O mai mare siguranță, emisii
mai scăzute și un
consum redus de carburant sunt vitale, iar anvelopele joacă un rol decisive în
atingerea acestor obiective.
Goodyear Dunlop salută un nou set de
propuneri lansate de Uniunea Europeană în vederea schimbării prevederilor
legislative care vizează dimensiunile camioanelor, în acord cu o serie de
motivații legate
de un nivel cât mai ridicat al protecției mediului și al
siguranței
rutiere, și
subliniază rolul pe care îl joacă anvelopele în atingerea acestor obiective.
Comisia Europeană a înaintat un
proiect de lege care, dacă va fi adoptat, va oferi mai multă libertate cu
privire la dimensiunile vehiculelor. În cazul adoptării sale, acest set de
măsuri poate conduce la apariția, până
în 2018, a unei noi generații de
vehicule proiectate pentru drumurile europene. Goodyear Dunlop încurajează
adoptarea acestor schimbări propuse de factorii de decizie și legiuitori ai Uniunii Europene.
Deși propunerile legislative se adresează vehiculelor
transportatoare de bunuri grele, este important de reținut faptul că anvelopele joacă un rol esențial pentru configurația și
performanța tuturor
tipurilor de vehicule. Anvelopele constituie singurul punct de contact dintre
vehicul și
carosabil, de unde rezultă relevanța lor
pentru siguranță. Legat
de protecția
mediului, o rezistență la
rulare redusă duce la reducerea consumul de carburant și de emisii de CO2. Mai mult decât atât, dimensiunile
anvelopelor și
capacitatea lor maximă de încărcare afectează atât capacitatea de încărcare a
vehicului cât și înălțimea totală a acestuia. Aceasta permite o mai mare
flexibilitatea în proiectarea vehiculului și conferă o capacitatea de încărcare mai mare.
“Salutăm noile propuneri legislative și sperăm că vor fi cât mai curând implementate de către toate
țările
membre ale Uniunii Europene,” a spus Boris Stevanovic, Marketing Director Truck
Tires EMEA, Goodyear Dunlop Tires Europa. “De ani buni, dimensiunile
vehiculelor au fost foarte drastic restricționate, iar aceasta a condus, într-o anumită măsură, la o
dezvoltare limitată. În ultimii ani, anvelopele au putut oferi operatorilor pârghiile
necesare pentru a realiza economii în temeni de costuri la carburant, ceea ce a
însemnat și o
reducere a emisiilor nocive. Odată cu aceste noi propuneri legislative,
împreună cu anvelopele cu rezistență scăzută la rulare pe care noi le oferim, operatorii vor
putea economisi încă mai mult, protejând astfel mediul înconjurător. O
vizibilitate mai mare pentru șofer va fi un beneficiu adițional ce derivă din aceste schimbări propuse și va duce la îmbunătățirea siguranței rutiere, ceea ce este de asemenea de salutat.”
Scopul acestor
propuneri
Regulile curente care stabilesc
specificațiile
pentru vehiculele transportatoare de bunuri grele datează din 1996 (Direcția 96/53/CE), iar propunerile de actualizare a acestora
iau în considerare dezvoltări tehnologice care au avut loc de atunci și până în prezent.
Un alt proiect de amendament inițiat de Comisia Europeană vizează creșterea cantității maxime premise de greutatea vehiculului. Acesta are scopul de a optimiza
utilizarea bateriilor solicitate pentru sistemele de propulsive alternative
precum cele utilizate pentru vehiculele hibride și cele comerciale electrice.
Sistemele de cântărire la bord relaționate cu tacograful digital sau cu stațiiile de greutate în mișcare amplasate pe drumurile principale vor permite un
control mai bun al greutății
vehiculelor. Se estimează în mod curent că până la o treime din vehicule sunt
supraîncărcate, astfel de tipuri de control pot conduce la o creșterea a siguranței rutiere și la
reducerea avarierii drumurilor: supraîncărcarea îi costă în mod curent pe
plătitorii de taxe în jur de 950 de milioane de euro pe an. Se așteaptă ca noile propuneri lansate să permită optimizarea
transportului intermodal pentru reducerea emisiilor de CO2: [1]
În iunie 2012, Vicepreședintele Comisiei Europene și Comisar pentru Transporturi, Siim Kallas, o oferit o
informare cu privire la condițille în
care vehiculele mai lungi pot trece granița. Comisia a clarificat faptul că autorizarea vehiculelor mai lungi e de
competența
Statelor Membre. Cu alte cuvinte, nicio țară membră nu este obligată să permită accesul unor camioane mai lungi,
transportatoare de bunuri grele, pe drumurile sale. În orice caz, camioanele
mai lungi trebuie acceptate în țările
învecinate, transportarea transfrontalieră între astfel de țări trebuie permisă. Aceasta a fost
până acum practica în vigoare, dar noul
tip de informare este inclusă în propuneri.
Propunerile mai sus menționate trebuie să fie adoptate de Parlamentul European și de țările
membre înainte de a deveni lege. Noile camioane ce vor fi construit conform
acestor propuneri, în cazul în care ele vor fi adoptate, se așteaptă să fie disponibile pe piață în intervalul 2018-2020.
Comisia Europeană estimează că
măsurile prevăzute prin intermediul acestor propuneri va duce la o economie de
aproximativ 5.000 de euro pe an în temeni de costuri la carburant pentru un
camion tipic de trasnport pe distanță lungă ce acoperă anual 100.000 de kilometri. Aceasta repezintă, în alți termeni, o reducere de 7 până la 10% a emisiilor cu
efect de seră, sau cu până la 7,8 tone de dioxid de carbon. Comisia crede
totodată că îmbunătățirile
propuse în ceea ce privește
lărgirea câmpului vizual al șoferului,
în măsura în care acestea vor fi permise, va ajuta la salvarea vieții a 300 până la 500 de oameni aflați în trafic anual, incluzând aici atât pietoni cât și cicliști[2].
Aerodinamica –
subiectul cheie în cadrul evenimentului Goodyear Dunlop Fleet Symposium din
2012
Goodyear Dunlop s-a angajat deja
într-o serie de discuții cu
legiuitorii, încurajând deja de ceva vreme anumite schimbări tehnice pe acest
subiect. Printre aceste schimbări se numără și abilitatea de a îmbunătăți capacitatea aerodinamică și alte trăsături legate de creșterea sigurnaței, a economiilor și
caracterului eco de pe acest segment de vehicule. Beneficiile ce pot rezulta
din posibile îmbunătățiri aduse
aerodinamicii vehiculelor au fost deja subliniate în ianuarie 2012 în cadrul
evenimentului anual Goodyear Dunlop Fleet Symposium, ‘Driving fuel
efficiency in Europe’s road freight transport’, care a avut loc la
Bruxeles.
În cadrul acestui simpozion dedicat
flotelor, Goodyear Dunlop a lansat calculatorul său online dedicat operatorilor
de flote pentru a optimiza consumul de carburant pentru vehiculele pe care le
dețin. Acest lucru este posibil prin
simpla introducere a datelor legate de configurația camionului și a datelor operaționale
aproximative și apoi
selectând diverse opțiuni.
Printre acstea se numără o serie de elemente ce vin în sprijinul îmbunătățirii aerodinamicii, alegerea anvelopelor în acord cu
gradele de rating de pe noua etichetă UE pentru anvelope și nivelurile de instruire ale conducătorilor auto.
Rezultatele sunt afișate în termeni
de costuri operaționale
generale, astfel fiind puse în evidență economiile care pot fi realizate. Calculatorul este disponibil pe
www.fleet-fuel-efficiency.eu.
Sursa:
Izabella Ghita, PR Managing Partner QLT Group Division
[1] Informație preluată din comunicatul de presă al Uniunii Europene din 15
aprile 2013:”Noi
reglementări UE pentru camioane mai prietenoase cu mediul
înconjurător” http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-328_en.htm.
[2] A se vedea
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/kallas/headlines/news/2012/06/longer-trucks_en.htm
0 comentarii