Dupa cum bine stim, rotile autovehiculelor sunt extrem
de importante pentru siguranta acestora in trafic si acest lucru pentru ca
asigura in primul rand contactul cu calea de rulare. Orice roata este alcatuita
din doua parti principale distincte: janta si anvelopa.
Janta este partea
rotii pe care se monteaza anvelopa. Acestea sunt considerate drept picioarele
masinii si sunt recunoscute ca fiind cele mai important elemente in ceea ce priveste
tinuta masinii. In functie de materialul din care sunt confectionate, jantele
se clasifica in doua mari categorii:
- jante din otel (jante din tabla);
- jante din aliaj.
Jantele din otel (jantele din tabla) au partea centrala confectionata
din profile circulare din metal, care sunt stantate si presate in formele
dorite. Corpul jantei, cel care sustine anvelopa, este realizat din tabla stocata
in role, care este taiata ulterior in fasii pentru a se obtine cercul exterior
dorit.
Ca o paranteza, in
industria auto se folosesc ambii termeni: jante din otel, pentru ca materialul de
baza din care sunt realizate este otelul si jante din table pentru ca la un
moment dat in existenta lor produsele finite au fost exact placi metalice.
Jantele din aliaj au in compozitie
aluminiu si magneziu, in diferite proportii, care confera o rigiditate crescuta
comparativ cu jantele din tabla, asigurand astfel un plus de stabilitate, in
special pe drumurile presarate cu multe curbe. De asemenea, calitatile
termodinamice ale aliajului permit o mai buna racire a sistemului de franare al
autovehiculului, pastrand eficacitatea acestuia. In plus, au un remarcabil rol
estetic, care schimba profound imaginea de ansamblu al autoturismului.
Jante din otel sau jante din aliaj? Este intrebarea pe
care si-o pun din ce in ce mai multi conducatori auto di Romania si nu numai.
Ca toate produsele existente pe piata, atat jantele din otel cat si jantele din
aliaj prezinta avantaje si dezavantaje, contand foarte mult unde, cum si pentru
ce le exploatam.
De exemplu, jantele
din aliaj permit o mai buna racire a sistemului de franare decat jantele din
otel. De asemenea, jantele din aliaj asigura o mai buna stabilitate, in special
pe drumururile presarate cu multe curbe
si au si un design mult mai generos decat jantele din tabla. Dar nu va ascund nici
faptul ca la rularea pe drumuri neasfaltate sau drumuri cu multe gropi, jantele
din aliaj se pot deteriora mai repede decat jantele din otel si chiar pot
genera avarii serioase unor subansamble ale autoturismului. De asemenea, jantele
din otel satisfac mai mult cerintele soferilor pe timp de iarna decat jantele
din aliaj, datorita materialului mai rezistent la gropi si solutiilor folosite
la deszapezire.
Fie ca alegeti jante din otel sau jante aliaj,
va doresc drumuri cat mai bune, fara incidente!
0 comentarii