Noua gamă de automobile electrice BMW i promite
să schimbe complet modul în care privim automobilul și aceasta nu numai din perspectiva propulsiei
electrice. Pentru prima data se va folosi la scară largă fibra de carbon pentru
caroseria unui automobil de serie mare, preocuparea pentru emisii zero începe
de la procesul producție pentru care BMW Group va folosi exclusiv energie din surse
regenerabile, în timp ce o serie de servicii extinse oferă o experiență unică a condusului electric, asigurând, de
exemplu, utilizarea optimă a infrastructurii de condus.
1. Începutul unei noi ere – procese inovative de
fabricație cu fibra de carbon în
prim-plan
Utilizarea constantă a
materialelor ultrauşoare reprezintă un factor foarte important pentru
automobilele cu propulsie electrică, deoarece, pe lângă capacitatea limitată a
acumulatorului, masa maşinii este un factor de limitare a autonomiei. Cu cât
este mai uşor un automobil, cu atât este mai mare autonomia, pentru că este mai
mică masa pe care electromotorul trebuie să pună în mişcare la accelerare. Şi
în special în trafic urban, fazele de frânare şi accelerare alternează
frecvent. Pe lângă autonomia mai mare, masa redusă a maşinii înseamnă un consum
mai mic de putere şi o dinamică mai bună, iar acumulatorul poate fi mai mic.
Industrializarea producţiei CFRP.
Pentru a compensa plusul de masă al componentelor electrice, BMW i utilizează constant construcţii ultrauşoare şi materiale inovatoare în automobilele sale. Unul din importantele avantaje oferite de soluția BMW este un concept dezvoltat de la zero pentru propulsia electrică, nu un automobil adaptat de la un model convențional. Astfel a fost posibilă o structură completă nouă, așa-numitul concept LifeDrive, cu o caroserie din fibră de cabon (Life) și un șasiu construit din aluminiu (Drive).
Pentru a compensa plusul de masă al componentelor electrice, BMW i utilizează constant construcţii ultrauşoare şi materiale inovatoare în automobilele sale. Unul din importantele avantaje oferite de soluția BMW este un concept dezvoltat de la zero pentru propulsia electrică, nu un automobil adaptat de la un model convențional. Astfel a fost posibilă o structură completă nouă, așa-numitul concept LifeDrive, cu o caroserie din fibră de cabon (Life) și un șasiu construit din aluminiu (Drive).
Modulul Life - celula
pasagerilor de la viitorul BMW i3 - este realizată în principal din plastic
ranforsat cu fibră de carbon, CFRP. Utilizarea pe scară largă a acestui
material de avangardă, uşor şi rezistent la impact, este fără precedent în
producţia de serie a unui automobil. Până acum acest material era rezervat
modelelor sport construite în număr limitat, folosirea extinsă a CFRP fiind
considerată ca prea scumpă, iar procesarea şi prelucrarea prea complexe şi
insuficient de flexibile. Dar BMW a descoperit potenţialul de care dispune
materialul şi, după zece ani de cercetare intensivă şi optimizare a procesului,
a materialelor, a sistemelor şi a uneltelor, BMW Group este singurul
constructor auto care deţine experienţa necesară pentru producţia CFRP la scară
industrială. Nivelul avansat al procesului de producţie este vizibil mai ales
în siguranţa procesului, timpii scurţi ai ciclului şi standardul ridicat de
calitate al componentelor produse din CFRP.
Fără îndoială,
materialele pentru construcţii ultrauşoare precum aluminiu sau fibra de carbon
necesită un consum mai mare de energie pentru a fi prelucrate decât oţelul.
Acesta este motivul pentru care BMW acordă, în cadrul prelucrării şi
procesării, o importanţă maximă economisirii resurselor şi utilizării vaste a
energiei care nu produce CO2. Consumul de energie şi apă, procesarea apei
reziduale, emisiile de solvenţii şi deşeurile sunt principala preocupare aici,
economiile fiind un rezultate direct al noului concept de producţie. În joint
venture cu SGL Automotive Carbon Fibers (ACF), BMW Group deţine o poziţie unică
în industrie ca "proprietar" în toate etapele procesului, de la
producţie până la reciclare.
Moses Lake: producţie de fibră de carbon cu
energie hidro.
Un precursor - fibră textilă de termoplastic, realizată din poliacrilonitril - este utilizat pentru producerea fibrei de carbon la SGL ACF, la Moses Lake (SUA). În cadrul unui proces complex în mai multe etape, toate elementele fibrei sunt separate în formă gazoasă până când nu rămâne decât o singură fibră, care constă din carbon aproape pur cu o structură stabilă de grafit. Aceasta are o grosime de numai 7 microni (0,007 mm) - prin comparaţie, firul de păr uman măsoară aproximativ 50 microni (0,05 mm). Pentru utilizare ulerioară, circa 50.000 de filamente individuale sunt înfășurate în rulouri și poartă denumirea de „rovings” sau „heavy tows“. Alături de industria auto, materialele compozite din fibre de asemenea grosime sunt folosite şi la palele elicelor mari de la sistemele eoliene.
Un precursor - fibră textilă de termoplastic, realizată din poliacrilonitril - este utilizat pentru producerea fibrei de carbon la SGL ACF, la Moses Lake (SUA). În cadrul unui proces complex în mai multe etape, toate elementele fibrei sunt separate în formă gazoasă până când nu rămâne decât o singură fibră, care constă din carbon aproape pur cu o structură stabilă de grafit. Aceasta are o grosime de numai 7 microni (0,007 mm) - prin comparaţie, firul de păr uman măsoară aproximativ 50 microni (0,05 mm). Pentru utilizare ulerioară, circa 50.000 de filamente individuale sunt înfășurate în rulouri și poartă denumirea de „rovings” sau „heavy tows“. Alături de industria auto, materialele compozite din fibre de asemenea grosime sunt folosite şi la palele elicelor mari de la sistemele eoliene.
Pentru producția de fibre de carbon la Moses Lake, toată energia pentru producţie se
obţine din surse regenerabile de la hidrocentralele locale, astfel că emisiile
CO2 sunt nule. Uzina ultramodernă din statul Washington impune standardul şi în
privinţa eficienţei energetice. În comparaţie cu producţia convenţională de
CFRP, reducerea CO2e (potenţial de încălzire globală) este de aproximativ 50%.
Pentru ca BMW i3 să părăsească linia de asamblare de la Leipzig conform
programului la finalul anului 2013, fibrele ultrauşoare au fost produse încă de
la sfârşitul anului 2011. Două linii de producţie, fiecare cu o capacitate
anuală de 1.500 de tone, asigură furnizarea necesarului de materie primă.
Acesta constituie aproximativ 10% din producţia globală de CRRP din prezent.
Până în prezent, cele
două companii-mamă - BMW Group şi SGL Group - au investit aproximativ 100 de
milioane de dolari în facilitatea de producţie din Moses Lake şi au creat 80 de
noi locuri de muncă.
Wackersdorf: prefabricate în structuri textile.
La cea de-a doua locaţie a acestui joint venture, la Wackersdorf Innovation Park, legăturile de fibre produse la Moses Lake sunt procesate suplimentar, la scară industrială, într-o structură textilă. Spre deosebire de ţesături, care sunt împletite sau întreţesute, fibrele sunt aranjate unele lângă altele pe un singur nivel. O structură ţesută ar îndoi fibrele şi ar reduce proprietăţile excelente, pentru că însăşi alinierea fibrei în ţesătură este cea care garantează caracteristicile optime ale componentei produsă în procesul final.
La cea de-a doua locaţie a acestui joint venture, la Wackersdorf Innovation Park, legăturile de fibre produse la Moses Lake sunt procesate suplimentar, la scară industrială, într-o structură textilă. Spre deosebire de ţesături, care sunt împletite sau întreţesute, fibrele sunt aranjate unele lângă altele pe un singur nivel. O structură ţesută ar îndoi fibrele şi ar reduce proprietăţile excelente, pentru că însăşi alinierea fibrei în ţesătură este cea care garantează caracteristicile optime ale componentei produsă în procesul final.
În prezent, după o
investiţie de 20 de milioane de euro şi crearea de aproximativ 100 de locuri de
muncă, mai multe tone de ţesătură din fibră de carbon pot fi produse anual la
uzina Wackersdorf. Acestea formează materialul de bază pentru producţia
pieselor şi componentelor din CFRP la uzinele BMW din Landshut şi Leipzig.
Landshut: procesare suplimentară în componente
CFRP.
Ţesăturile din fibră de carbon livrate de la Wackersdorf sunt procesate suplimentar în piese CFRP pentru caroserie la uzinele de presare din Landshut şi Leipzig. De-a lungul ultimilor zece ani, specialiştii BMW Group de la Landshut au reuşit dezvoltarea şi automatizarea procesului de producţie pentru componentele CFRP, astfel încât producția în masă este posibilă în prezent atât din punct de vedere al costurilor, cât şi al calităţii, iar procesul este unul sigur. Acoperişul modelelor BMW M3 şi M6 şi suportul barelor de la BMW M6 sunt produse de ceva timp în procesul CFRP industrializat de la Landshut. Primul model BMW la care s-a folosit fibra de carbon a fost versiunea specială BMW M3 CSL , deja din 2004.
Ţesăturile din fibră de carbon livrate de la Wackersdorf sunt procesate suplimentar în piese CFRP pentru caroserie la uzinele de presare din Landshut şi Leipzig. De-a lungul ultimilor zece ani, specialiştii BMW Group de la Landshut au reuşit dezvoltarea şi automatizarea procesului de producţie pentru componentele CFRP, astfel încât producția în masă este posibilă în prezent atât din punct de vedere al costurilor, cât şi al calităţii, iar procesul este unul sigur. Acoperişul modelelor BMW M3 şi M6 şi suportul barelor de la BMW M6 sunt produse de ceva timp în procesul CFRP industrializat de la Landshut. Primul model BMW la care s-a folosit fibra de carbon a fost versiunea specială BMW M3 CSL , deja din 2004.
După o investiţie de
40 de milioane de euro şi începerea producţiei de carbon cu aproape 100 de
angajaţi în martie 2012, uzina din Landshut este considerată centrul
definitoriu pentru inovaţia şi producţia componentelor CFRP. Landshut se
bazează pe propriul său personal tânăr pentru a asigura nivelul ridicat de
experienţă tehnică necesar în procesarea materialelor inovatoare din
construcţiile ultrauşoare, iar 40 de tineri angajaţi sunt pregătiţi anual prin
diferite cursuri.
Leipzig: formulă variabilă de fabricație.
Nou-înfiinţată, uzina de presare din Leipzig este echipată cu tehnologie de ultimă oră pentru CFRP în producţia de automobile. Acum, BMW fabrică propriile materiale compozite cu fibră de carbon - totul în cadrul uzinei gândită pentru producţie la scară industrială. Formula - compoziţia, rezistenţa şi geometria pieselor CFRP - poate fi modificată sau adaptată individual în uzina de presare, în orice moment al procesului de fabricare în funcţie de specificaţiile de design. În primă fază, materialul textil din fibră de carbon - furnizat de Wackersdorf - ia forma finală în procesul de preformare. Prin încălzire se conferă laminatului o structură tridimensională stabilă. Mai multe piese astfel obținute pot fi apoi asamblate într-o componentă mai mare. În acest fel pot fi produse componente mari de caroserie, care sunt dificil de realizat din panouri de aluminiu sau oţel. Următoarea etapă a procesului este injectarea sub presiune mare a unei rășini speciale, prin utilizarea procesului RTM (Resin Transfer Moulding / Mulaje prin Transfer de Rășină). Procedura de injecţie RTM este utilizat în industria aerospaţială şi în construcţia de bărci şi turbine eoliene, componentele astfel obținute având proprietăți deosebite în ceea ce privește rezistența și elasticitatea.
Nou-înfiinţată, uzina de presare din Leipzig este echipată cu tehnologie de ultimă oră pentru CFRP în producţia de automobile. Acum, BMW fabrică propriile materiale compozite cu fibră de carbon - totul în cadrul uzinei gândită pentru producţie la scară industrială. Formula - compoziţia, rezistenţa şi geometria pieselor CFRP - poate fi modificată sau adaptată individual în uzina de presare, în orice moment al procesului de fabricare în funcţie de specificaţiile de design. În primă fază, materialul textil din fibră de carbon - furnizat de Wackersdorf - ia forma finală în procesul de preformare. Prin încălzire se conferă laminatului o structură tridimensională stabilă. Mai multe piese astfel obținute pot fi apoi asamblate într-o componentă mai mare. În acest fel pot fi produse componente mari de caroserie, care sunt dificil de realizat din panouri de aluminiu sau oţel. Următoarea etapă a procesului este injectarea sub presiune mare a unei rășini speciale, prin utilizarea procesului RTM (Resin Transfer Moulding / Mulaje prin Transfer de Rășină). Procedura de injecţie RTM este utilizat în industria aerospaţială şi în construcţia de bărci şi turbine eoliene, componentele astfel obținute având proprietăți deosebite în ceea ce privește rezistența și elasticitatea.
Industrializarea CFRP a început.
Cu o forță de până la 4.500 de tone, presele lucrează după parametri de timp, presiune şi temperatură bine definiţi, dezvoltaţi intern, până când răşina reacționează cu agentul de întărire. Patentat de BMW, acest proces special de producţie elimină etapa de întărire într-un cuptor separat, etapă care urmează într-o fază de presare CFRP. Se economisește astfel timp, dar și o cantitate semnificativă de energie și în premieră este posibilă astfel producţia la scară industrială a componentelor CFRP de mari dimensiuni. Prin acest proces se pot realiza piese preformate într-un timp mai mic de zece minute.
Cu o forță de până la 4.500 de tone, presele lucrează după parametri de timp, presiune şi temperatură bine definiţi, dezvoltaţi intern, până când răşina reacționează cu agentul de întărire. Patentat de BMW, acest proces special de producţie elimină etapa de întărire într-un cuptor separat, etapă care urmează într-o fază de presare CFRP. Se economisește astfel timp, dar și o cantitate semnificativă de energie și în premieră este posibilă astfel producţia la scară industrială a componentelor CFRP de mari dimensiuni. Prin acest proces se pot realiza piese preformate într-un timp mai mic de zece minute.
Concepută special
pentru CFRP, această nouă uzină de presare nu seamănă cu o unitate
convenţională de prelucrare a panourilor de oţel. Investiţiile specifice
producţiei sunt semnificativ reduse, costuri de construcţie sunt reduse
semnificativ prin eliminarea vopsitoriei clasice şi a acoperirii prin
scufundare în baie catodică.
Prin acest proces sunt
realizate chiar şi structuri complexe, precum întreaga ramă a uşii laterale de
la modulul Life al modelului BMW i3, sunt pregătite cu multe din elementele
structurale deja integrate, calitate optimă a produsului, funcţionalitate
perfectă şi acurateţe ridicată a montajului. Singurele operațiuni necesare sunt finisări precum tăierea cu precizie a conturului sau a
fantelor lipsă.
Fără componente de
CFRP preformate, ar fi fost necesară asamblarea succesivă a multor componente
interne şi externe pentru obţinerea ramei laterale clasice din panouri de oţel.
Arhitectura normală din panouri de oţel are nevoie de mult mai multe piese de
caroserie, iar designul său ar face ca masa să fie mult mai mare decât cea a
modulului LifeDrive de la BMW i3. Astfel, avantajele de greutate obținute prin folosirea CFRP sunt oferite nu numai de proprietățile intrinseci ale materialului, ci și printr-un design mai
eficient.
Revoluţie în construcţia caroseriei cu noi
unelte de precizie.
Componentele CFRP produse la noua uzină de presare din Leipzig şi piesele CFRP livrate de la fabrica de presare din Landshut sunt asamblate în noua hală de construcţie a caroseriilor. Aproximativ 150 de piese - cu o treime mai puţine decât la construcţia convenţională cu panouri de oţel - alcătuiesc forma de bază a modulului Life de la BMW i3. Nu există poluare fonică de la înşurubare sau nituire, nu sar scântei de la sudură şi este folosită doar cea mai nouă tehnologie de lipire care este 100% automatizată, o altă tehnologie deţinută excluisv de BMW. În procesul unic de lipire, componentele individuale sunt asamblate fără atingere la un spaţiu de lipire de 1,5 milimetri pentru a asigura rezistenţa optimă după operaţiunea de lipire. În cadrul noului proces de producţie, toate componentele conectate în modulul Life se află întotdeauna la aceeaşi distanţă, astfel că primesc aceeaşi cantitate de adeziv. Doar această precizie permite transmisia optimă forțelor între componentele CFRP individuale - astfel se obţine cel mai înalt standard de calitate în producţia de serie. Per total, fiecare maşină are o lungime totală de lipire foarte definită cu mare precizie, 160 de metri, în timp ce lăţimea este de 20 de milimetri.
Componentele CFRP produse la noua uzină de presare din Leipzig şi piesele CFRP livrate de la fabrica de presare din Landshut sunt asamblate în noua hală de construcţie a caroseriilor. Aproximativ 150 de piese - cu o treime mai puţine decât la construcţia convenţională cu panouri de oţel - alcătuiesc forma de bază a modulului Life de la BMW i3. Nu există poluare fonică de la înşurubare sau nituire, nu sar scântei de la sudură şi este folosită doar cea mai nouă tehnologie de lipire care este 100% automatizată, o altă tehnologie deţinută excluisv de BMW. În procesul unic de lipire, componentele individuale sunt asamblate fără atingere la un spaţiu de lipire de 1,5 milimetri pentru a asigura rezistenţa optimă după operaţiunea de lipire. În cadrul noului proces de producţie, toate componentele conectate în modulul Life se află întotdeauna la aceeaşi distanţă, astfel că primesc aceeaşi cantitate de adeziv. Doar această precizie permite transmisia optimă forțelor între componentele CFRP individuale - astfel se obţine cel mai înalt standard de calitate în producţia de serie. Per total, fiecare maşină are o lungime totală de lipire foarte definită cu mare precizie, 160 de metri, în timp ce lăţimea este de 20 de milimetri.
Timp economisit cu adeziv instant.
În prezent, compartimentele CFRP de la caroserie sunt produse numai pentru automobile speciale, în motorsport şi pentru modele supersport. Costurile de producţie au o importanţă relativ minoră pentru aceste cantităţi mici de producţie. Timpul de întărire pentru lipirea cu adeziv poate fi mai mare de o zi. Pentru minimizarea acestui timp în producţia de serie a BMW i3, acest proces a fost optimizat semnificativ.
În prezent, compartimentele CFRP de la caroserie sunt produse numai pentru automobile speciale, în motorsport şi pentru modele supersport. Costurile de producţie au o importanţă relativ minoră pentru aceste cantităţi mici de producţie. Timpul de întărire pentru lipirea cu adeziv poate fi mai mare de o zi. Pentru minimizarea acestui timp în producţia de serie a BMW i3, acest proces a fost optimizat semnificativ.
Un adeziv nou
dezvoltat este pregătit timp de numai 90 de secunde înainte de aplicare. O
jumătate de oră mai târziu este întărit. Această reprezintă accelerarea de zece
ori a procesului tradiţional de lipire. Pentru că timpul de întărire să fie
redus la mai puţin de zece minute, BMW a dezvoltat un proces termic
suplimentar. Acesta implică încălzire suplimentară a punctelor specifice de
lipire de pe piesele CFRP - procesul de întărire fiind astfel de 32 de ori mai
rapid față de unul convențional.
Conceptele de culoare pot fi alese cu până la
şase zile înainte de asamblarea finală.
Foarte rezistentă, celula CFRP pentru pasageri - modulul Life - este produsă la Leipzig, unde trece de la construcţia caroseriei la noua hală de asamblare - este locul unde este unită cu modulul Drive din aluminiu. Modulul Drive de bază, livrat de la Dingolfing, este completat la Leipzig înainte de a fi fixat definitiv de modulul Life. Doar atunci celula internă din CFRP a modulului Life primeşte carcasa externă finală, din plastic. Pentru învelişul exterior, vopsit şi format din mai multe piese, se foloseşte în special plastic turnat prin injecţie termoplastică, aşa cum este şi cazul construcţiei tradiţionale de automobile (bară faţă/spate, praguri laterale etc). În faza finală de asamblare, piesele vopsite din plastic sunt fixate prin șuruburi și prinderi speciale pentru o îmbinare perfectă.
Foarte rezistentă, celula CFRP pentru pasageri - modulul Life - este produsă la Leipzig, unde trece de la construcţia caroseriei la noua hală de asamblare - este locul unde este unită cu modulul Drive din aluminiu. Modulul Drive de bază, livrat de la Dingolfing, este completat la Leipzig înainte de a fi fixat definitiv de modulul Life. Doar atunci celula internă din CFRP a modulului Life primeşte carcasa externă finală, din plastic. Pentru învelişul exterior, vopsit şi format din mai multe piese, se foloseşte în special plastic turnat prin injecţie termoplastică, aşa cum este şi cazul construcţiei tradiţionale de automobile (bară faţă/spate, praguri laterale etc). În faza finală de asamblare, piesele vopsite din plastic sunt fixate prin șuruburi și prinderi speciale pentru o îmbinare perfectă.
Reciclarea CFRP şi BMW i: o buclă închisă.
De-a lungul dezvoltării BMW i, BMW Group a creat o premieră mondială: primul concept de reciclare pentru producția de serie al componentelor CFRP, componentelor caroseriei şi al deşeurilor de producţie. Prin diferite proceduri, resturi de materiale obținute în faza de producție, dar și de la automobile distruse/casate sunt refolosite în construcţia de maşini şi reintroduse în procesul de producţie sau utilizate în alte aplicaţii.
De-a lungul dezvoltării BMW i, BMW Group a creat o premieră mondială: primul concept de reciclare pentru producția de serie al componentelor CFRP, componentelor caroseriei şi al deşeurilor de producţie. Prin diferite proceduri, resturi de materiale obținute în faza de producție, dar și de la automobile distruse/casate sunt refolosite în construcţia de maşini şi reintroduse în procesul de producţie sau utilizate în alte aplicaţii.
În acest proces,
reciclarea fibrei de carbon care conţine material "uscat", fără
răşini, este diferită de reciclarea materialului compozit (CFRP), care este
realizat din plastice "ude", cu răşini. Resturile de carbon uscat,
care sunt create în faza de producţie, pot fi transformate în fibre neţesute
valoroase şi pot fi reutilizate în ciclul de prelucrare. Aproximativ 10 procente
din fibra de carbon utilizată la BMW i3 este material reciclat, un proces unic
la nivel mondial în industria auto.
În prima fază a
reciclării materialului compozit (procesarea fibrei de carbon care conţine
răşini), CFRP este separat industrial de amestecul cu alt plastice şi este
procesat într-o facilitate de piroliză. Căldura degajată de procesul de
descompunere a răşinii este utilizată pentru separarea fibrelor de carbon
nedistruse. Aceste fibre pot fi utilizate ulterior la producerea diverselor
componente şi reducerea necesarului de fibre noi. De exemplu, şezutul scaunului
din spate este făcut din fibră de carbon reciclată. Standardul de calitate BMW
este îndeplinit 100%, iar masa este redusă cu 30% faţă de construcţia
convenţională din fibră de sticlă mată. Tocat sau tăiat în fibre scurte, CFRP
reciclat sau fibrele de carbon sunt utilizate în numeroase domenii din afara
industriei auto - de exemplu, în industria textilă sau cea electronică
(materialul carcasei de la unităţile de control). Utilizarea "fibrelor
CFRP secundare" face parte din ciclul materialelor durabile care
economiseşte resursele şi asigură materii primii pentru utilizări viitoare.
2.Procesul de producție: preocuparea pentru impact minim asupra
mediului încă de la început.
La Leipzig, producţia modelului cu propulsie electrică BMW i3 începe în toamna anului 2013 şi se utilizează surse de energie care nu emit CO2. BMW i8 va urma la începutul anului 2014 - o maşină sport hibrid plug-in cu electromotor, dar şi motor cu ardere internă.
La Leipzig, producţia modelului cu propulsie electrică BMW i3 începe în toamna anului 2013 şi se utilizează surse de energie care nu emit CO2. BMW i8 va urma la începutul anului 2014 - o maşină sport hibrid plug-in cu electromotor, dar şi motor cu ardere internă.
Producţia modelelor
BMW i impune noi standarde în ceea ce privește protecția mediului printr-un consum de energie mai mic cu aproximativ 50% şi
unul de apă redus cu 70% comparativ cu media producţiei BMW, una deja foarte
eficientă. Toată electricitatea utilizată la producţia modelelor BMW i în uzina
din Leipzig este generată de centrale eoliene, adică surse de energie 100%
regenerabilă.
În premieră pentru
Germania, sistemele eoliene au fost instalate pe terenul uzinei unui
constructor auto pentru alimentarea directă a locaţiei de producţie.
Activitatea de construire a celor patru turbine eoliene, fiecare cu o putere de
2,5 MW, va fi încheiată în primăvară. Electricitatea generată astfel va
îndeplini toate cerinţele de putere pentru producţia viitoare a modelelor BMW i
la uzina din Leipzig.
Turbinele eoliene produc mai multă energie decât
este necesară pentru producţie la Leipzig.
La aproximativ 26 GWh pe an, cele patru sisteme eoliene Nordex N100/2500 vor genera în viitor chiar mai multă electricitate decât este necesară pentru producţia modelelor BMW i. Se anticipează un surplus anual de până la 2 GWh, care poate fi utilizat în alte secţii ale uzinei din Leipzig.
La aproximativ 26 GWh pe an, cele patru sisteme eoliene Nordex N100/2500 vor genera în viitor chiar mai multă electricitate decât este necesară pentru producţia modelelor BMW i. Se anticipează un surplus anual de până la 2 GWh, care poate fi utilizat în alte secţii ale uzinei din Leipzig.
Operatorul sistemului
eolian va fi compania care este liderul din Germania în dezvoltarea de proiecte
eoliene, wpd AG din Bremen. Uzina BMW din Leipzig a încheiat un acord pe termen
lung cu wpd pentru utilizarea directă a electricităţii produse în incinta fabricii.
Pentru a avea
siguranţa că BMW i3 va fi lansat pe piaţă fără probleme în 2013, pe terenul
uzinei din Leipzig au fost construite o nouă secţie de presare a carbonului, o
secție de prelucrare a pieselor din plastic,
una pentru construcţia caroseriilor şi o hală de asamblare/logistică pentru
noile modele. Investiţia a totalizat 400 de milioane de euro.
Impactul asupra
mediului al întregului automobil este definit mai ales de faza de utilizare,
unde construcţia ultrauşoară - în special - îşi demonstrează potenţialul de
economisire. Deşi costurile de producţie (acumulator, construcţie CFRP
ultrauşoară) sunt mai mari din punct de vedere energetic în comparaţie cu
materialele convenţionale, construcţia uşoară în sine face ca BMW i3 să fie mai
eficient din perspectiva energiei pentru întregul ciclu producție-utilizare-reciclare.
Chiar de la bun
început, BMW Group a controlat emisiile CO2 generate prin consumul de energie
pentru procesul de producţie. BMW i3 demonstrează clar succesul acestor
eforturi: de-a lungul întregului ciclu de producţie şi de viaţă, incluzând şi
generarea energiei în Europa utilizată la încărcare (mix de energie electrică
EU-25), automobilul electric dovedeşte un impact asupra meidului (CO2e) mai mic
cu cel puţin o treime decât o maşină similară ca eficienţă, dar cu motor cu
ardere internă. Dacă energia pentru condusul automobilului este obţinută din
surse regenerabile precum energie eoliană sau hidro, potenţialul de încălzire
globală poate fi redus cu peste 50%.
Producţia gamei BMW i
impune standarde în utilizarea materialelor inovatoare, în conservarea
resurselor şi în industrializarea electromobilităţii. Conceptul de producţie
este şi el unul revoluţionar. Arhitectura automobilului, cu modulul LifeDrive
şi celula pasagerilor din fibră de carbon la modulul Life, face posibil
procesul inovator de producţie fără etapele tradiţionale de fabricaţie în uzina
de presare şi vopsitorie. Chiar şi procesele de prelucrare sunt unice: în locul
metodelor clasice de producţie este utilizată lipirea high-tech. Astfel, munca
angajaţilor este simplificată semnificativ. Arhitectura noului automobil
înseamnă că locurile de muncă sunt mai ergonomice, iar asamblarea mai rapidă.
Halele de producţie beneficiază şi de lumină naturală.
"Leed Gold Standard" pentru
planificarea durabilă a producției.
Noile clădiri din Leipzig au primit, din partea renumitului U.S. Green Building Council (Consiliul SUA pentru Clădiri Ecologice), LEED Gold Certificate (Leadership in Energy and Environmental Design / lider în designul energiei şi mediului) pentru clădirile concepute pentru dezvoltare durabilă. Măsurile tehnice au fost utilizate pentru reducerea semnificativă a consumului de energie în hale. Prin utilizarea controlului inteligent al ventilaţiei, tot aerul din facilităţile de producţie este înlocuit de mai multe ori pe zi prin iluminatoare. Ventilaţia naturală reduce nivelul de miros şi praf în secţia pentru caroserii şi hala de asamblare şi furnizează răcirea necesară pentru a contracara încălzirea generată în secția de presare în timpul procesului de producţie. Sistemul de ventilaţie nu are nevoie de ventilatoare sau sisteme de aer condiţionat. În plus, foliile albe de pe benzile iluminatoare din tavanul halei reflectă lumina solară şi reduc utilizarea luminii artificiale. Noile clădiri din Leipzig impun astfel şi standarde ecologice în industria auto.
Noile clădiri din Leipzig au primit, din partea renumitului U.S. Green Building Council (Consiliul SUA pentru Clădiri Ecologice), LEED Gold Certificate (Leadership in Energy and Environmental Design / lider în designul energiei şi mediului) pentru clădirile concepute pentru dezvoltare durabilă. Măsurile tehnice au fost utilizate pentru reducerea semnificativă a consumului de energie în hale. Prin utilizarea controlului inteligent al ventilaţiei, tot aerul din facilităţile de producţie este înlocuit de mai multe ori pe zi prin iluminatoare. Ventilaţia naturală reduce nivelul de miros şi praf în secţia pentru caroserii şi hala de asamblare şi furnizează răcirea necesară pentru a contracara încălzirea generată în secția de presare în timpul procesului de producţie. Sistemul de ventilaţie nu are nevoie de ventilatoare sau sisteme de aer condiţionat. În plus, foliile albe de pe benzile iluminatoare din tavanul halei reflectă lumina solară şi reduc utilizarea luminii artificiale. Noile clădiri din Leipzig impun astfel şi standarde ecologice în industria auto.
3. Soluții pentru E-mobilitate.
Energia furnizată pentru BMW i3 provine de la un acumulator litiu-ion foarte performant, special dezvoltat pentru model, care include 96 de celule grupate în 8 module. Bateria este integrată compact sub podea, unde este protejată în mod optim și asigură o distribuție excelentă de mase între punți și un centru de greutate foarte jos. Acumulatorul a fost optimizat continuu de-a lungul perioadei de dezvoltare pentru găsirea echilibrului optim între performanţe, autonomie, masă şi durată de viaţă. Celulele de stocare au aceeaşi durată de viaţa ca şi automobilul. Când este complet încărcat, BMW i3 are o autonomie de 160 km în condiţii normale.
Energia furnizată pentru BMW i3 provine de la un acumulator litiu-ion foarte performant, special dezvoltat pentru model, care include 96 de celule grupate în 8 module. Bateria este integrată compact sub podea, unde este protejată în mod optim și asigură o distribuție excelentă de mase între punți și un centru de greutate foarte jos. Acumulatorul a fost optimizat continuu de-a lungul perioadei de dezvoltare pentru găsirea echilibrului optim între performanţe, autonomie, masă şi durată de viaţă. Celulele de stocare au aceeaşi durată de viaţa ca şi automobilul. Când este complet încărcat, BMW i3 are o autonomie de 160 km în condiţii normale.
BMW i3 este utilizat
în special în oraşe şi ca maşină de navetă între birou şi domiciliu, dar este
potrivit şi pentru zone de periferie, aşa cum au demonstrat testele cu MINI E.
De-a lungul testului cu MINI E şi BMW ActiveE, peste 1.000 de potenţiali
clienţi au parcurs mai bine de 20 de milioane de kilometri în zece ţări.
Testele au arătat că aproximativ 90% din călătoriile zilnice acoperă în medie
45 km, astfel că BMW i3 îndeplineşte necesităţile utilizării cotidiene în
zonele urbane. Distanţele mai mari pot fi parcurse în regim electric cu
acumulatori de capacitate mai mare, acest soluție ar implica însă o
masă şi costuri mai mari, performanțe dinamice diminuate.
