Trei din patru tineri conducători
auto recunosc faptul că nu respectă limitele de viteză din trafic, inclusiv faptul
că accelerează la culoarea galbenă a semaforului şi trec pe culoarea roşie.
Când vine
vorba de viteza de pe şoselele din Europa, se pare că tinerii conducători auto
nu se dau înapoi. Un nou studiu realizat de Goodyear arată faptul că 73% din
tinerii şoferi din Europa recunosc că accelerează la culoarea galbenă a
semaforului şi 14% chiar trec pe culoarea roşie. Acesta este un motiv de
îngrijorare, de vreme ce deciziile pe care le luăm într-o fracţiune de secundă atunci
când conducem sunt determinate de zona lobului parietal a creierului care
determină percepţia şi vederea în spaţiu. Conducerea cu o viteză prea mare nu
oferă timp lobului parietal să capteze imaginea, ceea ce face să avem o
dificultate mai mare în a calcula şi a citi distanţele în trafic.
Studiul a investigat comportamentul a 6.400 de tineri conducători auto
cu vârste sub 25 de ani din 16 pieţe (15 ţări europene şi Africa de Sud) şi a
oferit câteva aspecte interesate în ceea ce priveşte comportamentul tinerilor
conducători auto în trafic. De asemenea, cercetarea relevă un număr de
stereotipuri naţionale în ceea ce priveşte conducerea auto. Un studiu anterior realizat
de Goodyear în 2010 privind siguranţa rutieră a arătat că, printre ceilalţi
europeni, italienii erau văzuţi ca fiind cei mai puţin responsabili în trafic,
iar germanii – cei mai prudenţi din Europa. Însă, aceste date nu sunt
confirmate de rezultatele studiului din 2012, care îi clasează pe tinerii
italieni printre cei mai puţin predispuşi să accelereze sau să calculeze greşit
distanţa din trafic atunci când depăşesc alte vehicule. De asemenea, percepţia
conducătorilor auto germani nu este pe deplin susţinută, de vreme ce aceştia sunt
printre cei mai puţin dispuşi să se supună semnelor din trafic.
„Studiul privind siguranţa tinerilor conducători auto demonstrează
importanţa educaţiei continue pentru şoferii începători. Goodyear va lucra cu instituţii
şi centre de pregătire pentru conducerea auto în scopul de a îmbunătăţi
educaţia şoferilor şi pentru susţinerea acestui demers cu materiale privind
siguranţa rutieră”, a declarat Directorul de Comunicare Corporativă de la
Goodyear EMEA, Jens Völmicke. „Goodyear va
continua parteneriatul cu Asociaţia Europeană a Şcolilor Auto, pentru a sprijini
tinerii conducători auto şi pentru a le asigura o mai bună pregătire şi
consiliere cu privire la viteza şi siguranţa în trafic.”
Tinerii
simt nevoia de viteză
Preferinţa pentru viteză este puţin mai răspândită în rândul bărbaţilor
tineri, poate pentru că se simt mai siguri la volan sau pentru că sunt mai
interesaţi în a se evidenţia faţă de ceilalţi (70% dintre bărbaţi faţă de 62%
dintre femei recunosc faptul că depăşesc limita de viteză atunci când conduc).
Tinerii conducători auto din Polonia, Africa de Sud şi Rusia par să depăşească
mult mai des limitele de viteză decât orice altă ţară (81%, 79% şi respectiv
76%), în timp ce tinerii care conduc cel mai responsabil sunt cei din Marea
Britanie şi Spania, unde doar 54% şi respectiv 40% recunosc că depăşesc limita
de viteză. De asemenea, ei sunt cel mai puţin dispuşi să încerce atingerea
vitezei maxime a maşinii lor – doar 18% şi respectiv 19% - şi acest lucru este
explicat probabil prin modurile stricte de aplicare a legii şi prin amplasarea
radarelor de viteză în trafic.
Spre deosebire de britanici şi spanioli, tinerii conducători auto germani
şi ruşi sunt cei mai dispuşi să încerce atingerea vitezei maxime a maşinii lor,
un procent de 53% şi 46% afirmând că şi-au turat motorul la maxim. Acest lucru
nu este deloc surprinzător pentru Germania, de vreme ce aceasta este singura
ţară din lume unde nu există limită de viteză pe autostrăzi.
„Aceste rezultate sunt deosebit de îngrijorătoare dacă luăm în
considerare faptul că 25% din accidentele mortale sunt cauzate de viteza
excesivă în rândul tinerilor conducători auto, în comparaţie cu doar 10% în rândul
persoanelor mai în vârstă”, a declarat Gerhard von Bressensdorf,
Preşedintele Asociaţiei Europene a Şcolilor Auto.
Regulile sunt făcute pentru a fi
încălcate
Viteza nu este singura zonă faţă de care tinerii conducători auto au un
comportament periculos. Se pare că, în ciuda faptului că au luat permisul de
conducere doar de câţiva ani, tinerii şoferi ignoră, de asemenea, multe reguli
importante de circulaţie. Studiul a arătat că 43% dintre bărbaţi şi 35% dintre
femei recunosc că nu s-au supus semnelor de circulaţie. Tinerii conducători
auto din Africa de Sud şi Polonia sunt în fruntea clasamentului cu 62% şi
respectiv 51%, în timp ce suedezii şi cehii sunt cei mai responsabili, cu un
procent de 25% şi respectiv 24%, doar uneori ignorând semnele de circulaţie.
Aproximativ 41% dintre bărbaţi şi 33% dintre femei recunosc că iau curbele cu
viteză şi un enorm procent de 50% din tineri afirmă că au depăşit mai mult de
un vehicul la un moment dat pe o şosea
cu două benzi.
De asemenea, tinerii conducători auto nu acordă des prioritate (26%
bărbaţi şi 19% femei), germanii fiind în fruntea clasamentului pentru
accelerarea la culoarea galbenă a semaforului (85%), iar un enorm procent de
28% din tinerii turci recunoscând că trec pe culoarea roşie. Tinerii şoferi
care se comportă cel mai responsabil în trafic sunt belgienii, cehii şi
francezii cu nişte procente relativ mici, de 8%, 8% şi respectiv 6%, care
susţin că au trecut pe roşu o singură dată.
Cert este că părinţii continuă să exercite o influenţă pozitivă asupra conducătorilor
auto începători, de vreme ce au apărut diferenţe între cei care încă locuiesc
cu părinţii şi cei care locuiesc singuri. Tinerii care trăiesc pe cont propriu
sunt mult mai agresivi în trafic: 34% au încercat să atingă viteza maximă a
maşinii lor (comparativ cu 29% dintre cei care locuiesc cu părinţii); 49% au
depăşit mai mult de un vehicul la un moment dat pe o şosea cu două benzi
(comparativ cu 39% dintre cei care locuiesc cu părinţii) şi 36% au condus cu
aceeaşi viteză pe un carosabil umed şi pe unul uscat (comparativ cu 30% dintre
cei care locuiesc cu părinţii).
De asemenea, se pare că tinerii conducători auto care şi-au încheiat
studiile la o vârstă fragedă – 18 ani sau mai tineri – sunt mult mai predispuşi
să facă greşeli decât cei care continuă studiile pentru mai mult timp. 47%
dintre cei care au abandonat şcoala la 18 ani nu respectă semnele din trafic,
în comparaţie cu 36% dintre cei care îşi continuă studiile până la 22 de ani.
Nu doar viteză,
ci şi băutură
În ciuda publicităţii intense din multe pieţe şi a creşterii
sancţiunilor stricte pentru infractori, un alarmant procent de 24% dintre
bărbaţi şi 15% dintre femei recunosc că s-au urcat la volan după ce au consumat
alcool. Tinerii conducători auto din Africa de Sud sunt cei mai predispuşi să
conducă după ce au consumat o băutură alcoolică (45%), în timp ce britanicii
sunt cei mai puţin dispuşi, cu un procent de 4%, care reflectă gradul înalt de
aplicare a legii şi politica de toleranţă scăzută faţă de acest aspect. Acest
lucru este accentuat de numărul tinerilor cu vârste cuprinse între 17-24 de ani
care îşi petrec timpul liber în baruri sau în cluburi. La nivelul întregii
Europe, aceasta este a doua cea mai răspândită activitate în rândul tinerilor. Se
estimează că 16.800.000 de tineri europeni îşi petrec timpul liber în localuri,
unde consumă băuturi alcoolice. Cu o medie de 20% din tinerii şoferi care
recunosc că înainte de a conduce consumă alcool, în Europa există 3.360.000 de
tineri conducători auto care consumă băuturi alcoolice înainte de a se urca la
volan.[1]
Sursa: Izabella Ghita, PR
Managing Partner
[1] http://ec.europa.eu/publications/booklets/eu-glance/44/nl-1.pdf
şi http://ec.europa.eu/public-opinion/flash/fl_202_sum_en.pdf
0 comentarii