Un interviu cu Christian Gonzenbach,
creatorul operei de artă destinate sărbătoririi Centenarului Chevrolet.
Chevrolet a comandat opera de artă destinată sărbătoririi
Centenarului Chevrolet pentru a aduce un omagiu celebrului pilot de curse şi
inginer de origine elveţiană Louis Chevrolet, care a fost co-fondatorul mărcii
de autovehicule cu peste 100 de ani în urmă, înfiinţând compania la Detroit.
După ce va fi finalizată, opera de artă va fi cel mai mare bust din oţel din
Elveţia, având o înălţime proiectată de cinci metri. Interviul de mai jos pune
în lumină omul din spatele bustului gigantic din metal, artistul elveţian
Christian Gonzenbach.
Ce vă inspiră, în calitate de artist?
Mă inspiră lumea reală şi sunt foarte interesat de
ştiinţă, fizică şi în special de texturile suprafeţelor. Încerc să abordez
lumea înconjurătoare dintr-o perspectivă nouă, dar nu mă interesează în mod
special inventarea unor forme complet noi, în sensul clasic. Louis Chevrolet a
existat în realitate şi acesta este unul dintre motivele pentru care acest
proiect mi-a stimulat imaginaţia. A avut propria viaţă, propria poveste, iar eu
am ocazia să v-o spun în stilul meu personal. Obiectele pe care le creez reprezintă
distorsiuni ale realităţii şi preferatele mele sunt cele în care sunt nevoit să
îmi schimb felul în care văd lucrurile. Nu pot să schimb lumea, ci doar modul
în care eu şi ceilalţi o percepem. Şi doresc ca aceasta să fie contribuţia mea
şi ceea ce ofer eu, ca artist.
Au existat anumite aspecte din viaţa lui Louis Chevrolet
care v-au inspirat?
Viaţa lui întreagă mi se pare fascinantă. Louis Chevrolet
întruchipează visul american în multe feluri: A plecat din Europa când avea 20
de ani, a fost un mecanic foarte priceput, a devenit pilot de curse, inginer şi
designer şi a fost co-fondatorul unei companii de autovehicule. Apoi a pierdut
totul. În ceea ce mă priveşte, nu mi-am imaginat niciodată că voi deveni artist
când eram copil. Şi nu cred că Louis îşi închipuia în copilărie că va deveni
campion de curse. Este aproape sigur că Chevrolet nu văzuse niciodată un
automobil. Dar acum numele său este strâns legat de lumea automobilistică.
Louis Chevrolet a fost un inventator şi printre primii care au produs anumite
piese din aluminiu, pentru a reduce greutatea. Cu această idee de cercetare
continuă mă pot identifica foarte uşor.
De ce aţi ales să creaţi un bust inversat al lui Louis
Chevrolet?
Busturile clasice există de sute de ani, în toată lumea.
În multe cazuri au fost create pentru a idealiza şi glorifica anumite
personalităţi. Eu nu intenţionam să urmez acelaşi drum, astfel încât am decis
să îmi găsesc propria abordare. Am pornit de la un obiect specific care există
deja în realitate, în acest caz portretul lui Louis Chevrolet şi i-am modificat
forma, pentru a obţine un obiect abstract şi complet diferit. Cu toate acestea,
la o privire mai atentă a bustului, putem găsi o simetrie şi recunoaşte părul,
eşarfa şi ochelarii de pilot. Creaţia mea nu poate fi descifrată imediat, este
un obiect misterios care eludează în mod constant privirile neavizate. Acest
lucru îl face să fie o versiune de bust foarte contemporană.
Sculptura va fi instalată într-o piaţă publică. Din acest
motiv, este la o scară complet diferită faţă de cele la care am lucrat până
acum. Sculptura monumentală, de dimensiunile unei stânci, materialul din care
este creată, precum şi integrarea acestui obiect într-un context urban
reprezintă provocări formidabile care fac din acest proiect unul în esenţă
fascinant.
De ce să fie sculpturile inversate? Care este scopul
acestui proces?
Întrebarea pe care mi-o pun este următoarea: Cum aş putea
crea ceva nou? Cum poate fi depăşită realitatea noastră? Ce se întâmplă dacă
inversez ceva? Cel mai bun mod de a afla un răspuns la aceste întrebări este să
le pui în practică. Obiectivul meu este să mă exprim prin intermediul
lucrărilor mele de artă, dar să găsesc modalităţi noi de a privi lumea reală,
pentru că „lumea nu este suficientă”. Încerc să inventez procese care îmi
permit să privesc dincolo de lucrurile cunoscute şi care există deja, ajutând
astfel oamenii să abordeze realitatea într-un mod diferit.
Monumentul pe care îl creaţi este produs în Taiwan.
Spuneţi-ne de ce aţi ales o locaţie atât de îndepărtată, având în vedere că
piesa va fi expusă în Elveţia.
Pentru proiectul meu cu Chevrolet şi municipalitatea din
La Chaux-de-Fonds, colaborez atât cu firme locale, cât şi internaţionale.
Sculptura va fi produsă în Taipei, de o companie specializată în turnarea şi
formarea oţelului inoxidabil. Am dorit ca forma acestui bust masiv din metal să
îmi reflecte propriul stil artistic şi am înţeles că trebuie să am o abordare
originală pentru a găsi specialişti în producţie. Compania pe care am ales-o
are cunoştinţele de specialitate necesare pentru a conferi bustului un aspect
unic, sculptural.
Care sunt etapele de execuţie?
Faza de explorare a implicat fotografii istorice, modele
din silicon şi lut, precum şi design asistat de computer. Apoi turnătoria din
Taiwan a produs un prototip de talie umana şi va turna, la temperaturi de
aproximativ 1620 de grade Celsius, 71 de piese de 20 mm din oţel inoxidabil,
măsurând aproximativ 1 x 1 m. Aceste elemente vor fi asamblate, şlefuite,
polişate până vor căpăta suprafeţe ca oglinda şi, în final, vor fi asamblate
prin sudură. Odată ajunsă în La Chaux-de-Fonds, sculptura va fi aşezată pe un
postament din beton.
Care consideraţi că au fost cele mai mari provocări din
punct de vedere tehnic?
Va constitui o provocare să conferim suprafeţei
fluiditatea dorită, aspectul de oglindă, având în vedere că suprafaţa nu este
netedă, cum este, de exemplu monumentul „Cloud Gate” al lui Anish Kapoor din
parcul Millenium, în Chicago. Opera de artă pentru Centenarul Chevrolet are
încreţituri şi muchii, iar îndeplinirea acestei sarcini va necesita un nivel
foarte înalt de precizie în timpul finisării lucrării.
De ce aţi ales beton pentru postament?
Betonul este un material contemporan, iar tehnologia
utilizată pentru producerea sa mă fascinează. Materialul creează aspectul unei
stânci artificiale. Acest lucru creează impresia reconstruirii a ceva ce există
în realitate, dar sub altă formă.
Opera de artă pentru Centenarul Chevrolet va deveni una
dintre principalele atracții turistice ale orașului La
Chaux-de-Fonds, localitate ce face parte din patrimoniul mondial UNESCO şi este
capitala producătorilor de ceasuri elvețiene, precum și locul de
naștere al scriitorului Blaise Cendrars și al renumitului arhitect și designer
Le Corbusier.
Sursa: Chevrolet Romania
0 comentarii