În practică,
încărcarea BMW i3 este foarte simplă şi, chiar şi în prezent, mulţi pot utiliza
cu ușurință un automobil
electric. La punctul de încărcare de acasă, indiferent că este o priză clasică
sau un panou BMW i, acumulatorul BMW i3 este complet încărcat după minimum şase
ore. Cu ajutorul unui dispozitiv public modern de reîncărcare rapidă, bateria este
adusă la 80% din capacitate în 30 de minute. În timpul cât luaţi masa de prânz
sau faceţi câteva cumpărături în centrul oraşului, acumulatorul se reîncarcă
pentru alţi 120 de kilometri.
360° ELECTRIC.
Pentru a uşura utilizarea optimă a BMW i3, BMW i furnizează o gamă completă de produse şi servicii care acoperă nevoile personale ale clienţilor dincolo de automobil. Cu pachetul complet 360° ELECTRIC, avantajele electromobilităţii pot fi experimentate în fiecare zi, într-o manieră sigură, confortabilă şi flexibilă. Clienţii aleg produsele şi serviciile pe care le vor. Portofoliul 360° ELECTRIC se bazează pe patru principii de bază: Încărcarea acasă, Încărcarea la staţii publice, Asigurarea mobilităţii şi Integrarea în concepte inovatoare de mobilitate pentru depăşirea limitărilor de autonomie.
Pentru a uşura utilizarea optimă a BMW i3, BMW i furnizează o gamă completă de produse şi servicii care acoperă nevoile personale ale clienţilor dincolo de automobil. Cu pachetul complet 360° ELECTRIC, avantajele electromobilităţii pot fi experimentate în fiecare zi, într-o manieră sigură, confortabilă şi flexibilă. Clienţii aleg produsele şi serviciile pe care le vor. Portofoliul 360° ELECTRIC se bazează pe patru principii de bază: Încărcarea acasă, Încărcarea la staţii publice, Asigurarea mobilităţii şi Integrarea în concepte inovatoare de mobilitate pentru depăşirea limitărilor de autonomie.
Încărcarea acasă: realimentare convenabilă la
domiciliu.
Pentru clienţii care deţin propriul garaj sau propriul loc de parcare, BMW i oferă soluţii personalizate de încărcare sigură, confortabilă şi foarte rapidă la domiciliu. În acest scop, BMW i a încheiat, în luna ianuarie 2013, un parteneriat de anvergură cu Schneider Electric şi The Mobility House (TMH). Obiectivul acestei colaborări este opţiuni de realimentare eficiente pentru clienţi care permit încărcarea cu uşurinţă în propriul garaj atunci când BMW i3 va fi lansat pe piaţă. Acordul cuprinde servicii precum verificarea instalaţiei la domiciliul clientului, livrarea şi asamblarea staţiei de încărcare (panou BMW i), întreţinere, consultanţă şi alte servicii.
Pentru clienţii care deţin propriul garaj sau propriul loc de parcare, BMW i oferă soluţii personalizate de încărcare sigură, confortabilă şi foarte rapidă la domiciliu. În acest scop, BMW i a încheiat, în luna ianuarie 2013, un parteneriat de anvergură cu Schneider Electric şi The Mobility House (TMH). Obiectivul acestei colaborări este opţiuni de realimentare eficiente pentru clienţi care permit încărcarea cu uşurinţă în propriul garaj atunci când BMW i3 va fi lansat pe piaţă. Acordul cuprinde servicii precum verificarea instalaţiei la domiciliul clientului, livrarea şi asamblarea staţiei de încărcare (panou BMW i), întreţinere, consultanţă şi alte servicii.
De asemenea, BMW i
susţine utilizarea electricităţii din surse regenerabile şi, în colaborare cu
anumiţi parteneri, oferă diferite produse ecologice de energie electrică. În
viitor, ca parte a strategiei de colaborare între BMW AG şi Naturstrom AG,
clienţii din Germania vor avea opţiunea de achiziţionare a unui pachet de
electricitate ecologică pentru automobilul lor BMW i3. Cum Naturstrom AG
furnizează toată electricitatea din surse regenerabile de energie, este
garantată operarea maşinilor electrice fără emisii CO2. Iar BMW i este util şi
în cazul în care clienţii optează pentru un garaj cu panouri solare.
Perspectivă: încărcare prin inducţie.
În timp ce realimentarea cu cablu şi panou de încărcare a fost dezvoltată pentru a deveni o dotare standard de serie, BMW Group lucrează deja la opţiuni suplimentare posibile în viitor. Un exemplu este încărcarea prin inducţie, care funcţionează fără cabluri sau prize electrice. Cu această tehnologie, maşinile cu propulsie electrică sunt oprite pe o placă de încărcare de pe sol, iar curentul este transferat fără contact prin intermediul unui câmp electromagnetic. O asemenea soluţie este posibilă teoretic pentru garajele de acasă, dar ar putea deveni disponibilă şi în zonele publice - cu asemenea plăci încorporate pe drumuri sau în parcările publice. Când a început dezvoltarea BMW i3, unităţile de încărcare erau prea mari şi prea grele şi ar fi dus la o reducere inutilă a autonomiei automobilului. Acum, cercetătorii BMW Group au redus de 10 ori dimensiunea şi masa plăcii de realimentare din maşină.
În timp ce realimentarea cu cablu şi panou de încărcare a fost dezvoltată pentru a deveni o dotare standard de serie, BMW Group lucrează deja la opţiuni suplimentare posibile în viitor. Un exemplu este încărcarea prin inducţie, care funcţionează fără cabluri sau prize electrice. Cu această tehnologie, maşinile cu propulsie electrică sunt oprite pe o placă de încărcare de pe sol, iar curentul este transferat fără contact prin intermediul unui câmp electromagnetic. O asemenea soluţie este posibilă teoretic pentru garajele de acasă, dar ar putea deveni disponibilă şi în zonele publice - cu asemenea plăci încorporate pe drumuri sau în parcările publice. Când a început dezvoltarea BMW i3, unităţile de încărcare erau prea mari şi prea grele şi ar fi dus la o reducere inutilă a autonomiei automobilului. Acum, cercetătorii BMW Group au redus de 10 ori dimensiunea şi masa plăcii de realimentare din maşină.
Pentru ca tehnologia
de încărcare prin inducţie să fie compatibilă cu automobile ale diferiţilor
constructori, este necesar un standard - ideal internaţional. Alături de alţi
producători, BMW Group a înfiinţat un grup oficial de lucru pentru acest
obiectiv, sub auspiciile Comisiei pentru Tehnologii Electrice, Electronice şi
Informaţionale din Germania (DKE/VDE), iar diferiţi constructori comunică deja
la nivel internaţional.
Realimentare publică: încărcare pe drum.
Clienţii care nu pot realimenta BMW i3 la domiciliu sau la muncă vor găsi soluţii personalizate în pachetul 360° ELECTRIC. În colaborare cu operatorii parcărilor şi furnizorii staţiilor publice de realimentare, BMW i oferă clienţilor acces sigur la infrastructura publică de încărcare. Împreună cu partenerii săi, BMW i susţine interconectarea cu terminalele smartphone şi sistemele de navigaţie pentru a furniza utilizatorilor informații precum afişarea staţiilor de realimentare disponibile şi metode simple şi transparente de plată cu cardul ChargeNow. Cardul ChargeNow permite acces complet la staţiile de realimentare şi plată fără cash. Cardul ChargeNow adună numărul maxim posibil de furnizori ai infrastructurii publice de realimentare din toate pieţele BMW i, astfel încât clienţii să poată accesa punctele de încărcare ale diferiţilor furnizori cu un singur card şi să primească o factură standardizată de la BMW i.
Clienţii care nu pot realimenta BMW i3 la domiciliu sau la muncă vor găsi soluţii personalizate în pachetul 360° ELECTRIC. În colaborare cu operatorii parcărilor şi furnizorii staţiilor publice de realimentare, BMW i oferă clienţilor acces sigur la infrastructura publică de încărcare. Împreună cu partenerii săi, BMW i susţine interconectarea cu terminalele smartphone şi sistemele de navigaţie pentru a furniza utilizatorilor informații precum afişarea staţiilor de realimentare disponibile şi metode simple şi transparente de plată cu cardul ChargeNow. Cardul ChargeNow permite acces complet la staţiile de realimentare şi plată fără cash. Cardul ChargeNow adună numărul maxim posibil de furnizori ai infrastructurii publice de realimentare din toate pieţele BMW i, astfel încât clienţii să poată accesa punctele de încărcare ale diferiţilor furnizori cu un singur card şi să primească o factură standardizată de la BMW i.
Numai în Germania sunt
peste 70 de furnizori diferiţi de facilităţi publice de realimentare care în
prezent utilizează diferite concepte de plată şi servicii. Armonizarea acestei
situaţii este esenţială. Provocarea este extinderea continuă a produselor şi
serviciilor complete împreună cu toţi partenerii participanţi.
Un exemplu actual de
interconectare a infrastructurii publice de realimentare este portofoliul de
soluţii prezentat recent de Hubject GmbH, un joint venture BMW Group, Bosch,
Daimler, EnBW, RWE şi Siemens. Compania permite furnizorilor de servicii de
electromobilitate să-şi extindă oferta care va include e-roaming. Prin contract
cu un singur furnizor, conducătorii automobilelor electrice au acces la fiecare
punct public de realimentare dintr-o reţea europeană existentă, iar clienţii
BMW i le pot utiliza cu cardul ChargeNow. În viitor, realimentarea maşinilor
electrice va fi la fel de simplă precum retragerea banilor de la un bancomat.
Accesul la staţia de încărcare are loc printr-un cod QR standardizat care
începe şi opreşte procesul de realimentare prin funcţia de scanare şi o aplicație specială smartphone.
De la München la Leipzig doar în regim electric.
În cadrul unui joint venture cu finanţare din partea guvernului german - alături de BMW Group mai participă ABB, Deutsche Bahn, EIGHT, RWE, Universitatea din Bamberg, Universitatea Forţelor Armate Germane din München şi Universitatea Tehnică din Dresda -, o staţie de încărcare rapidă a maşinilor electrice este construită la BMW Welt în München, lucrările urmând a fi finalizate în vară. Utilizatorii vor avea la dispoziţie două puncte de realimentare în Combined Charging System CCS (Combo), sistem pe care constructorii europeni de automobile l-ai agreat ca standard comun. În plus faţă de metodele cunoscute de încărcare care utilizează curentul alternativ, CCS permite alimentări foarte rapide cu ajutorul curentului continuu şi este potrivit pentru noul BMW i3, precum şi pentru automobilele electrice ale altor constructori.
În cadrul unui joint venture cu finanţare din partea guvernului german - alături de BMW Group mai participă ABB, Deutsche Bahn, EIGHT, RWE, Universitatea din Bamberg, Universitatea Forţelor Armate Germane din München şi Universitatea Tehnică din Dresda -, o staţie de încărcare rapidă a maşinilor electrice este construită la BMW Welt în München, lucrările urmând a fi finalizate în vară. Utilizatorii vor avea la dispoziţie două puncte de realimentare în Combined Charging System CCS (Combo), sistem pe care constructorii europeni de automobile l-ai agreat ca standard comun. În plus faţă de metodele cunoscute de încărcare care utilizează curentul alternativ, CCS permite alimentări foarte rapide cu ajutorul curentului continuu şi este potrivit pentru noul BMW i3, precum şi pentru automobilele electrice ale altor constructori.
Noua staţie de
încărcare creează o conexiune între maşinile electrice, transportul public
local şi traficul bicicletelor electrice în imediata vecinătate a staţiei de
metrou Olympiapark.
Ca parte a unui alt
proiect promoţional, un consorţiu format din BMW Group, Siemens şi E.ON
montează staţii de încărcare rapidă de-a lungul autostrăzii A9. De la începutul
anului 2014, acest sistem va permite călătoria exclusiv prin propulsie
electrică de la München la Berlin cu scurte opriri pentru realimentare. Şi nu
se va termina acolo: un plan similar al altor companii va acoperi distanţa de
la München la Salzburg şi Viena, dar şi mai departe până la Bratislava,
deschizând astfel calea pentru o reţea transnaţională de staţii de încărcare
rapidă.
Aceste exemple
demonstrează că infrastructura publică de încărcare este în continuă creştere,
iar opţiunile de realimentare acasă sau la serviciu - în prezent, predominante
- sunt îmbunătăţite continuu, ceea ce oferă utilizatorilor de automobile
electrice o şi mai mare flexibilitate şi opţiuni de a călători pe distanţe mai
lungi fără dificultate. Şi în acest caz, testul la scară largă efectuat de BMW
Group a oferit rezultate interesante: utilizatorii care au avut stații proprii sau acces la stații publice sigure de
încărcare au putut parcurge până la 90% din călătorii cu MINI E. În medie, au
reuşit acest lucru cu mai puţin de 10% încărcări la staţii publice.
Mobilitate flexibilă: utilizare vastă a
alternativelor.
Acolo unde autonomia unui BMW i3 nu este suficientă, clienţii pot beneficia de module suplimentare de mobilitate, care pot fi utilizate pentru a parcurge distanţe şi mai mari - de exemplu, utilizarea temporară a unui BMW cu motor cu ardere internă sau a unui model hibrid. Acestea pot fi rezervate și utilizate tot prin serviciul 360° ELECTRIC. Clienţii BMW i au acces şi la DriveNow, serviciu de car-sharing care în prezent este disponibil în Germania și Statele Unite, dar se dezvoltă rapid.
Acolo unde autonomia unui BMW i3 nu este suficientă, clienţii pot beneficia de module suplimentare de mobilitate, care pot fi utilizate pentru a parcurge distanţe şi mai mari - de exemplu, utilizarea temporară a unui BMW cu motor cu ardere internă sau a unui model hibrid. Acestea pot fi rezervate și utilizate tot prin serviciul 360° ELECTRIC. Clienţii BMW i au acces şi la DriveNow, serviciu de car-sharing care în prezent este disponibil în Germania și Statele Unite, dar se dezvoltă rapid.
Cu BMW i3, accentul
este pus pe opţiunea de propulsie integral electrică. Pentru clienţii care în
mod regulat vor să conducă pe distanţe mai mari de 160 de kilometri, BMW oferă
un sistem range extender, prin care autonomia unui BMW i3 ajunge la aproximativ
300 de kilometri.
Servicii de asistenţă.
Pentru ca BMW i3 să aibă întotdeauna o funcţionare cotidiană sigură, bateria şi alte sisteme electrice sunt monitorizate continuu în timpul condusului. În cazul puţin probabil al unei defecţiuni, BMW Service Mobil sau atelierele pot identifica prin diagnoză componentele defecte.
Pentru ca BMW i3 să aibă întotdeauna o funcţionare cotidiană sigură, bateria şi alte sisteme electrice sunt monitorizate continuu în timpul condusului. În cazul puţin probabil al unei defecţiuni, BMW Service Mobil sau atelierele pot identifica prin diagnoză componentele defecte.
Totuşi, dacă bateria
este deteriorată, BMW i oferă, în premieră pentru industria auto, un acumulator
complet modular şi reparabil - totul odată cu lansarea BMW i3. Astfel, orice
defecţiune nu necesită o schimbare integrală, pentru că este posibilă
corectarea problemei prin înlocuirea modulelor individuale la dealerii BMW i.
Măsurile de design şi abordarea cu piese de schimb modulare contribuie pe
termen lung la reducerea costurilor de operare şi de garanţie. Acest concept
contribuie semnificativ şi la conservarea resurselor şi la strategia de
dezvoltare durabilă.
Acumulatori dezvoltați de BMW.
Acumulatorii pentru BMW i3 sunt produşi pe o linie de asamblare ultramodernă în cadrul uzinei BMW din Dingolfing. În afara celulelor, care sunt cumpărate de la un furnizor, bateriile sunt o dezvoltare proprie BMW. Acesta lucru a fost posibil pe fondul experienţei de dezvoltare acumulată la precedentele acumulatoare dezvoltate intern, cum au fost cele de la BMW ActiveHybrid 3 şi 5 şi BMW ActiveE, şi a permis optimizări suplimentare.
Acumulatorii pentru BMW i3 sunt produşi pe o linie de asamblare ultramodernă în cadrul uzinei BMW din Dingolfing. În afara celulelor, care sunt cumpărate de la un furnizor, bateriile sunt o dezvoltare proprie BMW. Acesta lucru a fost posibil pe fondul experienţei de dezvoltare acumulată la precedentele acumulatoare dezvoltate intern, cum au fost cele de la BMW ActiveHybrid 3 şi 5 şi BMW ActiveE, şi a permis optimizări suplimentare.
Structura modulară a
bateriei cuprinde blocuri individuale, fiecare având propriile sisteme de
siguranţă. Decizia de a construi sistemul de stocare a energiei înseamnă că
atât BMW, cât şi clienţii săi se bucură de numeroase avantaje. Se garantează
exploatarea suplimentară a potenţialului tehnologiei de stocare a energiei, dar
şi performanţele BMW specifice şi siguranţa maximă. Iar BMW, ca dezvoltator şi producător,
poate reacţiona foarte flexibil la cerinţele şi nevoile din viitor.
Răcire cu agent frigorific.
BMW i utilizează agentul frigorific al sistemului de aer condiţionat pentru răcirea directă a acumulatorului. Această răcire oferă eficienţă frigorifică maximă în comparaţie cu răcirea cu apă sau aer şi nu sunt necesare componente suplimentare precum ventilatoare sau pompe, ceea ce reduce masa şi dimensiunile instalaţiei. Căldura de preîncălzire când temperatura este scăzută este furnizată direct de reţeaua de electricitate, dacă automobilul este conectat la panoul BMW i.
BMW i utilizează agentul frigorific al sistemului de aer condiţionat pentru răcirea directă a acumulatorului. Această răcire oferă eficienţă frigorifică maximă în comparaţie cu răcirea cu apă sau aer şi nu sunt necesare componente suplimentare precum ventilatoare sau pompe, ceea ce reduce masa şi dimensiunile instalaţiei. Căldura de preîncălzire când temperatura este scăzută este furnizată direct de reţeaua de electricitate, dacă automobilul este conectat la panoul BMW i.
În consecinţă, puterea
acumulatorului rămâne constantă în cea mai mare parte a ciclului de încărcare
şi, în general, este independentă de temperaturile fluctuante - beneficiile
sunt: utilizare cotidiană convenabilă, stabilitate pe termen lung şi durată de
viaţă a bateriei.
În plus, o importanţa
deosebită a fost acordată consumului redus de energiei de către componentele
electrice de la BMW i3. Sistemul de încălzire a habitaclului operează pe
principiul pompei de căldură şi economiseşte până la 30% din electricitate în
trafic urban în comparaţie cu încălzirea electrică convenţională. Pentru lumina
interioară şi cea exterioară sunt folosite LED-uri ce economisesc
electricitate. Ambele măsuri contribuie la autonomia BMW i3. Şi, cu utilizarea
farurilor cu LASER BMW i8 va deschide o dimensiune complet nouă a eficienţei
energetice.
Fiabilitatea este importantă.
Spre deosebire de o reţea convenţională de bord, sistemul electric de la BMW i3 are un design bipolar. Astfel, polul negativ nu are legătură la pământ - anume, caroseria -, ci reprezintă o rețea separată.
Spre deosebire de o reţea convenţională de bord, sistemul electric de la BMW i3 are un design bipolar. Astfel, polul negativ nu are legătură la pământ - anume, caroseria -, ci reprezintă o rețea separată.
Carcasa complet
sigilată a bateriei păstrează şi apa la distanţă. Când a fost selectată
compoziţia chimică a celulelor bateriei, în calcul s-a luat, pe lângă eficienţă
şi durabilitate, şi faptul că celulele sunt adecvate pentru utilizare la automobile,
în special din punct de vedere al siguranţei. Mai mult, algoritmii complecşi de
monitorizare, senzorii sofisticaţi şi sistemul de răcire asigură că bateria nu
poate fi supraîncărcată sau excesiv descărcată şi nu se supraîncălzeşte la
operare. Trei niveluri de siguranţă, care includ mecanisme de dezactivare
software şi hardware, asigură fiabilitatea întregului sistem electric.
Chiar şi la finalul
duratei de viaţă a automobilului, acumulatorul de la BMW i3 este încă foarte
eficient, cu o capacitate bună de stocare a energiei. După aproximativ 1.000 de
cicluri de încărcare, bateria păstrează mare parte din capacitata nominală. De
aceea, BMW i va pregăti acumulatorii şi îi va refolosi. Dintr-o perspectivă a
dezvoltării durabile, bateriile pot fi utilizate ca dispozitive staţionare de
stocare a energiei pentru numeroase aplicaţii noi. Acestea includ stocarea
energiei solare într-un sistem solar alimentarea cu energie electrică a reţelei
casnice pe timpul nopţii, în condiţii meteo nefavorabile.
Conectarea mai multor
baterii oferă şi posibilitatea unor sisteme de stocare la scară comercială.
Cele două centre de cercetare ale BMW Group utilizează deja aceste sisteme: BMW
Group Technology Office USA din Mountain View (California) şi, din ianuarie
2013, BMW ConnectedDrive Lab din Shanghai (China). Acumulatorii de la MINI E
sunt utilizaţi şi la Energy Efficiency House Plus, pe care Ministerul Economiei
şi Tehnologiei din Germania îl are la Berlin, pentru optimizarea şi
stabilizarea alimentării locale cu energie.
Alte scenarii de
utilizare comercială pentru dispozitive mari de stocare, cu capacitate de mai
mulţi megawatt, includ stabilizarea alimentării la nivel de reţea de
electricitate. BMW i lucrează la cercetarea şi implementarea aplicaţiilor la
acest nivel. Ca producător global de automobile, BMW i urmează o strategie
integrală pentru acoperirea potenţialelor pieţe mondiale în domeniul
acumulatoarelor reutilizabile.
4. Siguranţa şi repararea CFRP.
Construcţia uşoară şi siguranţa nu sunt noţiuni aflate în contradicţie. De fapt, chiar opusul: în testele de impact, combinaţia de materiale precum aluminiu şi CFRP în conceptul LifeDrive de la BMW i3 a depăşit parţial chiar şi precedentele structuri din oţel. Utilizarea plasticului ranforsat cu fibră de carbon face posibilă şi construirea unor caroserii foarte uşoare. CFRP deţine proprietăţi impresionante de absorbţie a energiei şi este foarte tolerant la daune. CFRP este cel mai uşor material care poate fi folosit în construcţia de caroserii pentru automobile, fără a fi afectată siguranţa.
Construcţia uşoară şi siguranţa nu sunt noţiuni aflate în contradicţie. De fapt, chiar opusul: în testele de impact, combinaţia de materiale precum aluminiu şi CFRP în conceptul LifeDrive de la BMW i3 a depăşit parţial chiar şi precedentele structuri din oţel. Utilizarea plasticului ranforsat cu fibră de carbon face posibilă şi construirea unor caroserii foarte uşoare. CFRP deţine proprietăţi impresionante de absorbţie a energiei şi este foarte tolerant la daune. CFRP este cel mai uşor material care poate fi folosit în construcţia de caroserii pentru automobile, fără a fi afectată siguranţa.
Modulul LifeDrive oferă siguranţă optimă.
Cerinţele în caz de accident sunt foarte stricte în producţia de automobile. În considerare sunt luate numeroase criterii de impact stipulate de directivele stricte ale organizaţiilor globale de protecţia consumatorilor şi ale legiuitorilor. Chiar şi în timpul dezvoltării conceptului BMW i3 a existat o comunicare intensă cu instituţiile internaţionale de teste de impact cu privire la caroseria inedită şi conceptul siguranţei modelelor BMW i.
Cerinţele în caz de accident sunt foarte stricte în producţia de automobile. În considerare sunt luate numeroase criterii de impact stipulate de directivele stricte ale organizaţiilor globale de protecţia consumatorilor şi ale legiuitorilor. Chiar şi în timpul dezvoltării conceptului BMW i3 a existat o comunicare intensă cu instituţiile internaţionale de teste de impact cu privire la caroseria inedită şi conceptul siguranţei modelelor BMW i.
Dr. Ulrich Veh, expert
în siguranţă la BMW i Development, a concluzionat: "Şi cu modelele BMW i
ne aflăm la nivelul impus de BMW". Per total, celula pasagerilor foarte
rezistentă şi distribuţia inteligentă a energiei în modulul LifeDrive creează
premisele pentru protecţia optimă a pasagerilor. Chiar şi după un impact
frontal la 64 km/h care a slăbit structura, materialele foarte rigide au
menţinut intactă celula de supravieţuire pentru pasageri. Structura de aluminiu
din partea frontală şi cea spate a modulului Drive - activă în caz de coliziune
- furnizează un plus de siguranţă, astfel încât caroseria suferă o deformare
mai mică decât în cazul caroseriilor cu panouri de oţel. În plus, "efectul
de cocon" al caroseriei CFRP permite ca uşile să fie deschise fără
probleme.
Similar, echipajele de
intervenţie de la pompieri nu au avut dificultăţi cu noul concept de automobil
în caz de accident. Gerhard Schmöller, responsabil pentru pregătirea Brigăzii
Municipale de Pompieri din München, a declarat: "Brigada din München a
avut oportunitatea de a confirma, prin testele standardizate de tăiere, că
salvarea pasagerilor dintr-un BMW i3 care a suferit un accident este la fel de
simplă ca la un automobil convenţional. Activitatea de dezvoltare în relaţie cu
salvarea în caz de accident a atins deja un nivel ridicat - în ciuda noului
concept de maşină al mărcii şi utilizării CFRP pe scară largă. Suntem
impresionaţi de determinarea şi grija inginerilor de a scrie istoria auto fără
a compromite siguranţa pasagerilor".
Combinaţia de aluminiu şi CFRP încorporează
bateria în siguranţă.
Acumulatorul este amplasat sub podeaua din aluminiu a modulului Drive pentru protecţie maximă, unde, conform statisticilor, automobilele absorb cel mai mic nivel de energie la impact şi astfel experimentează cea mai mică deformare. În testul de impact lateral efectuat de Euro NCAP, în care o bară loveşte automobilul din lateral în punctul mort cu 32 km/h, materialul compozit cu fibră de carbon demonstrează o capacitate extraordinară de absorbţie a energiei. Modulul Life absoarbe întregul impact cu deformare minimă, garantând astfel protecţie optimă a pasagerilor.
Acumulatorul este amplasat sub podeaua din aluminiu a modulului Drive pentru protecţie maximă, unde, conform statisticilor, automobilele absorb cel mai mic nivel de energie la impact şi astfel experimentează cea mai mică deformare. În testul de impact lateral efectuat de Euro NCAP, în care o bară loveşte automobilul din lateral în punctul mort cu 32 km/h, materialul compozit cu fibră de carbon demonstrează o capacitate extraordinară de absorbţie a energiei. Modulul Life absoarbe întregul impact cu deformare minimă, garantând astfel protecţie optimă a pasagerilor.
Bateria beneficiază şi
din proprietăţile excelente de deformare ale modului Life realizat din CFRP. În
testul de impact lateral, bara nu penetrează până la baterie. Combinaţia
materialelor utilizate şi distribuţia inteligentă a energiei în modulul
LifeDrive asigură o protecţie optimă a acumulatorului chiar şi în zona
pragurilor laterale.
Acumulatorii litiu-ion sunt sigur chiar şi în
caz de incendiu.
Siguranţa este un criteriu important în dezvoltarea modelelor BMW i. O gamă de sisteme şi măsuri a fost implementată în automobil pentru a asigura funcționarea normală şi în caz de incendiu accidental. Sistemul de înaltă tensiune este conceput pentru a face faţă accidentelor dincolo de cerinţele legale. Acumulatorul include dotări (de exemplu, unitate de ventilare) pentru a asigura ventilarea controlată a gazelor de incendiu de lângă baterie.
Siguranţa este un criteriu important în dezvoltarea modelelor BMW i. O gamă de sisteme şi măsuri a fost implementată în automobil pentru a asigura funcționarea normală şi în caz de incendiu accidental. Sistemul de înaltă tensiune este conceput pentru a face faţă accidentelor dincolo de cerinţele legale. Acumulatorul include dotări (de exemplu, unitate de ventilare) pentru a asigura ventilarea controlată a gazelor de incendiu de lângă baterie.
Pentru a cita cea mai
recentă serie de teste efectuate de renumitul Centru de Competenţă pentru
Electromobilitate DEKRA: "Am efectuat numeroase teste de comportament al
aprinderii, propagare a flăcării şi cerinţe de stingere pentru poluarea produsă
de scurgerea apei folosită la stingerea unui eventual incendiu. Concluzia
noastră este că, în caz de incendiu, automobilele electrice şi hibrid cu
acumulatori litiu-ion sunt cel puţin la fel de sigure precum maşinile
convenţionale." (comunicatul de presă DEKRA din 29 octombrie 2012; DEKRA
este unul din liderii mondiali ai organizaţiilor independente care punct
accentul pe siguranţă, protecţia mediului şi analiza produsului.)
Pentru a asigura
siguranţa maximă în caz de accident, acumulatorul este deconectat de la
sistemul de tensiune, iar componentele conectate sunt descărcate când sistemul
de prindere a pasagerilor este activat. Obiectivul este prevenirea unui
scurtcircuit, care poate duce la şocuri electrice sau poate cauza un incendiu.
Costurile de reparaţie pentru modelele BMW i
sunt la nivelul segmentului.
Conform testelor efectuate de asiguratori şi de BMW Accident Research, în principal rezultă doar daune minore din majoritatea accidentelor. Cuprinzând aproximativ 90% din totalul accidentelor înregistrate de automobilele convenţionale, daunele sunt la nivelul exteriorului. BMW i3 ţine cont de acest aspect şi este placat de jur-împrejur cu elemente din plastic, prinse cu şuruburi sau cu cleme. Micile lovituri sunt absorbite fără a lăsa urme, aşa cum se întâmplă de obicei cu piesele metalice. Dacă este afectată vopseaua, nu apare rugină. Dacă o secţiune exterioară de la BMW i3 trebuie înlocuită, aceasta poate fi efectuată rapid şi economic. Per total, costurile de reparaţie după accident sunt similare cu cele ale unui BMW Seria 1. Prin urmare, se poate presupune că prima de asigurare va fi la nivelul obişnuit al segmentului compact.
Conform testelor efectuate de asiguratori şi de BMW Accident Research, în principal rezultă doar daune minore din majoritatea accidentelor. Cuprinzând aproximativ 90% din totalul accidentelor înregistrate de automobilele convenţionale, daunele sunt la nivelul exteriorului. BMW i3 ţine cont de acest aspect şi este placat de jur-împrejur cu elemente din plastic, prinse cu şuruburi sau cu cleme. Micile lovituri sunt absorbite fără a lăsa urme, aşa cum se întâmplă de obicei cu piesele metalice. Dacă este afectată vopseaua, nu apare rugină. Dacă o secţiune exterioară de la BMW i3 trebuie înlocuită, aceasta poate fi efectuată rapid şi economic. Per total, costurile de reparaţie după accident sunt similare cu cele ale unui BMW Seria 1. Prin urmare, se poate presupune că prima de asigurare va fi la nivelul obişnuit al segmentului compact.
Structura din aluminiu
sudat a modulului Drive este reparată prin utilizarea metodelor "la
rece" - lipire şi nituire. Aceste metode au fost utilizare cu succes în
atelierele BMW încă din 2003.
În faza de dezvoltare
a conceptului, posibilitatea de reparare a structurii CFRP de la modulul Life a
fost în fruntea listei cu specificaţiile tehnice. De exemplu, numeroase
secţiuni de reparaţii au fost definite pentru rama laterală. Dacă un prag
lateral afectat trebuie înlocuit după un impact lateral, atelierul realizează o
inspecţie vizuală şi o constatare a pagubelor, după care scoate doar secţiunea
afectată a pragului lateral prin utilizarea unui instrument patentat de frezat.
Componenta necesară a pragului este prelucrată pentru a se potrivi, după care
este montată pe automobilul deteriorat. Noua piese este prinsă la punctele de
separare prin utilizarea elementelor de reparare.
Orice dealer autorizat
BMW i poate efectua reparaţii exterioare. Datorită particularităţilor modulului
LifeDrive - specifice produsului -, vor exista centre de reparaţii în care
angajaţi specializaţi vor repara maşinile cu daune la structura de aluminiu sau
CFRP.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii