BMW i se
remarcă pentru crearea unor concepte de automobile veritabile, dezvoltarea
durabilă pe tot ciclul de viață al produsului, începând
cu procesul de fabricație, serviciile complementare
de mobilitate şi o înţelegere nouă a segmentului premium definită dezvoltarea
durabilă în prim-plan. BMW Group prezintă BMW i8, o generaţie nouă şi
revoluţionară de automobil sport. Cel de-al doilea model prezentat sub marca
BMW i combină un sistem de propulsie hibrid plug-in cu celula pasagerilor
creată din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) şi șasiul din aluminiu care înglobează motorul cu ardere internă şi
electromotorul, pachetul de acumulatori şi suspensie. Cu acest concept
revoluţionar şi designul emoţional al caroseriei optimizată aerodinamic,
modelul cu 2+2 locuri - care a fost conceput din start ca hibrid plug-in -
deschide calea pentru o abordare extrem de dinamică şi eficientă a plăcerii
condusului. În segmentul maşinilor sport, noul i8 demonstrează încă potențialul de dezvoltare a filosofiei BMW i.
Activităţile de cercetare şi dezvoltare efectuate de BMW Group cu
începere din 2007 în cadrul "project i" au reprezentat fundamentul
pentru un automobil vizionar la care s-a ţinut cont de impactul schimbărilor de
mediu, economice şi sociale de pe mapamond. Pe lângă activitatea de dezvoltare,
compania a realizat studii privind utilizarea automobilelor pur electrice în
traficul de zi cu zi. Peste 1.000 de oameni au luat parte la aceste studii,
de-a lungul cărora au parcurs peste 32 de milioane de kilometri la volanul
maşinilor. Cunoştinţele acumulate au fost direcţionate în crearea unor concepte
de automobile şi soluţii de mobilitate inovatoare.
Dezvoltarea automobilelor BMW i urmează o abordare revoluţionară,
o strategie concentrată pe crearea de maşini premium concepute să fie
propulsate exclusiv electric sau cu sisteme de propulsie hibrid plug-in.
Această tehnologie de propulsie electrică se regăsește
sub denumirea BMW eDrive și este componenta centrală
de la care s-a pornit dezvoltarea automobilului, în contrast cu modelele „ de
conversie", care presupun automobile convenționale la care se înlocuiește
motorul cu ardere internă cu unul electric. Plăcerea condusului caracteristică
BMW în combinaţie cu mobilitatea cu emisii zero, gestiune precisă a energiei și
a sistemelor din automobil, designul de pionierat, construcţia ultrauşoară
inteligentă şi procesul de producţie care conservă energia şi resursele sunt
elementele definitorii pentru filosofia BMW i și dezvoltării unor soluții
de mobilitate electrică dedicate.
BMW i8 a fost conceput de la început ca maşină sport hibrid
plug-in, cu atribute de performanţă deosebite şi o eficienţă extraordinară.
Arhitectura LifeDrive - dezvoltată special pentru BMW i - oferă platforma
ideală pentru o construcţie cu masă minimă, centru de greutate coborât şi
distribuţie perfect egală a maselor între cele două punți.
Motorul cu ardere internă şi electromotorul, pachetul de baterii, electronica
de putere, componentele şasiului şi funcţiile structurale şi de siguranţă sunt
dispuse în cadrul modulului Drive din aluminiu, în timp ce elementul central al
modulului Life este celula CFRP a pasagerilor, cu 2+2 locuri. De asemenea,
această structură permite un nivel considerabil de libertate a designului
pentru a oferi BMW i8 un aspect distinctiv.
BMW i8 oferă o interpretare revoluţionară a plăcerii condusului
specifică BMW. Sistemul de propulsie hibrid plug-in, dezvoltat şi produs de BMW
Group special pentru BMW i8, reprezintă o nouă etapă a evoluţiei în strategia
de dezvoltare Efficient Dynamics.
