Odată cu noua reglementare europeană care impune afişarea
calificativelor de performanţă ale anvelopelor, Michelin îşi reafirmă
angajamentul de a oferi cel mai bun echilibru al performanţelor pentru toate
liniile sale de produs.
Michelin sprijină introducerea noului sistem european de
etichetare a anvelopelor, care a fost conceput cu scopul de a oferi
consumatorilor informaţii practice privind trei caracteristici importante de
performanţă: aderenţa pe carosabil umed, eficienţa energetică şi zgomotul la
rulare.
Gama de anvelope de vară MICHELIN
Toate gamele de anvelope de vară comercializate începând
cu 2010 se încadrează în clasa A de performanţă din punct de vedere al
aderenţei pe carosabil umed, cel mai important parametru privind siguranţa.
-Gama de anvelope MICHELIN Energy Saver +, care va fi
lansată pe piaţă în această vară, se încadrează în clasa A de performanţă din
punct de vedere al aderenţei pe carosabil umed (1).
-Gama de anvelope MICHELIN Primacy 3 se încadrează în clasa A de performanţă din
punct de vedere al aderenţei pe carosabil umed.
-Anvelopele MICHELIN Pilot Super Sport şi MICHELIN Pilot
Sport 3 se încadrează în clasa A de performanţă din punct de vedere al
aderenţei pe carosabil umed.
(1) Pentru dimensiunile 15 şi 16 inch, dar nu şi pentru 14
inch.
Angajamentul Michelin privind optimizarea
eficienţei energetice s-a concretizat prin încadrarea noilor game de anvelope
în clasa C, sau o clasă superioară, de performanţă.
-Gama de anvelope MICHELIN ENERGY Saver + se încadrează
în clasa B sau C de performanţă din punct de vedere al eficienţei energetice,
în funcţie de dimensiune.
-Gama de anvelope MICHELIN Primacy 3 se încadrează în
clasa C de performanţă.
Este important de ştiut că majoritatea gamelor de
anvelope sport se încadrează în clasa E de performanţă, aspect care
demonstrează echilibrul optim al performanţelor caracteristic acestor anvelope,
prin combinarea unei durate sporite de exploatare cu o aderenţă crescută, chiar
şi în condiţii dificile de rulare.
Din punct de vedere al zgomotului la rulare, toate gamele de anvelope de vară se încadrează în
limitele care vor intra în vigoare de la data de 1 noiembrie 2016 (cel mult
două linii negre).
Gama de anvelope de iarnă MICHELIN
Cele mai noi game de anvelope de iarnă Alpin se
încadrează în clasa C de performanţă din punct de vedere al aderenţei pe
carosabil umed şi în clasa E de performanţă din punct de vedere al rezistenţei
la rulare. Aceste anvelope de iarnă sunt concepute pentru rularea în condiţii
de siguranţă pe toate tipurile de carosabil (acoperit cu zăpadă, gheaţă, zăpadă
topită) şi la temperaturi extreme. Anvelopele de iarnă Alpin întrunesc cele mai
exigente aşteptări ale conducătorilor auto, oferind aderenţa şi longevitatea
caracteristice anvelopelor MICHELIN.
Gama de anvelope MICHELIN pentru vehicule
utilitare
Programată pentru a fi lansată pe piaţă în această vară,
noua gamă de anvelope MICHELIN Agilis + demonstrează încă o dată echilibrarea
optimă a performanţelor, cu calificativul B din punct de vedere al aderenţei pe
carosabil umed, calificativul C din punct de vedere al eficienţei energetice şi
două linii negre corespunzătoare zgomotului la rulare, la care se adaugă robusteţea
şi randamentul kilometric sporit.
Dincolo de calificative, cel mai bun
echilibru al performanţelor existent pe piaţă
Strategia Michelin se concentrează pe proiectarea şi
fabricarea unor anvelope care să combine siguranţa în toate condiţiile de
rulare (pe carosabil umed şi uscat, în linie dreaptă, dar şi în viraje) eficienţa
energetică optimă şi randamentul kilometric sporit, care influenţează în mod
direct costul total al exploatării unui vehicul, o preocupare majoră pentru
consumatori, chiar dacă nu apare inclus în noua reglementare. Longevitatea
anvelopelor existente pe piaţă diferă foarte mult. Există anvelope cu o durată
de exploatare dublă faţă de alte anvelope sau anvelope care pot fi rulate cu un
an în plus faţă de celelalte.
Michelin explică noua reglementare europeană
privind etichetarea anvelopelor
Începând cu 1 noiembrie 2012, toate anvelopele
comercializate în Europa trebuie să aibă lipită o etichetă care să conţină
informaţii privind trei criterii de performanţă. Două dintre acestea vizează
mediul (eficienţa energetică şi zgomotul la rulare) şi cel de-al treilea
vizează siguranţa. Noua reglementare europeană impune ca toate anvelopele
comercializate să aibă lipită o etichetă care să indice rezistenţa la rulare (a
se vedea explicaţiile detaliate de mai jos), nivelul zgomotului la exterior şi
distanţa de frânare pe carosabil umed (aderenţa pe suprafeţe umede).
Această reglementare are două obiective:
-Să ofere informaţii obiective consumatorilor cu privire
la performanţele anvelopelor, performanţe pe care consumatorii nu le cunosc
întotdeauna.
-Să ajute la îmbunătăţirea performanţelor anvelopelor,
făcând aceste date cunoscute publicului larg.
Această iniţiativă susţinută de Michelin va pune la
dispoziţia consumatorilor informaţiile necesare pentru o mai bună înţelegere a
siguranţei şi a impactului pe care anvelopele îl au asupra mediului
înconjurător. Noua reglementare este cu atât mai importantă cu cât impune
afişarea datelor privind eficienţa energetică a anvelopelor.
Eticheta va arăta ca şi etichetele lipite în prezent pe
aparatura electrocasnică. Pe această etichetă va fi afişată clasa de
performanţă a anvelopei, pe baza a trei criterii:
-Rezistenţa la rulare, prin care se indică impactul
asupra consumului de carburant şi, implicit, al nivelului emisiilor - clase de
la A la G.
-Aderenţa pe carosabil umed, măsurată prin distanţa de
frânare pe suprafeţe umede - clase de la A la G.
-Nivelul de zgomot la exterior - măsurat în decibeli
(dB).
Începând cu 1 noiembrie 2012, noua etichetă trebuie lipită
pe toate anvelopele pentru turisme, vehicule utilitare şi camioane fabricate
după 1 iulie 2012 şi trebuie să fie inclusă în formă standardizată şi în
documentaţia şi materialele tehnice promoţionale ale constructorului de
anvelope.
Aceste informaţii trebuie să fie incluse sau ataşate la
factura emisă, permiţând astfel utilizatorilor finali să înţeleagă mai bine
anvelopele şi să le compare pe baza celor trei criterii de performanţă.
Prezentare detaliată a celor trei criterii de
performanţă incluse pe noua etichetă
Primul criteriu: Eficienţa energetică
Rezistenţa la rulare
La fiecare rotaţie, anvelopa se deformează la contactul
cu solul, iar compuşii care intră în componenţa anvelopei se încălzesc. Prin
reducerea încălzirii, se poate reduce consumul de carburant şi, implicit,
nivelul emisiilor de gaze de seră. Forţa care ajută vehiculul să înainteze este
cunoscută sub numele de „rezistenţă la rulare”. Aceasta se măsoară prin
cantitatea de energie consumată pentru deplasarea vehiculului pe o anumită
distanţă. Rezistenţa la rulare este responsabilă pentru 20% din consumul de
carburant al vehiculului. Cu alte cuvinte, aceasta înseamnă că un rezervor din
cinci este consumat de anvelope. Prin reducerea rezistenţei la rulare,
eficienţa energetică este vizibil îmbunătăţită, nivelul emisiilor scade, iar
acest lucru permite conducătorilor auto să cheltuiască mai puţin pentru
carburant. Clasa unei anvelope se măsoară cu ajutorul unei maşini speciale,
care determină coeficientul de rezistenţă la rulare al anvelopei respective.
Un litru de benzină consumat elimină în atmosferă 2,3 kg
CO2 şi fiecare litru de motorină elimină 2,65 kg.
Eficienţa energetică a anvelopei
Eficienţa energetică este exprimată printr-un coeficient
calculat prin împărţirea rezistenţei la rulare la sarcina la care este supusă
anvelopa pe durata testului. Pe noua etichetă, eficienţa energetică va fi
simbolizată de o literă pe o scală colorată, similară celor existente pe
etichetele care însoţesc aparatura electrocasnică sau vehiculele noi, aflată
sub pictograma standard pentru eficienţa energetică stabilită de Uniunea
Europeană.
Există şapte clase de eficienţă, de la A (cea mai
eficientă) la G (cea mai puţin eficientă), diferenţa dintre acestea însemnând
că un set complet de anvelope din clasa A poate reduce consumul de carburant
(şi emisiile de carbon) cu până la 7,5% comparativ cu un set complet de
anvelope din clasa G.
Standardele pentru clasele de eficienţă energetică sunt
foarte stricte, în special pentru anvelopele mai mici, lucru care face posibilă
îmbunătăţirea fiecărei game de anvelope.
*Performanţe măsurate conform metodelor de testare
specificate în Reglementarea europeană (CE) 1222/2009, modificată prin (CE)
228/2011 şi (CE) 1235/2011. Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC
(2008) 2860.
Al doilea criteriu: Aderenţa pe suprafeţe
umede
Distanţa de frânare pe carosabil umed
Distanţa de frânare este măsurată conform unei proceduri
standard, prin compararea anvelopei supusă testului cu o anvelopă de referinţă
definită în standard. Raportul dintre cele două distanţe (anvelopa
testată/anvelopa de referinţă) determină clasa de aderenţă pe carosabil umed
care este inclusă pe etichetă. Ca şi în cazul rezistenţei la rulare, există
şapte clase de performanţă privind aderenţa pe carosabil umed, de la A (cea mai
performantă) la G (cea mai puţin performantă). Deşi rezultatele pot varia în
funcţie de vehicul şi de condiţiile meteo, distanţa de frânare corespunzătoare
unui vehicul echipat cu un set complet de anvelope de clasa A poate fi cu până
la 30% mai scurtă decât distanţa de frânare corespunzătoare unui vehicul
echipat cu un set complet de anvelope din clasa G. Aceasta înseamnă aproximativ
18 metri* în cazul frânării de urgenţă a unui vehicul care se deplasează cu 80
km/oră. Dar siguranţa implică mai mult decât acest criteriu de performanţă.
Strategia Michelin se concentrează pe conceperea şi fabricarea de anvelope
sigure în toate condiţiile de rulare, pe suprafeţe uscate şi umede, la
deplasarea în linie dreaptă sau în viraje.
**Performanţe măsurate conform metodelor de testare
specificate în Reglementarea europeană (CE) 1222/2009, modificată prin (CE)
228/2011 şi (CE) 1235/2011. Sursa: European Commission’s Impact Assessment SEC
(2008) 2860.
Al treilea criteriu: Zgomotul la rulare
Deoarece anvelopele contribuie la zgomotul din trafic, un
neajuns major, noua etichetă indică nivelul de zgomot la exterior şi nu nivelul
de zgomot perceput în interiorul vehiculului. Valoarea măsurată este indicată
în decibeli (dB) şi, vizual, prin una, două sau trei linii negre, în funcţie de
nivelul de zgomot reglementat prin standardul european. Trei linii negre
înseamnă că nivelul de zgomot se încadrează în limita actuală, două linii negre
înseamnă că zgomotul se află cu 3dB (1) sub limita actuală, anvelopa
fiind de două ori mai silenţioasă decât standardul, şi o linie neagră înseamnă
că nivelul de zgomot se află cu 6dB (2) sub limita actuală, anvelopa fiind de patru ori mai silenţioasă decât standardul.
1,2 În funcţie de dimensiune
Metode de testare şi responsabilităţile
constructorilor de anvelope
Constructorii de anvelope trebuie să realizeze testele de
performanţă conform procedurilor şi standardelor, astfel:
-Rezistenţa la rulare se măsoară pe maşini speciale,
într-un laborator. Va fi aplicată o procedură care să permită alinierea
laboratoarelor utilizate de constructorii de anvelope cu laboratoarele
organizaţiilor independente de testare, cum ar fi UTAC şi TÜV SÜD Automotive.
-Aderenţa pe carosabil umed se măsoară în aer liber, pe o
pistă, prin comparaţie cu o anvelopă de referinţă, fie pe un vehicul, fie pe o
remorcă de test. Testele se realizează pe acelaşi tip de suprafaţă, cu o
peliculă de apă având aceeaşi adâncime (1,0 mm ±0.5 mm pentru anvelope pentru
turisme). Temperatura mediului ambiant depinde de categoria de anvelope,
anvelopele de vară fiind testate la temperaturi cuprinse între 5° şi 35°C, iar
anvelopele de iarnă la temperaturi cuprinse între 2° şi 20°C.
Pentru a reflecta mai bine condiţiile reale de utilizare,
Michelin a ales să efectueze testele la temperaturi reprezentative pentru
condiţiile climatice europene, respectiv 7°C pentru anvelopele de iarnă pentru
turisme şi vehicule utilitare şi 20°C pentru anvelopele de vară.
-Zgomotul anvelopelor este măsurat în cadrul unui test
special. Deoarece nivelul de zgomot depinde în mod direct de viteza de
deplasare, tipul suprafeţei pe care rulează anvelopa şi temperatura mediului
ambiant, testul se realizează la o viteză de deplasare a vehiculului de 80
km/oră, în condiţiile meteo definite în standard (viteza vântului, temperatura,
etc.).
Sursa: Michelin Romania
0 comentarii