Tehnologie robotică şi în fabrică, şi pe staţia spaţială
HOUSTON – General Motors şi NASA dezvoltă o mănuşă robotică pe care angajaţii din auto şi austronauţii o pot purta pentru a-şi îmbunătăţi munca, reducând în acelaşi timp potenţialul de risc prin expunerea la răni.

Dispozitivul, numit Human Grasp Assist, cunoscut în interiorul ambelor organizaţii drept K-glove sau Robo-Glove, a rezultat din proiectul comun al GM şi NASA numit Robonaut 2 (R2), ce a lansat în spaţiu primul robot umanoid, în 2011. R2 este un rezident permanent al Staţiei Spaţiale Internaţionale.

Când inginerii, cercetătorii şi oamenii de ştiinţă de la GM şi NASA au început colaborarea pentru R2 în 2007, una dintre cerinţele de design a fost ca robotul să opereze instrumente proiectate pentru oameni, alături de astronauţii din spaţiu şi lucrătorii din fabrici de pe Pământ. Echipa a reuşit un nivel fără precedent al dexterităţii mâinii pentru R2, folosind senzori de ultimă tehnologie, actuatori şi tendoane comparabile cu nervii, muşchii şi tendoanele mâinii umane.

Cercetările au demonstrat că folosirea continuă a unui instrument de prindere poate cauza oboseală muşchilor mâinii în câteva minute, dar testele iniţiale ale Robo-Glove au indicat că utilizatorul poate prinde mai mult timp şi cu un alt nivel de confort.

“Complet dezvoltat, Robo-Glove are pontenţialul de a reduce forţa depusă de un muncitor auto la operarea unui instrument pentru o perioadă extinsă de timp sau cu mişcări repetitive,” a spus Dana Komin, Directorul Producţie şi Inginerie al GM, Strategie şi Execuţie Automatizare Globală. “Reuşind asta, este aşteptată diminuarea riscului de rănire datorat presiunii.”

De exemplu, un astronaut ce lucrează într-un echipament presurizat în afara staţiei spaţiale sau un operator de asamblare în fabrică au nevoie să folosească 15-20 livre-forţă pentru a ţine un instrument pe parcursul unei operaţiuni, în timo ce cu mănuşa robotică ar putea avea nevoie să aplice doar 5 până la 10 livre-forţă. 

“Prototipul de mănuşă oferă echipei mele de dezvoltare a echipamentelor spaţiale o oportunitate promiţătoare de a explora noi idei şi ne provoacă gândirea tradiţională cu privire la ce poate însemna activitatea în afara vehiculelor şi dexteritatea mâinii,” a spus Trish Petete, Şef Divizie, Echipaj şi Sisteme Termice, Centrul Spaţial Johnson al NASA.

Inspiraţi din sistemul de actuatori pentru degete al R2, actuatori sunt inseraţi în porţiuni superioare ale mănuşii pentru a furniza suport de prindere pentru degetele umane. Senzorii de presiune, similari celor care oferă R2 senzaţia de atingere, sunt încorporaţi în amprentele mănuşii pentru a detecta dacă utilizatorul a prins un instrument. Atunci când prinde un instrument, tendoanele sintetice se retractează automat, împingând degetele în poziţie de prindere şi ţinându-le astfel până când senzorul este eliberat.

GM şi NASA au depus 46 de aplicaţii pentru patente pentru R2, inclusiv 21 pentru mâna lui R2 şi patru doar pentru Robo-Glove.

Primul prototip al mănuşii a fost finalizat în martie 2011, o a doua generaţie venind trei luni mai târziu. Pânza mănuşii este produsă de Oceaneering Space Systems, aceeaşi companie care a furnizat exteriorul pentru R2.

Actualul prototip cântăreşte în jur de două livre şi include electronicele de control, actuatori şi un mic display pentru programare şi diagnostice. O baterie litium-ion dotată cu curea este folosită pentru a alimenta sistemul. Un prototip aflat la a treia generaţie, ce va utiliza componente rearanjate pentru a reduce spaţiul şi greutatea, este aproape finalizat.

“Căutăm în permanenţă metode de a îmbunătăţi siguranţa şi productivitatea în fabrică,” a spus Komin. “Scopul nostru este să aducem această tehnologie în viitorul apropiat.”

NASA şi GM au împreună o lungă şi bogată istorie de parteneri pentru tehnologii noi, începând din anii 60, cu dezvoltarea sistemelor de navigaţie pentru misiunile Apollo. GM a jucat un rol vital şi în dezvoltarea vehiculului lunar, primul folosit pe lună.

Sursa: Opel Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii