PSA Peugeot Citroën este prima companie care a comercializat
Filtrul de Particule (DPF/FAP)
Spre sfârşitul anilor 90`, PSA Peugeot Citroën a
introdus pe piaţă noua generaţie de propulsoare Diesel HDi, care a făcut posibilă
o reducere de 70% a emisiilor de particule, de la 100 mg/km la mai puţin de 30 mg/km.
Pentru a elimina toate aceste emisii, inclusiv particulele
ultra-fine, Grupul a inventat Filtrul Activ de Particule, (FAP) care a echipat în
premieră mondială modelul Peugeot 607 din 2000, cunoscând o răspândire vastă în
anul 2007. Tehnologia echipează toate modelele Peugeot şi Citroën începând cu anul
2010. Astăzi, aproximativ 6 milioane de autovehicule Peugeot şi Citroën sunt echipate
cu FAP.
Filtrul de particule este un sistem mecanic ce livrează
o eficienţă de 99.9%, indiferent de etapa de utilizare a propulsorului diesel
Un raport al Agenţiei Franceze de Management al Mediului
şi Energiei (ADEME)* arată că majoritatea particulelor care ajung până la nivelul
alveolar al plămânilor au o dimensiune cuprinsă între 5-100
nanometri. Tocmai aici îşi demonstrează eficienţa FAP, eliminând peste 99.9% dintre particule. Colectate
în structura filtrului, acestea sunt arse în timpul regenerării.
FAP-ul este un sistem mecanic eficient ce colectează
particulele în mod continuu, indiferent de
faza de utilizare a vehiculului, inclusiv în timpul pornirii la rece sau la cald, atât în oraş cât şi pe autostradă, chiar şi atunci când
filtrul este plin. Pentru a garanta funcţionarea
autovehiculului, filtrul se autocurăţă automat printr-un procedeu denumit regenerare, prin care particulele
colectate sunt arse.
Filtrul Activ de Particule Peugeot Citroën este cel
mai eficient de pe piaţă
Spre deosebire de rivalii săi, care au optat pentru
filtrele catalitice, PSA Peugeot
Citroën a optat pentru o soluţie FAP cu aditivare. În afara faptului că permite filtrului să se regenereze
de patru ori mai repede faţă de un filtru catalitic, aditivarea oferă o eficienţă
optimă a FAP indiferent de condiţiile de
şofat, inclusiv în mediul urban, optimizând
consumul de carburant.
*ADEME, „Particulele de combustie auto şi dispozitivele
acestora de eliminare”, 2002
În consecinţă,
propulsoarele Diesel PSA Peugeot Citroën sunt robuste şi compatibile cu toate tipurile de carburant diesel, inclusiv
amestecuri ce conţin până la 30% biodiesel. Tehnologia de aditivare este de asemenea
recunoscută ca fiind superioară în materie
de emisii de NO². Conform unui raport recent întocmit de Agenţia Franceză pentru
Securitatea Sanitară a Mediului şi Muncii (AFSSET)**, atunci când rata de penetrare
în cazul filtrelor de particule aditivate
(dintre toate autovehiculele echipate cu FAP)
depăşeşte aproximativ 30%, emisiile totale de NO² pentru vehiculele uşoare (cu sarcină
uşoară) ar trebui reduse până în 2014.
Propulsoarele diesel-hibride PSA Peugeot Citroën
reprezintă încă un pas înainte în ceea ce priveşte grija faţă de mediu
Este important să ne reamintim că motoarele diesel
oferă deja un număr mare de beneficii faţă de mediu, ţinând cont de faptul că autovehiculele
echipate cu ele emit cu 15% până la 20% mai
puţin CO² pe kilometru comparativ cu un autovehicul pe benzină similar.
PSA Peugeot Citroën face astfel un pas înainte graţie
tehnologiei HYbrid4, ce combină un motor diesel echipat cu FAP cu un motor electric
pentru a optimiza consumul de carburant, în special în timpul condusului în mediul
urban, păstrând în acelaşi timp calitatea aerului şi reducând nivelul gazelor de seră. Inovaţia „made in France” a fost lansată în premieră
mondială în 2012 la Peugeot 3008, 508 RXH, 508 Sedan şi Citroën DS5.
Informaţii cheie:
Este Filtrul de Particule dezvoltat de PSA Peugeot
Citroën eficient în orice condiţii de şofat?
FAP colectează particulele indiferent de condiţiile
de condus, chiar dacă pornirea se face la rece sau la cald, la viteză, în oraşe sau pe autostradă. Particulele colectate
sunt arse treptat prin creşterea temperaturii în timpul regenerării. Acest proces
se derulează automat la fiecare 500 – 1000 km, în funcţie de nivelul de emisii ale
motorului.
Emit motoarele din zilele noastre mai multe particule?
Sunt acestea mult mai dăunătoare sănătăţii oamenilor faţă de motoarele folosite
în trecut?
Nivelurile de particule emise au fost considerabil
reduse, graţie realizărilor cu adevărat semnificative din ultimii 20 ani. Înainte
de 1992, aceste emisii nu se supuneau niciunei reglementări în
Europa, iar în anii 60` şi 70`, un Peugeot 404 propulsat de un motor diesel cu cameră
de ardere separată emitea, de exemplu, un
nivel al emisiilor de 1.200 mg/km. Odată cu introducerea injecţiei directe
la motorizările diesel HDi, nivelul emisiilor de particule a scăzut uşor, la aproximativ
30 mg/km pentru un Peugeot 406 HDi din 1998. Graţie capacităţii FAP-ului de a colecta chiar şi particulele foarte mici,
vehiculele moderne echipate cu această tehnologie emit mai puţin de 1mg/km, ceea
ce reprezintă o reducere de 1.200 mg în 30 de ani.
** Opinia Agenţiei Franceze pentru Securitatea Sanitară a Mediului şi Muncii (AFSSET) privind „impactul tehnologiilor de regenerare a emisiilor de NO² rezultate de la
vehiculele diesel şi elemente conexe privind sănătatea”, Septembrie 2009.
Care este nivelul de particule emis de FAP?
Nivelul de particule emis de un filtru este mult mai scăzut decât cel
existent în aerul ambiental curat. De fapt, aerul care iese din filtru este mai
curat decât aerul care intră în motor. Nivelul este de asemenea mult mai scăzut
şi faţă de cel detectat în casele oamenilor.
Cât este de durabil un FAP?
FAP este conceput să ţină pe toată durata de viaţă
a autovehiculului. Filtrele sunt în permanenţă
monitorizate de sistemul de diagnosticare de la bord, astfel că orice disfuncţie
va fi semnalată de martorul motor. În funcţie de generaţia de filtre folosită, s-ar
putea impune o operaţie de mentenanţă pentru a curăţa anumite reziduuri solide rezultate din ulei. Procedura de mentenanţă se
desfăşoară de obicei după 200.000 kilometri.
Ar trebui interzise autovehiculele diesel mai vechi,
fără FAP, în mediul urban?
Aceasta nu este problema constructorului de automobile.
Problematica reducerii poluării urbane prin crearea de Zone cu Emisii scăzute ţine
de responsabilitatea guvernului şi a autorităţilor
locale.
Cu siguranţă, îndemnul de a înlocui vehiculele vechi
cu cele moderne-fie ele diesel sau pe benzină-ar optimiza procesul de îmbunătăţire
a calităţii aerului în zonele urbane.
Sursa: Peugeot Romania
0 comentarii