Campioana en-titre în DTM
continuă seria de succese - producţia modelului de serie a ajuns la final după
ce au fost construite peste 40.000 de unităţi.
După
câştigarea tuturor titlurilor din Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) în 2012,
BMW M3 a continuat seria victoriilor şi în acest an competiţional. Iar
versiunea de curse va fi implicată în bătălia pentru victorie și în acest sezon.
Modelul de serie a ajuns deja la linia de sosire odată cu anunţul făcut de BMW
M GmbH cu privire la finalul producţiei celei de-a patra generaţii BMW M3
Coupé. Maşina sport foarte performantă, din care a luat naştere versiunea DTM
care s-a impus anul trecut, îşi va încheia cariera după ce peste 40.000 de
unităţi au părăsit linia de asamblare. BMW M3 Coupé încheie o carieră
extraordinară pe piaţa auto mondială. Propulsat şi el de un motor V8 de înaltă
turaţie, BMW M3 Cabriolet va continua să fie produs până în luna septembrie
2013.
Încă
de la prima generație
prezentată în 1986, BMW M3 a devenit referința mașinilor sport pentru
acest segment atât pe șosea,
cât și
pe circuit. Cea mai recentă generaţie BMW M3 a adus noi elemente în această
poveste specială de succes. Producţia BMW M3 Coupé - lansat în 2007 - a depăşit
40.000 de unităţi, în timp ce BMW M3 Sedan a fost construit în aproape 10.000
de unităţi. Până în prezent, aproape 16.000 de unităţi BMW M3 Cabriolet au fost
produse. În total au fost livrate în România 22 de unități, din care 17 BMW
M3 Coupé.
Cea mai importantă particularitate comună a celor trei versiuni de caroserie este sistemul de propulsie şi tehnologia şasiului, derivare direct din motorsport. Motorul de 4,0 litri, primul V8 care a echipat un model M3 de serie , dezvoltat exclusiv pentru BMW M3, are cele două rânduri de cilindri dispuse în unghi de 90 de grade. Propulsorul dezvoltă o putere maximă de 309 kW/420 CP, generează un cuplu maxim de 400 Nm, iar turaţia maximă ajunge la 8.400 rpm. Asemenea turaţiei ridicate a motorului, numeroase detalii de construcţie - precum supape-fluture individuale controlate electronic, control al impulsului de ioni şi furnizare optimizată dinamic a uleiului - au fost preluate direct din motorsport. Alături de reacţia instantanee, furnizarea puterii deosebite a motorului atmosferic - menţinută la un nivel constant la limita superioară a turaţiei - este o caracteristică definitorie. La cinci ediţii consecutive ale International Engine of the Year Award, motorul BMW M3 a câştigat trofeu clasei de capacitate 3,0-4,0 litri.
Transferul
de tehnologie de pe circuit în producţia de serie se regăseşte şi la nivelul
altor componente ale sistemului de propulsie şi ale şasiului. Şasiul ultrauşor
este completat de puntea faţă, conectată la caroserie printr-o placă de
aluminiu pentru rigidizare, şi de cea spate cu cinci braţe de legătură, cu bare
antiruliu tubulare şi braţe de control al punţii din aluminiu ranforsat.
Dezvoltat special pentru M3, şasiul este combinat cu un sistem de direcţie cu
pinion şi cremalieră cu funcţie Servotronic specifică M şi diferenţial M
variabil pentru puntea spate. BMW M3 a fost echipat standard cu un sistem de
frânare cu componente superperformante şi opţional putea fi comandat cu sistem
Electronic Damper Control (control electronic al amortizoarelor) cu trei moduri
de funcționare.
O
altă opţiune inovatoarea care a fost introdusă la a patra generaţie BMW M3 a
fost M DCT Drivelogic. Prima transmisie cu dublu ambreiaj pentru modelele de
serie care putea fi reglată pentru a se potrivi caracteristicilor de
performanţă ale motorului de înaltă turaţie, oferea posibilitatea unei
acceleraţii deosebit de dinamice, fără întrerupere a fluxului de putere.
