Pebble Beach. La
mai puţin de trei luni de la premiera senzaţională a BMW Zagato Coupé, BMW şi
Zagato atrag atenţia din nou, de data aceasta la ediţia 2012 a Pebble Beach
Concours d’Elegance, cu rezultatul celei mai recente colaborări a lor. Creat în
doar şase săptămâni de asiduă muncă manufacturieră, BMW Zagato Roadster
reprezintă un alt exemplu de măiestrie a carosierului italian şi de abordare
elegantă a spiritului sportiv masculin iniţiat de BMW Zagato Coupé.
În cadrul Pebble Beach Concours d’Elegance, acest automobil unic s-a
regăsit în cea mai bună companie posibilă. Anual, cunoscătorii şi exponenţii
carosierilor clasici se reunesc pe coasta californiană a Pacificului pentru a
discuta, a vedea şi a admira o varietate de automobile exotice. Cu alte
cuvinte, cu greu se putea găsi un loc mai potrivit pentru premiera BMW Zagato
Roadster.
Următorul pas al unei
colaborări de succes.
Decizia lansării unei alte colaborări între BMW şi carosierul italian
Zagato a fost luată la scurt timp după apariţia BMW Zagato Coupé. Încurajaţi de
reacţia pozitivă pe care a stârnit-o versiunea Coupé, Adrian van Hooydonk -
vicepreşedinte executiv BMW Group Design - şi Andrea Zagato au fost de acord să
extindă parteneriatul. De această dată, planul a prevăzut un model Roadster.
"Ne-am impus provocarea de a pregăti automobilul în timp pentru renumitul
Pebble Beach Concours", a declarat Van Hooydonk. BMW Zagato Roadster a
fost realizat corespunzător într-un interval de numai şase săptămâni de la
primele idei de design până la finalizarea modelului. "Am reuşit să
terminăm maşina la timp datorită experienţei pe care cele două companii o au în
manufacturarea unicatelor deosebite şi remarcabilei munci de echipă", a
completat directorul de design BMW.
Andrea Zagato a comentat: "Faptul că am reuşit să finisăm
automobilul într-un timp atât de scurt demonstrează ce se poate realiza atunci
când două companii de succes îşi unesc resursele. "BMW este un constructor
cu realizări deosebite, care deţine o multitudine de cunoştinţe şi aptitudini
tehnice în acest domeniu. Când combini toate acestea cu experienţa noastră în
crearea de automobile în ediţii limitate şi cu procesele eficiente de
producţie, ai toate motivele să realizezi un model frumos, precum BMW Zagato
Roadster, într-un timp foarte scurt".
Designul - eleganţa
italiană întâlneşte tradiţia bavareză a roadsterelor.
A devenit imediat clar că următorul model dezvoltat în comun în cadrul
parteneriatului ar trebui să fie un roadster. Într-adevăr, nici un alt concept
nu întruchipează mai bine fascinaţia pură a automobilului decât acest tip de
maşină. Decapotat, cu două locuri şi cu performanţe excepţionale, modelul
permite conducătorului să experimenteze la intensitate maximă senzaţiile
dinamice şi plăcerea condusului. Pentru această combinaţie impetuoasă, BMW
Zagato Roadster adaugă eleganţa "dolce vita" specifică italienilor,
astfel că designerii au conferit automobilului propriul său caracter fără a-i
estompa legăturile ancestrale.
BMW şi Zagato se pot lăuda că au o tradiţie lungă şi de succes în construcţia
de modele roadster, iar BMW Zagato Roadster nu face decât să contopească genele
ADN de design ale celor două companii. Fără îndoială, designul unui roadster
înseamnă mai mult decât scoaterea pavilionului unui coupé. "Acest
automobil a fost conceput nu doar ca un cabriolet elegant, ci şi ca o maşină
sport masculină şi extrem de dinamică, prin care se evocă o experienţă
puternică a condusului", a declarat directorul de design Zagato, Norihiko
Harada, atunci când a descris filosofia de design din spatele BMW Zagato
Roadster. Ca şi în cazul BMW Zagato Coupé, Roadster este gata pentru a fi
condus - şi destinat pentru a fi condus la viteze mari.
Proporţiile maşini nu fac nici un secret din experienţa specială care
îl aşteaptă pe conducător. Capota curbată şi ampatamentul lung contribuie la
amplasarea habitaclului mult în spate, spre roţile propulsoare. Acolo,
conducătorul şi pasagerul se regăsesc într-o poziţie joasă, extrem de sportivă,
în interiorul cockpitului. Tratamentul suprafeţei - emblematic BMW - şi
distribuţia bine definită a maselor optice specifică Zagato conferă modelului
BMW Zagato Roadster o apariţie atletică - echilibrată şi nerăbdătoare, care
cere să fie condusă.
Distinctive front-end
design.
Grila radiatorului dispusă jos, completată de un grilaj al cărui design
este compus din numeroase litere "z", precum şi farurile circulare
duble şi bara faţă tridimensională formează imaginea expresivă a BMW Zagato
Roadster, la fel ca la Coupé. Această zonă a automobilului este cea care realizează
conexiunea de stil dintre cele două modele, prin care le oferă o identitate
clară, le reflectă legăturile ancestrale şi, în acelaşi timp, le face uşor de
recunoscut.
În faţă, BMW Zagato Roadster este tridimensional, foarte lat şi
puternic conturat. Partea frontală, orientată dinamic spre înainte, coboară
proeminent spre carosabil, şi oferă automobilului sentimentul de agilitate,
ghemuit ca şi cum ar fi pregătit pentru a se năpusti. Capota conturată îşi
extinde aura de dinamism, cu linii oscilante şi suprafeţe încordate, în timp ce
perechea de prize de aer - integrate în capotă - furnizează un plus de aer în
compartimentul motor şi evidenţiază prezenţa propulsorului foarte performant.
Farurile concentrate accentuează caracterul orientat spre conducător şi potenţialul
de mare viteză de care dispune maşina; "razorlight" - o bandă
luminoasă LED dispusă în suprafaţa mată de deasupra farurilor - finisează
aceste elemente printr-o amprentă elegantă suplimentară.
Mai jos, între faruri, este grila BMW a radiatorului în viziunea
Zagato, cu contururi mate. Un detaliu care iese în evidenţă - prezent şi la BMW
Zagato Coupé - este utilizarea a numeroase litere mici "z", şi ele
mate, care fac grila să tragă atenţia. Acest aranjament dă grilei o mai mare
profunzime şi oferă părţii frontale un plus de clasă.
Imagine laterală
dinamică.
Lateralele BMW Zagato Roadster reflectă caracterul extravertit al
fratelui Coupé. Distribuţia bine definită a maserelor vizuale şi spatele
atractiv al unei creaţii Zagato se întrepătrund cu tratamentul familiar al
suprafeţelor şi utilizarea formelor specifice de la modelele BMW. Datorită
acestora, BMW Zagato Roadster se poate mândri cu o alură distinctivă şi
atletică. Culoarea neagră a montanţilor A permite acestora să se piardă în
fundal şi scoate în evidenţă şi mai mult caroseria automobilului.
Silueta BMW Zagato Roadster conturează o prezenţă echilibrată şi
vioaie, capota extinsă, ampatamentul lung, consolele scurte şi spatele coborât
contopindu-se într-un ansamblu sportiv şi încordat. Coreografia de bază a
liniilor şi suprafeţelor este similară cu cea de la BMW Zagato Coupé, dar
diferenţele subtile sunt vizibile la partea din spate. Ca ansamblu, comparativ
cu versiunea Coupé, spatele pune un accent mai mare pe eleganţă, ceea ce arată
o latură mai sportivă. La Roadster, liniile sunt mai fine, iar spatele este
alungit mai jos. În plus, o linie fină suplimentară creează o conexiune optică
între praguri şi bara spate, pentru a completa cu stil designul părţii spate.
Un alt detaliu remarcabil pentru BMW Zagato Roadster sunt roll-barurile
- un element de design important pentru multe roadstere şi, de obicei, o
caracteristică de identificare. Roll-barurile de la BMW Zagato Roadster sunt
chintesenţa Zagato. Pentru aceste componente tehnice, sursa de inspiraţie a
designerilor a fost aripa unui avion, iar aceştia au făcut experimente cu masa
elementelor înainte de a le stabili ca o structură puternică, orientată spre
înainte. "Roll-barurile - dinamice şi amplasate jos - sunt elementul
atractiv care face ca BMW Zagato Roadster să fie recunoscut de la
distanţă", declară Norihiko Harada. Culoarea maro le oferă un profil şi
mai proeminent. Dacă ochiului i se va permite să privească şi mai în spate,
crupa automobilului va furniza o concluzie armonioasă asupra întregii siluete.
Printre detaliile atractive se numără prizele de aer care împodobesc aripile
modelului Roadster, a căror formă face trimitere la fantele de pe capotă şi
reproduce tema dinamică. Literele "z" argintii, poziţionate sub
flancuri, fac referire la cooperarea dintre BMW şi Zagato.
Imaginea panoramică a maşinii evidenţiază modul în care acoperişul cu
două bolţi, emblematic pentru Zagato, este interpretat la BMW Zagato Roadster
sub forma soft topului. Pavilionul utilizează acest element cu două bolţi pentru
a extinde liniile capotei spre spate, unde accentuează proporţiile musculoase
ale modelului Roadster cu tracţiune spate. Aceste două cupole ale acoperişului
- "doppia gobba" în limbajul local – reprezintă o semnătură
caracteristică a designului Zagato şi pot fi regăsite la aproape orice maşină
semnată Zagato.
Designul spatelui -
sportiv, dar elegant.
Cizelată, partea spate de la BMW Zagato Roadster furnizează o dovadă
clară a talentului rafinat al specialiştilor în caroserii de la Zagato. Spatele
reprezintă perfecţiunea, ceea ce conferă sentimentul de calitate - asemenea
unei sculpturi realizată dintr-un singur mulaj. Aici, gradul înalt de măiestrie
din interiorul studioului de design Zagato şi experienţa vastă a companiei în
prelucrarea formelor şi a suprafeţelor ies la lumină într-o manieră
strălucitoare.
Luat ca ansamblu, spatele BMW Zagato Roadster este o apariţie prelungă
şi foarte lată, ceea ce conferă automobilului o atitudine solidă şi o forţă
prezentă pe şosea. Ca şi varianta Coupé, stopurile BMW Zagato Roadster sunt
dispuse în spatele unui geam fumuriu. Suprafaţa de sticlă se extinde într-o
bandă subţire neagră în jurul întregii zone spate, ceea ce subliniază geometria
orizontală. Sub aceasta, difuzorul de culoare închisă face ca BMW Zagato Roadster
să aibă o atitudine compactă, dar puternică. Ţevile de eşapament, poziţionate
la limitele exterioare ale spatelui, accentuează şi mai mult, finisarea mată
contribuind la amplificarea calităţii. Suprafeţele dintre ţevile de eşapament,
finisate în nuanţa caroseriei, pun amprenta finală asupra părţii spate -
distinctivă, apropiată de şosea şi evazată.
Repere şi detalii.
Caracterul unic al BMW Zagato Coupé este reflectat chiar şi de cele mai
mici detalii. Jantele de 19 ţoli, din aliaj, cu designul sportiv clasic - cu
cinci braţe - se aseamănă cu o elice, ceea ce oferă o conexiune subtilă cu
originile celor două companii. Atât BMW, cât şi fondatorul Zagato - Ugo Zagato
- au avut legătură cu aviaţia înainte de construcţia de automobile. Finisările
mate, subtile şi atractive, contribuie suplimentar la imaginea laterală a
maşinii.
Un punct de atracţie foarte special la BMW Zagato Roadster este
vopseaua. Culoarea exclusivă pentru exterior, gri strălucitor cu o profunzime
impresionantă, dă impresia că învăluie caroseria automobilului într-o mantie de
metal lichid. În funcţie de cum cade lumina pe caroserie, spectrul de culori
variază de la gri închis până la argintiu deschis, ceea ce dă viaţă
suprafeţelor şi formelor BMW Zagato Roadster.
Interacţiunea dintre
exterior şi interior.
Faptul că automobilul nu are pavilion face ca interiorul să fie cel
care, deseori, atrage atenţia primul. Doar ulterior, atenţia se mută asupra
exteriorului şi interacţiunii dintre exterior şi interior. BMW Zagato Roadster
anulează această particularitate şi permite conştient ca limitele dintre
interior şi exterior să se estompeze.
În acest scop, culorile şi materialele care realizează tranziţia de la
interior la exterior degajă o exclusivitate specială. O bandă de piele maro
înconjoară interiorul precum o şină pentru a crea o conexiune optică între
interiorul automobilului şi exteriorul său. Pielea maro se extinde de la panoul
de instrumente peste pragurile uşilor până în spatele scaunelor şi încorporează
chiar şi protecţiile în caz de răsturnare. Înconjurând conducătorul şi
pasagerul, ca un braţ protector, acest ornament de piele furnizează o tranziţie
atractivă spre interiorul predominant negru. Nuanţa caldă de maro reapare la
diferite suprafeţe din interior, inclusiv la cusăturile contrastante ale
scaunelor, volanului şi uşilor, sau pe consola centrală. Interconexiunea
culorilor şi compoziţia detaliilor scaldă interiorul BMW Zagato Roadster într-o
ambianţă elegantă, în timp ce litera "z" de culoare maro, brodată pe
scaune, este o referinţă clară la originile sale.
Interiorul este bine structurat, în stilul specific BMW, şi-l invită pe
cel de la volan să oblige automobilul să-şi arate calităţile. Detalii precum
liniile orizontale oscilante de-a lungul interiorului uşilor şi pe întreaga
lungime a consolei centrale conferă un sentiment rarefiat de exclusivitate
interiorului cu detalii sportive şi orientat spre conducător.
Acest caracter a fost preluat de designerii Zagato şi a fost accentuat
prin conceptele exclusiviste de culori şi materiale. Rafinamentul materialelor
şi calitatea detaliilor oferă o demonstraţie de stil pentru flerul sportiv şi
orientarea spre conducător ale interiorului.
Zagato - un carosier
cu tradiţie îndelungată.
Fondată de Ugo Zagato în 1919, compania Zagato este singurul carosier
auto care se mai află în proprietate independentă. Încă de la începuturi,
Zagato a avut o abordare minimalistă a creaţiilor, în strânsă legătură cu
tradiţia milaneză a designului. Forma are prioritate faţă de detalii, în parte
datorită consideraţiilor tehnice. Designerul de caroserii Ugo Zagato a învăţat
meserie în aviaţie - printre altele -, acolo unde aerodinamica şi construcţia
uşoară au roluri importante. Zagato a aplicat aceste principii cu rigurozitate
în construcţia automobilelor şi imediat a sărbătorit o serie de victorii în
curse, în calitate de carosier pentru Alfa Romeo. "Frumuseţea
necesară" a aerodinamicii şi construcţiei uşoare a ajuns să reprezinte un
maximum al designului, unul care a definit forma fiecărui model Zagato.
În prezent, când Andrea Zagato şi Marella Rivolta-Zagato reprezintă a
treia generaţie a familiei ajunsă la conducere, compania se descrie ca fiind un
studio de design care combină emoţia şi măiestria manufacturieră cu precizia
tehnologiei revoluţionare. Zagato urmează tradiţia carosierilor de a dezvolta
doar caroseria automobilului, în timp ce mecanica rămâne neschimbată. Peste 200
de concepte Vmax, ediţii speciale şi serii limitate au fost creare de-a lungul
anilor şi au fost apreciate de cunoscători şi de colecţionari din lumea
întreagă. În fapt, toate creaţiile Zagato sunt obiecte de colecţie râvnite şi
valorează de câteva ori preţul pe care l-au plătit proprietarii iniţiali.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii