Multe sisteme de asistență de înaltă performanță utilizează un senzor radar pentru a monitoriza mediul din jurul
autovehiculului. Avantajul acestor senzori este acela că pot măsura extrem de
precis distanța și viteza autovehiculelor din față. Bosch a dezvoltat un nou senzor radar cu rază lungă de acțiune. Ca și predecesorii săi, acesta
utilizează banda de frecvență de 77 GHz. Este, de
asemenea, mai puternic, mai compact și mai rentabil decât
predecesorul său direct. „Noul senzor radar poate detecta chiar mai repede
obstacolele și autovehiculele care se
interpun”, afirmă Gerhard Steiger, președintele diviziei Sisteme
de Control al Șasiului. „Acest lucru
înseamnă că funcțiile de siguranță, precum frânarea automată de urgență, pot fi activate mai devreme.” A patra generație de senzori radar cu rază lungă de acțiune (LRR4), va intra în producția de serie în anul 2014.
Acoperirea unei suprafețe mai late oferă mai multe informații despre mediul înconjurător
Cea mai importantă noutate tehnică în ceea ce privește noul senzor LRR4 este numărul de raze radar utilizate. Ca și la modelul anterior, este generat un grup de patru raze în partea din față. Radarul poate detecta alte autovehicule la o distanță de aproximativ 250 de metri. Acest lucru permite utilizarea tempomatului adaptiv ACC la viteze mai mari de 160 km/h, putând compensa diferențe mari de viteză fără a fi necesară intervenția șoferului. Două raze radar suplimentare extind unghiul de acoperire la 40 de grade – cu zece grade mai mult decât predecesorul său. Astfel, autovehiculele care se interpun pot fi detectate chiar mai devreme, iar ACC poate reacționa mai rapid. Pentru a obține și mai multe informații, există și o rază de detectare a înălțimii. Împreună cu cele șase raze de bază, aceasta poate estima înălțimea obiectelor detectate, ceea ce ajută la o mai bună clasificare.
Avantajul pentru șoferi este acela că situațiile critice, în special în traficul urban, sunt detectate și identificate în mod clar mai devreme. Frânarea automată de urgență poate fi declanșată mai devreme, ceea ce înseamnă că accidentele pot fi evitate complet sau poate fi atenuată gravitatea acestora. Performanța maximă este asigurată de utilizarea a doi senzori radar instalați fiecare pe câte o latură a părții din față a autovehiculului. Împreună, aceștia oferă o acoperire și mai amplă. Deoarece nu sunt instalați fix în centru, aceștia pot detecta chiar mai repede autovehiculele care se interpun.
Acoperirea unei suprafețe mai late oferă mai multe informații despre mediul înconjurător
Cea mai importantă noutate tehnică în ceea ce privește noul senzor LRR4 este numărul de raze radar utilizate. Ca și la modelul anterior, este generat un grup de patru raze în partea din față. Radarul poate detecta alte autovehicule la o distanță de aproximativ 250 de metri. Acest lucru permite utilizarea tempomatului adaptiv ACC la viteze mai mari de 160 km/h, putând compensa diferențe mari de viteză fără a fi necesară intervenția șoferului. Două raze radar suplimentare extind unghiul de acoperire la 40 de grade – cu zece grade mai mult decât predecesorul său. Astfel, autovehiculele care se interpun pot fi detectate chiar mai devreme, iar ACC poate reacționa mai rapid. Pentru a obține și mai multe informații, există și o rază de detectare a înălțimii. Împreună cu cele șase raze de bază, aceasta poate estima înălțimea obiectelor detectate, ceea ce ajută la o mai bună clasificare.
Avantajul pentru șoferi este acela că situațiile critice, în special în traficul urban, sunt detectate și identificate în mod clar mai devreme. Frânarea automată de urgență poate fi declanșată mai devreme, ceea ce înseamnă că accidentele pot fi evitate complet sau poate fi atenuată gravitatea acestora. Performanța maximă este asigurată de utilizarea a doi senzori radar instalați fiecare pe câte o latură a părții din față a autovehiculului. Împreună, aceștia oferă o acoperire și mai amplă. Deoarece nu sunt instalați fix în centru, aceștia pot detecta chiar mai repede autovehiculele care se interpun.
LRR4 integrează fuziunea completă a datelor primite de la senzori
Sistemele de asistență puternice se bazează în
mod frecvent pe mai mult de un senzor. Ca și predecesorul său, LRR4 își
poate utiliza propria unitate de comandă pentru a procesa datele primite de la
un al doilea senzor radar opțional, de la o cameră
video și de la senzorii cu ultrasunete. Cu ajutorul algoritmilor software
puternici, această „fuziune a datelor senzorilor” poate genera o „imagine”
foarte detaliată – sau mai precis, o interpretare a mediului înconjurător al
autovehiculului. Prin această metodă, sunt detectați
și pietonii și sunt incluși
în evaluarea situației, ceea ce poate ajuta
la îmbunătățirea suplimentară a funcțiilor precum frânarea
automată de urgență. Din anul 2016, această
protecție pentru pietoni va fi una dintre cerințele
testelor de siguranță realizate de organizația
pentru protecția consumatorilor Euro NCAP. Beneficiul unor astfel de sisteme a
fost deja dovedit de către studiul practic euroFOT inițiat
de către Uniunea Europeană. Publicat în anul 2012, acesta a constatat că
tempomatul adaptiv ACC, în combinație cu un sistem de
avertizare în caz de coliziune, poate avea un efect pozitiv asupra a peste
cinci procente din totalul accidentelor de pe autostradă care implică răniri
sau chiar le poate preveni complet.
La fel ca predecesorul său, LRR4 nu are componente mobile. Acest lucru îl face
extrem de robust și adecvat pentru toate
tipurile de autoturisme. Iar datorită funcției opționale
de încălzire a lentilelor, senzorul este disponibil practic permanent, chiar și
în condiții de zăpadă și gheață.
Acest modul cu frecvență înaltă utilizează
tehnologia siliciu-germaniu.
Procesul de fabricație include, de asemenea, o
inovație: toate componentele pot fi acum fabricate utilizând procesele
standard de sudură. Costurile de producție sunt reduse astfel şi
mai mult. „Datorită acestor inovații multiple, Bosch a
realizat senzori radar mai puternici și mai rentabili”, spune
Steiger. „Tehnologia radar este pregătită pentru piața
de masă”, continuă acesta, lucru relevat de volumele de producție
planificate de Bosch. Producția de serie a început în
anul 2000, iar primul milion de unități produse a fost atins la
începutul anului 2013. Senzorul cu numărul două milioane, însă, va ieși
de pe linia de producție în anul 2014 și
cel cu numărul zece milioane este planificat să-i urmeze doi ani mai târziu.
Ca alternativă la senzorii radar cu rază lungă de acțiune,
Bosch oferă senzori radar cu rază medie de acțiune încă de la mijlocul
anului 2013. Aceștia sunt și
mai rentabili, cu o rază de acțiune mai redusă, de 160 de
metri. Senzorii permit frânarea automată de urgență și
funcționarea tempomatului adaptiv la viteze de până la 160 km/h, ceea
ce este suficient pentru cele mai multe țări. O variantă pentru
utilizarea în partea din spate a autovehiculului va fi lansată în anul 2014. Pentru
început, acest senzor detectează autovehicule care se apropie rapid din spate și
poate avertiza în caz de coliziune la schimbarea benzilor. Cu un unghi de 150
de grade, acesta acoperă un câmp vizual deosebit de lat.
Sursa: Bosch Romania
0 comentarii