A
patra generaţie BMW M3 a fost deschizătoare de drumuri în categoria sa atunci
când a fost vorba de construcţii ultrauşoare inteligente. Alături de capota din
aluminiu şi aripile faţă din plastic, un rol important în reducerea masei
caroseriei coupé l-a avut acoperişul din carbon. Utilizarea acestui material de
avangardă pe scară largă la BMW M3 a reprezentat un alt pas important pentru
BMW Group spre producţia la scară industrială a componentelor de carbon ale
caroseriei.
De-a
lungul celor peste şase ani de producţie BMW M3, SUA, Marea Britanie şi
Germania au fost cele mai importante pieţe pentru vânzarea modelului. În 2010,
versiunea Coupé a devenit şi o operă de artă când artistul american Jeff Koons
a transformat modelul pentru anduranţă BMW M3 GT2 în cel de-al 17-lea membru al
seriei BMW Art Car. Creaţia lui Koons a fost dezvăluită în iunie 2010 la
Centrul Pompidou din Paris, după care maşina a luat startul, la două săptămâni
distanţă, în cursa de 24 de ore de la Le Mans. BMW M3 GT2 a adăugat o nouă
serie de victorii la palmaresul excepţional al modelului BMW M3, inclusiv cinci
titluri în American Le Mans Series şi victoria în cursa de 24 de ore de la
Nürburgring.
A
patra generaţie BMW M3 a fost produsă la uzina BMW din Regensburg, alături de
BMW Seria 3 Sedan, Coupé şi Cabriolet. Motorul V8 a fost furnizat de uzina de
motoare BMW din München.
Printre
punctele de atracţie ale perioadei de producţie BMW M3 au fost seriile limitate
care puneau accent suplimentar pe performanțele dinamice. BMW M3 GTS a fost
dezvoltat ca model omologat pentru stradă, dar destinat curselor între cluburi
sportive. Capacitatea motorului V8 a fost extinsă la 4,4 litri, ceea ce a
permis o capacitate maximă de 331 kW/450 CP. Componentele tradiţionale ale
şasiului şi măsurile aerodinamice, precum şi cockpitul cu numai două locuri
pentru utilizare în curse, au pregătit această ediţie specială a modelului pentru
mediul competiţional şi au asigurat o experienţă M foarte intensă pe şosea. 135
de unităţi ale BMW M3 GTS au fost livrate clienţilor.
BMW
M3 CRT (Carbon Racing Technology) s-a alăturat în 2011, cu o serie limitată la
numai 67 de unităţi. Bazat pe BMW M3 Sedan şi construit la uzina BMW M GmbH,
BMW M3 CRT a avut componente uşoare exclusive, o versiune de 331 kW/450 CP a
motorului V8 şi tehnologie modificată a șasiului care s-a remarcat și la versiunea BMW
M3 GTS. Un proces inovator de producţie a plasticului ranforsat cu fibră de
carbon (CFRP) a fost utilizat la construcţia BMW M3 CRT. Capota este realizată
din două profile CFRP între care se află o structură tip fagure cu aramidă.
Această construcţie a oferit capotei rezistenţa echivalentă a unei structuri
din oţel, dar cu o masă de patru ori mai mică. Scaunele tip scoică ale BMW M3
CRT au fost produse din două straturi CFRP care acoperă o structură tip fagure
din hârtie reciclată, la care s-a adăugat, în zonele vizibile, un strat de
carbon realizat prin tehnologia convenţională de producţie. Realizate din CFRP,
eleronul spate şi priza de aer integrată în bara faţă - completează lista de
elemente exclusiviste ale BMW M3 CRT.
La
finalul anului trecut BMW M GmbH a sărbătorit un succes triplu la revenirea BMW
în DTM - titlurile piloţilor, constructorilor şi echipelor au fost câştigate cu
BMW M3 - cu o serie limitată a unui model special: 54 de unităţi BMW M3 DTM
Champion Edition au părăsit uzina, câte unul pentru fiecare victorie obţinută
de BMW în DTM între 1987 şi 2012.
Sursa:
BMW Romania
0 comentarii