Statistici alarmante
Anual, 1.100 de copii
sub 15 ani îşi pierd viaţa în accidente rutiere, în timp ce alţi 100.000 sunt răniţi. În 2009, în Uniunea Europeană, unul din cinci decese provocate de accidentele
rutiere s-a înregistrat în rândul tinerilor sub 24
de ani.
Un proiect european
În acest context, Michelin şi Comisia Europeană au iniţiat în anul 2009 proiectul european
ROSYPE, cu scopul de a
atrage atenţia asupra siguranţei rutiere şi de a educa în acest domeniu 730.000
tineri europeni cu vârsta între 6 şi 25 de ani, pe o perioadă de trei ani.
ROSYPE
utilizează trei căi pentru a ajunge la tineri:
învăţarea în şcoală, învăţarea prin activităţi practice şi simulatoarele
de conducere.
Rezultate care vorbesc de la sine
· 1.130.896 de tineri din 15 ţări europene au fost implicaţi în acest proiect (Austria,
Belgia, Republica Cehă, Finlanda, Franţa, Germania, Ungaria, Italia, Olanda,
Polonia, România, Slovacia, Slovenia, Spania şi Regatul Unit), faţă de numărul
avut în vedere iniţial, şi anume 730.000.
· 60.000 căşti de protecţie şi 600 biciclete oferite.
· 270.000 broşuri publicate.
Un grad înalt de satisfacţie şi un impact
puternic
În Belgia, peste 90% dintre
tineri au fost impresionaţi de simulatorul de
conducere Michelin, care a reprezentat o experienţă cu adevărat unică, cu un impact mult
mai mare decât o prezentare în clasă. Mai mult de un sfert dintre participanţii la acest proiect au
spus că intenţionează să conducă într-un mod mai responsabil.
În România, proiectul a avut un asemenea impact încât
99% dintre tineri au declarat că intenţionează să împărtăşească familiei şi
prietenilor lor informaţiile acumulate.
În Franţa, în categoria de vârstă 6 - 12 ani, experimentul Junior Bike a reuşit să atragă atenţia
tinerilor, 92% dintre participanţi
afirmând că în prezent poartă cască - o creştere cu 22 de procente faţă de
nivelul de 70% înregistrat înainte de campanie.
Programe pentru fiecare categorie de vârstă
· De la 6 la 12 ani: iniţiere, adaptată vârstei, în domeniul pericolelor existente în trafic
pentru tinerii pietoni şi biciclişti.
· De la 13 la 16 ani: conştientizarea pericolelor existente pentru tinerii utilizatori de
scootere şi motociclete şi prezentarea principiilor referitoare la
responsabilitatea în trafic.
· De la 17 la 25 ani: informarea şi instruirea tinerilor şoferi pentru a-i ajuta să anticipeze,
să recunoască şi să evite riscurile printr-o mai bună cunoaştere a principiilor
siguranţei rutiere.
Trei tipuri de programe, 45 de evenimente în
47 de săptămâni
· 953.700 tineri instruiţi prin programe şcolare, în nouă ţări.
· 103.000 tineri instruiţi prin programe
practice, în unsprezece ţări.
· 55.200 tineri instruiţi cu ajutorul
simulatoarelor de conducere, în douăsprezece ţări.
Colaborarea cu partenerii locali
În
câteva ţări, Michelin şi-a unit forţele cu parteneri locali pentru a derula
acest proiect. Este vorba de Clubul Auto german (ADAC), Asociaţia franceză
privind siguranţa rutieră (APR), fundaţia belgiană Tineri şoferi Responsabili
(RYD), Clubul Auto austriac (ÖAMTC), Fundaţia spaniolă privind siguranţa
rutieră (FESVIAL) şi Asociaţia pentru educaţia rutieră a copiilor (Pequevial).
Iniţiative parte din proiectul ROSYPE în
România:
- Zilele Siguranţei Rutiere Michelin s-a desfăşurat în anul 2012, în perioada 15 – 16 mai la uzina
Michelin Floreşti Anvelope (Prahova), 17 – 20 mai în Bucureşti şi pe 22 –
23 mai în Zalău. În cadrul acestor evenimente, Michelin a pregătit mai
multe spaţii dedicate educaţiei privind siguranţa rutieră precum: Academia
de Siguranţă Rutieră, Curs de Prim Ajutor, Atelier de Conducere Defensivă,
Şcoala Auto Michelin, Istoria Siguranţei Michelin, Simulatorul de Presiune
şi Verifică Presiunea.
- Michelin Junior Bike - este un eveniment care are ca scop sporirea gradului
de conştientizare a siguranţei rutiere a copiilor cu vârste cuprinse între
4 şi 11 şi părinţii lor, în special printr-un obicei de bază şi de
importanţă crucială: purtarea căştii de protecţie atunci când merg cu
bicicleta. Michelin Junior Bike s-a organizat în 2011 în Ploieşti, în 2010
în Zalău şi în 2004 şi 2005 în Bucureşti, având peste 5000 de participanţi
la toate cele 4 ediţii.
- Proiectului de educaţie rutieră
Eu şi strada! a fost organizat
în Zalău de către liceul « Gheorghe Şincai » în colaborare cu
Poliţia Zalău şi Michelin Zalău. Scopul proiectului este cunoaşterea
şi aplicarea regulilor de circulaţie pentru pietoni şi biciclişti şi
reducerea numărului de accidente rutiere în care sunt implicaţi tinerii.
Evenimentele s-au adresat elevilor claselor IX-XII ai liceului
« Gheorghe Şincai » din Zalău şi s-au organizat în 2011 şi 2012.
- Campania de educaţie rutieră RESPECTĂ VIAŢA! ROAD SAFETY a fost organizata in 2012 de Michelin
România împreună cu Societatea
Studenţilor în Medicină din
Bucureşti (SSMB). Campania şi-a dorit să-i responsabilizeze pe copiii din
grădiniţele şi şcolile din Bucureşti implicându-i într-o serie de jocuri
tematice privind educaţia şi siguranţa rutieră.
- Tot in 2012 s-a desfăşurat concursul de desene pe tema siguranţei rutiere Copilul tău desenează şi Michelin îl premiază, adresat copiilor între 4 şi 11 ani din şcolile din Bucureşti şi din Ilfov înscrise în program.
Sursa:
Michelin Romania
0 comentarii