Reuşind să inspire prin fiecare centimetru al caroseriei un aer de
vehicul pentru competiţii automobilistice, noul concept provo, pregătit de Kia cu
ocazia Salonului Internaţional Auto de la Geneva, reuşeşte un mix perfect între
tehnologia ultra-modernă şi un aspect îndrăzneţ, agil, într-o interpretare proprie
originală, totul luând formă într-un automobil fascinant ce se încadrează în
segmentul B al pieţei.
Silueta joasă, rafinată, dar în acelaşi timp
musculoasă a hatchback-ului cu aspect de coupé ascunde un sistem de propulsie de tip
smart-hybrid, care este alcătuit dintr-un motor termic cu aprindere prin
scânteie supraalimentat şi un motor electric cu sistem inteligent de regenerare
a energiei. Aşa se face că acest concept cu o puternică înclinaţie către latura
distractivă a noţiunii de automobil dezvăluie parte din intenţiile pe care Kia
le are în ceea ce priveşte planurile de extindere în segmentul B de piaţă.
Cu elemente ce-i trădează apartenenţa la nouă
familie de vehicule Kia, gabaritul compact al lui provo are o lungime de 3,88
m, o înălţime de 1,77 m şi o înălţime de doar 1,35 m. Grila frontală este o
reinterpretare a ideii de “bot de tigru”, pe care Peter Schreyer a
implementat-o în ultimele modele lansate, iar noile blocuri optice au un aspect îndrăzneţ, şi au
în componenţa mai mult de 850 de LED-uri de mici dimensiuni.
Contactul cu solul se face prin intermediul
unor jante impresionante de 19 inch, echipate cu anvelope performante cu
dimensiunea 225/40 R19. Aspectul agresiv al jantelor fabricate din aliaj de
aluminiu este completat de tuşa sportivă asigurată de sistemul de prindere
cu o singură piuliţa centrală, preluat din lumea curselor auto, şi de nuanţa de
portocaliu folosită la vopsirea acestuia. Dacă la toate dimensiunile pe care
le-am prezentat până acum mai adăugăm un ampatament de 2,53 m, ne aşteptam ca
în materie de manevrabilitate şi comportament dinamic provo să se prezinte
excelent.
Raportându-se la aspect, Gregory Guillaume,
designer şef în cadrul centrului de design Kia de la Frankfurt, descrie noul
provo ca fiind „un automobil musculos, dar cu emoţie, menit să livreze o
plăcere pură şi performanţe dinamice în ton pentru şoferul entuziasmat, care-şi
petrece mare parte din timp în mediul urban, dar care profită de orice ocazie
pentru a ieşi la un drum lung, cât mai virajat.” Dar noul concept nu este doar
un exerciţiu de design al companiei. Soluţiile constructive adoptate dovedesc
atenţia acordată dezvoltării tehnologice.
Sub capotă, noul provo ascunde un motor pe
benzină Turbo GDI de 1,6 litri care produce 204 CP, iar transmisia este de tip
„smart-4WD-hybrid”. Mai exact, puntea spate găzduieşte un motor electric de
tracţiune, care poate suplimenta, la nevoie, cuplul motor furnizat de unitatea
termică punţii faţă. Acesta poate asigura un surplus de până la 45 CP, fie în
cazul în care se urmăreşte o accelerare rapidă, fie în cazul drumurilor
virajate, când şi roţile spate pot deveni motrice.
În situaţia în care nu este nevoie de o
viteză mare de deplasare, cum ar fi în cazul aglomerărilor urbane, sau în
centrul marilor oraşe unde sunt impuse norme severe de poluare, provo, poate
rula exclusiv electric, bazându-se pe motorul de care aminteam. Sistemul de
regenerare a energiei este activat în momentul în care automobilul frânează, în
situaţiile normale de deplasare. Transmisia conceptului este de tip DCT, cu
şapte rapoarte, fiind pentru prima dată când Kia dezvolta o asemenea cutie de
viteze.
Planşa de bord este alcătuită dintr-un singur
panou fabricat din fibră de carbon. Acesta nu se prelungeşte către podeaua
habitaclului, în mod deliberat, pentru a lăsa în acea zonă un spaţiu cât mai
mare. Pedalele şi suportul de sprijin pentru picior sunt fabricate din aluminiu
polişat. Zona ceasurilor de bord este înlocuită de
un display pe care sunt generate două cadrane ce înlocuiesc versiunile
analogice de ceasuri. Între acestea sunt afişate diverse informaţii
suplimentare, dar mulţumită faptului că este un ecran, poate fi folosit pentru
a afişa o sumedenie de alte informaţii, în diferite variante grafice. Pe
tunelul central este aplicată o plăcuţă pe care se găsesc butonul de
pornire/oprire al automobilului, selectorul transmisiei DCT şi comenzile
interfeţei multimedia.
Deşi momentan nu există un orizont vizibil
pentru o posibilă intrare în producţie a conceptului provo, debutul pe piaţă a
noii Kia pro_cee’d GT, ce se va produce în vara 2013, subliniază destul de clar
dorinţa companiei de a oferi produse atractive, dinamice, care vor naşte
dorinţă, şi care vor livra performanţe la un nivel foarte accesibil
entuziaştilor domeniului auto. Iar provo ar putea fi exact acest tip de
automobil.
Sursa: Kia Romania
0 comentarii