Marca BMW i
este sinonimă cu conceptele vizionare de mobilitate şi o nouă definiţie a
conceptului de automobil premium care pune un accent puternic pe dezvoltarea
durabilă. După premiera mondială a primului model electric al mărcii - BMW i3,
următorul pas al BMW Group va fi extinderea cu un model sport, BMW i8. Acest
model hibrid plug-in este cea mai avansată maşină sport a momentului, care
extinde filosofia de bază a dezvoltării durabile BMW i spre un nou segment auto.
BMW i8 aduce plăcerea condusului tradiţională pentru BMW într-o
formă revoluţionară. Aceasta este reflectată de designul emoţional și
combinația specială între performanţele dinamice de mașină
sport şi consumul de model de clasă mică. Caroserie uşoară şi optimizată
aerodinamic, tehnologie de propulsie electrică BMW eDrive, motor turbo compact
pe benzină de 1,5 litri, cu tehnologie BMW TwinPower Turbo şi gestiune
inteligentă a energiei - prin combinarea acestora BMW i8 marchează o nouă etapă
în evoluţia strategiei Efficient Dynamics. Abordarea revoluţionară realizează
un echilibru fără precedent între performanţe şi consumul de combustibil.
Datorită celulei pasagerilor din fibră de carbon CFRP, BMW i8 are o masă
deosebit de mică pentru un automobil hibrid plug-in.
Arhitectura LifeDrive caracteristică BMW i furnizează cea mai bună
bază posibilă pentru design ultrauşor. Componentele principale sunt modulul
Drive din aluminiu - încorporează motorul cu ardere internă şi electromotorul,
acumulatorul, electronica de putere şi componentele şasiului, alături de
funcţiile structurale şi de protecţie în caz de accident - şi modulul Life -
cuprinde, în principal, celula CFRP a pasagerilor (2+2 locuri). Datorită
acestei arhitecturi, BMW i8 dispune de un centru de greutate foarte jos şi un
raport aproape perfect (50:50) al distribuţiei maselor pe cele două punţi – doi
factori care asigură agilitatea modelului.
Sistemul hibrid plug-in al BMW i8 este specific acestui model.
Dezvoltat şi produs de BMW Group, ansamblul marchează pasul următor în evoluţia
programului Efficient Dynamics. Motorul compact pe benzină, cu tehnologie BMW
TwinPower Turbo, este combinat cu un sistem de propulsie electrică şi un
acumulator litiu-ion care poate fi reîncărcat la o sursă casnică de curent.
Motorul pe benzină, care dezvoltă 170 kW/231 CP, îşi transferă puterea spre
puntea spate, în timp ce electromotorul de 96 kW/131 CP acţionează puntea faţă.
Această configuraţie oferă o autonomie în regim exclusiv electric de până la 35
de kilometri şi o viteză maximă de 120 km/h. Când sunt utilizate ambele
sisteme, automobilul beneficiază de tracţiune integrală, cu accelerări
puternice şi gestionare dinamică a cuplului la abordarea sportivă a virajelor.
Cel mai puternic motor dintre cele două acţionează puntea spate. Calculate prin
utilizarea ciclului de testare EU pentru automobile hibrid plug-in, consumul
mediu de combustibil al BMW - la lansare - va fi mai mic de 2,5 l/100 km, iar
nivelul emisiilor CO2 nu va depăşi 59 g/km.
Echilibru optim între performanţe şi consum: BMW i8 este o
evoluţie interesantă a strategiei Efficient Dynamics.
A trecut mai mult de un deceniu de când BMW Group a lansat
strategia de dezvoltare a automobilelor Efficient Dynamics, al cărei obiectiv a
fost îmbunătăţirea semnificativă a performanţelor şi a eficienţei noilor modele
BMW Group. Efficient Dynamics combină progresele în tehnologiile existente cu
dezvoltarea unor concepte noi şi revoluţionare de propulsie. Soluţiile
Efficient Dynamics includ concepte eficiente de design ultrauşor şi
aerodinamică, sisteme foarte performante de propulsie bazate pe tehnologia
TwinPower Turbo şi BMW eDrive, dar şi gestiune inteligentă a tuturor fluxurilor
de energie din interiorul automobilului. Tehnologia nouă şi revoluţionară care
acum este introdusă pe modelele mărcii BMW i se va regăsi ulterior și
pe celelalte modele BMW Group.
BMW i stabileşte standardele şi pentru obiectivul de emisii CO2
zero în trafic urban. Activitatea de cercetare şi dezvoltare depusă din 2007 în
cadrul "project i" a pus bazele pentru soluţii revoluţionare de
mobilitate influenţate puternic de schimbările de mediu, economice şi sociale
de pe întregul mapamond. BMW Group urmăreşte o abordare integrată, întruchipată
de noua marcă BMW i, al cărei obiectiv este realizarea echilibrului necesar
între nevoile individuale de transport şi cerinţele globale de mobilitate din
viitor. BMW i pune accentul pe mobilitatea integral electrică sau cu hibrizi
plug-in. Designul revoluţionar, construcţiile ultrauşoare inteligente, plăcerea
condusului specifică BMW în combinaţie cu emisii zero, gestiunea inteligentă a
energiei şi procesele de producţie cu folosirea eficientă a resurselor și
energiei, toate sunt combinate într-un pachet premium inovator.
Arhitectura LifeDrive cu şasiu din aluminiu pentru sistemul de
propulsie şi celulă CFRP a pasagerilor: masă redusă, rezistenţă optimizată, o
experiență mai bună de condus.
Arhitectura LifeDrive, dezvoltată special pentru automobilele BMW
i, oferă platforma ideală pentru a răspunde provocărilor aduse de masa
sistemelor electrice şi, în acelaşi timp, pentru realizarea unui stil
distinctiv al modelelor BMW i. Cu o lungime de 4.689 mm, o lăţime de 1.942 mm
şi o înălţime de 1.293 mm, BMW i8 are proporţiile unei maşini sport tipice.
Personalitatea dinamică este subliniată şi de capota lungă, linia alungită a
plafonului, consolele scurte şi ampatamentul de 2.800 mm, totul împachetat
într-un design cu 2+2 locuri.
BMW i8 combină un coeficient aerodinamic (Cd) de 0,26 cu
echilibrul aerodinamic remarcabil. Adaptat corespunzător, fluxul de aer din
jurul tuturor componentelor caroseriei permite un raport excelent între
portanţă şi rezistenţă, având ca rezultat dinamica şi stabilitatea deosebite.
Design ultrauşor inteligent - de la conceptul general până la cele
mai mici detalii.
Prin combinaţia dintre modulul Drive din aluminiu şi celula CFRP a
pasagerilor (modulul Life), BMW i8 este un exemplu elocvent al designului
ultrauşor inteligent - unul dintre principiile directoare ale strategiei
Efficient Dynamics. Utilizarea unui material high-tech foarte uşor precum CFRP,
care oferă performanţe deosebite şi în caz de accident, permite o reducere a
masei cu 50% faţă de oţel şi cu aproape 30 de procente comparativ cu aluminiu,
în condiţiile în care rezistenţa este aceeaşi sau chiar mai mare. Aceste
economii compensează masa motorului electric şi a acumulatorului de înaltă
tensiune, astfel că masa proprie a BMW i8 este mai mică de 1.490 de kilograme.
Arhitectura LifeDrive aduce beneficii şi în ceea ce priveşte distribuţia
maselor. Pachetul de baterii este amplasat jos în mijlocul automobilului,
efectul fiind un centrul de greutate dispus jos şi central. Niciun alt model
actual din portofoliul BMW Group nu are centrul de greutate amplasat atât de jos.
Electromotorul compact, transmisia şi electronica de putere sunt
amplasate în apropierea punţii faţă, propulsată electric. Motorul turbo pe
benzină, amplasat împreună cu transmisia în partea din spate a BMW i8, îşi
transferă puterea pe cel mai scurt traseu posibil, adică roţile spate. Ca o
amprentă finală a acestei distribuţii excelente a maselor, acumulatorul
litiu-ion este dispus central în automobil, uşor în faţă comparativ cu mijlocul
maşinii. Ca siguranţă în caz de accident, acesta este locul ideal pentru
baterie care este integrată într-o carcasă din aluminiu.
Uşile au o structură CFRP interioară, iar exteriorul este din
aluminiu. Astfel, masa uşilor este redusă cu 50% comparativ cu designul
convenţional. Pielea scaunelor, de calitate superioară şi tăbăcită natural,
evidenţiază filosofia "next premium" de dezvoltare durabilă a BMW i.
Suportul din magneziu al panoului de instrumente reduce masa pe
două fronturi - pe de-o parte, prin designul inteligent care duce la o scădere
cu aproape 30% a masei în comparaţie cu BMW Seria 6. În plus, rigiditatea
structurală ridicată furnizează un efect de întărire care permite reducerea
numărului de componente, astfel încât masa scade cu încă 10%. Tehnologia
inovatoare a plasticului, utilizată la conductele de aer condiţionat, aduce o
scădere cu 60% faţă de componentele convenţionale, îmbunătăţind totodată şi
acustica datorită proprietăţilor de absorbţie a sunetului.
Datorită faptului că electronica de putere şi electromotorul sunt
conectate direct, cantitatea de cabluri necesare este redusă, în timp ce
utilizarea parţială a firelor de aluminiu aduce o nouă scădere a masei.
Designul ultrauşor este şi o caracteristică a sistemelor de şasiu BMW i8 -
printre care roţile, unde jantele standard (20 de ţoli, din aluminiu forjat)
combină designul aerodinamic cu reduceri de masă. Aplicarea riguroasă a
strategiei de design ultrauşor se extinde şi la şuruburile şi buloanele din
aluminiu, care sunt mai uşoare cu aproximativ 45% faţă de componentele
corespunzătoare din oţel, dar care au aceeaşi rezistenţă şi funcţionalitate.
De asemenea, BMW i8 este primul automobil de serie din lume care
este echipat cu sticlă ranforsată chimic. Această tehnologie inovatoare,
utilizată până în prezent în special la fabricarea terminalelor smartphone, are
ca rezultat o rezistenţă foarte mare. Paravanul dintre compartimentul
pasagerilor şi portbagajul BMW i8 constă în două straturi de sticlă ranforsată
chimic, fiecare cu o grosime de numai 0,7 milimetri, cu o folie acustică între
acestea. Pe lângă proprietăţile acustice excelente, un alt avantaj al acestei
soluţii este scăderea masei cu aproximativ 50% în comparaţie cu sticla laminată
convenţional.
Pentru plăcerea condusului şi eficienţă maxime: motor BMW
TwinPower Turbo şi electromotor dezvoltat de BMW Group.
Sistemul hibrid plug-in de la BMW i8, care cuprinde motorul BMW
TwinPower Turbo combinat cu tehnologia BMW eDrive, oferă tot ce este mai bun
din cele două universuri: potenţial deosebit pentru eficienţă îmbunătăţită şi
caracteristici sportive de condus. BMW Group a dezvoltat intern atât motorul cu
ardere internă şi electromotorul, cât şi electronica de putere şi acumulatorul.
Astfel se garantează un nivel ridicat al produselor şi calităţii pentru toate
aceste componente, pe baza experienței pe care BMW Group le
deţine în domeniul cercetării şi dezvoltării sistemelor de propulsie.
Caracterul revoluţionar al BMW i8 este accentuat de o altă
inovaţie: utilizarea unui nou motor cu ardere internă care va avea premiera
odată cu acest model. BMW i8 este primul model BMW de serie care va fi
propulsat de un motor pe benzină, cu trei cilindri. Agregatul cu turbocompresor
este echipat cu cea mai nouă generaţie a tehnologiei BMW TwinPower Turbo. Este
extrem de compact şi dezvoltă o putere maximă de 170 kW/231 CP. Puterea
specifică rezultată - 113 kW/154 CP per litru de cilindree - este la acelaşi
nivel cu cea a motoarelor ce echipează maşinile sport de înaltă performanţă şi
este cel mai bun raport obținut de un propulsor
produs de BMW Group.
Caracteristicile specifice ale noului motor cu trei cilindri
derivă din cele ale propulsoarelor BMW cu şase cilindri dispuşi în linie, cu
care se află în strânsă legătură şi care sunt recunoscute pentru furnizarea
excelentă a puterii, pentru capacitatea de a urca în turaţii şi pentru
rafinament. Tehnologia BMW TwinPower Turbo a motorului cu trei cilindri
cuprinde un sistem de supraalimentare şi injecţie directă pe benzină cu
injectoare de mare precizie poziţionate între supape, alături de control al
admisiei de aer VALVETRONIC care îmbunătăţeşte eficienţa şi reacţia datorită
gestiunii continuu variabile a cursei supapelor. Propulsorul este echilibrat
suplimentar printr-un ax de echilibrare, în timp ce amortizorul multiplu
integrat în transmisia automată asigură o funcţionare foarte cursivă şi
rafinată la turaţii reduse. Tehnologia BMW TwinPower Turbo şi frecarea internă
redusă îmbunătăţesc atât consumul, cât şi caracteristicile de cuplu. Reacţia
acceleraţiei este bruscă, iar motorul cu trei cilindri ajunge rapid la cuplul
maxim de 320 Nm.
A doua sursă de putere de la BMW i8 este un electromotor sincron
hibrid, dezvoltat şi construit de BMW Group special pentru BMW i.
Electromotorul dezvoltă o putere maximă de 96 kW/131 CP şi produce un cuplu
maxim de aproximativ 250 Nm chiar de la demaraj. Specific unui motor electric,
puterea de reacţie este disponibilă instantaneu la pornire şi continuă pe toate
intervalele de sarcină. Livrarea lineară a puterii, care se extinde până la
limita superioară a intervalului de turaţii, se datorează principiului special
de design al motorului, exclusiv pentru BMW i. Tehnologia BMW eDrive rafinează
şi îmbunătăţeşte principiul motorului sincron printr-un aranjament special şi
dimensiunile componentelor producătoare de cuplu. Rezultatul este un efect de auto-magnetizare
astfel încât câmpul electromagnetic generat la aplicarea curentului rămâne
stabil chiar şi la turaţii mari.
Pe lângă faptul că oferă un impuls de putere pentru a susţine
motorul pe benzină în timpul accelerării, electromotorul are capacitatea de a
propulsa singur automobilul. În acest caz, viteza maximă este de 120 km/h. În
regim de rulare integral electric - fără emisii şi aproape fără zgomot -, BMW
i8 are o autonomie maximă de până la 35 de kilometri. Motorul primeşte curentul
de la acumulatorul litiu-ion, care este montat central sub podeaua
automobilului. Versiunea de acumulator specifică modelului a fost dezvoltată şi
produsă de BMW Group. Are un sistem de răcire cu lichid şi poate fi reîncărcat
de la o sursă casnică de curent, la un panoul (Wallbox) BMW i sau la o staţie
publică de alimentare. Reîncărcarea completă durează mai puţin de trei ore la
sursa casnică şi mai puţin de două ore la BMW i Wallbox.
Când livrare de putere o permite, acumulatorul este reîncărcat de
electromotor. Demarorul-generator de înaltă tensiune, responsabil de pornirea
motorului, poate fi utilizat şi ca generator pentru încărcarea bateriei,
puterea necesară fiind furnizată de motorul BMW TwinPower Turbo. De asemenea,
acumulatorul poate fi alimentat cu ajutorul electromotorului la utilizarea
frânei de motor. Datorită acestor procese diferite se evită descărcarea
bateriei BMW i8 şi se păstrează constantă posibilitatea rulării cu energie
electrică. Autonomia în regim exclusiv electric este suficientă pentru a parcurge
majoritatea traseelor urbane. În același timp, în afara oraşului
BMW i8 oferă performanţe sportive impresionante, dar este şi foarte eficient
datorită susţinerii motorului pe benzină de către electromotor.
Driving Experience Control şi buton eDrive: o alegere între
eficienţă şi caracteristici de performanţă - la atingerea unui buton.
Puntea spate a BMW i8 este propulsată de motorul pe benzină prin
intermediul unei transmisii automate cu şase trepte. Roţile faţă sunt acţionate
de electromotor printr-o transmisie automată integrată cu două etape. Puterea
maximă combinată de 266 kW/362 CP şi cuplul maxim total de 570 Nm furnizează
performanţe de tracţiune integrală care sunt deopotrivă dinamice şi eficiente.
Gestiunea inteligentă a sistemului de propulsie BMW i8 asigură o coordonare
perfectă a celor două surse de putere. Datorită variaţiei puterii între motorul
cu ardere internă şi cel electric, conducătorul beneficiază în orice moment de
temperamentul sportiv al BMW i8, în acelaşi timp fiind maximizată eficienţa
energetică a sistemului general. Utilizând cele două surse de putere, timpul de
sprint (0-100 km/h) este estimat că va coborî sub 4,5 secunde. Accelerarea
liniară este menţinută chiar şi la viteze ridicate din moment ce interacţiunea
celor două surse de putere absoarbe eficient orice întrerupere a fluxului de
putere la schimbarea vitezelor. BMW i8 atinge o viteză maximă de 250 km/h
(limitată electronic) care poate fi atinsă şi menţinută când automobilul este
propulsat exclusiv de motorul pe benzină. Repartiţia variabilă a puterii între
punțile faţă şi spate, în funcţie de schimbarea condiţiilor de condus,
permite o abordare foarte dinamică a virajelor. La intrarea în viraj, puntea
spate beneficiază de mai multă putere pentru a se îmbunătăţi precizia virării.
Pentru o accelerare energică la ieşirea din viraj, controlerul sistemului de
propulsie revine la repartiţia de bază imediat ce unghiul de bracare devine mai
mic. De asemenea, BMW i8 oferă conducătorului posibilitatea de a ajusta
reglajul transmisiei şi al suspensiei pentru a adapta experienţa condusului în
funcţie de preferinţele personale. Pe lângă selectorul electronic al vitezelor
pentru transmisia automată, conducătorul poate folosi şi butonul Driving
Experience Control - o dotare familiară a celor mai recente modele BMW - sau,
exclusiv la BMW i8, butonul eDrive.
Utilizând schimbătorul de viteze, conducătorul poate opta pentru
poziţia D (selecţia automată a treptelor) sau poate comuta în modul SPORT.
Modul SPORT oferă selecţie manuală secvenţială a vitezelor şi, în acelaşi timp,
activează un reglaj foarte sportiv al transmisiei şi suspensiei. În modul SPORT
reacţia acceleraţiei este mai rapidă şi este maximizat impulsul de putere de la
electromotor. Şi pentru ca bateria să fie încărcată complet, modul SPORT
activează şi generarea maximă de energie la utilizarea frânei de motor sau la
frânare: pentru aceasta, funcţia de generator a electromotorului trece la o
setare mai puternică. Totodată, timpii de schimbare a vitezelor sunt scurtaţi,
iar pentru Dynamic Damper Control (dotare standard) este ales un reglaj mai
sportiv. Tot în acest mod, tabloul de bord programabil furnizează informaţii
conexe condusului, alături de afişarea turometrului.
Butonul Driving Experience Control de pe consola centrală oferă două
setări. La pornire este activat modul COMFORT, care oferă un echilibru între
performanţe sportive şi eficienţă, cu acces nerestricţionat la toate funcţiile
de confort. Alternativ, la atingerea unui buton, este activat modul ECO PRO,
care - la BMW i8 ca şi la alte modele - susţine un stil de condus orientat spre
eficienţă. Controlerul sistemului de propulsie coordonează cooperarea între
motorul pe benzină şi electromotor pentru economie maximă de combustibil. La
frâna de motor, sistemul de gestiune inteligentă a energiei decide automat, în
raport de situaţia de condus şi starea maşinii, dacă să genereze energie la
frânare sau să ruleze la liber cu dezactivarea sistemului de propulsie. În
acelaşi timp, modul ECO PRO programează şi funcţiile electrice de confort -
aerul condiţionat, încălzirea scaunelor şi oglinzile retrovizoare încălzite -
să opereze cu consum minim de curent - însă fără a compromite siguranţa.
Autonomia reală a BMW i8, cu rezervorul plin şi acumulatorul complet încărcat,
este de peste 500 de kilometri în modul COMFORT. În modul ECO PRO, aceasta
poate fi extinsă cu până la 20%.
Modul ECO PRO al BMW i8 poate fi utilizat şi pe timpul operării în
regim exclusiv electric. Atunci, maşina este propulsată doar de electromotor.
Doar dacă nivelul acumulatorului coboară sub o anumită valoare sau la o
acţionare bruscă a acceleraţiei (kickdown), motorul cu ardere internă este
activat automat.
Modul de condus selectat la un anumit moment este indicat
conducătorului printr-o culoare distinctă şi printr-un set diferit de
informaţii, afişate pe tabloul de bord programabil. Aspectul tridimensional al
afişajului se adaugă la imaginea futuristă a automobilului ca ansamblu.
Tehnologie de calitate a şasiului, DSC şi Dynamic Damper Control
ca dotări standard.
Tehnologia superioară a şasiului şi suspensiei de la BMW i8 se
bazează pe puntea faţă cu dublu braţ de control şi pe o punte cu cinci braţe de
legătură, ale căror componente din aluminiu şi geometrie sunt configurate
speciale pentru reduceri inteligente ale masei. Servodirecţia electromecanică
oferă uşurinţă în manevrare în oraş şi precizia direcţiei la viteză mare
specifică maşinilor sport. Standard este oferit şi Dynamic Damper Control
(controlul dinamic al amortizării): amortizoarele operate electronic îşi
schimbă caracteristicile în funcţie de modul de condus ales pentru a furniza
dinamica dorită.
Sistemul DSC (Dynamic Stability Control) include ABS, Cornering
Brake Control (CBC), Dynamic Brake Control (DBC), Brake Assist, Brake Standby,
Start-Off Assistant, Fading Compensation şi funcţie Brake Drying. Activat prin
apăsarea unui buton, sistemul Dynamic Traction Control (DTC) ridică nivelul de
intervenție DSC, pentru a permite un derapaj controlat al roţilor
propulsoare pentru o pornire uşoară pe zăpadă sau suprafeţe alunecoase sau
pentru abordare mai dinamică a virajelor.
Specificaţii tehnice. BMW i8.
Caroserie
Număr de uşi /
locuri........................................................................................2
/ 4
Lungime/lăţime/înălţime (la gol)...........................mm..............4.689
/ 1.942 / 1.293
Ampatament.......................................................mm......................................2.800
Masă, la gol
(DIN)................................................kg....................................<
1.490
Coeficient aerodinamic................................
......Cd.........................................0,26
Sistem de propulsie
Tehnologia motorului cu ardere internă........tehnologie BMW
TwinPower Turbo: turbocompresor,
................................................................injecţie
directă pe benzină High Precision,
............................................gestiune complet
variabilă a supapelor VALVETRONIC
Configuraţie/număr cilindri/supape........................................................în
linie / 3 / 4
Capacitate efectivă ........................cm3
........................................................1.499
Putere.............................................kW/CP................................................170
/ 231
Cuplu...............................................Nm.............................................................320
Tehnologia electromotorului....tehnologie BMW eDrive: electromotor
hibrid sincron
............................................cu electronică de
putere, modul integrat de încărcare
.......................................................................şi
mod generator pentru recuperare
Putere.............................................kW/CP..................................................96
/ 131
Cuplu................................................Nm............................................................250
Puterea
sistemului..........................kW/CP................................................266
/ 362
Cuplu...............................................Nm.............................................................570
Acumulator de înaltă tensiune
Tehnologie de
stocare...................................................................................litiu-ion
Dinamica de condus
Concept propulsie.......................................tracţiune
integrală specifică unui hibrid,
.............................................. motorul cu ardere
internă propulsează puntea spate,
.......................................................................electromotorul
acţionează puntea faţă
Anvelope
faţă...........................................................................................195/50
R20
.......................................................spate.................................................215/45
R20
Jante...............................................faţă
.........................................7J x 20, aliaj uşor
.......................................................spate.....................................7.5J
x 20, aliaj uşor
Transmisie
Tip de transmisie pentru motorul cu ardere internă
...........automată, cu şase trepte
Tip de transmisie pentru
electromotor................................automată, în două etape
Performanţe
Acceleraţie 0-100
km/h....................................s...........................................</=
4,5
80-120
km/h.....................................................s..............................................<
4,5
Viteză maximă
..............................................km/h.............................................250
Viteză maximă, regim
electric........................km/h.............................................120
Autonomie.......................................................km............................................>
500
Autonomie în regim
electric.............................km......................................aprox.
35
Consum în ciclul de testare EU
Mixt ..............................................................l/100
km....................................</= 2,5
CO2
..............................................................g/km
.........................................</= 59
Toate datele tehnice sunt provizorii.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii