Noile anvelope de curse Sport BluResponse sunt dezvolate pentru GreenGT H2,
prima maşină cu propulsie pe hidrogen de la Le Mans.
Dunlop, producător de anvelope de înaltă şi
ultra-înaltă performanţă și unul din liderii la nivel mondial, a afirmat cu
ocazia celei de-a 125-a aniversări că în perioada imediat următoare nu numai că
va privi cu mândrie înapoi la moştenirea sa din curse şi din condusul de zi cu
zi, ci va privi şi în viitor la următorii săi 125 de ani. Inventatorul
anvelopei pneumatice şi furnizorul numărul 1 la nivel global de anvelope în
motorsport a început recent să se concentreze pe sprijinirea surselor
alternative şi mai eficiente de carburant şi energie în anumite zone pentru
cursele pe circuit.
Deşi Dunlop a dezvoltat, deja de mulţi ani
încoace, tehnologii pentru maşini cu carburant hibrid, electric şi alternativ,
centrul său tehnic pentru motorsport a sprijinit direct această activitate
atunci când a anunţat oficial că va furniza anvelope pentru GreenGT H2, prima
maşină de la Le Mans cu propulsie pe hidrogen. Odată cu acest anunţ, Dunlop îşi
ia efectiv angajamentul unui program specific de dezvoltare menit să furnizeze
anvelope pentru generaţiile viitoare de maşini de curse electrice sau cu
propulsie pe hidrogen.
După cum explică Sebastien Montet, managerul de
design şi dezvoltare a anvelopelor de curse în cadrul Dunlop Motorsport, există
trei mari provocări pentru proiectanţii de anvelope atunci când sunt chemaţi să
dezvolte anvelope pentru maşinile din motorsport ale viitorului: “Cu vehicule
precum GreenGT H2, trebuie să ne gândim şi la greutatea vehiculelor, la diferitele
caracteristici ale motorului şi la îmbunătăţirea consumului de carburant. O
schimbare în ceea ce priveşte greutatea vehiculului va însemna o creştere a
forţelor susţinute de anvelopă, diferitele caracteristici ale cuplului motor se
traduc prin creşterea rigidităţii longitudinale a anvelopei, iar îmbunătăţirea
eficienţei consumului de carburant va fi optimizată printr-o rezistenţă la
rulare mai mică a anvelopelor pe care noi le creăm.”
Rezistenţa la rulare mai mică, obţinută prin
compuşi capabili să genereze mai puţină căldură şi prin forme optimizate ale
carcasei, are în spate aceleaşi principii de design ca şi anvelopa omonimă de stradă
ce şi-a făcut de asemenea debutul european la salonul de la Geneva.
GreenGT H2, care va concura în 2013 la cursa de
24 de ore de la Le Mans, este prima maşină de curse din lume cu propulsie pe
hidrogen, având în spate o tehnologie special dezvoltată pentru un sistem cu
propulsie electrică. Propulsia pe hidrogen are un imens potenţial în oferirea
puterii necesare unei maşini din motorsport, iar, pentru a maximiza aderenţa şi
pentru a creşte eficienţa consumului de energie în cazul unei astfel de maşini,
o anvelopă trebuie să fie proiectată în acord cu setările specifice ale
maşinii.
CUPLU MOTOR VECTORIAL
Viitoarele maşini de curse cu carburant
alternativ se vor baza din greu pe un cuplu motor vectorial, care are o
influenţă deosebită asupra designului anvelopei.
Montet adaugă: “Controlul cuplului motor
vectorial în viraje este adesea văzut ca fiind <<Mâna lui
Dumnezeu>> pentru capacităţile de virare atât pe circuit cât şi pe stradă,
dar beneficiile substanţiale ale acestei tehnologii nu valorează nimic fără un
profil adecvat al anvelopei.”
“În timp ce controlul lateral al distribuţiei
cuplului repartizează inegal cuplul motor la roţile din stânga şi din dreapta,
tehnologia cuplului motor vectorial asigură în mod diferenţiat capacitatea de a
varia cantitatea de putere trimisă la fiecare roată, iar aceasta permite o
accelerare laterală optimă. Astfel, suspensia poate fi utilizată pentru a
controla reacţia vehiculelor în timp ce cuplul motor vectorial se concentrează
asupra stabilităţii.”
IMPACTUL PROFILULUI ANVELOPEI
“Luând în considerare doar compusul anvelopei,
echilibrul optim pentru o maşină bine controlată pe diferite tipuri de circuit,
de diferite suprafețe şi în diferite tipuri de viraje, precum şi forţele legate de controlul
uzurii, reducerea uzurii neuniforme, controlul temperaturii anvelopelor şi
rezistenţa la rulare scăzută vor fi determinate de compusul folosit. Pentru a
ajunge la cele mai bune rezultate, compusul trebuie să fie optimizat pentru
fiecare circuit în parte. Dunlop a dezvoltat un proces de ˂˂caracterizare a
circuitului>> care utilizează simularea unei timp pe turul de pistă
pentru a evalua activitatea înregistrată de fiecare anvelopă şi pentru a predefini
o schemă a unui compus de bază pentru fiecare circuit. Utilizarea diferitelor
hărţi ale cuplului motor vectorial pe o anumită maşină ar putea ajuta la
reechilibrarea compusului şi la reconfigurarea alegerilor pentru fiecare traseu
în parte”, a explicat Montet.
“Acest tip de curse pune în evidenţă importanţa
eficienţei consumului de carburant din lumina posibilităţii echipelor de a-şi
adjudeca victoria”, a declarat Sanjay Khanna, Managing Director, marca Dunlop.
“În fond, carburantul este o greutate în plus în maşină, care îi împiedică
performanţa. În acelaşi timp, cu cât este mai eficient consumul de carburant al
unei maşini, cu atât mai multe tururi de pistă poate parcurge fără a se opri la
boxe pentru alimentare. Iar aici Dunlop joacă un rol crucial, oferind cea mai
bună rezistenţă la rulare şi o performanţă echilibrată, pentru a asigura
victoria în cursă ajutând maşina să reducă atât cantitatea de combustibil
necesar cât şi consumul. Pentru noi aceasta este o mare provocare, iar la cea
de-a 125-a noastră aniversare această inovaţie atât pentru curse cât şi pentru
condusul de zi cu zi este o nouă piatră de hotar marca Dunlop.”
Sursa: Izabella Ghita, PR Managing Partner
felicitari pentru articol, iar Dunlop stie despre ce vorbeste
RăspundețiȘtergere