GM utilizează pentru
prima dată aliajul cu activare la căldură şi cu memoria formei ce înlocuieşte o
componentă motorizată mai grea.
De la caroseria din
fibră de sticlă din 1953 şi pană la şasiul din aluminiu ce va fi disponibil în
2014, Chevrolet are în palmares şase decenii de experienţă în utilizarea de
materiale uşoare care îmbunătăţesc performanţele autovehiculelor. Această
tendinţă va continua prin lansarea în 2014 a modelului Corvette care cântăreşte
cu 44,9 kg mai puţin decât predecesorul său.
Cea de-a şaptea generaţie a acestui autovehicul sport reproiectat este
primul model la care au fost utilizate materiale din aliaj uşor cu memoria
formei dezvoltate de General Motors, în locul unui dispozitiv de acţionare
motorizat mai greu, cu rolul de a deschide şi închide orificiul de ventilaţie
care evacuează aerul din portbagaj. Astfel, portbagajul poate fi
închis mai uşor decât la modelele anterioare, la care capacul portbagajului se
închidea cu o mai mare dificultate din cauza aerului blocat în portbagaj.
Dat fiind că într-un autovehicul obişnuit există aproximativ 200 de
componente motorizate mobile care pot fi înlocuite cu materiale inteligente cu
greutate redusă, GM are în vedere pe viitor o reducere semnificativă a
greutăţii autovehiculelor.
Aliajele cu memoria formei – formate de obicei din cupru-aluminiu-nichel
sau nichel-titan – sunt materiale care îşi pot modifica forma, rezistenţa
şi/sau rigiditatea prin activare la căldură, sarcină, câmp magnetic sau
tensiune electrică. Aliajele cu memoria formei „îşi amintesc” forma
originală şi revin la aceasta după dezactivare.
La fabricarea noului model Corvette, un cablaj din aliaj cu memoria formei deschide orificiul de ventilaţie de fiecare dată când portbagajul este deschis, utilizând căldura generată de curentul electric în mod similar lămpilor de iluminare a portbagajului. Când este activat, cablajul se contractă şi deplasează un braţ de pârghie care deschide orificiul de ventilaţie, facilitând astfel închiderea portbagajului. După închiderea portbagajului, curentul electric este oprit, cablajul se răceşte şi revine la forma iniţială, ceea ce determină închiderea orificiului de ventilaţie pentru a menţine temperatura din habitaclu.
„Materialele inteligente, precum aliajul cu memoria formei, oferă noi
posibilităţi în ceea ce priveşte componentele mobile ale autovehiculelor”, a
declarat Jon Lauckner, director tehnic al GM. „Aceste noi materiale fac posibil
designul inovator şi noi caracteristici îmbunătăţite la preţuri mai accesibile
comparativ cu motoarele şi dispozitivele de acţionare tradiţionale.”
De asemenea, aliajul cu memoria formei contribuie la reducerea greutăţii
nedorite, îmbunătăţind performanţele autovehiculelor şi reducând consumul de
carburant. Dispozitivul de acţionare din cablaj utilizat la noul model Corvette
este cu aproximativ 0,5 kilograme mai uşor decât un sistem motorizat obişnuit.
„Aliajul cu memoria formei utilizat la noul model Corvette este rezultatul
celor aproape cinci ani de cercetări şi lucrări de dezvoltare în domeniul
materialelor inteligente pentru care GM a obţinut 247 de brevete”, a declarat
Paul Alexander, cercetător în domeniul materialelor şi structurilor inteligente
în cadrul companiei GM. „Şi acesta este doar începutul. Pe agenda de lucru avem
multe alte aplicaţii pentru materialele inteligente care vor aduce şi mai multe
îmbunătăţiri autovehiculelor noastre în viitor.”
Sursa: Chevrolet Romania
0 comentarii