Noul BMW i8 este prezentat în premieră la Salonul Auto de la
Frankfurt și urmează să aibă debutul pe piață la începutul anului
viitor. Prețul este 126000 € în Germania, 99125 £ în Marea Britanie și
135700 $ în USA, include TVA și nu include bonificația
de mediu pentru automobile electrice oferite de guvernele acestor țări.
Lansat în urmă cu peste un deceniu, Efficient Dynamics are
obiectivul de a îmbunătăţi semnificativ caracteristicile de performanţă şi
eficienţa fiecărui noul model al BMW Group. Efficient Dynamics încorporează
dezvoltarea evolutivă continuă a tehnologiei existente, cât şi noile concepte
revoluţionare de sisteme de propulsie. Printre aceste tehnologii se numără concepte
eficiente de automobile axate pe designul ultrauşor şi aerodinamică, sisteme
dinamice de propulsie echipate cu tehnologie BMW TwinPower Turbo şi BMW eDrive,
dar şi gestiunea inteligentă a energiei și a consumatorilor de
energie. Noi tehnologii BMW Efficient Dynamics au fost dezvoltate speciale
pentru automobilele BMW i, urmând ca acestea să se regăsească şi la modelele
produse de mărcile principale ale BMW Group așa cum este sistemul de
propulsie eDrive sau utilizarea CFRP.
Ca cel mai de succes producător automobile premium, BMW Group
joacă un rol activ şi definitoriu în schimbarea mobilităţii personale, punând
tot mai mult accentul pe dezvoltarea serviciilor care completează avantajul
tehnologic al produselor grupului. Angajamentul BMW Group faţă de dezvoltarea
durabilă este de mult timp un element principal al strategiei companiei şi unul
din principiile fundamentale aplicate în dezvoltare și
producție, în valorile produselor dar și pentru strategiile de
reciclare. Preocuparea pentru dezvoltarea durabilă a fost confirmată în mod
regulat studiile independente, astfel în ultimii opt ani, BMW Group a fost
desemnat "industry leader" în Dow Jones Sustainability Index.
Masa totală redusă a BMW i8 (1.490 kg) se datorează în special
celulei pasagerilor realizată din CFRP. Chiar dacă oferă componentei aceeaşi
rigiditate, acest material high-tech este cu 50% mai uşor decât oţelul şi cu 30
de procente faţă de aluminiu. Principiul designului ultrauşor inteligent este
aplicat la toate componentele automobilului.
Uşile sunt realizate dintr-o structură internă din CFRP şi un
înveliş exterior din aluminiu, cântărind astfel cu 50% mai puţin decât o
construcţie convenţională. Construcţia inteligentă a suportului din magneziu
pentru panoul de instrumente aduce o reducere a masei cu aproximativ 30% în
comparaţie cu BMW Seria 6. În plus, rigiditatea structurală ridicată a
structurii din magneziu permite reducerea numărului de componente, astfel că
masa scade cu alte 10 procente. Tehnologia inovatoare a plasticului, utilizată
la conductele de aer condiţionat, aduce o scădere cu 60% faţă de componentele
convenţionale, îmbunătăţind totodată şi acustica datorită proprietăţilor de
absorbţie a sunetului. Datorită faptului că electronica de putere şi
electromotorul sunt conectate direct, cantitatea de cabluri necesare este
redusă, în timp ce utilizarea parţială a firelor de aluminiu aduce o nouă
scădere a masei.
De asemenea, BMW i8 este primul automobil de serie din lume care
este echipat cu sticlă ranforsată chimic. Această tehnologie inovatoare,
utilizată până în prezent în special la fabricarea terminalelor smartphone, are
ca rezultat o rezistenţă foarte mare. Paravanul dintre compartimentul
pasagerilor şi portbagajul BMW i8 constă în două straturi de sticlă ranforsată
chimic, fiecare cu o grosime de numai 0,7 milimetri, cu o folie acustică între
acestea. Pe lângă proprietăţile acustice excelente, un alt avantaj al acestei
soluţii este scăderea masei cu aproximativ 50% în comparaţie cu sticla laminată
convenţional.
Ca şi masa, potenţialul de conservare a resurselor este un factor
decisiv în alegerea materialelor. Cea mai mare parte a aluminiului utilizat la
BMW i8 este fie reciclat, fie obţinut folosind energie regenerabilă. În plus,
BMW Group a dezvoltat un concept unic la nivel global pentru reciclarea
componentelor CFRP şi a celor de caroserie, precum şi pentru deşeuri de
producţie separate. Astfel, resturile din fabricarea componentelor CFRP şi
materialele refolosibile, provenite de la automobilele afectate în accidente
sau ajunse la finalul ciclului de viaţă, sunt fie reincluse în procesele de
producţie, fie sunt utilizate la alte aplicaţii.
BMW Group este primul constructor auto din lume care utilizează un
proces ecologic pentru tratarea pielii. Pielea pentru suprafeţele scaunelor şi
panoul de instrumente este tratată cu un extract din frunză de măslin. Acesta
evită crearea reziduurilor de producţie care să afecteze mediul, oferind
totodată pielii o calitate ridicată şi un aspect natural. Pielea de bovine
provine exclusiv din Germania, Austria şi Elveţia, iar procesul natural de
tratare are loc în Germania. Prin aceasta, distanţele faţă de locul de
fabricare al BMW i8, uzina BMW din Leipzig, sunt foarte scurte.
Materialele textile utilizate în interiorul BMW i8 pentru
elementele decorative de pe scaune şi uşi, tapiţeria acoperişului, covoraşe,
echiparea montanţilor şi mochetă sunt produse printr-un proces inovator de
reciclare. Granulele de poliester, care reprezintă materia primă, sunt produse
din materiale precum PET-uri reciclabile şi sunt combinate cu lână virgină
(40%) într-un proces special pentru a crea un material de acoperire de înaltă
calitate. Producţia cheii pentru BMW i8 implică o altă formă inovatoare de
producţie de materie primă; carcasa este realizată dintr-un biopolimer, bazat
pe boabe de ricin. Uleiul extras din boabe este combinat cu fibră de sticlă
(30%), rezultând un material extrem de robust şi de calitate înaltă.
Utilizarea vastă a CFRP este elementul central în conceptul
revoluţionar de automobil pe care se bazează BMW i8, iar BMW Group este şi
lider în acest domeniu al procesului de producţie. Folosirea CFRP la nivelul
necesar pentru modelele BMW i este fără precedent în industria auto la nivel
global. Pentru a superviza o uzină din SUA care produce fibră de carbon, BMW
Group a dezvoltat un joint venture cu SGL Group. Fabrica este localizată la
Moses Lake (statul Washington) şi reprezintă verigă importantă pentru producţia
automobilelor BMW i. Aceasta asigură furnizarea către BMW Group de materiale de
bază - de calitate şi produse sustenabil -, care sunt necesare pentru
fabricarea componentelor CFRP. Fibrele de carbon produse la Moses Lake sunt
transformate în laminate ultra-uşoare la Wackersdorf Innovation Park din
Germania. Ulterior, acestea se transformă în piese şi componente CFRP în
atelierele de presă ale uzinelor BMW din Landshut şi Leipzig.
Energia utilizată în producţia fibrelor de carbon la Moses Lake
este asigurată exclusiv de surse locale de hidroenergie regenerabilă, care nu
produc emisii CO2. Procese deosebit de eficiente sunt utilizate şi în alte faze
ale producţiei automobilelor BMW i. Rezultatul este o reducere de aproximativ 50%
a consumului de energie în comparaţie cu valorile medii - şi aşa, o referință
în industrie - ale reţelei de producţie BMW Group şi o scădere de aproape 70% a
consumului de apă. De exemplu, energia necesară pentru producţia maşinilor BMW
i la uzina din Leipzig provine exclusiv de la o centrala eoliană, deci în
totalitate surse regenerabile de energie. A fost pentru prima dată când turbine
eoliene au fost instalate la o uzină auto din Germania pentru a asigura un mod
de alimentare directă a halelor de producţie.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii