Simbolul muntelui
cu trei vârfuri și al fulgului de
nea (3PMSF) prezentat pe cele mai recente anvelope pentru vehicule de transport
rutier de marfă indică faptul că flotele își pot continua drumul chiar și acolo unde alții se văd nevoiți să se oprească.
În gama Goodyear de
anvelope pentru vehicule comerciale, destinate anotimpului rece, nu sunt
incluse numai anvelopele UltraGrip, special concepute pentru autocare sau
pentru transportul comercial pe timp de iarnă. În plus față de acestea, anvelopele
Goodyear Municipal pentru puntea motoare, anvelopele Regional Haul Drive 17.5” și 19.5”, nou introdusele
anvelopele Goodyear KMAX D și anvelopele Goodyear FUELMAX D, ce urmează să fie disponibile pe
majoritatea piețelor europene din ianuarie 2014, îndeplinesc standardele impuse pentru anvelope
de iarnă.
Aceste anvelope nu sunt
numai marcate cu simbolul M+S, ci totodată respectă pragul de performanță impus pentru condiții de zăpadă, care le
califică și pentru simbolul muntelui cu trei vârfuri și al fulgului de nea (3PMSF),
ceea ce le conferă adevărate caracteristici specifice anvelopelor destinate să
ruleze tot timpul anului și să îndeplinească totodată exigențele pentru condiții de iarnă grea.
În prezent, nu există o legislație comună în Uniunea Europeană cu privire la utilizarea anvelopelor de iarnă, iar folosirea obligatorie a anvelopelor de iarnă este actualmente determinată și reglementată prin prevederi legislative adoptate la nivelul fiecărei țări. În orice caz, există o definiție oficială a Uniunii Europene pentru “anvelopa de iarnă”. În conformitate cu Regulamentul Uniunii Europene nr. 661/2009 o anvelopă de zăpadă (sau “anvelopă de iarnă”) este definită ca acea anvelopă al cărei profil al benzii de rulare sau al cărei compus ori structură sunt în primul rând proiectate pentru a atinge, în condiții de zăpadă, o performanță superioară față de cea a unei anvelope standard, atunci când vine vorba de capacitatea de a iniția mișcarea sau de a menține vehiculul în mișcare.
Cédric Pedretti, deținător al Transports Pedretti,
una dintre flotele implicate în faza de testare a noilor game KMAX și FUELMAX a afirmat: “Am
experimentat un control impresionant pe șosea, plus un excelent comportament al tracțiunii, astfel încât camioanele
noastre pot opera pe drumuri de iarnă fără să trebuiască să escaladeze nămeți de zăpadă. Aceasta
ne-a ajutat foarte mult în condițiile foarte grele cu care ne-am confruntat de-a lungul multor ani, când
aveam livrări în stațiunile montane; în astfel de locuri, noaptea e atât zăpadă cât și gheață.” El a mai adăugat:
“Ambele game de anvelope au dovedit, de asemenea, o performanță echilibrată între
eficiența consumului de carburant și kilometraj, în cadrul segmentelor corespondente. FUELMAX este prima opțiune pentru reducerea
consumului de carburant și KMAX pentru parcurgerea mai multor kilometri.”
Marcajele
de pe anvelopele de iarnă
Însemnele prezente în
mod curent pe pereții laterali ai anvelopelor, pentru a diferenția anvelopele de iarnă
de cele standard, sunt M+S (sau M.S ori M&S), așa cum este stipulat în
legislația europeană[1]. La 1
noiembrie 2012, s-a impus prin Regulamentul UNECE 117-02 un nou marcaj oficial
în Uniunea Europeană – simbolul “Alpin” sau simbolul muntelui cu trei vârfuri și al fulgului de nea (3PMSF).
Spre deosebire de marcajul M+S, însemnul 3PMSF poate fi folosit în mod legal
dacă anvelopa atinge un prag minim de performanță cerut în condiții de zăpadă, așa numitul “index de
aderență pe zăpadă”. În prezent, M+S rămâne un marcaj permis, dar care nu este
legal conectat la minimum de performanță garantat în condiții de iarnă. Anvelopele
marcate cu M+S au o mai bună capacitate de tracțiune pe zăpadă în
comparație cu anvelopele standard, dar nu ating în mod necesar pragul legal solicitat
pentru noile însemne “fulg de nea și munte”.
Beneficiile
anvelopelor de iarnă
Folosirea anvelopelor
de iarnă asigură optimizarea performanței vehiculului pe timpul iernii, în
particular atunci când drumurile sunt afectate de zăpădă și gheață. Anvelopele reacționează diferit în funcție de temperatură,
astfel încât compușii specifici și profilul benzii de rulare sunt necesare pentru astfel de condiții. Aderența bună este esențială pentru controlul
direcției și frânelor, cât și al tracțiunii. Un profil mai
agresiv al benzii de rulare în combinație cu un compus al benzii care să aibă
caracteristicile corecte este necesar nu numai pentru o bună aderență pe zăpadă, dar și pentru a degaja
eficient apa de pe suprafața carosabilă.
Beneficiile anvelopelor comerciale
de iarnă sunt importante în mod particular pentru mobilitate în condiții meteorologice
solicitante. Evitarea împotmolirilor pe drum reprezintă un bonus economic
semnificativ care previne întârzierea livrărilor, alterarea produselor, etc. De
aceea montarea anvelopelor de iarnă pe roțile punții motoare este obligatorie în unele state
europene.
Ce
anvelope trebuie utilizate în condiții de
iarnă foarte grea?
În mod legal, anvelopele
marcate cu M+S și/sau 3PMSF sunt permise în toate țările europene în condiții grele de iarnă. În
orice caz, atunci când aceste condiții sunt întâlnite constant, cum este cazul țărilor nordice, al
Rusiei și al regiunilor muntoase, Goodyear recomandă operatorilor să folosească
anvelope speciale de iarnă precum UltraGrip WTS, WTD și WTT. Aceste anvelope
speciale de iarnă depășesc capacitățile altor anvelope precum KMAX D și FUELMAX D. Ele sunt proiectate și optimizate pentru
utilizare predominantă în condiții de iarnă, adică pe gheață sau pe drumuri acoperite de zăpadă.
Sursa: Izabella Ghita, PR Managing Partner QLT Group Division
[1] Directiva Consiliului 92/23/EEC din 31 Martie 1992
referitoare la vehiculele motorizate, la remorcile lor și la montarea acestora.
0 comentarii