Cu ocazia celei de-a 30-a ediţii a
Jocurilor Olimpice care urmează să aibă loc la Londra în perioada 27 iulie - 12
august 2012, Michelin va prezenta cea mai recentă inovaţie a sa - anvelopa „comunicantă”.
Prin combinarea sistemului de monitorizare a presiunii din anvelope (TPMS) cu cipurile de identificare prin
radiofrecvenţă (RFID), Michelin permite operatorilor transportului urban
londonez să sporească siguranţa anvelopelor care echipează autobuzele,
optimizând în acest fel mobilitatea vehiculelor şi a pasagerilor.
Atunci când sunt folosiţi împreună cu
cipurile RFID integrate în anvelopele MICHELIN
X InCityTM , senzorii TPMS nu
numai că permit colectarea mult mai rapidă a datelor privind presiunea şi
temperatura din anvelope, dar asigură totodată o trasabilitate precisă care
eficientizează şi garantează monitorizarea anvelopelor montate pe vehicule.
Această inovaţie deschide drumul
către noi metode de gestionare a flotelor, indiferent dacă este vorba de flote
de autobuze sau de camioane, graţie soluţiilor care vor deveni disponibile în
viitorul apropiat.
Pentru o mobilitate mai
sigură şi mai eficientă
Prin integrarea unui cip RFID în anvelopele
sale, Grupul Michelin a creat o legătură electronică între anvelopă şi un
sistem de procesare a datelor.
Cipul RFID nu are nevoie de baterie
deoarece este alimentat prin intermediul undelor electromagnetice emise în
timpul colectării datelor. Memoria cipurilor RFID utilizate de Michelin este
împărţită în patru secţiuni. Durata de viaţă a acestor cipuri este mult mai
mare decât durata de viaţă a anvelopelor. În plus, nu există riscul să se
şteargă, aşa cum se întâmplă cu codurile de bare, sau să se dezlipească, aşa
cum se întâmplă cu etichetele. Pe de altă parte, clienţii îşi pot introduce
propriile date, acestea putând fi actualizate pe toată durata de viaţă a
anvelopei. Datele conţinute de cipuri sunt transmise prin intermediul unui
sistem wireless care foloseşte unde radio.
Conform studiilor întreprinse,
pentru verificarea presiunii şi a stării anvelopelor de autobuz sau camion sunt
necesare, în medie, 15 minute. Din acest motiv, gestionarii flotelor trebuie să
implementeze sisteme complexe şi costisitoare de mentenanţă care să permită
verificarea anvelopelor de la sute de vehicule, în special în cazul roţilor cu
montaj dublu, care complică şi mai mult procesul de verificare.
Inovaţia Michelin constă în crearea unui
sistem ecologic complex care combină cipurile RFID cu TPMS1. Atunci când
vehiculul este echipat cu anvelope „comunicante” MICHELIN, operatorul poate
trece pe lângă vehicul şi, cu ajutorul unui cititor electronic, poate colecta
date extrem de precise într-un timp foarte scurt, graţie TMPS. În acelaşi timp,
cititorul primeşte de la cipul RFID numărul de identificare al fiecărei
anvelope. În acest mod, operatorii nu numai că pot efectua controale mult mai
frecvente şi mai eficiente, dar pot să şi asigure trasabilitatea precisă a
istoricului anvelopei, graţie cipului RFID.
Această inovaţie optimizează trasabilitatea
deoarece verificarea numărului de identificare al fiecărei anvelope poate fi
problematică, în special atunci când acest număr este inscripţionat în
interior, pe flanc, aşa cum se întâmplă în majoritatea situaţiilor. Chiar dacă
numărul este inscripţionat în exterior, pe flanc, acesta poate fi la fel de
greu de citit deoarece, în timp, numărul se poate şterge.
Pentru a proiecta senzorul TPMS,
Michelin a apelat la întreaga sa experienţă în ceea ce priveşte montarea şi
demontarea anvelopelor, precum şi la cunoştinţele sale în domeniul întreţinerii
anvelopelor, astfel încât să se asigure că dispozitivul este cât se poate de
rezistent.
Capacitatea de inovaţie specifică
Grupului Michelin a permis companiilor de transport să îşi optimizeze
performanţele în două domenii aparent ireconciliabile: optimizarea timpului
necesar pentru întreţinerea vehiculelor şi sporirea semnificativă a siguranţei.
6 miliarde de kilometri şi
aproximativ 20 de seturi de patente
Deşi primele aplicaţii la scară
industrială ale RFID datează de la mijlocul secolului al XX-lea, acum, pentru
prima dată, această tehnologie este folosită în cadrul unui proces complex de
transmitere a datelor de la anvelope.
Dezvoltarea acestei tehnologii are
la bază 7 ani de cercetare Michelin, 20 de seturi de patente înregistrate şi
aproximativ 50.000 anvelope care au parcurs un total de 6 miliarde km în testele
efectuate în întreaga lume. Michelin are permanent în vedere garantarea
fiabilităţii acestei tehnologii, concepută pentru a transmite date corecte pe
termen lung, şi fabricarea unor anvelope care să corespundă standardelor de
performanţă ale Grupului.
Această inovaţie reprezintă un
rezultat al efortului constant pe care Grupul Michelin îl depune pentru
conceperea echipamentelor electronice pentru anvelope. Performanţele sistemelor
electronice de monitorizare a presiunii anvelopelor, a permis Michelin să
lanseze pe piaţă MICHELIN® X® OneTM, o
anvelopă de camion extra-lată care poate înlocui anvelopele cu montare dublă. Până
în prezent, în Statele Unite s-au vândut peste un milion de astfel de anvelope.
Cinci beneficii majore
care pot optimiza operaţiunile flotelor
Siguranţă sporită. Controlul presiunii şi operaţiunile
de mentenanţă sunt mai uşor de realizat. În consecinţă, anvelopele montate pe
aceste autobuze garantează o siguranţă sporită. În plus, tehnicienii
responsabili cu gestionarea anvelopelor pentru flote au nevoie de mai puţin
timp pentru a verifica presiunea, putând astfel să efectueze şi alte activităţi
menite să adauge valoare, cum ar fi
verificarea vizuală a uzurii, a adâncimii de profil şi a stării generale
a anvelopelor. Trebuie remarcat şi faptul că verificarea presiunii devine o
activitate mult mai sigură pentru operatori.
Eficienţă economică crescută
şi nivel mai mic al emisiilor de CO2 . Anvelopele
umflate la presiunea corectă ajută la reducerea consumului de carburant şi a
emisiilor de CO2. Michelin
estimează că o anvelopă umflată la o presiune mai mică cu 1 bar decât nivelul
recomandat creşte consumul de carburant cu până la 0,4 litri/100km, iar
studiile2 indică faptul că două treimi din camioanele din Europa şi-ar
putea îmbunătăţi performanţele (anvelopele alese, geometrie, presiunea din
anvelope), reducând astfel consumul de carburant. Acesta este modul în care
soluţiile inovatoare Michelin contribuie la o mobilitate mai eficientă şi mai
durabilă.
Longevitate optimă. Umflarea anvelopelor la un nivel de
presiune adaptat în funcţie de sarcină şi de condiţiile de utilizare ajută la
reducerea uzurii acestora. În acest fel, soluţiile inovatoare ale Grupului vin
să sprijine unul dintre avantajele recunoscute ale anvelopelor MICHELIN - cea
mai longevivă bandă de rulare existentă pe piaţă.
Mobilitate crescută. Studiile efectuate asupra flotelor
arată că 75% dintre incidentele şi problemele apărute din cauza anvelopelor se
datorează pierderilor de presiune. Deoarece soluţiile inovatoare Michelin
permit efectuarea unor verificări mai frecvente ale presiunii şi temperaturii, verificări
realizate cu mai multă uşurinţă, gestionarii flotelor pot detecta mult mai
rapid astfel de probleme. În acest fel, ei pot lua în timp util măsurile ce se
impun, evitând astfel una dintre cele mai neplăcute probleme - defecţiunile
apărute în timp ce vehiculul se află în trafic. Beneficiile Michelin garantează
un transport mai sigur al pasagerilor, dar şi o reputaţie mai solidă a
companiei de transport şi a municipalităţii. Pe scurt, capacitatea de inovaţie
Michelin optimizează mobilitatea.
Securitate îmbunătăţită.
În condiţiile speciale
ale Jocurilor Olimpice, soluţia inovatoare Michelin permite tehnicienilor să
efectueze operaţiunile de întreţinere într-un timp mult mai scurt, fără a
sacrifica însă siguranţa. Dimpotrivă, faptul că numărul de identificare al
anvelopei este integrat în cipurile RFID asigură o trasabilitate cât se poate
de precisă. Pe toată durata Jocurilor Olimpice, inovaţia Michelin va oferi
gestionarilor flotelor care transportă oameni şi mărfuri soluţii de ultimă
generaţie care să permită monitorizarea anvelopelor pe toată durata lor de
exploatare, chiar dacă anvelopa respectivă a fost recanelată sau reşapată.
Sursa: Michelin Romania
0 comentarii