Multipul
campion producător de anvelope, Dunlop Motorsport, sărbătoreşte viitoarea
putere a motorsportului, astăzi, la Silverstone, prin sublinierea faptului că
noile soluţii tehnologice pentru consumul de carburant pot fi doar optimizate
cu noile concepte de design destinate construcţiei de anvelope. Producătorul de
anvelope care îşi are baza tehnică în Birmingham anunţă că a demarat un program
de dezvoltare specific pentru a răspunde viitoarelor generaţii de maşini de
curse electrice şi pe bază de hidrogen.
Acest anunţ coincide cu etapa din Marea Britanie a
Campionatului Mondial de Anduranţă FIA, unde noul GreenGT H2, prima maşină cu Hydrogen
Fuel Cell de la Le Mans, va fi dezvelită în faţa presei. Dunlop Motorsport va
explica ştiinţa care stă în spatele dezvoltării anvelopelor de motorsport şi
cum acestea sunt construite pentru aplicaţii speciale printre care se numără şi
vehicule cu tehnologii ale viitorului precum acest GreenGT H2.
După cum Sebastien Montet, Race Design &
Development manager pentru Dunlop Motorsport, a explicat, pentru designerii de
anvelope există trei mari provocări ce trebuie depăşite şi ale căror soluţii
conduc la proiectarea anvelopei ce va fi viitoarea putere în motosport:
“Cu vehicule precum noul GreenGT H2 trebuie să luăm
în calcul greutatea vehiculului, diferitele caracteristici ale motorului şi o
eficienţă îmbunătăţită a consumului de carburant. O schimbare la nivelul
greutăţii vehiculului înseamnă o creştere a forţelor suportate de anvelopă,
caracterisiticile cuplului motor în cazul diferitelor motoare necesită o mai
mare rigiditate longitudinală, iar o eficienţă îmbunătăţită a consumului de
carburant se va reflecta în îmbunătăţirea scăderii rezistenţei la rulare în
anvelopele pe care le proiectăm.”
VECTORIZAREA
CUPLULUI MOTOR Torque
vectoring
Montet a adăugat: “Controlul în viraje prin
vectorizarea cuplului motor este adesea văzut ca ‘Mâna lui Dumnezeu’ pentru
capacităţile de virare atât pe circuit cât şi pe stradă în viitor, dar
beneficiile cele mai importante ale acestei tehnologii nu valorează nimic fără
un design potrivit al anvelopei.
“În timp ce controlul distribuţiei cuplului motor
lateral distribuie inegal cuplul motorului între roţile din stânga şi din
dreapta, tehnologia de vectorizare a cuplului prin diferențialul activ variază cantitatea de putere trimisă la
fiecare roată, ceea ce conduce la o acelerare laterală optimă. Suspensia poate
fi astfel folosită pentru controlul vehiculului și răspunsul acestuia, în timp ce vectorizarea
cuplului motor se concentrează pe stabilitate.”
Tehnologie activa |
TEHNOLOGIE
PASIVA
Controlul distributiei cuplului motor lateral
Diferential
mecanic
Tehnologie activa |
TEHNOLOGIE
ACTIVA
Controlul vectorial al cuplului motor lateral
Diferential
activ
IMPACTUL
DESIGNULUI ANVELOPEI
“Dacă ne uităm doar la compusul anvelopei,
echilibrul optim al maşinii controlate pe diferite circuite, suprafeţe şi
tipuri de viraj precum şi factorii precum controlul uzurii, reducerea uzurii
inegale, controlarea temperaturii anvelopei şi reducerea rezistenţei la rulare
vor fi cu toate determinate de compusul care este folosit. Pentru a obţine cele
mai bune rezultate, compusul trebuie să fie optimizat pentru fiecare circuit în
parte. Dunlop a dezvoltat un proces de ‘caracterizare a circuitului’ care
foloseşte simularea unui timp pe un tur de pistă pentru a evalua munca
realizată de fiecare anvelopă şi pentru a deveni un tipar de bază a compusului
pentru fiecare circuit. Utilizarea unor hărţi diferite pentru vectorializarea
cuplului motor pe o anumită maşină poate ajuta sau poate conduce la reechilibrarea
compusului şi la stabilirea opţiunilor pentru fiecare circuit în parte,” a
explicat Montet.
DE
LA CURSĂ LA STRADĂ
Dunlop Motorsport va furniza peste 250.000 de
anvelope pe parcursul sezonului pentru 500 de echipe diferite în mai bine de 30
de campionate diferite ce se desfăşoară peste tot în lume de la centrul său de
excelenţă din Birmingham, compania va demonstra totodată cum acestea joacă un
rol important în modul în care vehiculele de curse de mâine vor deschide calea
către utilizarea a mai puţină de energie şi către creşterea performanţei pe
drum.
“Sarcina noastră a fost să facem anvelope pentru
motorsport, să dezvoltăm noi tehnologii şi să construim parteneriate de la
şantierul nostru din Fort Dunlop pentru aproape 100 de ani. Avansarea tehnologiei
noastre a fost întotdeauna o prioritate, cu lecţia pe care am învăţat-o
echipând maşini cu avelope în evenimentele de top din motorsportul
profesionist, în cursele de amatori şi pentru clienţii Dunlop de zi cu zi.”
Sursa: Izabella Ghita, PR Managing Partner
0 comentarii