Producător
de motoare de avion, motociclete, automobile economice sau de lux, motoare pe
benzină, diesel sau propulsie electrică, BMW a fost mereu sub semnul
transformării. În același timp, aproape paradoxal,
compania este definită de tradiții puternice, susținute pe o istorie bogată, așa cum sunt legendarele
motoare de șase cilindri în linie sau
grila dublă de radiator care se regăsește consecvent pe toate
modelele din actuala gamă a mărcii. Aceste două exemple au punctul de pornire
în BMW 303, un model care în acest an aniversează 80 de ani de la lansare și a deschis drumul automobilelor mărcii.
1. Primele automobile BMW
Perioada interbelică este una de transformări continue pentru BMW.
Compania trece întâi de la producția de motoare de avion, la
motoare de motociclete și, mai apoi, din 1923, la
motociclete. În 1928 achiziționează uzina
Automobilwerk Eisenach și continuă producția
acesteia de automobile sub licență Austin. Apare astfel BMW
3/15 și, ulterior, BMW 3/20, numele indicând clasa de taxare (3) și
puterea (15 CP, respectiv 20 CP). Modele accesibile, cu motoare de patru
cilindri de 750 cmc, respectiv 800 cmc, acestea răspundeau unei piețe
germane cu putere mică de cumpărare, puternic afectată de criza economică.
Astfel, până la încetarea producției celor două modele în
1934, 25 256 modele BMW 3/15 și 7 215 modele BMW 3/20
aveau să iasă pe porțile fabricii din Eisenach.
BMW a avut încă de la început o legătură specială cu propulsoarele
cu șase cilindri în linie. Primele două motoare care au purtat sigla
mărcii veneau într-o astfel de configurație și
erau destinate avioanelor. Primul, lansat în 1917, purta indicativul BMW IIIa și
dispunea de o capacitate cilindrică de 19 litri și o putere maximă de 240
CP. Lansat în 1918, BMW IV dezvolta o putere maximă de 300 CP dintr-o
capacitate de 22,9 litri. Cele două propulsoare și-au probat imediat
performanțele. În 1919, un avion DFW, pilotat de Franz-Zeno Diemer și
propulsat de un motor BMW IV, avea să stabilească recordul mondial de
altitudine: 9760 m. Două luni mai târziu, același Franz-Zeno Diemer
stabilea recordul mondial de altitudine pentru un avion de pasageri: 6750 m, de
această dată utilizând un Junkers F.13 cu motor BMW IIIa.
Prin achiziția fabricii de automobile
de la Eisenach în 1928, BMW reușea să se impună pe piața
automobilelor mici cu un model fabricat sub licență Austin, BMW 3/15, și
o versiune revizuită , lansată trei ani mai târziu, BMW 3/20. Deja din
1931 au apărut planurile de extindere către segmentele superioare printr-un
automobil de concepție proprie, propulsat de
un motor cu șase cilindri, care urma să primească numele BMW 303.
Au existat mai multe propuneri pentru motorizare, una dintre ele
venind chiar din partea lui Max Fritz, inginerul responsabil pentru BMW IIIa și
BMW IV. În cele din urmă avea să fie aleasă soluția directorului de teste
de la München, Rudolf Schleicher. Abordarea era mai accesibilă comparativ cu
designul complex propus de Max Fritz, dar era capabilă să ofere performanțe
bune. Noul motor, de numai 1,2 litri, era cel mai mic propulsor de șase
cilindri de pe piață. Dezvolta o putere
maximă de 30 CP, suficientă pentru o viteză maximă de 90 km/h. În presa de
specialitate, BMW 303 avea să fie primul model al mărcii considerat un adevărat
„Fahrauto”, o mașină dedicată experienței
de condus.
3. Șasiul cu construcție ultraușoară
Designul șasiului, absolut nou, avea
să fie baza de dezvoltare pentru modelele ulterioare BMW din perioada
interbelică. Inginerul Fritz Fielder a preluat acest proiect în 1932,
venind la BMW de la producătorul de automobile de lux Horch. Deja în
dezvoltare, noul șasiu avea o structură
complexă, bazată pe cadre de oțel cu profil U, dar nu
respecta cerințele de greutate. Fiedler a
rezolvat repede problema prin utilizarea unor cadre cu profil tubular. Soluția
oferea o masă redusă, dar și o rigiditate torsională
de până la zece ori mai mare. Avea să fie patentată pe 28 ianuarie, 1933.
4. Design, versiuni de caroserie, colaborarea cu Daimler-Benz
Caroseria pentru varianta sedan, cea mai importantă versiune a BMW
303, avea să fie furnizată de Daimler-Benz. În baza acestui parteneriat, BMW
urma să se extindă în segmentul de piață cu motoare de sub 1,3
litri și Daimler în categoria superioară. Colaborarea cu compania din
Stuttgart a continuat și pentru caroseriile
modelelor următoare, BMW 315 și BMW 319. Ulterior,
pentru modelele BMW 326 și BMW 328, furnizor avea
să fie carosierul Ambi-Budd din Berlin.
Au existat și 74 de comenzi doar
pentru șasiu și motor, mașinile
urmând să fie carosate la companii independente, precum Gläser din Dresda,
Reutter din Stuttgart sau Weinberger din München, în marea majoritate în
versiuni sport de două locuri. Oferta a fost completată de o versiune
sport-cabriolet cu o caroserie Gläser și un cabriolet cu patru
locuri, în total fabricându-se 2300 unități în numai doi ani, între
1933 și 1934.
În spiritul vremii, BMW 303 era disponibil în combinații
de câte două culori. Pentru sedan - albastru, maro-roșiatic
sau gri, alături de aripi negre. Luxosul sport-cabriolet era livrat în culoarea
crem, capotă argintie, aripi maro și tapițerie
din piele în culoarea roșu deschis sau albastru
deschis. În final, versiunea cabriolet era disponibilă în negru, verde, gri sau
bej, cu aripi în culoare închisă și capota motorului și
tapițeria asortate cu nuanța de bază a caroseriei.
BMW 303 era mai lung cu 70 cm față de modelul anterior și
acest lucru se regăsea în spațiul interior. La exterior
noul model venea de asemenea cu o inovație deosebită – grila de
radiator dublă, o formă care a fost imediat comparată cu ilustrația
schematică a unor rinichi, de unde a și împrumutat numele. Cum
nici un alt producător important de automobile nu folosea această linie pentru
grilă, aceasta avea să fie foarte repede asociată cu imaginea mărcii și
să se regăsească consecvent pe modelele BMW, cu doar câteva excepții.
Creșterea de dimensiuni s-a
regăsit și în preț. BMW 303 costa 3600 RM și
era cu 950 RM mai scump ca modelul predecesor, BMW 3/20.
5. Baza pentru o tradiție sportivă
BMW 303 a fost primul model conceput integral de BMW. Inovațiile
care au debutat pe acest model, așa cum au fost șasiul
din oțel tubular și motorul de șase
cilindri compact, au fost baza pentru dezvoltarea automobilelor din perioada
interbelică, până la legendarul BMW 328 sau luxosul BMW 335. Propulsoarele cu șase
cilindri în linie au ajuns să fie identificate cu automobilele BMW și
au fost inima multor modele emblematice ale mărcii, de la BMW 3.0 CSL, la BMW
1M Coupe.
Lansarea BMW 303 a marcat și apariția
unui element de design care s-a regăsit ulterior consecvent pe modele mărcii,
până în prezent. În 80 de ani de istorie, BMW s-a abătut de patru ori de la
acest element de design. Doar BMW 325 (1937 – 1940, model 4x4 tot-teren),
BMW Isetta (1955-1962), BMW 600 (1957-1959) și BMW 700 (1959 – 1962) nu
au folosit designul „de rinichi“ al grilei de radiator.
6. Date tehnice
BMW 303, 1933 – 1934
4 variante: sedan, sport-cabriolet, cabriolet cu patru locuri și
șasiu necarosat
Număr total de unități produse: 2300
Motor: șase cilindri în linie,
1182 cmc, două carburatoare Solex
Șasiu: oțel
tubular, în forma literei A
Putere maximă: 30 CP la 3500 rpm
Viteză maximă: 90 km/h (versiunea sedan)
Preț: 3600 Reichsmark pentru
sedan; 3080 Reichsmark pentru versiunea necarosată
Dimensiuni (lungime/înălțime/lățime)
în mm: 3900x1440x1550
Masă la gol în kg: 820
Sursa: BMW Romania
0 comentarii