De la
deschiderea oficială din 18 mai 1973, sediul central BMW Group a devenit un
simbol incontestabil al istoriei arhitecturale şi o trăsătură caracteristică
pentru panorama din München şi imaginea corporate a companiei. În primăvara
2013, la 40 de ani de al încheierea construcţiei, un juriu de specialişti a
votat complexul de clădiri - realizat de arhitectul Prof. Karl Schwanzer -
printre cele mai spectaculoase 15 sedii centrale de companie. Alături de turnul
de birouri - supranumit "Cei patru cilindri" -, un singur alt sediu
central de companie din Germania a ajuns pe lista întocmită de portalul EMPORIS
pentru date de clădiri şi proiecte de construcţii.
Turnul BMW şi complexul muzeal din vecinătate au reprezentat
punctul culminant al carierei de arhitect a lui Karl Schwanzer și
au stabilit şi noi puncte de reper în domeniul arhitecturii moderne de birouri
la începutul anilor '70. Designul arhitectului vienez a combinat o faţadă
impresionantă cu un concept de utilizare a spațiului interior inovator şi
flexibil. În conformitate cu conceptul "construit pentru comunicare",
cei „Patru cilindri" din München combină - într-o manieră unică -
beneficiile pragmatice ale funcţiei administrative cu estetica arhitecturii.
Sediul central BMW şi complexul muzeal au primit statutul de
clădire monument în 1999 şi de mulţi ani sunt considerate un reper al oraşului
München. Prin BMW Welt, conceput în 2007 de renumitul arhitect Prof. Wolf D.
Prix, BMW Group a oferit un nou exemplu de dezvoltare urbană pentru vizitatorii
capitalei Bavariei pasionaţi de arhitectură, tehnologie, design şi inovaţie.
Conceptul clădiri avea să îl afirme pe a Karl Schwanzer ca un mare
arhitect pe scena internațională. Celebra „Patru
cilindri“ se remarca încă de la început printr-un concept inovativ de construcție,
cu etajele suspendate de un pilon central. Forma inovativă cu secțiune
de trifoi cu patru foi propunea un concept inovativ de folosire a spațiului
și propunea birouri deschise, optimizate pentru linii de comunicare
scurte. Aceeași Turn BMW este legat și locul de naștere
al primului muzeu important dedicat mărcii, și acesta distingându-se
printr-un design de avangardă.
Primul proiect important de implicare culturală este legat tot de
Turnul BMW, cu seria de tablouri Roșu, Galben și
Albastru, comandată celebrului pictor german Gerhard Richter. Aceste tablouri
se regăsesc și acum în holul principal al clădirii.
Istoria clădirii vine și cu povestea oficială a
logo-ului BMW amplasat în vârful clădirii. Dacă inițial
Primăria Orașului nu a acordat acordul pentru instalarea acestuia, compania și-a
asumat o amendă de 110 000 mărci germane pentru montarea lui, valorificând
astfel la maxim prezența Parcului Olimpic din
1972 la numai câteva sute de metri depărtare.
În final, renovarea din 2004, păstrează fața
exterioară, dar vine cu soluții noi de amenajare la
interior și cu o nouă față pentru Muzeul BMW, una
deosebit de spectaculoasă.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii