Divizia de Tehnologie auto
Bosch şi-a prezentat obiectivele strategice şi inovaţiile în domeniul auto în
cadrul conferinţei de presă care s-a ţinut în luna iunie la centrul de testare
auto al companiei de la Boxberg, în Germania. Bosch a comunicat faptul că, în
2012, divizia auto a depăşit pragul de vânzări de 31 de miliarde de euro, iar
în 2013 planifică o creştere a tranzacţiilor operaţionale între 3 şi 5
procente. Acest sector de activitate va cunoaşte în următorul an o nouă
evoluţie ascendentă.
Strategia companiei germane se va concentra pe îmbunătăţirea şi dezvoltarea viitoarelor sisteme de propulsie, a celor de prevenire a accidentelor, dar şi pe interconectarea sistemelor şi a autovehiculelor în trafic. Reprezentanţii Bosch consideră că viitorul aparţine autovehiculelor electrice, dar costurile ridicate ale acumulatorilor şi autonomia limitată vor duce la o întârziere de cel puţin un deceniu a trecerii la mobilitatea electrică. Bosch consideră conducerea fără accidente ca fiind la fel de importantă ca şi mobilitatea electrică.
Obiectivul Bosch: zero accidente rutiere
Inginerii Bosch sunt motivaţi atât de dorinţa de a avea succes pe piaţă, cât mai ales de visul de a veni în sprijinul societăţii – mai ales atunci când vine vorba de protecţia împotriva accidentelor, un aspect cel puţin la fel de important ca protejarea mediului înconjurător. Organizaţia Naţiunilor Unite estimează că numărul anual al persoanelor decedate în urma accidentelor rutiere va creşte până în 2020 la nivel mondial de la 1,3 la 1,9 milioane. Obiectivul declarat ONU este reducerea numărului la 0,9 milioane până la finalul acestui deceniu. La autovehicule, principalul sistem de protecţie este programul electronic de stabilitate ESP – o altă inovaţie Bosch. Obiectivul Bosch pentru viitor este unul ambiţios: o deplasare fără incidente rutiere şi automatizată.
Printre noile sisteme prin care Bosch vrea să elimine accidentele rutiere se numără iBooster, unitatea centrală GM CUE, noul sistem ABS pentru motociclete, camera video stereoscopică, sistemul de asistare la parcare, funcţia Stop-and-go şi sistemul pentru deplasarea liberă pe autostradă.
Strategia companiei germane se va concentra pe îmbunătăţirea şi dezvoltarea viitoarelor sisteme de propulsie, a celor de prevenire a accidentelor, dar şi pe interconectarea sistemelor şi a autovehiculelor în trafic. Reprezentanţii Bosch consideră că viitorul aparţine autovehiculelor electrice, dar costurile ridicate ale acumulatorilor şi autonomia limitată vor duce la o întârziere de cel puţin un deceniu a trecerii la mobilitatea electrică. Bosch consideră conducerea fără accidente ca fiind la fel de importantă ca şi mobilitatea electrică.
Obiectivul Bosch: zero accidente rutiere
Inginerii Bosch sunt motivaţi atât de dorinţa de a avea succes pe piaţă, cât mai ales de visul de a veni în sprijinul societăţii – mai ales atunci când vine vorba de protecţia împotriva accidentelor, un aspect cel puţin la fel de important ca protejarea mediului înconjurător. Organizaţia Naţiunilor Unite estimează că numărul anual al persoanelor decedate în urma accidentelor rutiere va creşte până în 2020 la nivel mondial de la 1,3 la 1,9 milioane. Obiectivul declarat ONU este reducerea numărului la 0,9 milioane până la finalul acestui deceniu. La autovehicule, principalul sistem de protecţie este programul electronic de stabilitate ESP – o altă inovaţie Bosch. Obiectivul Bosch pentru viitor este unul ambiţios: o deplasare fără incidente rutiere şi automatizată.
Printre noile sisteme prin care Bosch vrea să elimine accidentele rutiere se numără iBooster, unitatea centrală GM CUE, noul sistem ABS pentru motociclete, camera video stereoscopică, sistemul de asistare la parcare, funcţia Stop-and-go şi sistemul pentru deplasarea liberă pe autostradă.
iBooster este un amplificator al forţei de frânare cu o funcţionare
electromecanică care asigură un nivel ridicat de recuperare a energiei şi
sporeşte astfel autonomia în modul electric. Şi, având în vedere că
amplificatorul iBooster asigură instantaneu presiunea de frânare şi reduce
distanţa de frânare, este ideal pentru toate sistemele de asistenţă pentru
şofer.
Unitatea centrală GM CUE este un sistem de informaţii pentru şofer care
utilizează un software open source şi este controlată prin comenzi vocale:
şoferii i se pot adresa la fel de firesc ca şi cum ar discuta cu alţi pasageri.
Sistemul a fost dezvoltat în parteneriat cu General Motors. Cadillac a fost
prima marcă ce a lansat producţia de serie a acestui sistem, fiind apoi urmată
de Chevrolet, Buick şi Opel. La nivel mondial, aproximativ 500.000 de
autovehicule noi vor fi echipate în 2013 cu un afişaj pe parbriz, urmând ca în
2016 numărul lor să crească la 3,6 milioane. Aceste concepte de comandă
reprezintă sistemele de asistenţă ale viitorului, urmărind să simplifice viaţa
şoferului la volan.
Noul sistem ABS pentru motociclete controlează frânarea roţii din faţă, oferind
siguranţă suplimentară la un cost deosebit de mic pentru autovehiculele pe două
roţi care circulă în marile oraşe. În cazul motocicletelor de lux, sistemul de
stabilitate MSC poate identifica nivelul optim de decelerare, chiar şi în timp ce
motociclistul se înclină la efectuarea unui viraj, reacţionând în mod
corespunzător.
Camera video stereoscopică, a cărei producţie de serie va începe în 2014,
permite unui singur senzor să declanşeze frânarea automată de urgenţă pentru
siguranţa pietonilor, de exemplu atunci când copiii intră brusc pe carosabil în
timp ce se joacă.
În 2015 va intra în producţia de serie un sistem îmbunătăţit de asistare la
parcare – inclusiv manevrarea prin telecomandă a autovehiculului în garaj. În
viitor, autovehiculul va putea să identifice singur un loc adecvat de parcare
prin intermediul unui senzor video de 360 de grade.
Chiar de anul viitor Bosch va lansa funcţia Stop-and-go, un asistent pentru
identificarea blocajelor din trafic, care va permite autovehiculului să
gestioneze mai bine traficul fluctuant. În viitor, această funcţie se va
transforma într-un asistent de monitorizare a blocajelor din trafic, care va
permite inclusiv schimbarea automată a benzii de rulare. Astfel, şoferul va
putea chiar să îşi verifice mail-urile în timpul blocajelor din trafic.
Viziunea Bosch: şoferii electronici şi conducerea automată
Cel de-al treilea domeniu de dezvoltare Bosch este conducerea automată pe
autostradă. Acest domeniu de dezvoltare include îmbinarea tempomatului adaptiv
cu funcţia de menţinere a benzii de rulare, având ca obiectiv final un pilot
pentru conducerea pe autostradă. Bosch preconizează că şoferii electronici vor
fi gata de lansarea pe piaţă până la finalul acestei decade.
Volumul de vânzări al sistemelor Bosch de siguranţă şi de asistenţă la rulare
atinge o valoare de cinci miliarde de euro. În cursul acestui deceniu, Bosch
preconizează o creştere anuală de zece procente. Este o creştere pe care Bosch
o va realiza în mod special pe piaţa sistemelor de asistenţă la rulare.
Autovehiculele viitorului – conducerea interconectată
Multe dintre funcţiile ce vor fi utilizate în viitor vor putea fi posibile doar
în condiţiile de comunicare între autovehicule. Astfel, autovehiculele îşi
transmit reciproc informaţii din trafic, de exemplu despre starea carosabilului
sau despre eventualele porţiuni aflate în lucru. Car-to-Car-Communication
permite realizarea unor funcţii de siguranţă.
Pentru ca un asistent pentru intersecţii să poată funcţiona, de exemplu, este necesar
ca cel puţin 50 la sută dintre autovehiculele participante la trafic să facă
schimb de date în timp real.
Mobilitatea electrică peste un deceniu
Schimbările produse în industria auto continuă să fie dinamice. Fiind un
furnizor major de echipamente auto, Bosch rămâne unul dintre „catalizatorii”
acestor schimbări, de exemplu în domeniul mobilităţii electrice.
Electromobilitatea rămâne însă o investiţie în viitor. Bosch alocă anual peste
400 de milioane de euro în cercetarea şi dezvoltarea unor astfel de sisteme.
Dar, pentru moment, motorul cu ardere internă reprezintă cea mai rentabilă
variantă şi în ceea ce priveşte eforturile de reducere a impactului asupra
mediului înconjurător.
„În prezent, continuăm să ne deplasăm cu autovehiculele echipate cu motoarele
diesel şi cu aprindere prin scânteie, şi situaţia nu se va schimba în
următoarea decadă. Totuşi, treptat – cu cât mai mult, cu atât mai bine – creşte
şi numărul alternativelor de propulsie. Iată o estimare pentru anul 2020: un an
în care ne aşteptăm să înregistrăm la nivel mondial un număr de 110 milioane de
autovehicule noi, dintre care douăsprezece milioane propulsate cu energie
electrică”, a spus Bernd Bohr, preşedintele diviziei Bosch de Tehnologie auto.
„Obiectivul nostru este de a dezvolta acumulatorii litiu-ion care să asigure o
autonomie cel puţin de două ori mai mare decât până în prezent, dar cu
costurile reduse la jumătate – credem că acesta este cel mai bun stimulent
pentru promovarea vânzărilor de autovehicule electrice”, a continuat acesta.
Viziunea Bosch: autovehiculele ecologice
Cele mai riguroase reglementări urmează să se aplice din anul 2020 pentru
autovehiculele noi înmatriculate în Europa: o medie de 95 de grame de emisii de
CO2/km pentru o flotă de autovehicule. Soluţia Bosch pentru viitor: cu cât
autovehiculul este mai mare, cu atât sistemul de propulsie al viitorului va
necesita un grad mai mare de electrificare.
Astfel, la clasa de autovehicule subcompacte, motoarele în patru timpi şi cele
diesel vor deveni atât de eficiente încât vor îndeplini în 2020 nivelul
reglementat de emisii de CO2, fără a fi necesară o electrificare.
La clasa de autovehicule compacte, această performanţă poate fi atinsă numai de
motorul diesel. Motorul cu ardere prin scânteie reuşeşte doar să se apropie de
obiectivul impus. Pentru a reduce suplimentar nivelul de CO2 pentru această
clasă, este nevoie de o trecere eficientă spre sistemele hibride de propulsie.
Autovehiculele de mari dimensiuni nu reuşesc să atingă limita de emisii de CO2
nici în varianta de echipare cu motoare cu ardere internă îmbunătăţite. În
condiţiile evoluţiei sistemelor tehnice, în anul 2020 acestea vor beneficia de
sisteme hibride performante.
Printre sistemele Bosch care vor ajuta la atingerea ţintei de 95 de grame de
emisii de CO2 pentru anul 2020 se numără sistemele Bosch eClutch (care reduce
cu până la 5 la sută consumul), sistemul de recuperare a energiei de frânare
(care scade cu până la 7 la sută consumul), sistemul hibrid hidraulic (care
reduce cu până la 45 la sută consumul), Boost Recuperation System (care scade
cu până la 7 la sută consumul), Start/Stop (care scade cu până la 15 la sută
consumul), sistemul strong-hybrid (care diminuează cu până la 25 la sută
consumul), sistemul plug-in hybrid (care reduce cu până la 50 la sută consumul)
sau sistemul de alimentare pe gaz (care scade cu până la 25 la sută consumul).
eClutch este un ambreiaj electric care cuplează în poziţia neutră ori de câte
ori şoferul nu accelerează. Acest lucru reduce consumul de carburant cu un
procentaj important, de 5 la sută.
Sistemul de recuperare a energiei de frânare este un sistem hibrid de bază
pentru autovehiculele de dimensiuni medii. Generatorul este elementul central
al sistemului: datorită tensiunii înalte pe care o asigură, acesta stă, de
asemenea, la baza noului sistem electric de 48 de volţi pentru autovehicule.
Sistemul de recuperare a energiei de frânare asigură două avantaje
incontestabile: în primul rând, permite rularea liberă, ceea ce reduce consumul
de carburant. În al doilea rând, datorită performanţelor sale mai ridicate,
acesta utilizează frânarea regenerativă în mod mult mai eficient decât
alternatoarele convenţionale. Acest lucru are ca rezultat reducerea consumului
de carburant cu până la 7 la sută.
Sistemul Bosch hibrid hidraulic poate stoca energia de frânare într-un
acumulator de presiune, pe care apoi un motor hidraulic o transformă în forţă
de propulsie. În medie, acest lucru reduce consumul de carburant cu până la 30
la sută sau chiar cu până la 45 la sută în condiţiile de trafic urban.
Sistemul Boost Recuperation System (prescurtat şi BRS) permite deplasarea la
viteză de croazieră şi o frânare regenerativă. Consumul de carburant este redus
cu până la şapte procente.
Bosch a transformat sistemul Start/Stop într-un asistent de control al deplasării
accidentale în spate şi al deplasării cu viteză de croazieră. Desigur că pentru
aceasta se foloseşte şi sistemul de navigaţie, care reprezintă senzorul spre
lumea exterioară. Funcţia permite pre-vizualizarea limitelor de viteză şi a
topografiei traseului parcurs, astfel încât şoferul să poată încetini din timp,
înainte de intrarea în localităţi sau în curbe. Pe drumurile naţionale şi în
condiţiile reale de funcţionare, asistentul permite reducerea cu 15 la sută a
consumului de carburant.
Pentru autovehiculele mai mari, Bosch a conceput sistemul „strong-hybrid”.
Acesta permite reducerea cu până la 25 la sută a consumului. Pe lângă acestea,
sistemele Bosch „plug-in hybrid” permit deplasarea prin oraş doar cu ajutorul
energiei electrice, iar pe rutele mai lungi prin folosirea mijloacelor de
propulsie convenţionale. Deosebit de practic: încărcarea acumulatorului direct
de la priză. Această metodă implică într-adevăr costuri pentru energia
electrică, însă consumul de benzină şi de motorină este redus cu circa 50 de
procente într-un ciclu de rulare. Pentru prima dată, varianta ecologică de
propulsie electrică se va regăsi sub forma unei soluţii integrate la bordul
modelului Fiat 500e, lucru valabil şi pentru sistemul nostru „plug-in hybrid”,
care va fi inclus pentru prima oară în dotarea modelului Porsche Panamera. Până
la sfârşitul anului 2014, Bosch va finaliza 30 de proiecte standard care
vizează electrificarea sistemelor de propulsie.
Indiferent dacă îl analizăm din punct de vedere tehnic sau comercial, potenţialul
motorului cu ardere internă nu este nici pe departe epuizat. Alimentat cu gaz
natural, acesta oferă chiar o opţiune la sistemele alternative de propulsie.
Utilizarea acestuia poate fi o soluţie rentabilă, deoarece rezervele de gaz
sunt mai însemnate decât cele de petrol, mai ales după descoperirea ultimelor
zăcăminte din S.U.A. Funcţionarea pe gaz natural – la un motor cu aprindere
prin scânteie înseamnă emisii de CO2 cu 25 la sută mai scăzute şi, de zece ani,
o creştere a cotei de piaţă cu 25 de procente. În prezent, pe şoselele din
întreaga lume circulă 15 milioane de autovehicule cu propulsie pe gaz natural.
În Germania, propulsia pe gaz natural este deja luată în calcul începând cu un
kilometraj anual de 7.000 de km. Este necesară o extindere a reţelei de staţii
de alimentare cu gaz din multe ţări, însă compania Bosch este pregătită pentru
o evoluţie a acestei pieţe.
Sursa:
Bosch Romania
0 comentarii