În acest week-end are loc una dintre cele mai importante și spectaculoase curse ale anului pe Nürburing, etapa a șaptea a sezonului 2013 de DTM. Cu 74 de ani în urmă, pe 21 mai
1939 un român câștiga una dintre cele mai
importante curse pe Nürburing la cursa lui de debut pe acest circuit. Aceasta
este povestea lui Petre Cristea, cel mai mare pilot român al tuturor
timpurilor, și legătura lui specială cu
legendarul BMW 328.
Nürburgring este unul dintre cele mai
faimoase circuite din istoria sporturilor cu motor, scenă de mari confruntări
sportive și
o destinație
supremă pentru producătorii de automobile pentru a testa noi modele. Două curse
deosebit de importante au programate aici în 2013, Marele Premiu de Formula 1
al Germaniei, pe 7 iulie, și
o etapă de DTM programată pentru această duminică, 18 august. Acum 74 de ani,
Nürburgring era scena unei victorii istorice a unui român în faimoasa cursă
Eifelrennen – Petre Cristea era primul pilot care câștiga în cursa de debut pe acest circuit și, în același timp, stabilea un record de viteză
care avea să fie doborât de marele pilot britanic Stirling Moss abia 14 ani mai
târziu.
Duminică, 18 august, este programată cea
de-a șaptea
etapă în Campionatul German de Turisme, DTM. Pe circuit se întâlnesc cei mai
importanți
producători premium din lume, BMW, Audi și
Mercedes, într-un campionat deosebit de disputat, care a obișnuit publicul cu răsturnări de situație și
lupta pentru titlu până în ultima cursă, în ultimul viraj. Așa s-a încheiat și sezonul 2012, când BMW a răsturnat
toate așteptările
și
a reușit
în final să cucerească toate titlurile puse în joc, pentru piloți, constructori și echipe. A fost momentul care a
încununat o revenire glorioasă după o pauză de 20 de ani în DTM. Și acest sezon stă sub semnul
echilibrului, este deschis oricărui rezultat, astfel că etapa de la
Nürburgirng este încă o dată așteptată
cu multă emoție
de fani, în jur de 100 000 de spectatori fiind așteptați în acest week-end la cursă.
Gazda cursei de la jumătatea sezonului
este celebrul circuit Nürburing, unul dintre cele mai cunoscute din lume.
Acesta a fost scena multor competiții
spectaculoase și
avea să își
câștige
supranumele de „Iadul Verde“ pentru cei peste 20 km de circuit într-o zonă
împădurită străbătuți
de Nordschleife (bucla nordică a circuitului). Este un loc încărcat de istorie,
prima competiție
desfășurându-se
sub denumirea de Eifelrennen pe o combinație
de străzi în jurul satelor de munte din regiunea Eifel. Din motive de siguranță s-a luat decizia construirii unui
circuit aici și
astfel se inaugura în 1927 faimosul Nürburing.
Victoria lui Petre Cristea în Marele Premiu al Germaniei
Duminică, 21 mai 1939. Circuitul
Nürburing (22,81 km), cel mai lung si dificil circuit din lume prin complexitatea
virajelor și
variațiile
de relief. International Eifelrennen, etapa a doua a campionatului german,
programa curse de motociclete și
automobile clasele Sport (sub 1500 cm și
sub 2000 cm) şi Competiție.
Clasa Sport sub 2000 cmc era practic confiscată de BMW 328, toți participanții folosind o versiune a acestui model.
Cursa presupunea parcurgerea a 6 tururi de circuit totalizând 136,86 km. 17
concurenți
și-au
anunțat
prezența,
dar numai 10 au luat startul. Dintre aceștia
doar 5 au reușit
să termine cursa care avea să fie câștigată
de un român: Petre Cristea. În cursa clasei Competiție (10 tururi) Hermann Lang (Mercedes
W154) îl învingea pe Tazzio Nuvolari (Auto Union Type D) cu peste 11 secunde.
Cristea era cu o victorie importantă pe scena internațională alături de cei mai mari piloți ai vremii și se impunea împotriva echipelor de
uzină.
BMW 328, unul dintre cele mai faimoase modele sport BMW
BMW începea producția de automobile în 1923 cu automobilul
BMW 3/15 PS, fabricat sub licență
Austin. După numai 13 ani era prezentat deja BMW 328, unul dintre cele mai
legendare modele ale mărcii și
cel care avea să confirme imaginea BMW de producător de automobile sportive.
O mare parte din primele 100 de
automobile produse a fost livrată către piloți din întreaga lume. Victoria lui Ernst
Hene din 1936 în prima cursă disputată pe circuitul Nürburing a fost
categorică, așa
că majoritatea piloților
doreau să utilizeze acest model. Efectul nu s-a lăsat mult așteptat, în 1937 BMW 328 repurta peste
100 de victorii. Produs în 464 de exemplare în perioada 1936-1940,
modelul a fost utilizat și
de piloții
români precum Petre Cristea, Marin Dumitrescu, Alexe de Vassal, Vintilă Frumușanu, Alexandru Papană, Nadler, Ion
Bolony, Valentin Tânțăreanu
și
Alexandru Uță.
BMW 328 a rămas unul dintre cele mai emblematice modele ale mărcii. La sfârșitul anilor ’60, unul dintre primele
studii de marketing comandate de BMW arăta că și la peste 20 de ani de la debutul BMW
328, imaginea sportivă a mărcii se baza în continuare foarte puternic pe acest
model.
Cristea și BMW, un duo imbatabil
Extrem de modest, Cristea mărturisea la
începutul anilor ’90, rememorând celebra cursă, faptul că cei care se ocupau de
paza circuitului, cu puțin
înainte de startul cursei, nu vroiau să-i permită accesul în zona boxelor,
văzându-l îmbrăcat în haine de stradă. Celebra sa bască înlocuia căștile nelipsite din echipamentul
adversarilor, purtarea acestora nefiind obligatorie la acea vreme. Cum Cristea
nu obișnuia
sa poarte nici combinezon, brasarda care purta inscripția “Fahrer - Eifelrennen 1939” a fost
cea care l-a scos pe pilotul român din încurcătură. Puțini ştiu că mașina cu care a concurat Cristea aparținea prietenului său, inginer Petru
Iscu. Iscu își
cumpărase în ianuarie 1938 prin firma bucureșteană Tracta (importatorul BMW în
România în perioada interbelică) un BMW 328 nou. El nu numai că pune la dispoziția lui Cristea mașina, dar acceptă și ca aceasta să fie radical modificată
pentru performanțe
mai bune. Caroseria originală este înlocuită cu una realizată de aluminiu, cel
mai probabil la fabrica de avioane SET din București. Aripile față sunt înlocuite cu unele minimaliste.
Se renunță
la parbriz și
sistemul de decapotare, inutile în competiții.
Aripile spate sunt „închise” prin aplicarea unor capace. Cristea sosește pe circuitul Nürburing însoțit de Petre Iscu. Mașina este transportată pe o platformă
construită după proiectul lui Cristea. Față
de alte curse ulterioare unde Cristea s-a deplasat pe roți cu automobilul cu care concura
pierzând și
din cauza oboselii acumulate, la Nürburing pregătirea cursei s-a făcut în
mod profesionist. Cristea este înscris pe poziția a 11-a listei de start și îi este repartizată boxa cu numărul
17. Avea să realizeze cel mai bun timp în calificări urmând a lua startul de pe
prima grilă.
Participanții
17 concurenți s-au înscris pe lista de start. Petre
Cristea s-a aliniat pe grila de start alături de 10 germani, practic elita piloților care concurau cu BMW, cu mare
experiență
în competiții
și
mașini
preparate de departamentul de competiții
al firmei producătoare. Dintre concurenți
se remarcau piloții
uzinei BMW, Paul Heinemann (D) BMW 328 (nr. de concurs #4/ rezultat – locul ?/
start de pe grila 2) şi Huschke von Heinstein (D) BMW 328 (#6/?/3)
Un alt adversar redutabil era echipa
NSKK (Nationalsozialistisches Kraftfahrkorps), o organizație paramilitară a partidului nazist,
compusă din piloții:
Willi Briem (D) (#1/3/2), Uli Richter (D) (#2/?/1) și Paul Greifzu (D)(#3/abandon-defecțiune la ambreiaj/?).
Doctorul Fritz Werneck BMW (D) 315/328
Spezial (#5/2/4), pilot privat cu mare experiență în competiții, concura cu un automobil
special preparat.
Ceilalți concurenți erau Helmut Polenski (D) BMW 328
(#8/DNS – accident în timpul antrenamentelor premergătoare cursei), Walter
Schluter (D) BMW 328 Spezial (#16/?/7), Toni Neumaier (D) Neumaier 328 Spezial
(#12/?/?)
Cel mai bun timp în calificări a fost obținut de românul Petre Cristea (#11/1/1),
care pe parcursul cursei a realizat o medie orară record (115,1 Km/h pe
parcursul a 136,86 km).
Piloţi înscrişi care nu au participat la calificări/cursă:
Harold John Aldington (GB)- Frazer Nash
328 (#7/seria de șasiu
85003), Peter Schmitt (D)- BMW 328 (#9), Otto Unzner (D)- BMW 328 (#10),
Willi Pfeiffer (D) - BMW 328 (#14), A. Petzold (?) - BMW 328, Fritzgeorg Martin
(D) BMW 328 - (#18), U. Neuschler (?) - BMW 328
Cum s-a desfășurat cursa
În 1989, la o jumătate de secol de la
marea sa victorie de la Nürburing, Petre Cristea destăinuia cititorilor
Almanahului Autoturism cum a câștigat
celebra cursă:
„(...) Circuitul Nürburing
(bucla mare) măsura atunci 22 de km, având 173 de viraje de toate
felurile. În cele trei zile de antrenament am înregistrat cei mai buni timpi
(cu cronometraje oficiale electrice). Frumuseţea era că toţi concurenţii la categoria
2000 cmc (circa 20) erau numai cu maşini BMW tip 328. La plecarea în cursă,
maşina cu cel mai bun timp la antrenamente era plasată lângă capătul din
dreapta al liniei de start, având în stânga pe cei cu timpii 2,3 şi 4.Numai că
primul viraj, plasat la circa 150 m de la linia de start, era o curbă rapidă la
stânga. Aşa că, în mod automat, după acest viraj m-am pomenit pe locul 5! De
ce? Foarte simplu: toţi cei din stânga mea s-au aflat automat pe coarda
virajului! Ba încă s-a băgat printre ei şi cel din extrema stângă a celui de-al
doilea rând de concurenţi...
Bineînţeles că această situaţie nu m-a
avantajat deloc, deşi era o secvenţă naturală şi chiar o combinaţie
inteligentă, sporind interesul spectacolului, obligând pe cel mai bun la
antrenamente să se lupte ca să-i întreacă pe ceilalţi, dacă putea, chiar după
primul viraj al cursei. Din fericire, nu a trebuit să mă "obosesc"
prea mult; după vreo 11 km, adică pe la jumătatea primului tur, ajunsesem deja
în fruntea coloanei.
Cel mai mult de furcă am avut cu amicul
meu Huschke von Hanstein, care până la urmă a avut nenorocul să rupă o supapă,
fiind silit să abandoneze. Mai departe m-am „plimbat”, dar privind atent
oglinda retrovizoare: când observam că dr.Werneek (cu o maşină ceva mai uşoară
decât a mea) se apropia la mai puţin de 20 m, trăgeam mai tare, până nu-l mai
vedeam. Şi.... distracţia asta a durat până la linia de sosire, după ce
stabilisem un nou record al Circuitului de la Nürburing (viteză medie –
115 km/h).
Record a rămas valabil până în anul
1953, când a fost depăşit de către Stiriling Moss. Recordul constă în faptul că
am fost unicul pilot din lume care, concurând prima oară pe Nürburing , a
câştigat cursa. Şi acest record a rezistat până în 1970, când Jackie Stewart,
fost campion mondial de Formula 1, a învins, de asemenea, pe Nürburing
chiar de la primul „şut”.Aşa că, deşi nu mai sunt unicul, totuşi mă aflu
într-o companie care mă onorează. (...)”
Cristea şi BMW 328, un destin comun
Petre G. Cristea (31.01.1909-6.07.1995)
a fost fără îndoială cel mai mare pilot român al tuturor timpurilor. Cu excepția victoriei din 1936 din Raliul Monte
Carlo, unde Cristea aducea prima victorie pentru Ford din istorie în cursa
monegască, cele mai prestigioase rezultate în competițiile internaționale au fost obținute la volanul BMW-ului 328. Petre
Cristea și
BMW-ul 328 au avut un destin comun, având neșansa ca perioada lor de glorie să fie
curmată brusc de izbucnirea celui de-al doilea Război Mondial.
Remarcabil este faptul că Petre Cristea
se impunea deja la prima participare internațională cu BMW 328 – Marele Premiu al
Portugaliei. Se spunea la acea vreme că BMW intenționa sa-l coopteze pe Cristea în echipa
sa oficială. Pe 1 septembrie 1940, Carol al II-lea, din dorința de a arăta lumii că România nu e
îngrijorată de izbucnirea războiului, propune Automobil Club Regal Român
organizarea Marelui Premiu al Orașului
Brașov.
Dorința
de revanşă a celor de la BMW era mare, fuseseră învinși la ei acasă de Cristea, așa ca își trimit echipa oficială la Brașov, cu cele două 328-uri roadster-uri
care participaseră la Mille Miglia. După ziua de antrenament competiția de la Brașov este anulată din cauza extinderii
războiului. Cursele se reiau în România în 1947. Bătrânele BMW-uri 328 țin în continuare în România capul de afiș, cârpite în lipsa pieselor originale.
La începutul anilor ’50 automobilismul românesc intră in hibernare. În 1965 se
reiau cursele automobilistice în România, în mod surprinzător un BMW 328 participând
la Raliului București.
Un echipaj bulgar avea să repete isprava la reluarea Raliului Balkanic în 1967.
Cu un motor puternic și
o manevrabilitate remarcabilă 328-ul continua să fascineze noile generații de piloți. Astăzi BMW 328 este o piesă extrem de
rară și
apreciată de colecționari.
În cariera sa, Petre Cristea a câștigat 8 competiții importante pilotând un BMW 328. La
muzeul BMW din München, în spațiul
dedicat BMW 328, victoriile lui Cristea sunt prezentate la loc de cinste,
alături de brasarda pe care acesta a purtat-o în celebra cursă Eifelrennen
International din 1939.
Petre G. Cristea - Palmares în competiţii
În perioada 1931-1950 Petre G. Cristea a
participat la 80 de competiții
automobilistice, urcând de 55 de ori pe podium, în 45 de curse naționale și 35 internaționale.
Automobile cu care a concurat:
1931 – Dodge Victory Six
1933-1937 Ford V8 Special
1938–1950 BMW 328 Special (excepție Cupa Carpaților 1938)
Cele mai importante rezultate:
1931
Locul 11 Rallye Monte Carlo (copilot
Zoltan Molnar - 152 de participanți)
Locul 6 Cursa Internaţională de
Coastă - Mont de Mules
1933
DNF Rallye Monte Carlo
1934
Locul 18 Rallye Monte Carlo (copilotul
lui Alexandru Berlescu – 177 de participanți)
Locul 3 Cupa Carpaților – Clasament General (copilotul lui
L. Fabiny)
DNF Coppa d’Oro del
Littorio (Grupa V – peste 3000 cmc, copilotul lui Alexandru Berlescu)
(data desfăşurării 26.05-02.06) (nr. de
concurs 217)
1935
Locul 15 Rallye Monte Carlo (copilotul lui
Mihai Sontag-169 de participanți)
Locul 1 Marele Premiu al orașului Brașov – Categoria Sport (1.09) (nr.12) (30
ture/54 km) (44’15’’9)
Locul 1 Cursa Internațională de Coastă - Feleac – Categoria
Sport (Hors Concours) (6.10)
Locul 2 Cursa de Costă - Sinaia –
Categoria Curse (8.09)
Locul 4 Cupa Carpaților – Clasament General (5.09)
DNS Rallye
Bucureşti (5.06) (nr. 2)
1936
Locul 1 Rallye Monte Carlo
(copilot Ionel Zamfirescu – 107 de participanți) (nr.16)
Locul 1 Marele Premiu al orașului București - Categoria Sport
Locul 3 Marele Premiu al orașului București - Categoria Curse
Locul 1 Cursă de Costă - Poiana
Brașov
– Clasament General
Locul 2 Cursă de Coastă - Sibiu
(Brad) – Categoria Curse
Locul 2 Marele Premiu al orașului Brașov – Categoria Curse (12.07)
Locul 3 Cursa de Coastă - Sinaia
– Categoria Curse
Locul 4 Cursa Internațională de Coastă - Feleac – Categoria
Curse
Locul 10 Cupa Carpaților- Clasament General
1937
Locul 7 Rallye Monte Carlo (copilot Carlo
Cielo – a pierdut prima poziţie ca urmare a unei penalizări pentru dimensiunea
neconformă a aripilor spate – roţile duble depăşeau limita aripilor) (nr.1)
Locul 1 Raliul Interbalcanic – Clasament
General (copilot Ionel Zamfirescu)
Locul 1 Marele Premiu al orașului Brașov – Categoria Sport
Locul 2 Marele Premiu al orașului Brașov – Categoria Curse
Locul 3 Marele Premiu al orașului București - Categoria Sport (30.05)
Locul 4 Marele Premiu orașului București - Categoria Curse
Locul 1 Cupa Carpaților – Clasament General
Locul 2 Raliul Sibiu – Clasament General
Locul 1 Cursa de Coastă - Poiana Brașov – Clasament General (Record)
Locul 2 Cursa de Coastă - Sibiu (Brad) –
Categoria Sport
Locul 1 Cursa de Coastă - Sibiu (Brad) –
Categoria Curse
Locul 1 Cursa de Coastă - Sinaia –
Categoria SportLocul 2 Cursa de Coastă - Sinaia – Categoria Curse
Locul 1 Cursa Internațională de Coastă - Feleac – Categoria
Sport
Locul 2 Cursa Internațională de Coastă - Feleac – Categoria
Curse
1938
DNF Rallye Monte
Carlo (copilot Alexe de Vassal)
Locul 1 Marele Premiu Portugalia
(Circuito Internacional de Vila Real) - Categoria Sport-Formula E (nr.9)
Locul 2 Marele Premiu Portugalia -
Clasament General
Locul 1 Marele Premiu al orașului București – Categoria Curse (19.06)
Locul 1 Marele Premiu al orașului Brașov – Categoria Sport (7.08)
Locul 1 Marele Premiu al orașului Brașov – Categoria Curse
Locul 1 Cursa de Coastă - Sinaia –
Clasament General (Record) (4.09)
Locul 1 Cursa de Coastă - Poiana
Brașov
– Clasament General
Locul 2 Grosser Bergpreis von Deutchland
am Grossglockner (Austria - Etapă a Campionatului German - Categoria Sport)
(28.08) (nr. 53)
Locul 1 Cursa Internațională de Coastă - Feleac – Categoria
Sport (2.10) (nr. 3)
Locul 2 Cursa Internațională de Coastă - Feleac - Clasament
General
(după Hans Stuck - Auto Union) (2.10)
(nr. 3)
Locul 1 Cupa Carpaților – Clasament General
1939
Locul 1 Cursa Internațională de Coastă - La Turbie (Franța - Categoria Curse >2000 cmc –
Record 97 km/h)
Locul 1 Cursa Eifelrennen Germania
(Circuit Nurburgring) (21.05) (nr. 11)
(Categoria Sport >2000 cmc – Record
115 km/h – Primul pilot care a câștigat
o cursă
la debutul pe circuit, al doilea a fost
britanicul Stirling Moss în 1953)
Locul 2 Marele Premiu Finlanda –
Clasament General
Locul 6 Marele Premiu Luxemburg –
Clasament General
Locul 2 Marele Premiu al orașului Brașov - Clasament General (după Fritz
Werneck) (13.08) (nr. 3)
Locul 2 Marele Premiu al orașului București – Categoria Curse (după Hans Stuck)
(25.06)
1940
DNS Marele Premiu al orașului Brașov (Cursa a fost anulată) (1.09)
1948
Locul 2 – Marele Premiu R.P.R.(Clasament
General – după Alexe de Vassal)
Sursa: BMW Romania
Tara noastra are multi piloti talentati, ajunge doar daca ne gandim la faptul ca am fost prezenti de mai multe ori si la renumita competitie Paris-Dacar. Chiar si cu masini autohtone eram prezenti la Dacar, ma refer la ARO. Insa marea mea durere este faptul ca sportul auto din Romania necesita a fi redescoperit in ciuda faptului ca avem multe talente si in momentul prezent. Sper ca peste cativa ani sa putem vedea un pilot roman si in Formula 1.
RăspundețiȘtergere