În timpul conducerii unui autovehicul, cel mai important punct de
referinţă este autovehiculul din faţă. La ce distanţă se află şi cât de repede
se deplasează? Ceea ce oamenii pot doar estima, senzorii pot măsura de 20 de
ori pe secundă, cu o mare precizie. Din acest motiv, senzorii stau la baza
numeroaselor sisteme de asistenţă care menţin în mod automat distanţa
prestabilită faţă de autovehiculul din faţă, iar în situaţiile critice emit
avertizări şi acţionează automat frânele. În prezent, Bosch produce în cadrul
fabricii sale de la Reutligen, lângă Stuttgart, senzorul radar cu numărul un
milion, ce utilizează banda de frecvenţe de 77 GHz. Producţia de serie a
acestor senzori a început în anul 2000. Volumul producţiei a rămas mic pentru o
perioadă îndelungată de timp, dar acum este înregistrată o creştere rapidă.
Dacă pentru primul milion de senzori au fost necesari 13 ani, următorul milion
va ieşi de pe linia de producţie într-o perioadă de un an. „Se estimează o
perioadă de avânt al sistemelor de asistenţă pentru şofer în anii care
urmează”, a declarat Wolf-Henning Scheider, descriind dinamica înregistrată de
sectorul pentru care este responsabil în calitate de membru al Consiliului de
Administraţie Bosch. „Bosch va livra senzorul radar cu numărul zece milioane în
anul 2016”, a continuat acesta.
Piaţa sistemelor de asistenţă pentru şofer va înregistra o creştere de ordinul zecilor
Din 2014, autovehiculele vor trebui echipate cu cel puţin un sistem de asistenţă pentru a primi un punctaj de cinci stele conform sistemului de punctare Euro NCAP, iar începând cu anul 2016 gama completă de funcţii de siguranţă pentru pietoni va deveni obligatorie. Odată ce au fost montaţi la bordul autovehiculului, senzorii pot fi utilizaţi pentru mai multe funcţii. De exemplu, o cameră video care detectează liniile de marcaj ale benzii de rulare poate înregistra şi indicatoarele rutiere. Şoferii vor aprecia din ce în ce mai mult aceste funcţii de siguranţă şi confort. „Piaţa sistemelor de asistenţă pentru şofer va înregistra o creştere anuală de peste 20 de procente în următorii ani”, a declarat Scheider.
Bosch deţine competenţe extinse în materie de sisteme auto
Sistemele de asistenţă necesită integrarea completă a anumitor sisteme din dotarea autovehiculelor. Sistemele de asistenţă combină datele provenind de la o gamă largă de senzori, pentru a forma o hartă unitară a zonei din jurul autovehiculului, iar motorul, frânele şi sistemul de direcţie respectă instrucţiunile calculate pe baza acestei hărţi. După cum a declarat Gerhard Steiger, preşedintele diviziei Sisteme de control al şasiului din cadrul concernului german: „Bosch deţine toate competenţele necesare pentru dezvoltarea sistemelor de asistenţă pentru şofer”.
Piaţa sistemelor de asistenţă pentru şofer va înregistra o creştere de ordinul zecilor
Din 2014, autovehiculele vor trebui echipate cu cel puţin un sistem de asistenţă pentru a primi un punctaj de cinci stele conform sistemului de punctare Euro NCAP, iar începând cu anul 2016 gama completă de funcţii de siguranţă pentru pietoni va deveni obligatorie. Odată ce au fost montaţi la bordul autovehiculului, senzorii pot fi utilizaţi pentru mai multe funcţii. De exemplu, o cameră video care detectează liniile de marcaj ale benzii de rulare poate înregistra şi indicatoarele rutiere. Şoferii vor aprecia din ce în ce mai mult aceste funcţii de siguranţă şi confort. „Piaţa sistemelor de asistenţă pentru şofer va înregistra o creştere anuală de peste 20 de procente în următorii ani”, a declarat Scheider.
Bosch deţine competenţe extinse în materie de sisteme auto
Sistemele de asistenţă necesită integrarea completă a anumitor sisteme din dotarea autovehiculelor. Sistemele de asistenţă combină datele provenind de la o gamă largă de senzori, pentru a forma o hartă unitară a zonei din jurul autovehiculului, iar motorul, frânele şi sistemul de direcţie respectă instrucţiunile calculate pe baza acestei hărţi. După cum a declarat Gerhard Steiger, preşedintele diviziei Sisteme de control al şasiului din cadrul concernului german: „Bosch deţine toate competenţele necesare pentru dezvoltarea sistemelor de asistenţă pentru şofer”.
Bosch este pe punctul de a lansa producţia în serie a noului senzor radar cu
rază medie de acţiune, care este la fel de puternic ca predecesorul său, dar
mai compact şi mai accesibil. Senzorul este disponibil atât pentru montarea în
partea din faţă, cât şi în cea din spate a autovehiculului. În 2014 va începe
producţia unui senzor video stereo care poate măsura distanţe de până la
aproximativ 50 de metri. Prin urmare, pentru prima oară va fi necesar un singur
senzor pentru frânarea automată de urgenţă şi sporirea protecţiei pietonilor.
În viitor, noi funcţii vor juca un rol mai mare pentru a asista şoferul în
timpul manevrării autovehiculului. De exemplu, acestea vor utiliza senzori cu
ultrasunete pentru parcarea complet automată, chiar şi în cazul în care şoferul
se află în exteriorul autovehiculului, şi vor asigura mişcările volanului în
zonele înguste ale autostrăzilor, aflate în construcţie. „Fiecare inovaţie ne
apropie tot mai mult de conducerea automată, fără accidente”, a declarat
Steiger. La început, nivelul de automatizare va creşte lent, iniţial pentru
deplasarea pe autostrăzi. Începând cu anul 2014, şoferii vor putea opta pentru
un sistem de asistenţă produs în serie pentru evitarea blocajelor în trafic,
dezvoltat în cea mai mare parte de Bosch. La vitezele mici de deplasare,
această funcţie manevrează complet automat volanul, deşi şoferul rămâne pe
deplin responsabil. În timp, nivelul de automatizare a conducerii asistate pe
autostradă va creşte tot mai mult, chiar şi la viteze mai mari, ajungându-se în
final în punctul în care pilotul pentru autostradă va prelua în totalitate
sarcina de conducere a autovehiculului de la intrarea şi până la ieşirea de pe
autostradă. Steiger este convins că „se va ajunge la conducerea complet
automată prin mai mulţi paşi mici”.
Portofoliu complet de senzori radar
De la intrarea în producţia de serie a primei generaţii de senzori radar, Bosch
a depus eforturi susţinute pentru a-şi îmbunătăţi tehnologia. A doua generaţie
a însemnat dublarea atât a razei de acţiune, cât şi a unghiului de deschidere.
Generaţia a treia (aflată în prezent în producţia de serie), reprezentată de
senzorii radar LRR3 cu rază lungă de acţiune, se caracterizează printr-un unghi
de deschidere şi mai mare, de 30 de grade, şi o rază de acţiune de până la 250
de metri. În plus, modulul de înaltă frecvenţă al acestui senzor Bosch
utilizează pentru prima dată tehnologia siliciu – germaniu, cu rolul de a
reduce substanţial costurile de producţie. „Cu fiecare generaţie, am reuşit să
reducem la jumătate costurile şi să dublăm performanţele”, a declarat Dr.
Bernhard Lucas, directorul departamentului de proiectare a componentelor radar.
Senzorul radar cu rază medie de acţiune este pe punctul de a intra în producţia
de serie. Datorită unghiului său de deschidere de 45 de grade şi a razei sale
de acţiune de până la 160 de metri, pot fi implementate toate funcţiile de
frânare de urgenţă, precum şi un tempomat adaptiv pentru vitezele de până la
150 de km/h, valori suficiente pentru aproape toate ţările din lume. Producţia
unei versiuni pentru montarea în partea din spate a autovehiculului va începe
în 2014. Aceasta va asigura detectarea din timp a autovehiculelor care se
apropie rapid din spate şi va emite avertizări referitoare la potenţialele
coliziuni la schimbarea benzii de rulare. Cu un unghi de deschidere de 150 de
grade, acest senzor poate supraveghea o zonă foarte vastă.
Toţi senzorii radar Bosch utilizează banda de frecvenţe de 77 GHz. Comparativ
cu versiunile ce utilizează o bandă de 24 GHz, senzorul cu banda de 77 GHz este
mult mai eficient din toate punctele de vedere: precizia de distingere a
obiectelor este de trei ori mai mare, senzorul putând măsura vitezele şi
distanţele cu o precizie de cinci ori mai mare. Având în vedere că această
bandă de frecvenţe mai înalte a fost alocată permanent aplicaţiilor auto la
nivel mondial, este deosebit de adecvată pentru platformele autovehiculelor din
orice parte a lumii.
Sursa: Bosch Romania
0 comentarii