Schimbările globale din ultima perioadă, precum schimbările
climatice, diminuarea resurselor sau tendința de urbanizare, determină o nouă abordare a transportul individual.
BMW i vine cu un răspuns clar la aceste noi provocări. Noul sub-brand vine cu
un concept absolut nou de automobil care determină o nouă percepție a segmentului premium cu dezvoltare durabilă ca element
principal.
29 iulie a marcat prima prezentare BMW
i3 printr-un eveniment care s-a desfășurat
simultan în trei metropole de pe trei continente: Londra, New York și Beijing. Primul BMW electric de serie
este programat să fie disponibil spre vânzare treptat, începând cu sfârșitul acestui an, în marile aglomerații urbane mondiale. Prețul de vânzare anunțat pentru Germania este de 34950 Euro cu
TVA și
39450 Euro cu TVA pentru versiunea cu range extender.
Noul model are avantajul costurilor
deosebit de reduse de utilizare, estimate la aproximativ 60% din nivelul unui
BMW 320d în Germania, chiar dacă acesta din urmă se remarcă prin cifre de
consum deosebit de reduse. Evaluarea este făcută pe baza prețurilor din Germania pentru energie și combustibil, precum și la nivelul subvențiilor acordate de statul german pentru
automobilele electrice.
BMW i3 debutează într-un context ascendent pentru piața de automobile electrice. După ce în 2012 au fost înmatriculate aproximativ 93 000 automobile, estimările pentru acest an sunt la nivelul de 150 000 unități. Noul model se bucură încă de la început de o primire deosebit de pozitivă. Pagina internațională de Facebook are deja 1,2 milioane de fani, în timp ce peste 90 000 de persoane au solicitat deja un test drive.
Primul model BMW Group cu propulsie
integral electrică oferă clienţilor modalităţi noi şi revoluţionare pentru a
experimenta plăcerea condusului, dezvoltarea durabilă şi conectivitatea pe
traseele urbane. Designul vizionar al BMW i3 demonstrează atât calităţile
sportive emblematice BMW, cât şi eficienţa unui model cu patru locuri.
Conceptul inovator al automobilului care include un compartiment al pasagerilor
realizat din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP), combină masa redusă,
stabilitatea şi siguranţa cu un nivel extraordinar al spaţiului. Totodată, sistemele
de asistare a conducătorului şi serviciile de mobilitate de la BMW Connected
Drive, precum şi serviciile 360° ELECTRIC - cu toate dezvoltate special pentru
BMW i - transformă mobilitatea urbană fără emisii într-o experienţă
convingătoare a condusului cotidian.
Electromotorul care echipează BMW i3
generează o putere maximă de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm. Puterea
instantanee este transferată către puntea spate prin intermediul unei
transmisii cu un singur raport. Motorul este alimentat cu energie de la
celulele litiu-ion de stocare integrate în secţiunea de sub podeaua maşinii.
Centrul de greutate al i3, dispus foarte jos - rezultatul unei plasări joase şi
centrale a bateriilor -, şi distribuţia echilibrată a maselor au o contribuţie suplimentară
la manevrabilitatea agilă a automobilului. Acumulatorul oferă maşinii o
autonomie cotidiană cuprinsă între 130 şi 160 de kilometri atunci când este
încărcat complet de la o sursă casnică de curent electric, un panou BMW i sau o
staţie publică de alimentare.
BMW i: un brand nou, o abordare nouă a segmentului premium.
Deja un constructor de succes la nivel
mondial și
lider consacrat în segmentul premium, BMW Group este pregătit să interpreteze
un rol de lider şi de inovator în formarea mobilităţii personale în viitor.
Activitatea de cercetare şi dezvoltare depusă cu începere din 2007, în cadrul
"project i", a pus bazele unor soluţii de mobilitate cu dezvoltare
durabilă. BMW Group urmăreşte o abordare integrată, reflectată de noul brand BMW
i, pentru a realiza echilibrul necesar între nevoile personale şi nevoile
globale de mobilitate din viitor. BMW i se angajează să creeze automobile şi
servicii de mobilitate inovatoare cu caracter premium. Această viziune se
transformă azi în realitate: BMW i3, primul model de serie al noului brand,
oferă clienţilor mobilitate cu emisii zero într-un pachet auto premium.
BMW i3 este primul automobil premium din
lume conceput din start pentru a fi propulsat de un sistem electric. Rezultatul
este plăcerea condusului emblematică pentru BMW, furnizată cu emisii zero, o
experiență
neegalată de nicio altă maşină cu propulsie electrică. Asemenea arhitecturii
unice a automobilului - bazată în jurul structurii LifeDrive, cu celula
pasagerilor din CFRP şi modulul de aluminiu care cuprinde sistemul de
propulsie, acumulatorul şi şasiul -, electromotorul, electronica de putere şi
bateria litiu-ion au fost dezvoltate independent de BMW Group în cadrul
programului BMW eDrive. Prin aceasta a existat certitudinea că "Plăcerea
de a conduce" - tradiţională pentru BMW - este o caracteristică centrală a
BMW i3.
Utilizarea vastă a CFRP - material
foarte uşor, rezistent şi sigur în caz de accident - este unică în producţia de
serie a maşinilor. Datorită proprietăţilor de reducere a masei, BMW i3 nu este
mai greu decât un automobil comparabil cu sistem convenţional de propulsie şi
rezervor plin. Masa proprie DIN, inclusiv acumulatorul, este de 1.195 de
kilograme , asigurând performanţe sportive, dar şi o autonomie de operare
suficientă pentru utilizare cotidiană.
Design vizionar ca expresie a agilităţii, inovaţiei şi dezvoltării
durabile.
Arhitectura LifeDrive şi tehnologia de
transmisie BMW eDrive permit o libertate deosebită în ceea ce priveşte
designul. Apariţia BMW i3 este la fel de memorabilă ca sentimentul de spaţiu şi
experienţa condusului. Cu o lungime de 3.999 mm, o lăţime de 1.775 mm şi o
înălţime de 1.578 mm, caroseria oferă BMW i3 proporţii distinctive care, prin
dinamism şi dimensiuni compacte, subliniază agilitatea automobilului în utilizare
urbană. Consolele scurte ale BMW i3 sunt un indiciu clar al agilităţii la
condus. Suprafeţele mari de sticlă conferă i3 o luminozitate care amplifică
senzația
de spațiu
şi, împreună cu structurile de carbon vizibile, furnizează o imagine a designului
ultrauşor al maşinii.
Utilizarea unui material precum CFRP -
foarte uşor, dar extrem de rigid - în construirea habitaclului permite
eliminarea montanţilor B, ceea ce face ca accesul la cele două rânduri de
scaune să fie foarte uşor. Una dintre caracteristicile de bază ale modelelor
BMW i este "centura neagră", care se extinde la capotă peste acoperiş
până la spatele maşinii. Un alt produs al limbajului de design BMW i de sine
stătător este oscilaţia "fluxului" contururilor laterale care permite
suprafeţe mari ale geamurilor laterale din spate - astfel amplifică sentimentul
de spaţiu generos din interiorul automobilului.
Designul părţii frontale de la BMW i3
este definit de o bară conturată proeminent, de interpretarea distinctivă a
grilei BMW, a radiatorului ca element anexat şi de farurile încadrate de
unităţi LED în forma literei U. Stopurile LED - de asemenea, în forma literei U
- sunt integrate ca elemente "plutitoare" în hayonul larg, complet
din sticlă.
Uşile spate cu deschidere în sens opus,
în combinaţie cu absenţa montanţilor B şi a tunelului central de transmisie pe
care îl regăsim la automobilele convenţionale, formează baza pentru un interior
deosebit de generos (date fiind dimensiunile exterioare compacte). Liniile şi
suprafeţele sculptate ale cockpitului şi decoraţiunilor uşilor accentuează
impresia de funcţionalitate modernă. Datorită combinaţiei de piele tratată
natural, lemn, lână şi alte materii prime regenerabile şi reciclate, caracterul
premium al BMW i3 este ceva ce poate fi văzut şi simţit.
BMW i3 este echipat cu scaune
ultrauşoare care dispun de spătare foarte subţiri. O poziţie uşor ridicată
optimizează vederea conducătorului asupra traficului urban. Selectorul
vitezelor şi comutatorul start/stop împart un element de control proiectat din
coloana de direcţie. Atât panoul de instrumente, cât şi afişajul de control
(6,5 ţoli/16,51 cm sau 8,8 ţoli/22,35 cm) al sistemului de operare iDrive iau
forma unui monitor de sine stătător.
BMW i3 poate fi comandat cu o culoare
exterioară care poate fi aleasă dintre două nuanţe mate şi patru metalizate,
toate realizând un contrast atractiv cu centura neagră. Interiorul poate fi
personalizat în funcţie de preferinţa clientului cu liniile de echipate Loft, Lodge
şi Suite - disponibile ca opţiuni la echiparea standard Atelier. Echiparea
standard a BMW i3 include sistem iDrive, Radio Professional, facilitate
hands-free pentru telefon, aer condiţionat, Park Distance Control cu senzori în
spate, control staţionat al aerului condiţionat şi portbagaj variabil. De
asemenea, tot standard este şi conectivitatea în automobil, printr-un card SIM
integrat, şi integrare extinsă a terminalelor smartphone prin USB şi Bluetooth,
inclusiv aplicaţia BMW i Remote. Pe lista de opţionale figurează sisteme de
navigaţie, faruri LED adaptive, acoperiş din sticlă operat electric, control
automat al aerului condiţionat, scaune încălzite, Comfort Access şi o varietate
de facilităţi BMW ConnectedDrive.
De asemenea disponibile ca opţiuni sunt
prelungitorul de autonomie şi sistemele de asistare a conducătorului precum
Driving Assistant Plus, Parking Assistant, cameră pentru mers înapoi şi Speed
Limit Info.
Arhitectura LifeDrive şi BMW eDrive: angajament pentru plăcerea
condusului electric.
Principalele elemente în obținerea unei plăceri a condusului tipice
pentru BMW au fost arhitectura LifeDrive şi tehnologia BMW eDrive. Utilizarea
unui material foarte uşor precum CFRP la celula pasagerilor a anulat plusul de
masă impus de acumulatorul litiu-ion, în timp ce poziţionarea joasă şi centrală
a pachetului de baterii a îmbunătăţit agilitatea automobilului graţie
distribuţiei perfecte (50:50) a maselor. În plus, electromotorul montat în
vecinătatea axului spate propulsor oferă caracteristici unice de performanţă
pentru acest tip de sistem de propulsie, precum şi o tracţiune imbatabilă.
Jantele standard - 19 ţoli, din aliaj forjat - de la BMW i3 sunt extrem de
uşoare și
sunt echipate cu anvelope cu rezistenţă redusă la înaintare, în format 155/70
R19, dimensiunile relativ reduse oferind combinaţia ideală între rezistenţa
mică şi suprafaţa de contact pentru o aderență optimă. Opţional, clienţii pot comanda
şi jante de 20 de ţoli, din aliaj uşor.
Caracteristicile de condus ale BMW i3
sunt dominate de manevrabilitate – un răspuns la cerinţele traficului urban.
Livrarea instantanee a puterii electromotorului, reglajul rigid al suspensiei
maşinii, direcţia precisă şi diametrul de bracaj foarte mic (9,86 metri)
definesc abordarea BMW specifică asupra electromobilităţii. Motorul electric
generează o putere de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm, disponibile de
la cea mai joasă turație.
Motorul cântăreşte numai 50 de kilograme, iar sensibilitatea și nivelul de performanțe sunt fără precedent în lumea mobilităţii
electrice. Construcţia specifică a electromotorului sincron hibrid, dezvoltat
exclusiv pentru BMW i3, menţine un flux liniar de putere chiar şi la turaţii
ridicate. BMW i3 sprintează de la 0 la 60 km/h în aproximativ 3,7 secunde, iar
de la 0 la 100 km/h în 7,2 secunde, cu o repriză 80-120 km/h în numai 4,9
secunde.
Conceptul de control cu o singură pedală
de la BMW i3 - configurat de inginerii de dezvoltare a sistemelor de propulsie
BMW Group - contribuie la o experienţă a condusului cu adevărat remarcabilă.
Modul de recuperare a energiei este activat în momentul în care conducătorul
ridică piciorul de pe accelerator. Electromotorul trece din modul de propulsie
în cel de generator, livrând energie acumulatorului litiu-ion. În acelaşi timp,
generează un efect de frânare controlabil cu precizie. Această funcție depinde de viteză, ceea ce înseamnă
că automobilul "rulează la liber" cu eficienţă maximă la viteze
ridicate şi generează un puternic efect de frânare la viteze reduse.
Acumulatorul litiu-ion permite BMW i3 să
obţină o autonomie de 130-160 km în condiţii de condus cotidian. Aceasta poate
creşte cu aproximativ 20 de kilometri în modul ECO PRO şi încă o dată cu
aceeaşi distanţă în modul ECO PRO+. Dacă se doreşte, BMW i3 este disponibil şi
cu un motor cu ardere internă pentru extindere a autonomiei. Acesta menţine
încărcarea acumulatorului litiu-ion la un nivel constant atunci când maşina se
află în mişcare. Acest rol este îndeplinit de un motor pe benzină, cu doi
cilindri de 650 cmc, care dezvoltă 25 kW/34 CP şi care este montat în imediata
vecinătate a electromotorului, deasupra punţii spate. Acest motor extinde
autonomia maximă a automobilului la aproximativ 300 km.
Siguranţă optimă: protecţie în orice situaţie.
Arhitectura LifeDrive - divizată orizontal
-, care constă în două module independente separate, este similară designului
"caroserie pe cadru". În timp ce modulul Drive din aluminiu - şasiul
- furnizează fundaţia robustă a automobilului şi încorporează acumulatorul,
sistemul de propulsie şi funcţiile structurale şi de siguranţă de bază, modulul
Life constă în principal din celula pasagerilor, produsă din CFRP, foarte
rezistenţă şi deosebit de uşoară.
Celula pasagerilor - foarte rezistentă
-, în combinaţie cu distribuţia şi absorbţia inteligentă a forţelor de impact,
furnizează standarde optime de protecţie a pasagerilor. Chiar şi la un impact
frontal la o viteză de 64 km/h (viteza de testare EuroNCAP), materialul foarte
rigid al celulei pasagerilor permite ca celula de siguranță a ocupanţilor să nu fie afectată, în
timp ce structurile de aluminiu pentru protecţie în caz de accident - dispuse
în faţa şi în spatele modulului Drive - furnizează protecţie suplimentară. În
consecinţă, deformarea caroseriei la impact este mai mică decât a unei caroserii
din oţel de aceleaşi dimensiuni. La impactul cu un stâlp sau din lateral,
caroseria CFRP demonstrează calităţi excepţionale de absorbţie a energiei. În
ciuda forţelor mari de impact şi a faptului că acestea sunt concentrate în
suprafeţe relativ mici, materialul suferă doar deformări minore. Aceste
calităţi remarcabile oferă o protecţie optimă nu doar pentru pasageri, ci şi
acumulatorului. La testul de impact lateral, stâlpul nu a intrat până la
baterie.
Primul automobil electric din lume integral conectat, datorită BMW
ConnectedDrive.
BMW i3 este primul automobil electric
din lume complet conectat. Nici un alt model nu se bucură de un schimb atât de
vast de informaţii între maşină, conducător şi mediul înconjurător. Un card SIM
disponibil standard în BMW i3 este cheia care deblochează serviciile BMW
ConnectedDrive - în forma actualizată 2013 - disponibile pentru noul model
electric. De exemplu, apar serviciile de navigaţie special dezvoltate pentru a
îmbunătăţi electromobilitatea, alături de facilităţile familiare precum funcţia
de informare Concierge Services sau Intelligent Emergency Call. În plus,
conducătorii pot utiliza aplicaţia BMW i Remote pentru a împărtăşi în orice
moment informaţii cu propria maşină prin utilizarea unui terminal smartphone.
Funcţia de navigaţie pietonală îndrumă conducătorul de la locul de parcare la
destinaţia finală şi înapoi, în timp ce BMW ConnectedDrive oferă în premieră
mondială orientare pe traseu care încorporează conexiunile cu transportul
public local în planificarea călătoriei. Obiectivul acestei conectări
inteligente este acela de a permite plăcere maximă a condusului într-un
automobil cu emisii zero.
Serviciile BMW ConnectedDrive concepute
special pentru BMW i pun accentul pe navigaţie şi gestiunea energiei. Range
Assistant este utilizat atât pentru planificarea traseului, cât şi pentru
călătoriile în desfăşurare. Dacă destinaţia programată în sistemul de navigaţie
este în afara razei de autonomie, sistemul sugerează trecerea în modul ECO PRO
sau ECO PRO+ şi calculează un traseu mai eficient. În cazul în care
conducătorul trebuie să realimenteze acumulatorul la o staţie publică, este
afişată o listă a punctelor disponibile în zonă. Sistemul de navigaţie de la
BMW i3 dispune şi de afişare dinamică a autonomiei care furnizează
conducătorilor informaţii precise și
actualizate în timp real în legătură cu energia necesară pentru a ajunge la
destinaţie - în acest caz, este indicat şi nivelul de energie disponibilă la
finalul călătoriei. Toţi factorii care influenţează autonomia sunt luaţi în
calculul efectuat de un server BMW şi transmis către sistemul de navigaţie prin
intermediul cardului SIM instalat în automobil. Citirea autonomiei, prezentată
sub forma unei diagrame pe harta de navigaţie de pe afişajul central, este
foarte clară.
Legătura dintre conducător şi automobil
intră într-o nouă dimensiune odată cu BMW i3. Aplicaţia BMW ConnectedDrive
Remote pentru BMW i permite terminalului smartphone să acceseze datele utile
ale maşinii pentru planificarea călătoriei. Dacă BMW i3 este conectat la o
staţie de realimentare sau un panou BMW i, furnizarea energiei poate fi
controlată prin smartphone, în timp ce aerul condiţionat şi funcţia de
încălzire pentru acumulator pot fi şi ele operate de la distanţă. În plus,
clienţii pot utiliza smartphone-ul pentru a transfera destinaţia în sistemul de
navigaţie. Aplicaţia afişează şi staţiile de încărcare (disponibile sau
utilizate) şi poate stabili dacă automobilul are suficientă energie pentru a
ajunge la acestea. Afişarea limitei de autonomie pe ecranul smartphone-ului o
reproduce pe cea a sistemului de navigaţie. BMW i3 este disponibil şi cu o
serie de sisteme inovatoare de asistare a conducătorului din portofoliul BMW
ConnectedDrive, dezvoltate special pentru a îmbunătăţi confortul şi siguranţa
în condiţii urbane.
Opţiunea Driving Assistant Plus cuprinde
Collision Warning cu funcţie de frânare (reacţionează la vehiculele în mişcare
şi la cele statice aflate în faţă, dar şi la pietoni) şi Active Cruise Control
(tempomat activ) cu funcţie Stop & Go. Pe lângă semnalele sonore şi vizuale
oferite, sistemul are şi posibilitatea de a frâna automobilul dacă este cazul,
utilizând până la maximum de forţă de frânare. Parking Assistant - o altă
opţiune - realizează manevre de direcţie în timp ce controlează şi acceleraţia,
frâna şi schimbarea vitezelor, ceea ce permite parcarea laterală automată a BMW
i3. Suplimentar faţă de Park Distance Control (PDC - disponibil standard) cu
senzori montaţi în spate, BMW i3 dispune şi de cameră pentru mers înapoi. Alte sisteme
de asistare a conducătorului sunt Traffic Jam Assistant şi Speed Limit Info.
Abordare integrată: 360° ELECTRIC oferă soluţii atotcuprinzătoare
de mobilitate şi furnizare a energiei.
Încărcarea automobilului de două-trei
ori pe săptămână - acesta a fost obiectivul care s-a urmărit la determinarea
autonomiei BMW i3 în funcţie de necesităţile de energiei ale clienţilor.
Studiile realizate în cadrul "project i" - a implicat peste 1.000 de
participanţi şi este rsealizat pe parcursul a aproximativ 20 de milioane km -
au arătat că distanţa zilnică medie parcursă a fost de 45 km. Clienţii îşi pot
încărca maşinile prin intermediul unui wallbox/panou furnizat de BMW sau de la
o sursă casnică de curent. BMW i oferă o gamă vastă de produse şi servicii în
cadrul pachetului 360° ELECTRIC conceput să îndeplinească toate nevoile
personale ale clienţilor cu privire la furnizarea energiei şi planificarea
călătoriei. Spectrul de servicii cuprinde de la instalarea panoului BMW i în
garajul clientului şi oferte de furnizare de energie regenerabilă până la
carduri de încărcare pentru acces facil la infrastructura publică de
realimentare şi servicii suplimentare de asistare de la BMW ConnectedDrive. În
cazul în care conceptul BMW i3 nu reuşeşte să îndeplinească nevoile de mobilitate
într-o situaţie anume, 360° ELECTRIC furnizează soluţii flexibile de
mobilitate, inclusiv automobile alternative din gama BMW şi serviciul DriveNow.
Noi modele de vânzări în domeniul mobilităţii personale.
BMW i are o nouă abordare pentru
mobilitatea personală. Pe anumite pieţe, comercializarea produselor şi
serviciilor BMW i va fi realizată prin intermediul unui model inovator de
vânzări multicanal. Pe lângă dealeri, acest model va cuprinde şi o echipă
mobilă de vânzări, un centru de interacţiune a clienţilor (Customer Interaction
Centre / CIC) şi vânzări pe internet. Toate aceste platforme noi sunt
interconectate. Indiferent de canalul de vânzări pe care îl alege clientul şi
de faptul că vrea să cumpere un automobil sau să-l ia în leasing, contractul
său va fi întotdeauna cu BMW AG, nu cu dealerul aşa cum se întâmplă de obicei.
La lansare, este de aşteptat ca peste 10% din dealerii BMW din Europa să devină
și
reprezentanți
BMW i.
Dezvoltare durabilă și o amprentă cât mai mică
asupra mediului.
Caracterul revoluţionat al BMW i3 se
bazează pe conceptul general care a fost creat sistematic de la zero pentru a
oferi mobilitate sustenabilă şi care încorporează un număr neobişnuit de mare
de particularităţi tehnice orientate spre o eficienţă maximă. Noul concept de
mobilitate premium, întruchipat de BMW i - "next premium" -, este
concentrat nu doar pe automobil în sine. Când vine vorba de alegerea
materialelor, procesul de producţie, lanţul de aprovizionare şi reciclare, BMW
i3 stabileşte standarde unice pentru dezvoltarea durabilă în industria auto.
Reţeaua de producţie BMW Group
construieşte şi electromotorul, dar şi acumulatorul de la BMW i3. La uzinele
sale din Dingolfing şi Landshut, BMW Group a creat o "reţea de
competenţe" pentru electromobilitate. Uzina BMW din Dingolfing produce
acumulatorii, transmisia şi structura de aluminiu a modulului Drive, în timp ce
fabrica BMW din Landshut realizează componentele CFRP pentru modulul Life,
părţile exterioare de plastic, piesele turnate şi cockpitul BMW i3.
Strategia de design ultrauşor,
dezvoltată special pentru modelele BMW i, utilizează CFRP la scară largă - un
material high-tech foarte uşor, rezistent la coroziune şi în caz de accident.
Componentele CFRP sunt cu aproximativ 50% mai uşoare decât corespondentele lor
din oţel, dar au proprietăţi comparabile. Şi sub acest aspect, BMW Group are
rol de pionier - atât în utilizarea acestui material inovator, cât şi în
producţie şi procesare.
Dezvoltare durabilă în orice fază - inclusiv la producţie.
Producţia BMW i3 consumă aproximativ 50%
mai puţină energie şi circa 70% mai puţină apă în comparaţie cu datele medii
actuale pentru producţie la BMW Group, care deja sunt foarte eficiente. Toate
electricitatea utilizată pentru a produce modelele BMW i la uzina din Leipzig
este provenită din energie eoliană - deci 100% regenerabilă. Aceasta este prima
dată când o uzină auto din Germania a montat turbine eoliene în incinta sa
pentru a produce direct energie. De asemenea, toată energia folosită la
producţia de fibră de carbon la Moses Lake este derivată integral din
hidroenergie, regenerabilă şi produsă local - astfel, nu se produc emisii. În
această manieră, BMW i îşi îndeplineşte obiectivul pe care şi l-a impus de la
început: comparativ cu World Green Car of the Year 2008 - BMW 118d -, amprenta
de carbon a BMW i3 este cu aproximativ o treime mai mică. În cazul în care
clienţii folosesc BMW i3 cu energie provenită din surse regenerabile, această
performanţă se îmbunătăţeşte cu alte 50 de procente.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii