Bosch a lansat noua generaţie de senzori
periferici de acceleraţie integraţi în autovehicule, pentru sistemele de
protecţie a pasagerilor - a cincea din 1996 şi până în prezent. Funcţiile cheie
ale noilor senzori digitali includ un interval extins de măsurare, între ±120
de g şi ±480 de g şi posibilitatea comunicării prin intermediul interfeţei SPI
sau PSI5-V1.3. Senzorii periferici sunt amplasaţi în autovehicul la
extremităţile compartimentului motorului, în lateral sau în spate, acest lucru
permiţându-le să recunoască imediat o coliziune. Modelele din cea de-a cincea
generaţie asigură mai multe funcţii decât simpla înregistrare a impactului. În
doar câteva milisecunde, senzorii transmit către unitatea de comandă a
airbag-urilor toate datele necesare pentru ca sistemul electronic să
stabilească cu certitudine dacă impactul este minor sau grav. Unitatea de
comandă verifică acurateţea datelor primite de la senzori înainte de a decide
care dintre elementele de siguranţă ale autovehiculului trebuie să fie activat
(de exemplu, airbag-ul frontal, cortină sau lateral, dispozitivele de
pretensionare ale centurilor de siguranţă).
Patru domenii de măsurare, doi senzori, integrare simplă
În afară de domeniile de măsurare, cei doi noi senzori sunt practic identici din punct de vedere al formei constructive. Senzorul SMA58x poate acţiona de la ±120 de g la ±240 de g şi este conceput pentru a fi integrat la nivelul senzorilor periferici, util în cazul impactului lateral. SMA59x, cu un interval de măsurare de două ori mai mare, este conceput special pentru coliziunile frontale. Ambii senzori măsoară de-a lungul axei Y. Rezoluţia de 10 biţi a valorii măsurate şi valorile limită ale intervalului de măsurare sunt utilizate pentru calcularea unei sensibilităţi între 1 LSB/g şi 4 LSB/g. Datorită interfeţei de reţea PSI5-V.1.3, senzorii pot fi integraţi cu uşurinţă, cu condiţia ca unitatea de comandă a airbag-urilor să prezinte şi ea o interfaţă pentru senzori periferici 5 (PSI5). Astfel, în cadrul magistralei pot funcţiona până la patru utilizatori, în paralel sau în serie. Pentru a se asigura că magistrala de date continuă să funcţioneze corespunzător în astfel de condiţii, noii senzori de acceleraţie prezintă un pin IDATA, care este utilizat pentru selectarea filtrelor sau atenuatoarelor cu dimensiuni specifice nevoilor clientului. Circuitul este integrat în carcasa senzorilor periferici, alături de cipul senzorului.
Inginerii Bosch au echipat senzorii SMA58x şi SMA59x cu un sistem de control al deviaţiei extrem de eficient. Acesta realizează automat reglajele lente şi rapide ale deviaţiei. În consecinţă, senzorii sunt foarte rezistenţi la perturbările fizice, precum vibraţiile sau fluctuaţiile semnificative ale temperaturii ambiante. Sunt utilizate şi două filtre low-pass, cu frecvenţele de tăiere de 213 Hz şi 416 Hz, pentru a îmbunătăţi pregătirea semnalului.
Patru domenii de măsurare, doi senzori, integrare simplă
În afară de domeniile de măsurare, cei doi noi senzori sunt practic identici din punct de vedere al formei constructive. Senzorul SMA58x poate acţiona de la ±120 de g la ±240 de g şi este conceput pentru a fi integrat la nivelul senzorilor periferici, util în cazul impactului lateral. SMA59x, cu un interval de măsurare de două ori mai mare, este conceput special pentru coliziunile frontale. Ambii senzori măsoară de-a lungul axei Y. Rezoluţia de 10 biţi a valorii măsurate şi valorile limită ale intervalului de măsurare sunt utilizate pentru calcularea unei sensibilităţi între 1 LSB/g şi 4 LSB/g. Datorită interfeţei de reţea PSI5-V.1.3, senzorii pot fi integraţi cu uşurinţă, cu condiţia ca unitatea de comandă a airbag-urilor să prezinte şi ea o interfaţă pentru senzori periferici 5 (PSI5). Astfel, în cadrul magistralei pot funcţiona până la patru utilizatori, în paralel sau în serie. Pentru a se asigura că magistrala de date continuă să funcţioneze corespunzător în astfel de condiţii, noii senzori de acceleraţie prezintă un pin IDATA, care este utilizat pentru selectarea filtrelor sau atenuatoarelor cu dimensiuni specifice nevoilor clientului. Circuitul este integrat în carcasa senzorilor periferici, alături de cipul senzorului.
Inginerii Bosch au echipat senzorii SMA58x şi SMA59x cu un sistem de control al deviaţiei extrem de eficient. Acesta realizează automat reglajele lente şi rapide ale deviaţiei. În consecinţă, senzorii sunt foarte rezistenţi la perturbările fizice, precum vibraţiile sau fluctuaţiile semnificative ale temperaturii ambiante. Sunt utilizate şi două filtre low-pass, cu frecvenţele de tăiere de 213 Hz şi 416 Hz, pentru a îmbunătăţi pregătirea semnalului.
Informaţii despre tehnologia MEMS
Încă de la început, Bosch a jucat un rol important în dezvoltarea tehnologiei
MEMS (sisteme micro-electro-mecanice). Compania a fabricat peste două miliarde
de senzori MEMS din 1993 până în prezent. Volumele de producţie au crescut în
fiecare an. Numai în 2011, aproximativ o jumătate de miliard de senzori au
ieşit de pe linia de producţie în Reutlingen, Bosch devenind astfel liderul
mondial în domeniu. Portofoliul său de produse cuprinde senzori de presiune,
senzori de acceleraţie, senzori de giraţie şi senzori inerţiali, precum şi
microfoane şi senzori de câmp magnetic MEMS pentru o multitudine de dispozitive
electronice auto şi de larg consum. Mai multe informaţii despre senzorii Bosch
pentru autovehicule sunt disponibile la www.bosch-sensors.com.
Date tehnice – SMA58x/SMA59x (extras - valori tipice)
Domenii de măsurare SMA59x: ±120 g şi ±240 g
SMA58x: ±240 g şi ±480 g
Axă senzori: Y
Rezoluţia valorii măsurate: 10 biţi
Deviaţie liniaritate: ±2%
Temperatura ambiantă: admisă de la -40 °C la +125 °C
Tensiune de alimentare: Maxim 11V
Consum de curent: Maxim 8 mA
Carcasă SOIC14n: 8.6 mm x 3,9 mm
Certificate Mediu: RoHS
Posibilităţi de livrare: Producţia de serie în pregătire; pot fi furnizate mostre la cerere
Sursa: Bosch Romania
0 comentarii