă în drum spre Chilecito.
În ziua a cincea, dunele albe de la Fiambalá au urmat
unor secţiuni cu macadam şi nisip roşu. Apoi au venit Anzii, şi odată cu ei
zăpada, a cărei victimă a fost proba specială din ziua a şasea. După aceea,
peisajul a cuprins nisip, nisip şi iarăşi nisip în cea mai aridă regiune de pe
mapamond, Deşertul Atacama, până când Raliul Dakar a ajuns, în cele din urmă,
la ţărmul Pacificului, în Iquique.
MINI All4 Racing
Dar ce se află sub caroseria acestei uzine a Raliului
Dakar, care şi-a dovedit deja capacitatea de a evolua la cel mai înalt nivel
de-a lungul numeroaselor teste şi a celor două săptămâni de competiţie?
"În mare parte, maşina se bazează pe modelul original", a declarat
directorul general X-raid, Sven Quandt, "chiar dacă are dimensiunile
mărite cu cinci procente". În cadrul acestui volum suplimentar, echipa
X-raid a utilizat experienţa acumulată la ediţia 2011 a Raliului Dakar pentru a
optimiza capacitatea maşinii de a fi performantă atunci când se confruntă cu
provocările acestui clasic al anduranţei.
Creat pentru raliuri.
Nu mai trebuie menţionat că sufletul acestui MINI ALL4
Racing este motorul. Propulsorul twin-turbo, cu o capacitate de 2.993
centimetri cubi, este bazat pe motorul de serie BMW şi generează peste 315 CP
la 4000 rpm. Aceasta face ca MINI ALL4 Racing să atingă o viteză maximă de
peste 180 km/h. Astfel, piloţii au avut posibilitatea de a rula cu acceleraţia
la maximum, în special pe probele speciale rapide din deschiderea ediţiei 2012 a
Raliului Dakar, care în mare parte s-au desfăşurat pe un teren compact.
"Şasiul modelului MINI ALL4 Racing furnizează baza
perfectă pentru modificările necesare utilizării în raliuri", a declarat
Quandt. "Ampatamentul versiunii de serie era deja unul corespunzător, iar
MINI este recunoscut ca un automobil destul de lat. Aceasta a însemnat că a
trebuit să facă doar câteva modificări." Un cadru cu structură tubulară a
format caroseria, în timp ce fibra de carbon este elementul dominant al
şasiului. Structura în caz de răsturnare este realizată din ţevi de oţel
standard, cu diametrul de 50 milimetri, şi în mare parte este ataşată
caroseriei. Celula anexată a pasagerilor este singura componentă a maşinii care
nu poate fi scoasă, în timp ce restul lucrurilor pot fi dezasamblate separat în
părţi individuale. În interiorul maşinii, există un bord separat pentru pilot
şi pentru navigator. Este locul de unde îşi iau toate informaţiile cu privire
la performanţele maşinii.
Schimbarea vitezelor, aproape fără ambreiaj.
MINI ALL4 Racing este echipat cu o transmisie
secvenţială, cu şase trepte, cu şase viteze pentru mers înainte şi una pentru
marşarier. Când maşina se pune în mişcare, vitezele sunt schimbate cu ajutorul
unui ambreiaj AP Racing, un ambreiaj sinterizat din producţia de serie. Odată
ce maşina este în mişcare, este posibilă schimbarea vitezelor fără utilizarea
ambreiajului. Aceasta contribuie la o economie de timp.
Şasiul MINI ALL4 Racing este şi el o capodoperă. Quandt
îl descrie ca fiind "extrem de complex". "Foarte puţine şasiuri
sunt supuse unor asemenea provocări. Prin comparaţie, Formula 1 sau Campionatul
Mondial de raliuri sunt soluţii simple." Amortizoarele de la MINI ALL4
Racing pot fi configurate pentru viteze ridicate sau joase, în timp ce şi
ruliul maşinii poate fi ajustat.
Pentru că tijele pistoanelor se mişcă până la şapte metri
pe secundă (Quandt: "aceste date sunt de patru-cinci metri la MINI WRC şi
de aproximativ un metru la un monopost de Formula 1), frecarea implicată
necesită şi un nivel ridicat de răcire, în special la viteze mari. Din acest
motiv, amortizoarele sunt echipate cu un rezervor care răceşte uleiul pentru
acestea (patru pe fiecare puncte).
Sursa: BMW Romania
0 comentarii