Prima ediţie a
evenimentului a avut loc pe 11 octombrie, la DRPCIV.
Modelul Opel
interbelic expus a făcut parte din dotarea Poliţiei Române.
Bucureşti. Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a
Vehiculelor (DRPCIV) a sărbătorit pe 11 octombrie Ziua Naţională a Permisului
de Conducere Românesc. Expoziţia care a însoţit evenimentul a inclus maşini
clasice aflate la un moment dat în dotarea poliţiei române. Alături de modelul
german produs în 1938, s-au aflat Dacia 1300, Volga GAZ 21, ARO M 461 şi Land
Rover seria 2A 109. Numeroase elemente de colecţie, precum permise de
conducere, plăcuţe de înmatriculare sau documente cu privire la istoria
reglementărilor au ilustrat tradiţia automobilistică. Acestea provin fie din
colecţii personale, fie au fost puse la dispoziţie de Arhivele Naţionale.
Opel Super Six a făcut parte din dotarea poliţiei române în anii ‘40.
Proprietarul actual al modelului, Viorel Burcea, l-a recondiţionat prin
mijloace proprii pe parcursul a doi ani de zile şi l-a readus în stare de
funcţionare. Vehiculul istoric este unul dintre cele mai vechi aflate în
evidenţele organizaţiilor de profil din România.
Dealeri Opel, anii ‘30
Documentele care atestă prezenţa neîntreruptă a Opel pe piaţa românescă
de cel puţin 100 de ani includ şi o ofertă de preţ pentru un model Super Six
comunicată de dealerul Opel din Bucureşti, Leonida & Co, Societate Română
de Automobile, Domnului Căpitan Radianu, din Piteşti.
Documentul este datat 18 iunie 1937 şi include „Condiţiunile de plată”,
soluţiile de finanţare puse la dispoziţia clientului: „În baza unei garanţii
suficiente; avere imobiliară, scrisoare de garanţie din partea unei bănci sau
girul unei persoane absolut solvabile, ne mulţumim cu un acont de 33% (o
treime) la livrare, urmând ca pentru rest să ni se dea accepte până la 12 luni,
la care se va socoti o dobândă de 9 ½ (nouăjumătate la sută) anual – În caz de
plată integrală la livrare, acordăm un cassa sconto de 3% (trei la sută)”.
Conform descrierii reprezentantului Opel, modelul dispunea, printre
alte dotări, de roată de rezervă, tablou de bord complet, ştergătoar de parbiz
automat, plafonieră, cufăr de voiaj şi trusă originală de scule, iar „caroseria
maşinei este de o linie elegantă aerodinamică spaţioasă şi confortabilă, având
scaunul din faţă reglabil.”
Un alt dealer Opel, Auto-Import din Timişoara, făcea reclamă tot în
1937 „Expoziţiei permanente a Automobilelor Opel”, ilustrând pagina cu acelaşi
apreciat model Super Six.
Automobilismul, o
tradiţie îndelungată în România
Conform materialelor comunicate de către drpciv, prima încercare de
reglementare juridică cu referire exclusivă la circulaţia pe drumurile publice
a avut loc în ţara noastră în 1859, când s-a elaborat cu titlu experimental
„Ordonanţa pentru reglementarea trăsurilor din Bucureşti.” Conform actului
normativ, birjarii nu aveau voie să conducă decât la pas, trebuiau să circule
cu atenţie în drumurile strâmte şi să nu stropească pietonii. Nouă ani mai
târziu, un nou regulament prevede şi că „nimeni nu e volnic a conduce trăsura
fără livret”, că trăsurile trebuie să fie curate, hrana cailor trebuie să
constea în fân, ovăz sau orz, iar orice trăsură cu cai în stare de slăbire se
va opri de la a mai circula. Conducătorii lor trebuie să fie îmbrăcaţi curat,
cu haine cuviincioase şi n-au voie a fuma când sunt în mers cu muşterii. Mai
mult, birjarii prinşi pe capră beţi se vor aresta, iar toate trăsurile vor avea
noaptea felinare aprinse. Vârsta minimă pentru conducerea trăsurii era
stabilită la 21 de ani.
La data de 11 octombrie 1913 a intrat în vigoare „Regulamentul pentru
circulaţiunea autovehiculelor”, unde pentru prima oară au fost prevăzute norme
privind forma permisului de conducere. Anterior, conducerea unui autovehicul
fusese condiţionată de posesia „brevetului” de şofer, obţinut în urma unui
examen.
Decizia a venit ca urmare a creşterii îngrijorătoare a numărului de
autovehicule: impresionanta cifra de 138 de utilaje a fost înregistrată în anul
1908. Examenul pentru obţinerea permisului s-a organizat pentru prima oară în
decembrie 1907 şi a constat în probă de viteză pe şosea şi o probă de frânare: examinatorul
arunca în faţa automobilului aflat în plină viteză un sac umplut cu paie.
Sursa: Opel Romania
0 comentarii