Gazul natural lichefiat este o alternativă
viabilă pentru motorina folosită de către camioanele de cursă lungă, cu emisii
mai mici de dioxid de carbon, dar infrastructura europeană necesară este
insuficientă. Volvo Trucks este implicat în eforturile de creare a aşa
numitelor “coridoare albastre”, prin amplasarea strategică a staţiilor de
alimentare, astfel încât gazul natural lichefiat să fie disponibil în cât mai
multe locuri.
Industria transporturilor este răspunzătoare pentru circa 25 procente din totalul european de emisii de dioxid de carbon, aşa că alternativele competitive sunt cu siguranţă necesare. Gazul natural ar fi una dintre acestea; chiar dacă este tot un combustibil fosil, el are totuşi numeroase avantaje comparativ cu motorina – fiind şi mai ieftin. Atunci când însă biogazul va deveni mai răspândit, amprenta de carbon a vehiculelor care-l folosesc va scădea cu până la 70%.
Industria transporturilor este răspunzătoare pentru circa 25 procente din totalul european de emisii de dioxid de carbon, aşa că alternativele competitive sunt cu siguranţă necesare. Gazul natural ar fi una dintre acestea; chiar dacă este tot un combustibil fosil, el are totuşi numeroase avantaje comparativ cu motorina – fiind şi mai ieftin. Atunci când însă biogazul va deveni mai răspândit, amprenta de carbon a vehiculelor care-l folosesc va scădea cu până la 70%.
“Suntem încrezători că gazul lichefiat va fi utilizat
drept combustibil peste tot în lume. Căutarea unor surse de energie
neconvenţională este o tendinţă clară, iar noi suntem o parte din ea”, declara
Lennart Pilskog, director de relaţii publice Volvo Trucks. În calitate de
membru al Asociaţiei Europene a Vehiculelor ce folosesc Gaz Natural şi Biogaz
(NGVA Europe), Volvo Trucks a fost primul şi rămâne în continuare singurul
producător din Europa care dispune un sistem de combustie metan-diesel.
Manuel Lage, director general NGVA Europe, declara că
tehnologia pentru utilizarea gazului natural este verificată şi că printre
transportatori există interes, iar distribuitorii de gaze vor să evolueze în
această direcţie.“ Când ne referim la transporturile pe distanţe lungi, nu
există în prezent o alternativă care să rivalizeze cu gazul natural lichefiat,”
declara el. “Noi credem că aceasta este soluţia perfectă pentru transporturile
pe distanţe lungi.”
În multe oraşe europene se extinde infrastructura pentru
distribuţia gazului comprimat – inclusiv biogaz obţinut la nivel local din
deşeuri. Dar nu este posibil ca transportatorii pe distanţe lungi să folosească
gazul natural, deoarece rezervoarele sunt prea grele şi prea voluminoase. Sub
formă lichidă, gazul are însă un volum mai mic, făcându-l mai potrivit pentru
transporturile pe distanţe lungi.
Dar, pentru ca în întreaga Europa transportul pe distanţe
lungi să poată funcţiona cu gaz natural lichefiat, trebuie mai întâi construită
o infrastructură de staţii de alimentare. Aşa a apărut ideea “coridoarelor albastre”,
care vor oferi o reţea de alimentare cu gaz natural lichefiat pentru camioane.
Punerea la punct a unei asemenea infrastructuri nu este simplă, fiind implicaţi
furnizorii de gaz, constructorii de autovehicule, firmele de transport şi
diferitele organizaţii administrative şi politice, naţionale sau locale, care
trebuie să se pună de acord. Va fi nevoie de o coordonare pe scară largă.
“ Provocarea este de coordonare între diferitele părţi
implicate,” declară Pilskog, adăugând că Volvo a fost activ în proiectul
demonstrativ suedez BiMe Trucks, care este similar proiectului coridoarelor
albastre, însă la o scară mai mică. “Chiar acum ne concentrăm pe clienţii mari
care doresc să testeze şi să definească anumite rute specifice activităţii lor
de transport. Interesul clienţilor mai mici va creşte atunci când vor vedea că
lucrurile funcţionează şi când vor putea aprecia beneficiile economice. Dar vor
mai trece câţiva ani până atunci.”
Există deja un număr de staţii de alimentare cu gaz
natural lichefiat în Europa, aşa că operaţiunea de creare a coridoarelor
albastre este în desfăşurare. Folosind aceste staţii ca puncte de pornire, este
posibil să identificăm o serie de potenţiale coridoare potrivite pentru
dezvoltare. “Dacă luaţi o hartă şi însemnaţi locurile unde există deja staţii
de alimentare, puteţi desena cu uşurinţă posibile rute şi apoi să identificaţi
dacă lipseşte vreo staţie de alimentare pe oricare dintre aceste drumuri,”
spune Lage. Pentru a accelera acest proces, comisia Europeană pregăteşte în prezent
8 milioane de euro pentru un proiect de testare la scară largă a coridoarelor
albastre.
“Sper că vom avea un număr de 200 de camioane care vor
circula pe aceste coridoare albastre pentru a demonstra că gazul natural
lichefiat este o alternativă funcţională pentru transportul pe distanţe lungi
din Europa,” mai spune Manuel Lage. “Aceasta nu este un vis îndepărtat – toată
tehnologia necesară există deja. Piaţa este pregătită pentru comercializarea
gazului natural lichefiat.”
Martie 2012
Despre gazul natural şi biogaz
Atât gazul natural, cât şi biogazul sunt compuse în
primul rând din metan. Prin arderea gazului metan rezultă substanţial mai puţin
CO2 comparativ cu motorina şi nu există emisii de sulf, metale grele sau
funingine în atmosferă. Totuşi, gazul natural este o altă resursă naturală
finită şi multă lume consideră folosirea sa drept un înlocuitor intermediar
până la trecerea la biogaz, care nu emite substanţe nocive în timpul arderii,
şi care poate fi produs din deşeuri alimentare sau alte surse organice. O
infrastructură larg răspândită a biogazului nu este încă disponibilă.
NGVA Europe
NGVA Europe este un grup care sprijină interesele
companiilor implicate în vehicule cu gaz. Asociaţia promovează bunele relaţii
cu instituţii europene şi internaţionale, şi activează într-o diversitate de
direcţii legate de vehiculele cu gaz. Numără mai mult de 140 de membri, iar
Volvo i s-a alăturat în 2011.
Volvo FM Metan Diesel
În primăvara anului 2011, Volvo Trucks lansa Volvo FM
Metan Diesel, care era alimentat cu până la 75% gaz metan sau biogaz lichefiat.
Volvo este primul producător european care şi-a prezentat tehnologia sa
eficientă de utilizare a gazului în motoarele diesel. Atunci când camionul
funcţionează cu gaz natural lichefiat, emisiile de CO2 scad cu circa 10
procente comparativ cu motorina. Când în rezervor există biogaz lichefiat,
reducerea ajunge până la 70 de procente.
Sursa: Volvo Romania
0 comentarii