Noul
Corvette 2014 va ajunge în reprezentanţele Chevrolet din America în
decursul acestui an, având la bază o moştenire de design, performanţă şi
tehnologie de şase decenii. De asemenea, este modelul sport cu cea mai
îndelungată perioadă de producţie continuă din lume şi cel mai bine vândut
autovehicul sport din America, acoperind 33% din segmentul de piaţă.
Bazele moştenirii
Corvette au fost puse în urmă cu 60 de ani (împliniţi luna aceasta), când
modelul a fost lansat la expoziţia Motorama organizată de General Motors în New
York. Modelul Corvette şi-a câştigat reputaţia de autovehiculul sport al
Americii în urma mai multor decenii de îmbunătăţire continuă şi progrese
tehnice fundamentale.
Modelul Corvette 2014
este cea de-a şaptea generaţie a acestui autovehicul. Fiecare variantă a fost
definită de un design, o arhitectură şi funcţii tehnice complet noi sau
modificate semnificativ – inclusiv tehnologii pentru sistemul de propulsie şi
şasiu/suspensie – care au contribuit la menţinerea statutului său de cel mai
bine vândut autovehicul sport premium din America. Cu toate acestea, toate
variantele au avut în comun elemente unice:
- Toate
modelele Corvette au fost autovehicule sport cu două locuri, cu un motor
montat în partea din faţă care acţionează roţile spate
- Caroseriile
modelelor Corvette au fost construite întotdeauna din materiale compozite,
de la fibră de sticlă în cazul primelor autovehicule din 1953 până la
materiale compozite mai avansate şi mai uşoare utilizate în prezent, cum
ar fi fibra de carbon
- Motorul
V8 small-block a fost motorul standard al autovehiculului Corvette timp de
57 din cei 60 de ani de existenţă ai săi
- Corvette a reprezentat o bază de testare pentru noi tehnologii care au urmat să fie implementate altor autovehicule GM.
Aproape pe parcursul
întregii sale istorii, designul, performanţa şi tehnologia modelului Corvette
au fost influenţate de experienţa acumulată pe pista de curse. Aceasta
reprezintă un pilon al procesului de dezvoltare pus la punct de Zora
Arkus-Duntov, primul inginer-şef pentru modelul Corvette. Participarea echipei
Corvette Racing susţinute de fabrică la campionatul American Le Mans Series
2012, clasa GT de autovehicule bazate pe modele de serie, a contribuit în mod
esenţial la îmbunătăţirea permanentă a modelului de serie.
Statutul de legendă
al modelului Corvette se reflectă şi în afara pistei de curse. În cultura pop,
s-a bucurat de numeroase apariţii în roluri principale, de la show-ul TV „Route
66” (1960-64) până la prestaţia omonimă de pe marile ecrane în „Corvette
Summer” (1978) – şi multe alte apariţii. Modelul Corvette a fost o sursă de
inspiraţie pentru numeroase cântece, opere de artă şi jocuri video, inclusiv
versiunea din prezent a seriei Gran Turismo, unde cea de-a şaptea generaţie a
apărut într-un camuflaj pre-producţie. Există chiar şi un pat pentru copii
Corvette produs de compania Step2, cu faruri funcţionale.
Generaţia 1 (C1):
1953-62
Corvette şi-a
consacrat reputaţia de lider în tehnologie, design şi performanţă din momentul
în care prototipul elegant, cu caroserie din fibră de sticlă a fost lansat pe
17 ianuarie 1953, în cadrul expoziţiei Motorama organizată de General Motors la
hotelul Waldorf Astoria din New York, fiind primul autovehicul de serie cu o
caroserie produsă în întregime din fibră de sticlă. Pe lângă faptul că este mai
uşoară decât oţelul, optimizând raportul putere-masă al autovehiculului, fibra
din sticlă asigură un plus de flexibilitate în materie de design.
Stilul a evoluat
semnificativ pe parcursul producţiei primei generaţii a modelului Corvette,
însă au fost încetăţenite numeroase elemente de design care urmau să devină
reprezentative pentru autovehicul, inclusiv porţiunea lungă dintre planşa de
bord şi punte, lămpile spate duble şi rotunde, precum şi designul interior cu
post de conducere dublu. Toate autovehiculele din prima generaţie au fost
decapotabile.
În general, fanii fac
referire la prima generaţie de autovehicule Corvette drept modele cu „punte
rigidă”, deoarece acestea au fost construite pe baza unei arhitecturii
modificate a unui autoturism Chevrolet, care era echipat cu o punte motoare. În
primii doi ani, modelul Corvette a fost propulsat de motorul robust Chevrolet
cu 6 cilindri în linie, poreclit „Flacăra albastră”. Legendarul motor V-8 Small
Block a început să fie utilizat în cel de-al treilea an de producţie a
autovehiculului.
Generaţia 2 (C2):
1963-67
Cea de-a doua
generaţie a modelului Corvette – cunoscută sub denumirea de Sting Ray – a
reprezentat o revoluţie în materie de design, tehnologie şi performanţă. Dacă
prima generaţie de autovehicule Corvette s-a bazat pe o platformă sedan
modificată, cea de-a doua generaţie a fost complet reproiectată pe baza unei
arhitecturi specifice. Aceasta a permis obţinerea unui centru de greutate mai
jos, precum şi o poziţie de şedere mai coborâtă şi mai sportivă, şi, în acelaşi
timp, o suspensie spate independentă nouă, care a transformat semnificativ
performanţa autovehiculului în materie de aderenţă.
Noua bază a modelului
Corvette a susţinut şi stilul „divizat” de referinţă al lunetei, aparţinând
unui stil complet nou de caroserie coupé. Mulţi au considerat că modelul
Corvette 1963 este unul dintre cele mai atrăgătoare modele din întreaga istorie
auto. Termenul vine de la „coloana” care se întinde până în partea centrală a
caroseriei, secţionând luneta. Corvette C2 a lansat şi farurile retractabile,
care urmau să devină un element reprezentativ al acestui model pe parcursul
următorilor 41 de ani.
Extinderea gamei
Corvette cu o variantă coupé a dublat vânzările din următorii ani, pe măsură ce
acesta devenise mai practic pentru posesorii de autovehicule din nord, în timp
ce noua structură a cadrului şi sistemul de suspensie independentă au
transformat modelul Corvette într-un autovehicul sport de talie mondială.
Generaţia 3 (C3) –
1968-82
Cea de-a treia
generaţie a modelului Corvette a fost şi cea mai longevivă, iar autovehiculul a
evoluat semnificativ în timpul transformării industriei auto. A fost lansată în
1968 sub denumirea de Stingray (într-un singur cuvânt, faţă de denumirea din
două cuvinte a generaţiei a doua); fanii fac referire la aceste modele prin
termenul „rechin”, datorită stilului lor agresiv. Sunt uşor de identificat
datorită designului proeminent al aripii tip „blister” şi porţiunii lungi
dintre planşa de bord şi punte, ce sugerează mişcare într-un mod accentuat.
Farurile retractabile şi lămpile spate cu două elemente sunt şi în prezent
elemente de design tradiţionale.
În ceea ce priveşte
performanţa, generaţia C3 a fost una de tranziţie. În 1975, motorul standard de
350 in3dezvolta o putere de doar 165 cp – cu aproximativ 20% mai
puţin faţă de motorul small-block original, de 195 cp, lansat în 1955.
Chiar dacă puterea
modelului Corvette a fost redusă, inginerii s-au concentrat în continuare
asupra tehnologiei autovehiculului, adăugând noi materiale avansate pe lista
deja legendară, în special materiale compozite pentru caroserie. Acestea au
evoluat de la fibra de sticlă obişnuită la compozit laminat (SMC), ce a permis
obţinerea unor panouri ale caroseriei care ieşeau mai uniforme direct din
matriţă şi necesitau un finisaj redus al suprafeţelor înainte de vopsire. Din
1973, toate modelele Corvette dispun de panouri pentru caroserie din SMC, însă
compoziţia materialelor s-a schimbat semnificativ, cu o cantitate mai mică de
fibră de sticlă obişnuită şi mai mult plastic uşor, care îi conferă
materialului un plus de elasticitate pentru a preveni fisurarea.
În ciuda evoluţiei în
materie de performanţă tradiţională de pe parcursul celei de-a treia generaţii,
modelul Corvette a fost mai popular ca niciodată. Cele 58.307 unităţi vândute
în 1979 deţin şi în prezent recordul de vânzări anuale pentru modelul Corvette.
Generaţia 4 (C4) –
1983-96
Cea de-a patra
generaţie a modelului Corvette a fost simbolul tehnologiilor avansate ale
anilor ’80, cu progrese semnificative în materie de design şi tehnici de
producţie, performanţă cu comandă electronică şi funcţii de siguranţă. Printre
progresele înregistrate în materie de stil se număra un panou de instrumente
electroluminiscent, cu funcţii de vizualizare a datelor digitale. Şi-a menţinut
proporţiile reprezentative, lămpile spate duble şi rotunde şi farurile
retractabile, adăugând o nouă lunetă hatchback pentru a facilita accesul la
zona de încărcare.
Inovaţiile
tehnologice ale generaţiei 4 au început de la bază, cu o structură a şasiului
monobloc cu tub central. De asemenea, noua caroserie era mai elegantă, cu un
coeficient aerodinamic de 0,34, cu aproape 25% mai mic decât cel obţinut pentru
cea de-a treia generaţie.
Sub capotă, în 1985 a
fost lansată injecţia TPi, anunţând epoca modernă a injecţiei indirecte şi
consacrând modelul Corvette în postura de autovehicul sport de înaltă
performanţă, cu un consum redus de carburant.
Niciun model 1983 nu
a fost destinat exclusiv comercializării, construindu-se doar 44 de
prototipuri. În prezent mai există un singur autovehicul, expus la Muzeul
Naţional Corvette din Bowling Green, Kentucky.
Generaţia 5 (C5) –
1997-2004
Lansarea generaţiei
C5 a reprezentat una dintre puţinele cazuri din industria auto în care un model
nou cântărea mai puţin decât predecesorul său. Modelul Corvette 1997 era mai
mare per total decât generaţia C4, însă cântărea cu aproape 45 kg mai puţin.
Au existat mai mulţi
factori care au contribuit la reducerea masei proprii a generaţiei C5, inclusiv
utilizarea panourilor de caroserie din SMC, ce conţineau mai mult plastic ca
niciodată. Panourile generaţiei C5 erau extrem de uşoare, la fel ca şi noul
şasiu al modelului Corvette, pentru acesta din urmă utilizându-se şine
puternice şi secţiuni hidroformate, pentru a asigura forţă cu o complexitate şi
o greutate reduse. Pentru secţiunile podelei a fost utilizată o gamă de
materiale stratificate, inclusiv lemnul de plută cu o greutate extrem de
redusă, pentru a reduce la minim masa.
Şi cea de-a treia
generaţie a motorului small-block şi-a adus contribuţia la reducerea greutăţii
C5, precum şi la obţinerea unui echilibru general optimizat. Aceasta era
prevăzută cu un bloc de cilindri uşor, din aluminiu şi chiulase confecţionate
din acelaşi material, precum şi o galerie de admisie din material compozit, ce
cântărea sub 4,5 kg.
În ceea ce priveşte
procesul de producţie, Corvette a ocupat o poziţie fruntaşă, trecând la un
sistem de vopsire pe bază de apă mai ecologic, ce reducea conţinutul de
solvenţi din amestec de la aproximativ 60% la aproximativ 10%. În prezent,
sistemele de vopsire pe bază de apă reprezintă un standard pentru aproape toţi
producătorii auto.
Generaţia 6 (C6) –
2005-13
A şasea generaţie a
modelului Corvette a surprins prin faptul că farurile sale erau fixe. Pentru
prima oară din 1962, Corvette avea faruri fixe, pentru a reduce masa,
complexitatea şi coeficientul aerodinamic. Lămpile spate duble şi rotunde şi
interiorul specific autovehiculelor de curse au fost păstrate.
Modelul Corvette C6
avea şasiul şi designul de bază identice cu ale modelului C5 şi, în ciuda
dotărilor de siguranţă suplimentare ce măreau masa cu câteva kilograme,
măsurile de reducere a greutăţii, inclusiv farurile fixe, menţineau masa
proprie a autovehiculului la un nivel cu aproximativ 9 kg mai puţin decât cea a
modelului din 1997.
Cu toate acestea,
lansarea în anul 2006 a modelului C6 Z06 a reprezentat un angajament fără
precedent al mărcii Chevrolet referitor la performanţele modelului Corvette,
angajament concretizat în tehnologiile de vârf şi materialele uşoare utilizate.
Modelul avea o structură a şasiului din aluminiu, în locul structurii din oţel
a modelului standard, şi panouri de caroserie din fibră de carbon, datorită
cărora masa proprie a autovehiculului se situa sub 1452 kg – raportul
putere-greutate atingând un nivel neegalat nici de modele mult mai scumpe.
În ciuda faptului că
avea un aspect similar cu cel al şasiului din oţel al modelului Corvette de
bază, cadrul din aluminiu al modelului Z06 cântărea cu aproximativ o treime mai
puţin. Şi, în ciuda materialului diferit, cadrul din aluminiu beneficiază de un
proces unic de fabricaţie ce îmbină sudura cu gaz inert şi sudura laser, precum
şi nituri cu autoperforare. Pentru suportul motorului şi pentru alte puncte de
fixare a suspensiei este utilizat magneziul, obţinându-se astfel o reducere
sporită a masei. La exterior, modelul Z06 era diferit de modelele Corvette de
bază, datorită utilizării panourilor din fibră de carbon pentru aripile faţă,
pentru pasajele roţilor faţă şi pentru aripile spate. Corvette ZR1 2009 utiliza
aceeaşi structură din aluminiu a şasiului ca modelul Z06 şi includea mai multe
componente ale caroseriei din fibră de carbon, inclusiv panoul de acoperiş.
Materialele uşoare şi
tehnologiile avansate ce au stat la baza dezvoltării şi performanţelor
modelelor Z06 şi ZR1 au pregătit cadrul pentru cea de-a şaptea generaţie a
modelului Corvette, ce va fi echipată în versiunea de bază cu un cadru din
aluminiu cu aproximativ 60% mai rigid decât cel utilizat la modelul Z06/ZR1. De
asemenea, Corvette C7 porneşte de la sistemul de propulsie avansat lansat odată
cu modelele anterioare, devenind astfel cel mai puternic şi cel mai eficient
model Corvette standard proiectat până acum.
Fondată în 1911 în
Detroit, Chevrolet este una dintre cele mai mari mărci de
autovehicule din lume, cu activităţi comerciale în peste 140 de ţări şi cu
vânzări de peste 4 milioane de autovehicule şi camioane pe an. Chevrolet oferă
clienţilor săi autovehicule cu consum redus de carburant şi performanţe
energice, design expresiv şi calitate înaltă. Puteţi găsi mai multe informaţii
referitoare la modelele Chevrolet pe pagina de internet www.chevrolet.com.
Sursa: Chevrolet
Romania
0 comentarii