Au fost prezentate rezultatele celui mai mare proiect de cercetare
finanţat din Germania cu privire la cooperare în siguranţa auto.
Ca lider inovator în segmentul premium, BMW Group are un
angajament ferm în dezvoltarea unui viitor cu trafic fără accidente – mai ales
că siguranţa rutieră înseamnă protejarea vieţii umane.
Pentru prevenirea accidentelor prin măsuri de corectare iniţiale
sunt necesare sisteme care susţin şi facilitează condusul. Sistemele de
asistare reduc stresul conducătorilor în situaţiile dificile din trafic şi
uşurează luarea unor decizii de încredere de către cei de la volan prin
furnizarea informaţiilor corecte sau a avertismentelor la momentul potrivit.
"Bazat pe principiul cooperării cu ceilalţi participanţi la trafic şi al
respectului faţă de aceştia, ceea ce reprezintă un factor important în
siguranţa rutieră, beneficiile sistemelor de asistare a conducătorilor pot fi
extinse substanţial prin dezvoltarea unor sisteme colaborative", a
declarat Dr. Ralph Rasshofer, reprezentatul BMW Group în comitetul director
Ko-FAS.
Acum patru ani, principalii constructori şi furnizori auto, dar şi
cele mai importante universităţi şi institute de ştiinţe aplicate şi cercetare
din Germania, s-au reunit în cadrul iniţiativei de cercetare "Kooperative
Fahrzeugsicherheit (Ko-FAS)" (Siguranța auto cooperativă).
Sistemul are la bază module de comunicare care oferă informații
precum poziție, direcție și
viteză de deplasare, pentru a ajuta la formarea unei imagini precise a situației
din trafic.
Obiectivul acestui proiect a fost îmbunătăţirea semnificativă a
siguranţei rutiere printr-o reducere a numărului de accidente şi victime în
trafic. Abordarea a fost axată pe trei pași:
- detectarea precisă a participanților
și situației de trafic prin
utilizarea sistemelor de detecție cooperative și
colectarea directă de date despre mediu,
- aprecierea completă a situaţiei pentru evaluarea cu precizie a
riscurilor de coliziune,
- activarea ulterioară a măsurilor adecvate de protecţie în avans.
Rezultatele au fost dezvăluite la ultima prezentare Ko-FAS de la
Aschaffenburg.
Trei proiecte cu un singur obiectiv: protecţie mai mare pentru
pietoni, biciclişti şi conducători.
Proiectul Ko-FAS, care a fost finanţat de ministerul federal al
economiei şi tehnologiei, cuprinde trei subproiecte: Ko-TAG, Ko-PER şi Ko-KOMP.
BMW Group Research and Technology a preluat rolul de lider în subproiectele
Ko-TAG şi Ko-PER.
Tehnologii transponder colaborative
Obiectivul Ko-TAG, ca proiect ce urmează după "AMULETT",
a fost îmbunătăţirea suplimentară a tehnologiilor transponder de cooperare, în
vederea protejării atât a pietonilor, cât şi a bicicliştilor, precum şi a
susţinerii autolocalizării automobilului cu foarte mare precizie.
În acest scop, pietonii şi bicicliştii au fost echipaţi cu
dispozitive miniaturale de emisie-recepţie (transpondere). Când primesc un
semnal de interogare de la sistemul de localizare aflat la bordul automobilului
de test, aceste transpondere transmit înapoi informaţii care indică, printre
altele, tipul partenerului de trafic ce utilizează transponderul şi poziţia
acestuia faţă de automobil. Transponderul este identificat prin intermediul
unui cod care este schimbat frecvent şi aleator, ceea ce face imposibilă
legătura între transponder şi purtătorul său şi asigură îndeplinirea cerinţelor
privind protecţia datelor.
Sistemul de transpondere dezvoltat în cadrul proiectului Ko-TAG
este bazat în mare pe standardul WLAN IEEE 802.11p. În contrast cu sistemul
utilizat în precedentul proiect - AMULETT -, acesta dispune de numeroase conexiuni
cu comunicarea Car-to-X.
O nouă minimalizare - reducerea etichetei la dimensiunea unui cip
- ar permite ca viitoarele transpondere să fie amplasate în articole precum
ghiozdanele şcolare sau bastoanele pentru plimbare. Această tehnologie are
astfel potențialul de a identifica pietoni sau bicicliști
care se pregătesc să intre pe carosabil, înainte ca aceștia
să fie în spectrul vizual al conducătorului auto sau al oricăror senzori de pe
automobil. Este exemplul unui pieton care se pregătește
să traverseze și să iasă pe carosabil din
fața unui autobuz, fiind imposibil de observat vizual sau cu ajutorul
oricărui senzor.
Studiile de eficienţă demonstrează că sistemul de transpondere
analizat în acest proiect oferă un potenţial ridicat de micşorare sau chiar
prevenire a accidentelor, prin avertizarea timpurie şi mai eficientă a
conducătorilor asupra potențialelor pericole.
Percepţia de cooperare pentru o previziune îmbunătăţită.
În proiectul Ko-PER, specialiştii de la BMW Group au cercetat
tehnicile de detectare a situațiilor din trafic prin
sisteme adecvate pentru utilizarea în identificarea participanților
la trafic care se deplasează în același sens de mers și
în aceeași intersecție.Obiectivul proiectului
Ko-PER a fost acela de crea o imagine cât mai completă a situației
din trafic. Pentru aceasta foloseşte o reţea extinsă de senzori şi schimbul şi
asimilarea de date de alţi participanţi la trafic.
Astfel, conducătorii pot fi alertaţi de pericole într-o fază
incipientă, ceea ce permite o reacție mai promptă și
mai sigură în fața unui potențial
pericol. De exemplu, conducătorul auto poate fi avertizat că în intersecție
intră alt participant la trafic și, deși
acesta din urmă nu are prioritate, viteza de deplasare indică că nu mai poate
opri.
Proiectul Ko-PER a utilizat rezultatele anterioare din proiectul
PReVENT, precum şi un dialog intens cu proiectul de cercetare simTD ("Safe
Intelligent Mobility - Test Field Germany"), deja încheiat.
Cercetătorii BMW Group au pus accentul în special pe
autolocalizarea îmbunătăţită a vehiculului, pe algoritmi de interpretare a
situaţiilor din trafic şi pe evaluarea riscurilor. În plus, conceptele de
interacţiune om-maşină au fost dezvoltate astfel încât permit ca aceste informații
să fie comunicate conducătorului într-o formă adecvată.
Ko-TAG şi Ko-PER - un tandem puternic.
Rezultatele proiectului de cercetare arată că, în viitor,
combinaţia între utilizarea tehnologiilor transponder de cooperare (Ko-TAG) şi
percepţia de cooperare (Ko-PER) poate aduce beneficii importante pentru
siguranţa rutieră. "Prin combinarea selectivă a diferitelor tehnologii de
comunicare, suntem cu un pas mai aproape de realizarea viziunii noastre privind
mobilitatea fără accidente", a declarat Rasshofer.
BMW Group Research and Technology este o filială deţinută în
totalitate de BMW Group şi este responsabilă pentru domeniile de cercetare
Tehnologia Automobilului, Cercetarea Sistemelor de Propulsie EfficientDynamics,
ConnectedDrive (asistarea conducătorului / siguranţă activă) şi ITDrive
(arhitectură IT şi tehnologie de comunicaţii). Accesul global la tendinţe şi
tehnologii este asigurat de o reţea de cercetare stabilită la nivel
internaţional prin BMW Group Technology Office USA (Mountain View, California),
BMW Group Technology Office China (Beijing), precum şi birourile de legătură cu
EURECOM (Sophia Antipolis, Franţa) şi Centrul German de Cercetare pentru
Inteligenţă Artificială (DFKI GmbH, Saarbrücken). Prin "Centrul de
Cercetare Auto din München" (CAR@TUM) - înfiinţat în comun cu Universitatea
Tehnică din München -, compania subsidiară BMW Group a asigurat un acces
sustenabil la tinerele cadre didactice cu potenţial înalt, precum şi la
rezultatele indispensabile din cercetarea universitară de bază.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii